Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@00:01:16 GMT

بره آهوی جزیره خارک؛ از تصادف تا درمان

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۲۴۱۲

بره آهوی جزیره خارک؛ از تصادف تا درمان

خبرگزاری میزان- بره آهویی که بر اثر تصادف دچار شکستگی دست و پا شده بود، توسط عوامل باغ وحش بوشهر درمان شد. تاریخ انتشار: 08:00 - 09 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۲۹۳۲

محمد پاپری زارعی  محیط‌بان و مسئول تقاهتگاه حیات وحش استان بوشهر در گفت‌وگو  با میزان از مراحل درمان یک بره آهو در مرکز بازپروری حیات وحش استان بوشهر می‌گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هر ساله جمعیتی از آهو‌ها در جزیره خارک در اثر برخورد با خودرو‌های عبوری دچار مصدومیت می‌شوند می‌گوید: ما طی یک سالی که مرکز بازپروری حیات وحش بوشهر راه‌اندازی شده روی درمان و بازپروری پرندگان فعالیت داشتیم و این اولین تجربه ما روی چهارپایان است.

این محیط‌بان ادامه می‌دهد: درمان آهو بسیار دشوار و زمان‌بر است و نیازمند دقت. رسیدگی به وضعیت این بره‌آهوی ۴۰ روزه که بر اثر تصادف با خودرو‌های عبوری دچار مصدومیت از ناحیه دست راست شده ۲۰ روز پیش آغاز شد که حیوان را برای رادیوگرافی به بیمارستان منتقل کرده و متوجه شکستگی دست راست در ناحیه زیرین زانو (استخوان ساق) شدیم.

پاپری زارعی اضافه می‌کند: با کمک دامپزشک، دست این جانور را گچ گرفتیم و به مدت ۲۰ روز، روزانه در سه نوبت این بره را تغذیه و برای بهبود وضعیت حیوان از مکمل‌های غذایی استفاده کردیم.

وی درباره وضعیت کنونی این بره آهو می‌گوید: پس از گذشت ۲۱ روز، دوباره از دست این بره آهو رادیوگراف گرفتیم و متوجه شدیم که استخوان جوش خورده است؛ لذا گچ را باز کردیم و با اینکه استخوان خشک است حیوان توانست روی دست و پا بایستد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پاپری زارعی یادآور می‌شود: با توجه به اینکه استخوان بدون عمل جراحی و استفاده از پین جوش خورده است امکان اینکه حیوان قابلیت حرکت گذشته را به دست آورد وجود ندارد به همین دلیل باز بررسی وضعیت حیوان طی روز‌های آتی می‌توان نتیجه گرفت که حیوان قابلیت رهاسازی را دارد یا باید در اسارت به زندگی ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: تاثیر تحریم‌ها بر تامین داروی ۶۵ هزار مصدوم شیمیایی

وی با بیان اینکه هزینه نگهداری و درمان این بره آهو به یک میلیون تومان هم نرسیده می‌گوید: بر این باورم که اگر عزم و اراده‌ای برای بازپروری حیوانات آسیب‌دیده وجود داشته باشد با حداقل امکانات هم می‌توان روند بازپروری را طی کرده و به نتیجه‌ای قابل قبول رسید.

این محیط‌بان در پایان می‌گوید: در طول یک سال گذشته پس از تجهیز این نقاهگتاه به امکانات اولیه به مرور روند تهیه ملزومات تخصصی‌تر و توان سخت افزاری این نقاهتگاه در حال ارتقا است که امید است با یاری بیشتر مسولان سازمان حفاظت محیط زیست و نظر ویژه سازمان برنامه بودجه در استان و همچنین با حمایت دوستداران محیط زیست این روند ادامه پیدا کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: باغ وحش محیط زیست بره آهو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۲۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به گزارش ۳۷۱ هزار مورد حیوان گزیدگی کشور در سال گذشته گفت: در این مدت ۲۰ هزار و ۵۶۹ مورد حیوان گزیدگی در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از پایگاه خبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زهرا نهبندانی گفت: 80 درصد این حیوان گزیدگی‌ها توسط سگها اتفاق افتاده و 15درصد این گزش‌ها معادل 2145 مورد حیوان گزیدگی توسط سگهای ولگرد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رخ داده که 1063 مورد آن در شهر مشهد بوده است.

وی با اشاره به اینکه گزش توسط سگ‌های ولگرد بیشتر در حاشیه شهر و روستاها و شهرک‌های اطراف مشهد اتفاق افتاده است، تصریح کرد: 50 درصد گزش توسط سگ‌های ولگرد در افراد زیر 15 سال گزارش شده است.

 نهبندانی با اشاره به اینکه در سال گذشته در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، موردی از مرگ هاری انسانی نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: تعداد موارد حیوان گزیدگی در سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود 4500 مورد افزایش داشت، اما تعداد گزش با سگ‌های ولگرد تغییر نکرده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه تاکید کرد: مهمترین اقدام در هنگام رویارویی با سگ‌های ولگرد سعی در دوری و عدم مزاحمت برای آنها است و لازم است با سامانه 137تماس گرفته و حضور سگ‌های ولگرد گزارش شود.

وی افزود: در صورت بروز حیوان گزیدگی برای اقدامات درمانی و پیشگیری از ابتلا به هاری لازم است افراد هر چه سریع‌تر  به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کنند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • تصادف زنجیره‌ای ۹ خودرو در ارومیه ۱۱ مصدوم داشت
  • تصادف زنجیره‌ای ۹ خودرو در ارومیه/ ۱۱ نفر مصدوم شدند
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!
  • مرکز بازپروری صابران
  • (تصاویر) مرکز بازپروری صابران
  • همایش پاکسازی ساحل در گناوه برگزار شد
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • قاتل گربه ها به ۱۴ ماه زندان محکوم شد !