Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزون بر حاشیه‌ها، محلات قدیمی و عمدتا بافت فرسوده و حتی تاریخی در کلان‌شهری همچون شیراز از مناطق آسیب‌پذیر و پرخطر شهری در حوزه اعتیاد به‌شمار می‌روند.

سبک زندگی سنتی، اشتغال افراد به مشاغل فصلی و حضور مهاجران در این نواحی مشکلات بسیاری برای ساکنان این مناطق در پی دارد. ترک تحصیل کودکان برای کمک اقتصادی به خانواده نیز این مناطق را پرخطرتر می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عموما آماری رسمی از ساکنان حاشیه‌ها وجود ندارد؛ اما از میان آسیب‌های اجتماعی، طلاق و ترک تحصیل و اعتیاد درزمره آسیب‌های جدایی‌ناپذیر زندگی در این مناطق کم‌برخوردار شهری است.

چنین وضعیتی امکان فعالیت را برای ایجاد گروه‌های کوچک و بزرگ تبه‌کاری فراهم می‌سازد؛ از سوی دیگر و در نقطه مقابل نباید از حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالیت آن‌ها و همچنین آغاز مطالعات اجتماعی از سوی نهادهای مسوول به‌صورت همه‌جانبه نیز غافل شد.

اخیراً با تصمیمی که شهرداری شیراز برای واگذاری سرای محلات برای اولین بار در کشور گرفته است، ایجاد شبکه حمایتی مردمی در محلات محقق خواهد شد که تاثیری بسزا بر کاهش آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه ارائه آموزش و خدمات در زمینه مبارزه با مواد مخدر دارد.  

واگذاری سرای محلات به‌ سمن‌ها، فعالیت‌های اجتماعی را محله‌محور خواهد کرد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص اهمیت این طرح عنوان کرد: سازمان‌ها و نهادهای فعال در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر فعالیت‌های چشمگیری در محلات مختلف داشته‌اند و این فعالیت‌ها ادامه خواهد یافت؛ اما با واگذاری سرای محلات عرصه خدمت‌رسانی در حوزه‌های یادشده بسیار گسترده‌تر خواهد شد؛ زیرا سمن‌های فعال می‌توانند به‌صورتی سازمان‌یافته‌تر به فعالیت بپردازند.

مرتضی جعفری با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۳۰ سازمان مردم‌نهاد در با معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری شیراز همکاری می‌کنند، ابراز داشت: این سمن‌ها در حوزه‌های گوناگون اجتماعی ازجمله مبارزه با مواد مخدر، اجرای برنامه‌های کودک‌محور، ارائه برنامه‌های شهر دوستدار سالمند، کاهش آسیب‌ها، کارآفرینی و تحلیل بحران‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز: رصدخانه اجتماعی با تحلیل مسیر و تحلیل جامعه شناسانه  آسیب‌های اولویت‌دار را شناسایی می‌کند

وی افزود: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز تاکنون درقالب پشتیبانی از این گروه‌های مردمی فعالیت می‌کرده است؛ برای مثال در واگذاری مکان و تخصیص فضا برای فراهم آوردن امکانات و تسهیل‌بخشی به امور یا ارائه خدمات به گروه‌های هدف و اختصاص ظرفیت‌ها، مکان‌های آموزشی، تفریحی و فراغتی.  

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های اجتماعی مجموعه شهرداری با مشارکت سمن‌ها صورت می‌گیرد، ابراز داشت: این همکاری‌ها در سال جاری بسیار جدی‌تر پیگیری می‌شود؛ چراکه طرحی با موضوع تسهیل‌گری اقتصادی برای خانواده‌های درگیر اعتیاد در دست اجراست.

ایجاد رصدخانه اجتماعی آسیب‌های اجتماعی را داده‌کاوی می‌کند

جعفری با اشاره به اینکه الگوی مدیریتی حمایت مشارکتی، ضرورت همکاری با سمن‌ها را به مثابه نمایندگان مردم فراهم می‌سازد، اظهار کرد: طرح "رصدخانه اجتماعی" که در سال جاری به ثمر خواهد رسید، در این حوزه گامی فراتر از تحقیقات و یافته‌های میدانی برمی‌دارد و داده‌های تحقیقات این رصدخانه به‌صورت داده‌های نرم افزاری در یک شبکه به‌منظور طراحی نقشه راه پیاده‌سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه نمودارها، تحلیل مسیر و تحلیل اجتماعی در رصدخانه اجتماعی صورت می‌گیرد، گفت: بر این اساس می‌توان آسیب‌های اولویت‌دار را شناسایی کرد.  

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین با اشاره به کاهش سن اعتیاد و زنانه‌شدن آن و نیز تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی و روانگردان، افزود: سبک زندگی پرخطر که در جریان جهانی‌شدن و توسعه تکنولوژی به دلیل فقدان سواد رسانه‌ای به‌ویژه در میان اقشار آسیب‌پذیر فرهنگی افزایش یافته است، زاییده زندگی مدرن است و در کنار آن آموزش و فرهنگ‌سازی، ارتقای سواد اجتماعی مانند سواد رسانه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

برچسب‌ها سازمان های مردم نهاد شیراز ساماندهی معتادان متجاهر شهرداری شیراز پیشگیری از اعتیاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان های مردم نهاد شیراز ساماندهی معتادان متجاهر شهرداری شیراز پیشگیری از اعتیاد سازمان های مردم نهاد شیراز ساماندهی معتادان متجاهر شهرداری شیراز پیشگیری از اعتیاد رصدخانه اجتماعی شهرداری شیراز فعالیت ها مواد مخدر آسیب ها سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۲۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محمود حافظی با اشاره به اینکه جلوگیری از فعالیت مؤسسات غیرمجاز ضامن سلامتی مردم است، اظهار کرد: پلیس در راستای تحقق برنامه‌های پیشگیرانه و مقابله با اقداماتی که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مأموران پاسگاه انتظامی لاکان به همراه نماینده اداره بهزیستی از یک مرکز ترک اعتیاد در سطح حوزه استحفاظی بازدید کردند، افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته غیرمجاز بودن فعالیت این مرکز برای پلیس محرز و با هماهنگی قضائی نسبت به پلمب و جلوگیری از ادامه فعالیت آن اقدام شد.

فرمانده انتظامی شهرستان رشت از انتقال ۱۰ معتاد که به اجبار در این مکان نگهداری می‌شدند به مرکز بازپروری و ترک اعتیاد مجاز خبر داد و بیان‌داشت: متصدی ۴۸ ساله این مرکز به دلیل انجام موارد متعدد تخلف و پذیرش بدون مجوز افراد پس از تشکیل پرونده به منظور سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

این مقام انتظامی در پایان ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری خوب مردم با پلیس و با تاکید بر نظارت مستمر پلیس بر واحدهای صنفی و برخورد قانونی با متخلفان از شهروندان خواست در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه فعالیت غیرقانونی و مجرمانه در اماکن عمومی از سوی افراد فرصت‌طلب و قانون‌گریز، مراتب را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند تا نسبت به برخورد قانونی با خاطیان اقدام شود.

کد خبر 6088608

دیگر خبرها

  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجه به آسیب‌های اجتماعی
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی