Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ارسلان زارع ، استاندار گیلان در نشست شورای سالمندان استان با بیان اینکه رویکرد دولت کرامت بخشی و عزتمندی سالمندان با تقویت نظام‌های حمایتی است گفت: لازم است نهاد‌های مسئول، ارائه خدمات مطلوب در جهت تامین سلامت سالمندان را به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ، سالمندان را الهام‌بخش نهاد خانواده، موجب استحکام نظام خویشاوندی و پیونددهنده نسل‌ها خواند و با بیان اینکه دوره سالمندی، دوره کمال زندگی هر انسان است، افزود: انبوهی از تجربیات در سالمندان نهفته که می‌تواند راهنمای آینده جامعه باشد.

استاندار گیلان گفت: در فرهنگ ایرانی؛ سالمندی مترادف و هم‌ردیف با فرزانگی است و جامعه ما به تبعیت از سنت ایرانی- اسلامی، احترام بسیاری برای سالمندان قائل است و کرامت و عزت آنان را مطالبه می‌کند.

زارع  بر لزوم تدوین برنامه‌های متناسب با سلامت روانی و جسمانی سالمندان تاکید کرد و افزود: این برنامه باید با سلامت اجتماعی و توسعه کشور مرتبط باشد و حفظ جایگاه و منزلت سالمندان را به همراه آورد.

او گفت: اگر دستگاه‌های اجرایی دولتی، سازمان‌های خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد متناسب با سیاست‌های کلی نظام نسبت به ارائه راهکار و برنامه در خصوص سالمندان اقدام کنند و این طرح‌ها پس از تبادل نظر به برنامه کاربردی تبدیل شود؛ به یقین نتایج مطلوبی به دست می‌آید.

استاندار گیلان با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده؛ کشور‌های موفق در حوزه سالمندی در گام نخست نسبت به اصلاح نگرش‌های جامعه در زمینه سالمندی اقدام کرده‌اند، افزود: لازم است در زمینه ارتقاء جایگاه و منزلت سالمندان، فرهنگ سازی شود و نخبگان و گروه‌های مرجع، جامعه را به سمت پویایی و با نشاط نگه داشتن این قشر هدایت کرده و نگذارند سالمندان در حاشیه مناسبات اجتماعی قرار گیرند.

زارع گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در سیاست‌های ابلاغی جمعیت و همچنین در سیاست‌های کلی خانواده، مسئله سالمندان را مورد توجه و تاکید قرار داده‌اند و رویکرد دولت در راستای کرامت بخشی و عزتمندی سالمندان؛ برای تقویت نظام‌های حمایتی و هم‌چنین کمک به صندوق‌های بازنشستگی و اجرای طرح تحول سلامت که خدمات بهداشتی را برای سالمندان ارتقاء داد؛ اهتمام ورزیده است.

او  ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان را مستلزم بهره مندی از نظام بهداشت و درمان اثربخش، کارآمد و هدفمند خواند و افزود: با وجود بسیاری از تنگنا‌های نظام درمان و سلامت کشور، در جریان شیوع ویروس کرونا سالمندان در برنامه‌های حمایتی دولت بودند حال اینکه بسیاری از دولت‌های غربی در الگو‌های مقابله با کرونا، نسبت به این قشر بی توجهی نشان دادند.

استاندار گیلان،  به سند سالمندی کشور اشاره کرد و گفت: این سند در کنار پیشرفت‌های ایران اسلامی برای ارتقاء شاخص‌های مربوط به سالمندی و بحث‌های مرتبط با رفاه اجتماعی که اهمیت ویژه‌ای دارد، مورد توجه دولت دوازدهم است از این رو باید برای موضوع سالمندی مطابق با این سند برنامه ریزی شود.

 زارع افزود: اعتقاد دارم نهاد‌های مدنی به‌عنوان حلقه‌های ارتباطی بین سالمندان و دستگاه‌های دولتی، در برنامه ریزی برای ایجاد رفاه و امنیت سالمندان نقشی تعیین کننده دارند و در واقع باید با کمک نهاد‌های مدنی از ظرفیتی که در جمعیت سالمندی کشور وجود دارد، استفاده‌ای مطلوب شود.

او  همچنین بر لزوم ارائه آگاهی بخشی‌های لازم به سالمندان برای رعایت توصیه‌های خودمراقبتی و بهداشتی تأکید و تصریح کرد: دانشگاه گیلان در قالب یک کار پژوهشی؛ نیاز‌های اجتماعی و اقتصادی سالمندان در جوامع شهری و روستایی را مورد بررسی و نیز ارائه راهکار قرار دهد.

 

انتهای پیام/م.ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استانداری گیلان ویروس کرونا سالمندان استان استاندار گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۳۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه توکلی، صبح شنبه در همایش گرامیداشت روز روانشناس و تجلیل از فعالین طرح محب در استان کرمان گفت: بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر کشور خدمات سلامت روان و مشاوره روانشناسی را به مردم ارائه می‌دهند که این نشان از ظرفیت، پتانسیل و سرمایه سازمان بهزیستی دارد و مشخص می‌کند که بهزیستی چقدر در این خصوص تلاش و فعالیت کرده است.

وی افزود: به جرأت اعلام می‌کنم سازمان بهزیستی به عنوان یکی از دستگاه‌ها و متولیان موضوع ارائه خدمات روانشناسی اجتماعی، خدمات بسیاری در حوزه سلامت روان انجام داده که این هم مرهون نیروی انسانی و سرمایه‌های انسانی بسیار ارزشمندی است که در این زمینه در اختیار داشته است.

وی تصریح کرد: بهزیستی در بخش دولتی بیش از ۶ هزار نیروی تحصیل کرده و متخصص در مقاطع مختلف دارد که بضاعت بزرگی است و باید قدرشان را بدانیم.

معصومه توکلی، ادامه داد: در بخش خصوصی نیز بالغ بر چند ۱۰ هزار مرکز خصوصی در سراسر کشور داریم که در موضوعات مختلف اعم از توانبخشی، اجتماعی، معلولین و موضوعات مختلف آسیب دیدگان اجتماعی خدمات ارائه می‌دهند و روانشناس پای ثابت تمامی این خدمات است.

وی افزود: بر اساس آمار استخراج شده از سامانه بهزیستی، حدود ۳ میلیون جلسه مشاوره در این سامانه به ثبت رسیده و بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر به مراکز ما مراجعه کرده اند که این نشان می‌دهد خدمات و توانمندی‌های این مراکز توسط مردم درک شده و جامعه دارد از خدمات ما استفاده می‌کند و فکر نمی‌کنم هیچ دستگاهی با این بزرگی و عظمت وارد این موضوع شده باشد

توکلی، با بیان اینکه سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان مردمی و حمایتی یکسری خدمات رایگان به مردم ارائه می‌دهد گفت: خط ۱۴۸۰ ما از ۸ صبح تا ۱۲ شب خدمات مشاوره‌ای رایگان به مردم ارائه می‌دهد و متخصصان کارکشته و تحصیل کرده‌ای پشت خط وجود دارند که آماده ارائه خدمات هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و هشتصد هزار خدمت توسط مراکز مشاوره تلفنی رایگان بهزیستی به جامعه ارائه شده است افزود: در کنار مراکز مشاوره دولتی، یاری برگ مشاوره نیز برای افراد بی بضاعت و یا کسانی که توانمندی پرداخت هزینه‌های مشاوره را ندارند در نظر گرفته شده است.

وی افزود: طبق آمارهای موجود در سال گذشته ۸۵۰ هزار نفر از انواع آموزش‌ها از جمله مهارت‌های زندگی، زندگی و خانواده، پنج سال اول زوجین و انواع و اقسام آموزش‌هایی که بهزیستی عمدتاً رایگان و با استفاده از بخش دولتی و خصوصی ارائه داده بهرمند شده اند.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی تصریح کرد: در سامانه تصمیم هم که مخصوص ارائه مشاوره به زوجین به منظور کاهش و کنترل طلاق می‌باشد ۱۶۵ هزار زوج در سال گذشته خدمت گرفته اند و بالغ بر ۷۰۰ هزار جلسه مشاوره ارزیابی غربالگری و خدمات روانشناختی برای این عزیزان برگزار شده که بسیار کار ارزشمندی است.

توکلی، افزود: در طلاق‌های توافقی ما توانستیم بیش از ٢٢ درصد زوجینی که برای طلاق توافقی به توافق رسیده بودند به سازش برسانیم و دوباره به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

کد خبر 6090131

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • امنیت و زیبایی بصری ماحصل روشنایی معابر قشم
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • بررسی روند اجرای مصوبات سفر استاندار به باروق
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند