Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@00:55:30 GMT

ساخت دستگاه تب‌سنج هوشمند توسط محققان پارکی

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۵۹۰۶۱

فناوران پارک علم و فناوری کرمان در راستای مقابله با ویروس کرونا، موفق به طراحی و ساخت دستگاه تب‌سنج هوشمند شدند.

به گزارش ایسنا، احد ترکستانی، دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک به همراه مهندس ایمان فلاحت نژاد دو جوان نخبه کرمانی هستند که توانسته‌اند دستگاه تب‌سنج با قابلیت نصب در گیت‌ها، و ورودی کارخانجات را تولید کنند که با قرار گرفتن فرد در ۶۰ سانتی‌متری دستگاه به‌صورت خودکار توانایی تشخیص تب بالا را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ترکستانی در این خصوص گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و تحمیل هزینه بر کشور هم در جهت تأمین مواد ضدعفونی کننده و هم خطر ابتلای شخص تست گیرنده به بیماری، بر آن شدیم تا با بهره‌گیری از علم رباتیک استفاده از نیروی انسانی را به حداقل برسانیم و هم به صورت هوشمند قابلیت تشخیص بیماری را داشته باشیم که به‌صورت ارسال خودکار اطلاعات به اپراتورهای دستگاه از راه دور، از ورود اشخاص مبتلا به اجتماعات خوداری می‌شود، تاکنون دستگاهی با قابلیت و دقت مشابه وارد ایران نشده و دستگاه‌های موجود نیز به‌صورت پرتابل هستند که نیاز به حضور اپراتور مستقیم دارند و همچنین تعدادی گیت‌های ضدعفونی کننده تولید شده‌اند که بسیار هزینه‌بر هستند.

وی افزود: دستگاه تب‌سنج به سنسورهای تشخیص دما و فاصله‌سنج متصل است که در این شرایط تحریم و مشکلات ارزی علاوه بر کمیاب شدن سنسورها، به شدت افزایش قیمت نیز داشته‌اند؛ اما اگر حمایت شویم، می‌توان به‌صورت ارزان‌تر از گیت‌های ضدعفونی در اختیار ادارات دولتی، بانک‌ها، رستوران‌ها و حتی مدارس قرار گیرد و این دستگاه در مکان‌های دیگری همچون معادن و کارخانجات بزرگ تولیدی نیز بسیار قابل استفاده و ضروری است.

ترکستانی ادامه داد: توجه به موضوع مهم شیوع ویروس کرونا و اینکه یکی از راه‌های تشخیص افراد مبتلا، کنترل دمای بدن آنهاست، ایده تب‌سنجی از راه دور شکل گرفت، بدین منظور و به دنبال اجرایی کردن این ایده، بعد از تحقیقات و مطالعات بسیاری موفق به تولید یک نمونه اولیه شدیم که توانایی اندازه‌گیری دمای بدن افراد را تا فاصله ۶۰ سانتی متری دارا است.

این نخبه کرمانی تاکید کرد: این دستگاه برای نصب بر روی یک سطح طراحی شده، بنابراین نیاز به حضور اپراتور را برطرف کرده است، همچنین این دستگاه توانایی کنترل انواع گیت ورودی، خروجی، دوربین‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری مدار بسته را دارا است و برای نصب در کنار دستگاه کارت ساعت یا تایم‌عکس نیز بسیار مناسب است.

ترکستانی تصریح کرد: دستگاه ساخته شده به کمک تکنولوژی مادون قرمز دمای بدن را از راه دور (تا حداکثر ۶۰ سانتی متر) اندازه‌گیری می‌کند، در این دستگاه جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی قابلیت تشخیص فردی پیش‌بینی شده است که در صورت عدم حضور شخص در مقابل آن به حالت خواب موقت می‌رود، در این دستگاه قابلیت اتصال به سایر تجهیزات مانند کنترل کننده‌های ورودی، خروجی و دوربین با انواع پروتکل‌های اتصال تعبیه شده است.

این فناور پارک علم و فناوری کرمان گفت: برای معرفی جنبه‌های نوآوری محصول می‌توان به مواردی از جمله قابلیت اندازه گیری دمای بدن تا فاصله ۶۰ سانتی‌متر، دارای هشدار صوتی و نوری برای مشخص کردن فرد تب‌دار، قابلیت اتصال به دوربین، انواع گیت‌های ورودی و دستگاه کارت ساعت، اشاره کرد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، ترکستانی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت هر دستگاه ترمومتر تشخیص کرونا مبلغی حدود ۳۰ میلیون ریال برآورد شده است که در صورت حمایت و تولید انبوه بی‌شک این مبلغ به زیر ۳۰ میلیون ریال کاهش خواهد یافت.

‌انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تب سنجی پارك علم و فناوري دستگاه تب سنج ۶۰ سانتی دمای بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۵۹۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب سه هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

علی مرادی معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در جلسه کمیته راهبری طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی استان که در سالن جلسات این شرکت برگزار شد، گفت : از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۴۰۱، حدود ۵ هزار و ۳۷۵ چاه غیرمجاز و در سال ۱۴۰۲ نیز ۳۹۶ چاه غیرمجاز و در مجموع با حجم ذخیره ۱۵۶.۷ میلیون مترمکعب مسدود شده است.

وی اشاره‌ای به وضعیت نصب کنتور هوشمند چاه‌های استان داشت و تصریح کرد: تعداد کنتور‌های نصب شده از اول برنامه تا پایان ۱۴۰۱ حدود ۲ هزار و ۶۴۱ دستگاه بوده و سال گذشته با نصب ۵۵۹ دستگاه مجموع کنتور‌های نصب شده چاره‌های استان به ۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان کرمانشاه یادآور شد: سال گذشته طی تفاهم‌نامه‌ای با صنایع پیشرفته رضوی قرار شده که در ۲ محدوده شاخص استان به صورت ویژه ماهیدشت کرمانشاه بر روی چاه‌های آب ۲ هزار و ۴۰۰ کنتور نصب شود که برنامه همچنان ادامه دارد.

وی گفت: سال گذشته تفاهمنامه‌ای با بانک کشاورزی در راستای ارائه تسهیلات به کشاورزان که وسع مالی ندارند، منعقد شد.

رسول فرهادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اظهار کرد: ان‌شاءالله امسال مجموعه همکاران با توان و برنامه‌ریزی بهتر کار‌ها را در حوزه حفاظت و صیانت از منابع‌آب پیش خواهند برد.

وی ادامه داد: کاستی‌ها و نواقصی وجود دارد که باید همکاران با انگیزه کافی با تقسیم و تشریح وظایف با استفاده از ظرفیت‌های نرم‌فزاری و سخت‌افزاری؛ خلاء‌ها را جبران کنند.

مدیرعامل آب و منطقه‌ای استان کرمانشاه از گشت‌های بازرسی خواست با جدیت براساس برنامه زمان‌بندی در فصول کم‌آبی و پرآبی از تمامی دشت‌ها و منابع آبی تحت نظارت شرکت، بازدید‌های در راستای پرکردن چاه‌های غیرمجاز و مبارزه با حفر چاه‌های غیرمجاز داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • نصب سه هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی
  • نوآوری‌های ادامه‌دار با کمک هوش مصنوعی / ساخت دوربین و سمعک پردازشگر صدا و تصویر
  • کوتاه‌تر شدن مراحل درخواست خودرو در تپسی
  • ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند
  • لیست قیمت لوله جدار چاه کالوپ در ضخامت های مختلف
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • تولید برق از عرق بدن در حین ورزش!