Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@23:35:48 GMT

تغییرات در کادر فرماندهی ارتش کره شمالی

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۳۳۵۶

به گزارش بی بی سی، به نظر می‌رسد که جایگاه نیروهای نظامی به خاطر تنش‌های فعلی با کره جنوبی اهمیت بیشتری پیدا کرده باشد. کره شمالی اخیرا صحبت‌ها و اقدامات زیادی علیه کره جنوبی کرده است، از جمله تخریب دفتر روابط بین دو کره در روز ۱۶ ژوئن و اعلام برنامه‌ای از طرف ارتش برای اعزام نیرو به مناطق مرزی.

اما کیم جونگ اون روز ۲۳ ژوئن دستور تعلیق "برنامه‌های عملیاتی نظامی" علیه کره جنوبی را صادر کرد و به نظر می‌رسد که وضع دارد آرامتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال تنش‌ها هنوز کاملا فروکش نکرده‌اند و نیروهای مسلح قطعا نقش مهمی در مرحله بعدی روابط دو کره ایفا خواهند کرد.

یک معیار خوب برای سنجش اولویت‌های نظامی آقای کیم افرادی است که به فرماندهی ارتش منصوب می‌کند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این مقامات و نقشی که آن‌ها قرار است در استراتژی نظامی کره شمالی بازی کنند.

سپهبد پک جونگ چون، رئیس ستاد ارتش خلق کره، در یک سال گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است، چند منصب مهم را به دست آورده است و بارها در جریان آزمایش‌های تسلیحاتی و مانورهای نظامی همراه کیم جونگ اون بوده است.

تخصص او در توپخانه است و در سال ۲۰۱۲ به عنوان رئیس فرماندهی توپخانه ارتش خلق کره منصوب شد و در سال ۲۰۱۶ هم مجددا به این مسئولیت او اشاره شد.

او در این سال‌ها جانشین رئیس ستاد ارتش خلق کره نیز بوده است.

او در ماه مه ۲۰۱۶ به عنوان یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب کارگران کره انتخاب شد، در آوریل ۲۰۱۹ به درجه سرتیپی ارتقا پیدا کرد و در سپتامبر همان سال به ریاست ستاد ارتش رسید.

آقای پک به عنوان رئیس ستاد ارتش جایگاه مهمی در حکومت کره شمالی دارد، و در دسامبر ۲۰۱۹ دو اطلاعیه قابل توجه درباره کارکرد نیروهای مسلح و آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر صادر کرد.

او گفت که تجربه‌ها و فناوری‌های به دست آمده از آزمایش‌های تسلیحاتی در "ساخت و توسعه سلاح استراتژیک دیگری" برای "مهار و غلبه کامل و مطمئن بر تهدیدات هسته‌ای ایالات متحده" به کار خواهد رفت.

سلطان پیونگ‌یانگ

موقعیت حزبی آقای پک نیز ارتقا یافت؛ او که ابتدا در ماه دسامبر به عنوان عضو علی‌البدل هیات سیاسی انتخاب شده بود، تنها چهار ماه بعد عضو کامل پولیتبورو شد.

ترقی سریع او در ماه مه امسال کامل شد و از کیم جونگ اون درجه سپهبدی گرفت. او نخستین فردی است که از سال ۲۰۱۶ به بعد به درجه سپهبدی رسیده است.

ری پیونگ چول

فرد دیگری که عموما در آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی دیده می‌شود، ری پیونگ چول است.

گمان می‌رود که او متخصص مهمات باشد، و خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در ماه مه امسال گفت که او "مسئول ساخت موشک و سلاح هسته‌ای" است.

ستاره بخت او نیز مانند آقای پک در یک سال گذشته بسیار پرنورتر شده است.

آقای ری که از سال ۲۰۱۶ عضو علی‌البدل پولیتبورو بود، در دسامبر ۲۰۱۹ عضو کامل هیات سیاسی حزب کارگران کره شد. او در همان جلسه به عنوان معاون رئیس و مدیر یکی از دوایر کمیته مرکزی حزب نیز برگزیده شد.

رسانه‌های حکومتی نام این دایره را اعلام نکردند، اما وزارت وحدت کره جنوبی در ماه فوریه ۲۰۲۰ گفت که به نظر می‌رسد او مدیر دایره صنایع مهمات‌سازی شده باشد.

او سپس در آوریل ۲۰۲۰ عضو کمیسیون مصالح حکومتی شد که بالاترین نهاد اداری کره شمالی محسوب می‌شود.

اما مسئولیت‌های او در ماه مه حتی از این هم بیشتر شد و به عنوان معاون رئیس کمیسیون نظامی مرکزی حزب نیز انتخاب شد. انتخاب او به عنوان تنها معاون کیم جونگ اون، رئیس این کمیسیون، به معنی نفوذ فراوان او در استراتژی نظامی حزب است.

همزمان با ارتقا جایگاه او و آقای پک در ماه مه، شین جونگ وو، یکی از تحلیلگران ارشد نظامی در سئول، به خبرگزاری یونهاپ گفت: "حالا که مذاکرات با آمریکا بر سر خلع سلاح هسته‌ای متوقف شده است، ارتقا این دو نفر نشان می‌دهد که آقای کیم قصد دارد توانایی‌های موشکی و هسته‌ای این کشور را گسترده‌تر کند."

کیم جونگ گوان

او وزیر نیروهای مسلح خلق است و به همین خاطر جایگاه بلندمرتبه‌ای در مسائل نظامی دارد.

او در ژانویه ۲۰۲۰ به عنوان وزیر انتخاب شد و پیش از آن موضوع گمانه‌زنی‌های زیادی در رسانه‌های کره جنوبی بود.

آقای کیم در دسامبر ۲۰۱۹ به عنوان عضو علی‌البدل کمیته مرکزی حزب انتخاب شده بود و در آوریل ۲۰۲۰ نیز به عضویت کمیسیون مصالح حکومتی درآمد. او قبلا در وزارتخانه نیروهای مسلح خلق معاون بود و نامش نخستین بار در ژوئن ۲۰۱۴ در ارتباط با این مقام مطرح شد.

سابقه او در ساخت‌وساز است که یکی از وظایف اصلی این وزارتخانه محسوب می‌شد. بسیاری از پروژه‌های ساختمانی این کشور توسط همین وزارتخانه اجرا می‌شوند.

وقتی انتصاب او به عنوان وزیر نیروهای مسلح در ژانویه ۲۰۲۰ تایید شد، راشل مینیونگ لی، تحلیلگر، به وبسایت ان‌کی نیوز گفت: "فکر می‌کنم پیام کلیدی این انتصاب این است که از این به بعد نقش ارتش در پروژه‌های عمرانی بیشتر خواهد شد و وزارتخانه نیز در این کار پیشگام خوهد بود."

اما او در ادامه گفت که انتصاب آقای کیم "به این معنی نیست که تمرکز ارتش کره شمالی قرار است از موضوعات نظامی به اقتصادی تغییر کند"، و به مجزا بودن نیروهای مسلح و وزارتخانه اشاره کرد.

ریم کوانگ ایل

او رئیس دفتر تجسس عمومی است که مهمترین نهاد اطلاعاتی نظامی محسوب می‌شود و به همین خاطر مقام مهمی دارد.

بنا به گزارشی که وزارت وحدت کره جنوبی در ما مه ۲۰۲۰ منتشر کرد، او در دسامبر ۲۰۱۹ به این مقام منصوب شد. او همان ماه به عنوان یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب و کمیسیون نظامی مرکزی نیز انتخاب شده بود.

به گفته این منبع، او پیش از این بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ معاون اول رئیس ستاد ارتش و فرمانده عملیات ستاد ارتش خلق کره بود، و بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ به عنوان معاون رئیس دفتر تجسس عمومی خدمت می‌کرد.

این دفتر در کره جنوبی بسیار بدنام است و به دخالت در حمله به ناو جنگی چیونان و بمباران جزیره یون‌پیونگ در سال ۲۰۱۰، و در عین حال جنگ سایبری و عملیات‌های ویژه دیگر متهم می‌شود.

البته خود آقای ریم هم طرفداران زیادی در سئول ندارد. سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی در نوامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد که او احتمالا در انفجار مینی که در ماه اوت همان سال به جراحت دو سرباز کره جنوبی منجر شده بود نقش داشته است.

وبسایت ان‌کی نیوز روز ۸ ژوئن از قول یکی از مقامات ناشناس کره شمالی نقل کرد که آقای ریم "متخصص عملیات‌های تاکتیکی است و سابقه درخشانی دارد".

این منبع در ادامه گفته بود: "او می‌خواهد با اجرای عملیات‌هایی که شامل رخنه به کره جنوبی و دیگر کشورها و همچنین اعزام نیروهای نظامی و کارشناسان فنی می‌شوند به اهداف حزب دست یابد."

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: آزمایش های تسلیحاتی کمیته مرکزی حزب رئیس ستاد ارتش دسامبر ۲۰۱۹ نیروهای مسلح کیم جونگ اون کره جنوبی کره شمالی انتخاب شد ماه مه آقای کیم هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۳۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معنای استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی اسرائیلی چیست؟

فرارو- صحنه سیاسی-اجتماعی اراضی اشغالی پس از شش ماه از آغاز جنگ غزه و البته رخداد تحولاتی نظیر عملیات موشکی-پهپادی گسترده ایران به عمق اراضی اشغالی و در عین حال، اوج گیری اعتراضات ضد‌صهیونیستی در دانشگاه‌های مختلف آمریکا و متعاقبا سرایت این اعتراضات به دیگر دانشگاه‌های جهان، با واقعیت‌های تازه‌ای مواجه شده است.

به گزارش فرارو؛ این تحولات در شرایطی رخ داده اند که در شهر‌های مختلف فلسطین اشغالی نیز هنوز شاهد برگزاری اعتراضات مختلف صهیونیست‌ها علیه دولت نتانیاهو و تقاضا برای پایان فوری جنگ غزه و بازگرداندن اسرای اسرائیلی هستیم. با این همه، در ادامه شوک‌های گاه و بیگاهی که به نظام حکمرانی در اراضی اشغالی وارد می‌شود، به تازگی شاهد یک رویداد قابل تامل بوده ایم. ماجرا از این قرار است که سرلشکر آهارون هالیوا، رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل از سِمت خود استعفا کرده است.

استعفای فردی در جایگاه او بدون تردید با پیام‌ها و تبعات مخربی برای رژیم اسرائیل همراه است. منابع آگاه اعلام کرده اند که آهارون هالیوا به دلیل اشتباه محاسباتی در جریان حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و البته رخداد رویداد‌هایی نظیر حادثه هفتم اکتبر و برخی غافلگیری‌های میدانی نظامی اسرائیل در جنگ غزه استعفا کرده است.

پس از این رویداد، یکی دیگر از مقام‌های ارشد اسرائیلی به نام "یهودا فاکس"، فرمانده بخش مرکزی ارتش رژیم اشغالگر قدس نیز بنا بر آنچه رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده اند از استعفای خود به مقام‌های رده بالا خبر داده و تاکید کرده که صرفا تا ماه آگوست در سِمت نظامی خود باقی خواهد ماند. در این بحبوحه، اخبار مختلفی در مورد استعفای فرمانده‌های تیپ‌های اشباح و رفائیم ارتش اسرائیل که در میدان‌های جنگ غزه درگیر بوده‌اند نیز به گوش رسیده است.

البته که تحلیلگران بر این باورند که گستره و مقیاس استعفا‌ها در ارتش و نهاد‌های اطلاعاتی اسرائیل به مراتب گسترده‌تر از این حرف‌ها است. با این همه، این استعفا‌های سریالی، حامل معانی قابل تاملی است که واکاوی آن‌ها از اهمیت قابل توجهی با هدف رهگیری روند‌های آتی در قالب جنگ غزه برخوردار است.

اولا، این استعفا‌ها نشان می‌دهند که کارزار نظامی اسرائیل در غزه، به خوبی پیش نمی‌رود. در حقیقت بحران‌های پیدا و نادانسته‌های ما از بحران در سازوکار‌های نظامی ارتش اسرائیل در جریان جنگ غزه به مراتب بیشتر از دانسته‌های ماست. فراموش نکنیم که صهیونیست‌ها سیاست سانسور حداکثری را در مورد مسائل نظامی و امنیتی اتخاذ می‌کنند و با افشاگران در این حوزه‌ها برخورد‌های سختی صورت می‌گیرد.

از این رو، دومینوی استعفا‌های مقام‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی خود از انبوهی از واقعیت‌ها حکایت دارد که دیده نمی‌شوند و پالس‌های قابل توجهی را از ضعف رژیم اشغالگر قدس در میدان‌های جنگ غزه مخابره می‌کنند.

دوم اینکه بر کسی پوشیده نیست که بنیامین نتانیاهو و طیف افراطیون متحد وی در قدرت، با چالش و بحران‌های جدی مواجه هستند. این افراد تا حد زیادی افکار عمومی اراضی اشغالی و حمایت آن‌ها از خود را از دست داده‌اند. موضوعی که نمود‌های عینی خود را در قالب نظرسنجی‌های مختلف در عمق اراضی اشغالی به نمایش گذاشته است.

از این رو، به نظر می‌رسد که استعفا‌های اخیر در ارتش اسرائیل را به نوعی می‌توان مرتبط با جدا شدن جریان‌ها و طیف‌های معترض در ارتش و سازوکار‌های اطلاعاتی ارتش اسرائیل از دولت نتانیاهو ارزیابی کرد. جریان‌هایی که کاملا با شیوه مهندسی و مدیریت جنگ غزه مخالف هستند و بر این باورند که نتانیاهو و تندرو‌های حاضر در دولت وی، در حال هدایت اسرائیل به ناکجاآباد هستند؛ و در نهایت سوم اینکه بیش از شش ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد با این حال جنبش حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی در مواجهه و تقابل با دشمن اسرائیلی همچنان پایدار هستند. در روز‌های گذشته شاهد بودیم که رزمندگان مقاومت فلسطینی در چندین نوبت به اراضی اشغالی حمله موشکی و خمپاره‌ای کردند.

در عین حال، به تازگی در جریان آنچه رسانه‌های صهیونیستی کمین نیرو‌های مقاومت علیه نظامی اسرائیلی در نوار غزه اعلام کرده اند نیز شماری از اسرائیلی‌ها کشته شدند و تعداد دیگری نیز مجروح شده اند. در این میان، علی رغم لفاظی‌های مقام‌های ارشد نظامی و اطلاعاتی اسرائیل شاهدیم که شبکه تونل‌های زیرزمینی حماس همچنان فعال است و نیرو‌های این جنبش از طریق این شبکه تونلی علیه رژیم اشغالگر قدس دست به عملیات و اقدام می‌زنند. موضوعی که سبب شده تا نشریه نیویورک تایمز در یک گزارش مبسوط به این مساله اشاره کند که ادعای تسلط ارتش اسرائیل به بخش‌های مختلف نوار غزه به جز رفح، چندان منطقی نیست.

این نشریه همچنین به تازگی در گزارشی به این نکته اشاره کرده که مقام‌های اطلاعاتی و دولت آمریکا به اسرائیلی‌ها توصیه کرده اند که به صورت نمایشی در جنگ غزه اعلام پیروزی کنند و سپس در پی ترور مقام‌های ارشد جنبش حماس باشند. در حقیقت، حتی آمریکایی‌ها نیز به این جمع بندی رسیده اند که اسرائیل قادر نیست در قامت یک برنده از میدان‌های جنگ غزه خارج شود و تداوم جنگ، هم آبروی این رژیم را بیش از پیش به باد می‌دهد و هم متحدان غربی آن را بی آبرو تَر از قبل خواهد کرد.

بدون تردید مقصر اصلی و اولیه این وضعیت از نگاه بسیاری از تحلیلگران مسائل راهبردی، ناکارآمدی نهاد‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل و البته ژنرال‌ها و فرماندهان ارتش اسرائیل هستند. از این رو، سطح بی‌کفایتی در ارتش اسرائیل به حدی رسیده که چهره‌های برجسته نظامی ارتش اسرائیل در حال استعفا کردن هستند. موضوعی که نشان می‌دهد تا چه اندازه جو سازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی رسانه‌های غربی با محوریت جنگ غزه و عملکرد موفق صهیونیست‌ها در قالب آن، دروغ و به دور از واقعیت است.

دیگر خبرها

  • معنای استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی اسرائیلی چیست؟
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران
  • هیچ مماشاتی با اعمال قدرت علیه ایران در کار نیست | عملیات وعده صادق قدرت فرماندهی ایران را نشان داد
  • عملیات وعده صادق قدرت فرماندهی ایران را نشان داد
  • ایران قدرت فرماندهی خود را در عملیات وعده صادق به نمایش گذاشت
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران+ جزئیات
  • بازدید هیئت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از تیپ ۶۵ نوهد ارتش
  • تصاویر حمله موشکی حزب الله به شهرک نظامی شتولا
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد