Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@01:51:37 GMT

عدم تخصیص ارز، خودروهای ناقص را زیاد کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۶۶۸۰۹

به گزارش اکوفارس، مازیار بیگلو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قطعه‌سازان در تامین ارز اشخاص و ارزهای صادراتی هم به شدت دچار مشکل هستند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه بانک مرکزی تخصیص ارزی را تایید نمی‌کند، نمی‌توانیم ارز تهیه کنیم. پس از حذف تخصیص ارز نیمایی و اینکه در پروسه دریافت ارز اشخاص و ارزهای صادراتی قرار گرفتیم، متاسفانه بانک مرکزی این را هم تایید نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مدعی شد: این نیز یک سیاست‌گذاری جدید است که وقتی یک نفر فروشنده ارز و دیگری خریدار آن است و معامله با قیمت توافقی انجام می‌شود، نهاد مالی- اقتصادی همچون بانک مرکزی به وسط بیاید و کار شکنی کند.

او افزود: لذا کماکان به صورت قطره‌چکانی این ارز تامین می‌شود و دلیل اصلی اینکه تعداد خودروهای ناقص در دو خودروسازی مجدد افزایشی پیش می‌رود، دقیقا به سبب همین مشکل تامین ارز است. عموما قطعاتی که ارزبری دارند، قطعات الکترونیکی هستند که نبود آن‌ها باعث شده عموما خودروها با کسری روبرو شوند و تجاری و قابل عرضه نباشند. تولید مکانیکی خودروسازان با همان روزانه ۲۰۰۰ دستگاه انجام می‌شود اما به دلیل اینکه قطعات الکترونیکی نیازمند ارز هستند و ارز آن‌ها تامین نمی‌شود، خودروها قابل تجاری‌سازی نبوده و بر تعداد خودروهای ناقص افزوده می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: این موضوع دو تاثیر اصلی دارد. از سمت صنعت قطعه‌سازی، نقدینگی دائما در حال کاهش است، چراکه فروشی انجام نمی‌شود که پول آن بازگردد؛ از سمت بازار نیز وقتی عرضه خودرو کم می‌شود، تلاطم و التهاب در بازار ایجاد می‌شود؛ بنابراین هر دو صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی درگیر شده‌اند.

بیگلو خاطرنشان کرد: باوجود جلسات مکرر و متعدد و همچنین همکاری که وزارت صمت داشته است، بانک مرکزی هنوز نتوانسته مشکل تخصیص ارز را رفع کند که بسیار جای تعجب و تاسف دارد. از همان اسفندماه تاکنون پنج ماه است که وعده می‌دهند اما "وعده که برای ما قطعه و  مواداولیه نمی‌شود" تا بتوان تولید را پیش برد.

وی تصریح کرد: به هرحال مجدد در حال برگشت به روزهایی هستیم که در سال گذشته هر خودروساز قریب به ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی ناقص داشت. اکنون هم مجدد همین اتفاق در حال افتادن است و تعداد خودروهای ناقص خودروسازان به دلیل عدم تخصیص ارز افزایش پیدا می‌کند.

قرداد تمامی قطعه‌سازان ظرف یکماه آینده اصلاح می‌شود

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه در رابطه با اصلاح قرارداد قطعه‌سازان که به دلیل  افزایش هزینه‌های صنعت قطعه‌سازی، فعالان این صنعت را با مشکل روبرو کرده بود و به همین دلیل سرپرست وزارت صنعت نیز در جلسه‌ای قول اصلاح  قراردادها در سطح قطعه‌سازی از دهه دوم خرداد ماه را داده بود؛ گفت: طی جلسه‌ای که هفته گذشته داشتیم، اتفاقات خوبی برای اصلاح قراردادها افتاد و قرار بر این شد که روند اصلاح قراردادها طبق توافق با خودروسازان از همین هفته آغاز شود. تعدادی از قطعه‌سازان بزرگ در هفته جاری قرادادهایشان اصلاح و امضا می‌شود و قرار است که این روند ادامه‌دار باشد و ظرف یکماه آینده تمام قراردادها اصلاح شوند.

وی تصریح کرد: البته به لحاظ سود و زیان در صورت‌ها مالی اتفاق مثبتی به حساب می‌آید و نشان‌دهنده سود بر روی کاغذ خواهد بود اما به دلیل اینکه خودروساز نتوانسته آنطور که باید قیمت‌های خود را اصلاح کند، مجددا زیان‌ده و زیان انباشته‌اش بیشتر خواهد شد؛ لذا درست است که قیمت بر روی کاغذ اصلاح می‌شود اما آهی در بساط ندارند که بخواهد نقدینگی قطعه‌سازان را تامین کنند و بدهکار قطعه‌سازان خواهند شد.

بیگلو اعلام کرد: درحال حاضر مبلغ کل مطالبات قطعه‌سازان با اصلاح قراردادها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است. اما در حال حاضر بحران ما همین بحث تامین ارز و متعاقبا تامین نقدینگی است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: خودروهای ناقص بانک مرکزی قطعه سازان قطعه سازی تخصیص ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۶۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت عمران شهر جدید پردیس از سازندگان متعهد حمایت می‌کند

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، خلیل محبت‌خواه در نشستی با حضور مدیر طرح فاز ۸ پردیس و همه انبوه‌سازان از حمایت شرکت عمران شهر جدید پردیس از سازندگان متعهدی که پروژه‌های خود را در زمان مقرر تکمیل می‌کنند خبر داد و گفت: در گذشته شاهد حضور برخی پیمانکاران نامتعهد و کم‌کار در همه فاز‌ها بودیم که بدون اغماض با همه آنان برخورد جدی شد و در بسیاری از موارد، ادامه فعالیت به پیمانکار جدید و خوش‌نام واگذار شد.

وی ادامه‌داد: دقت در کیفیت هم‌زمان با مدیریت زمان و افزایش نیروی انسانی متناسب با برنامه زمان‌بندی تحویل واحدها، مورد تاکید است.

محبت‌خواه همچنین بر حمایت مالی از انبوه‌سازان تاکید کرد و افزود: تنها شرط پرداخت مالی و تسویه حساب با پیمانکاران، داشتن مطالبات در سیستم حسابداری شرکت عمران شهر جدید پردیس است و در غیر این صورت هیچ‌گونه پرداختی به هیچ شرکتی انجام نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس با اخطار به شرکت مهندس مشاور و ناظران در فاز ۸، بر تسریع در رسیدگی به صورت‌وضعیت‌ها و همچنین به‌کارگیری از نیرو‌های متخصص و مرتبط تاکید و اعلام‌کرد: همه ما حافظ منافع بیت‌المال هستیم و به همین منظور باید ضمن دقت در بررسی پیشرفت پروژه‌ها و پرداخت‌های مالی، از هرگونه اتلاف زمان و تاخیر بیشتر برای تحویل واحد‌ها به مالکان جلوگیری کنیم.

وی با حمایت مجدد از انبوه‌سازان، قول مساعد داد تا همه مشکلات رفع و رجوع شود. این مقام مسوول همچنین تاکید کرد تا در حد توان برخی از موضوعات موردنظر پیمانکاران در جلسات شورای مسکن استان تهران مورد پیگیری قرار بگیرد.

در این شنست، پروژه‌های افتتاحات خردادماه در فاز ۸ و آخرین وضعیت تکمیل باقی‌مانده پروژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

پایان بخش این نشست، بررسی نظرات و مسائل انبوه‌سازان بود. تعدادی از انبوه‌سازان مسکن مهر فاز ۸ به نمایندگی، به بیان مشکلاتی از جمله هزینه‌های نظام مهندسی، تعدیل هزینه‌ها، عدم ثبات در به‌کارگیری روزانه نیرو‌های انسانی و موضوعاتی در خصوص صورت‌وضعیت‌ها اشاره کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری گردهمایی استانی مجموعه‌های نخبه‌پرور یزد و اصفهان
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • هاشمی: با اصلاح قانون جدید ورزشکاران بیشتری شامل معافیت و قانون استخدامی می شوند/ تخصیص ۵٠٠ میلیارد برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها
  • فراخوان جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • «دست‌های فیلمسازان ما را در پروژه‌های تاریخی بسته‌اند»
  • شرکت عمران شهر جدید پردیس از سازندگان متعهد حمایت می‌کند
  • شکست نماینده اردبیل در لیگ دسته ۲ فوتبال