Web Analytics Made Easy - Statcounter

معمولاً هیپوتالاموس و سیستم عصبی اتونوم، بدن شما را در طی یک یا دو درجه بالاتر یا پایین‌تر از دمای معمول بدن شما نگه می‌دارند. با این حال، مواقعی وجود دارد که گرمای بدن شما بالا می‌رود. این شرایط به عنوان شرایط خطرناک شناخته می‌شود. گرمای بیش از حد بدن ممکن است ناشی از افزایش دمای شدید، غذا‌های خاص یا عوامل دیگر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بسیار مهم است که دمای بدن را به سرعت به وضعیت عادی برگردانیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عوامل مختلفی می‌تواند باعث افزایش دمای بدن شما شود. در اینجا چند دلیل رایج برای گرمای بیش از حد بین اشاره شده است: داشتن یک بیماری التهابی مانند عفونت. داشتن اختلال تیروئید معروف به پرکاری تیروئید. گذراندن زمان در هوای بسیار گرم و مرطوب. پوشیدن لباس تنگ و ساخته شده از الیاف مصنوعی. خوردن غذای پرادویه. مصرف نوشیدنی با کافئین یا مواد محرک. انجام تمرینات بدنی شدید. داشتن برخی شرایط پزشکی که بر دمای بدن شما تأثیر می‌گذارد مانند انواع آرتریت، لوسمی و اختلالات عصبی. مصرف دارو‌هایی که باعث دمای بالای بدن می‌شوند مانند برخی آنتی بیوتیک‌ها، مواد افیونی و آنتی هیستامین‌ها و کمبود آب بدن.

احتمالاً می‌دانید که در هنگام استرس گرما، آبرسانی با آب چقدر مهم است. روش‌های زیادی برای پایین آمدن سریع حرارت بدن وجود دارد. برای مثال قرار دادن پاهایتان در یک لگن آب سرد بدن را خنک می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا بنشینید و استراحت کنید. به سادگی می‌توانید آب سرد و مکعب‌های یخ را به یک سطل آب اضافه کنید. پا‌های خود را در آن غوطه ور کرده و تا ۲۰ دقیقه خیس کنید. اما برخی خوراکی‌ها نیز در این وضعیت مفیدند:

آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل یک راه عالی برای تازه کردن و احیای بدن است. ویتامین‌ها، مواد معدنی و الکترولیت‌های موجود در آب نارگیل، آن را به عنوان روشی مؤثر برای هیدراتاسیون و منبع قابل اعتمادی برای ترمیم بدن تبدیل می‌کنند. آب نارگیل مزایای بسیاری برای بدن دارد.

نعناع

نعناع به دلیل دارا بودن مقدار بالای منتول خاصیت خنک کنندگی قابل توجهی دارد و باعث می‌شود فرد، احساس خنکی داشته باشد. شما می‌توانید یک چای نعناع گرم یا یخ زده درست کرده و در طول روز بنوشید. اگرچه به نظر می‌رسد چای گرم باعث گرمتر شدن بدن شما می‌شود، نوشیدن نوشیدنی‌های گرم ممکن است به شما در عرق کردن بیشتر کمک کند و به خنک شدن بدن کمک کند.

خوراکی‌های پر آب‌

می‌توانید مقدار زیادی خوراکی‌های پر آب میل کنید. میوه‌هایی مانند طالبی، هندوانه، کاهو و توت فرنگی گزینه‌های خوبی هستند. بسیاری از سبزیجات مانند کرفس، خیار و گل کلم نیز گزینه‌هایی مناسبند. به طور کلی سالاد نیز گزینه‌ای بسیار مناسب است.

آلوئه ورا

برگ و ژل داخلی این گیاه می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. برای افزایش تأثیر خنک کنندگی می‌توانید ژل آلوئه ورا را روی پوست خود بمالید.

دوغ

نوشیدن دوغ به عنوان یک سرم خوراکی طبیعی یک گزینه فوق العاده است. دوغ با مقادیری نمک و خاصیت آرامش بخش خود به علت دارا بودن ماست و آب می‌تواند التهاب ناشی از گرما را تسکین دهد.

فلفل

شاید برایتان جالب باشد بدانید که خوردن غذا‌های تند ابتدا باعث احساس گرما شود، اما می‌تواند به پایین آمدن دمای بدن نیز کمک کند. این به این دلیل است که کپسایسین موجود در فلفل‌ها پیام‌هایی را به مغز می‌فرستد تا نشان دهد گرمای شما بیش از حد است و این باعث می‌شود تعریق بدن افزایش یافته و اثر خنک کننده‌ای به همراه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دمای خوراکی دمای بدن دمای شدید خوراکی ها آب نارگیل دمای بدن بدن شما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۷۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید

آفتاب‌‌نیوز :

باروری به معنای توانایی برای داشتن فرزند، به عنوان یکی از علت‌های تشکیل خانواده شناخته می‌شود؛ با توجه به اینکه سبک زندگی، الگوی غذایی و فعالیت بدنی زوجین بر قدرت باروری آن‌ها تأثیر دارد، پیروی از یک الگوی غذایی مناسب، مصرف ریزمغذی ها، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن مطلوب می‌تواند از بسیاری از مشکلات باروری جلوگیری کرده و سبب کاهش هزینه‌های درمان ناباروری شود. در ادامه با ۱۰ توصیه تغذیه‌ای کاربردی و مؤثر در باروری سالم آشنا می‌شویم:

سعی کنید غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند منابع ویتامین C، E و کاروتنوئید‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و نسبت به گذشته مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروکلی و میوه‌های نارنجی رنگ را بیشتر مصرف کنید.

از مصرف ماهی‌های چرب و ماهی تن، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده و جگر گاو غافل نشوید؛ این مواد غذایی به عنوان منابع ویتامین D، می‌تواند در بارورری افراد مؤثر باشد.
منابع غذایی فولات (B۹) مانند جگر، نخود، عدس، لوبیا، آجیل و مغزدانه ها، بادام زمینی، اسفناج، مارچوبه، سبزی‌های سبز تیره، مرکبات و بروکلی را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید.

مصرف جگر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه‌ها به دلیل غنی بودن از روی، توصیه می‌شود.

بهتر است در طول هفته از منابع غذایی امگا ۳ مانند گردو، ماهی سالمون، دانه کتان، کلم بروکسل و دانه چیا مصرف کنید.

نسبت به گذشته فیبر بیشتری مصرف کنید؛ میوه ها، سبزی‌ها و غلات کامل و سبوسدار به عنوان منابع سرشار از فیبر شناخته می‌شود.

مصرف مغزدانه‌ها و حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا، بادام، گردو و دانه آفتابگردان بسیار حائیز اهمیت است.

توصیه می‌شود مصرف کربوهیدرات تصفیه شده مانند قند و شکر، کیک و شیرینی و انواع نان سفید کاهش یابد.

مصرف چربی‌های غیر اشباع مانند روغن‌های زیتون، کانولا و آفتابگردان به صورت متعادل و کنترل شده افزایش یابد.

سعی کنید مصرف چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد و حیوانی و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را تا حد ممکن کاهش دهید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • میانگین بارش‌ها در چهارمحال به ۴۷۲ میلیمتر رسید
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • این دارو‌ها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • کاهش دمای هوا در استان
  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید