Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ، دکتر علی‌ضامن صالحی‌فرد در برنامه زنده شب‌های بام ایران صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری در مورخ نهم تیرماه ۹۹، افزود: باید از آنچه در تاریخ رخ داده درس بگیریم، در سال ۱۹۱۸ شیوع آنفلوآنزایی موسوم به آنفلوآنزای اسپانیایی یک پاندمی بزرگ در دنیا رقم زد که مرگبارترین بیماری مسری جهان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: رفتار مردم در برخورد با این بیماری شبیه کرونا بود، ابتدا به خوبی اصول قرنطینه، خودمراقبتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند و بیماری تقریبا فروکش کرد، مردم با این تفکر که شرایط عادی شده است کم‌کم هیچ کدام از پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند همین عامل باعث شد بیش از ۵۰۰ میلیون نفر به آنفلوآنزا اسپانیایی مبتلا شده و ۵۰ میلیون نفر نیز جان خود را از دست بدهند.
وی با اشاره به اینکه به جد به مردم توصیه می‌شود از حضور در تجمعات، جشن‌های عروسی و مراسمات عزا بپرهیزند، عنوان کرد: آمارها در کشور نشان می‌دهد تست کرونای بیش از ۸۰ درصد از افرادی که در جشن‌ها شرکت داشته‌اند مثبت شده است.
صالحی‌فرد خاطرنشان کرد: طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اگر فرد مبتلا به کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک را رعایت نکند در طول یک ماه می‌تواند حدود ۴۳۰ نفر را مبتلا کند اما اگر موارد ذکر شده را رعایت کند این آمار به دو نفر تقلیل می‌یابد.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه در حال حاضر در هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد و هر ۳۳ ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود، اضافه کرد: محوریت اصلی مبارزه با کرونا مردم هستند، مشارکت‌ها و همکاری مردمی بیش از ۵۰ درصد، همکاری‌های بین بخشی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد و سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد در این خصوص کارساز خواهد بود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در بالاترین سطح مبارزه با کرونا هستیم و در این میدان استانداران به عنوان فرماندهان این مبارزه بوده و پرچم و بیرق به دست رؤسای دانشگاه‌ها است، با یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اصلی‌ترین آن استفاده از ماسک است می‌توان در جهت کنترل و کاهش بیماری کرونا گام برداشت.
صالحی‌فرد بیان کرد: کرونا یک ویروس چموش و سرکش است که رفتارش هر روز در حال تغییر است، همه افراد و گروه‌های سنی از کودکان گرفته تا افراد مسن و آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند به‌نوعی در معرض خطر هستند، بنابراین همه مردم به عنوان سفیران سلامت باید هر اطلاعاتی که درخصوص این بیماری دارند در اختیار خانواده خود قرار دهند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه رفتار اجداد ویروس کرونا یعنی مرس و سارس نشان داد در فصول گرم سال شیوع آن تخفیف می‌یافت، افزود: تصور کارشناسان و محققان نیز بر این بود که کروناویروس نیز در ایام سرد سال افزایش و در فصول گرم کاهش پیدا می‌کند ولی متاسفانه رفتار ویروس نشان داد که اینچنین نیست و در فصول گرم سال نیز با شیوع بالای بیماری مواجه هستیم.
وی ادامه داد: این روزها منتظر کشف واکسن هستیم در حالی که واکسن اصلی که همان ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند و شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون است در اختیار داریم.
صالحی فرد خاطرنشان کرد: ویروس کرونا یک ویروس هوابرد است که با سرفه، عطسه، صحبت کردن و... منتقل می‌شود لذا باید از ماسک استفاده کرد و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: باید مردم را حساس کنیم اما این حساسیت نباید تبدیل به وسواس شود و در کنار شستشوی دست‌ها صرفه‌جویی در مصرف آب نیز بسیار مهم است.

46

کد خبر 1405007

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان چهارمحال و بختیاری فاصله گذاری اجتماعی معاون توسعه مدیریت صالحی فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۶۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود

به گزارش خبرآنلاین ، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و درمان در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رایگان شدن خدمات درمان برای کودکان تا سن ۷ سال در مراکز پزشکی دولتی گفت: در حوزه سلامت در سنین مختلف شرایط خاصی وجود دارد که ما باید به آن توجه کنیم. بسیاری از بیماری‌های انسان در ۷ سال اول زندگی او ایجاد می‌شود که اگر این بیماری‌ها در همان سنین کودکی پیشگیری شود، فرد در سنین بزرگسالی دیگر درگیر درمان این بیماری‌ها نخواهد شد.

ایسنا در خبری نوشت: وی افزود: رشد تکاملی بدن انسان در طول دهه اول عمر او ایجاد می‌شود. بنابراین هر حادثه‌ای به ویژه در ۷ سال اول زندگی کودکان می‌تواند پایدار شود. برهمین اساس با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت در نهایت، رایگان شدن خدمات پزشکی برای کودکان تا سن ۷ سالگی در مراکز پزشکی دولتی در هیئت دولت به تصویب رسید. این طرح مایه افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که علی رغم همه مشکلات و تحریم‌ها خدمات پزشکی به کودکان تا ۷ سال را در مراکز دولتی رایگان اعلام کند.

عین اللهی گفت: این مسئله در واقع یک سرمایه گذاری برای آینده کشور است و ممکن است نتایج آن در دولت فعلی دیده نشود ولی در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده نتایج آن مشخص خواهد شد و کشور را از نظر سلامت بیمه می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص کمبود دارو برای بیماران تالاسمی بیان کرد: بنا داریم با تقویت شرکت‌های دانش بنیان، داروی مورد نیاز را تأمین کنیم. در زمینه داروی بیماری تالاسمی افزایش تولید داشته‌ایم ولی تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که پزشک باید این را تشخیص دهد. کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش بنیان تأمین خواهیم کرد.

وزیر بهداشت درباره اهمیت تولید پانسمان برای بیماران پروانه‌ای خاطرنشان کرد: ما ابتدای دولت ۷۰۰ شرکت دانش بنیان داشتیم که این میزان هم‌اکنون به ۱۴۰۰ شرکت رسیده که به‌نوعی رکورد است. با حمایت دولت تعداد این شرکت‌ها باز هم افزایش خواهد داشت که یکی از دستاوردهای همین شرکت‌ها، تولید این پانسمان بوده است. البته این کار در مرحله پژوهشی است و امیدواریم به مرحله تجاری‌سازی برسد

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901804

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان می‌شود
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض/ ۵ شغل پرخطر
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • مدال محشری با صعود به نیمه‌نهایی قطعی شد / ۵ بوکسور فردا به میدان می‌روند
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید