Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ قدیمی‌ترین «صندوق‌پوش زربفت» موجود در آستان قدس رضوی توسط حاجی اسوار لاهیجی به تاریخ ۹۵۲ هجری قمری وقف حرم مطهر رضوی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مرقد مطهر حضرت رضا علیه‌السلام دارای حجمی مکعب صندوقی شکل است. برخی مورخان عقیده دارند که پس از دفن حضرت رضا علیه‌السلام، روی قبر مبارک ایشان علامت و صندوقی گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی دیگر نیز زمان ساختن و نصب صندوق را حدود سال 500 هجری قمری می‌دانند.

ابن بطوطه که در سال 734 هجری قمری قسمتی از خراسان را سیاحت کرده است، در کتاب تحفه الانظار، ضمن توصیف شهر مشهد می‌نویسد: «بر روی مرقد حضرت رضا علیه‌السلام صندوقی چوبی با صفحات نقره‌ای نصب شده.» این صندوق از سده‌های گذشته تا کنون دارای پوشش‌هایی پارچه‌ای بوده که صندوق مرقد مطهر را می‌پوشانده‌اند. این صندوق‌پوش‌ها به دو شکل حجم‌دار‌(مکعب مستطیل) و مستطیل شکل است.

هنری که از سر ارادت خلق شد

مهدی قیصری نیک؛ معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی، موزه و خزانه آستان قدس رضوی را دارای مجموعه‌های نفیسی از منسوجات دوره اسلامی عنوان می‌کند که طی دوره‌های مختلف تاریخی توسط دوستداران و ارادتمندان امام رضا(ع) به حرم مطهر وقف و اهدا شده‌اند.

وی، بسیاری از آثار این مجموعه را علاوه بر ارزش‌های تاریخی و هنری، دارای ارزش‌های کاربردی عنوان کرده و به قدیمی‌ترین «صندوق‌پوش زربفت» موجود در آستان قدس رضوی که توسط حاجی اسوار لاهیجی به تاریخ 952 هجری قمری وقف حرم مطهر رضوی شده است، به عنوان یکی از آثار نفیس این مجموعه اشاره می‌کند.

همزمان با دهه کرامت خدام آستان قدس رضوی از پرستاران بیمارستان قائم‌(عج) بردسیر تقدیر کردند + تصاویرتولیت آستان قدس رضوی: واسطه‌گران، سوداگران و دلالان ‌پرنفوذ ‌نمی‌خواهند تولید داخلی پا بگیرد‌نصب تصاویر خدام آستان قدس رضوی در سطح شهر مشهد مقدس +تصاویر

این صندوق‌پوش که توسط میرنظام کاشانی در رشت بافته شده از جنس زری اطلسی به شکل مکعب مستطیل بوده و از دو قطعه مستطیلی به ابعاد 120*220 سانتی‌متر و مستطیلی به ابعاد635 *120 سانتی‌متر تشکیل یافته است.زری اطلسی نوعی پارچه زربفت است که در آن تارها و پودهای زمینه از جنس ابریشم و پود نقش انداز از جنس گلابتون است. گاهی در بعضی پارچه‌های زربفت، فن زری اطلسی و زری دارایی هم‌زمان اجرا می‌شود. در زری دارایی، زمینه گلابتون و نقش انداز ابریشم است.

نقوش خلق شده بر صندوق‌پوش

این صندوق‌پوش دارای حاشیه و کتیبه با طرح محرماتی است و با نقوش گیاهی و پرنده تزیین شده است. حاشیه‌های پهن افقی در چهار ردیف وجود دارد که دو ردیف وسط به رنگ مشکی و دو ردیف بالا و پایین به رنگ آبی الماسی است.

این ردیف حاشیه‌ها‌، نقوش محرماتی میانی را قطع می‌کند. در هر دو ردیف حاشیه‌ها، سوره مبارکه فتح به خط ثلث بافته ‌شده است. نوارهای عمودی محرماتی این صندوق‌پوش در رنگ‌های قرمز، مشکی، آبی الماسی، نباتی، طلایی و سبز روشن است.

در این نوارها نقوش گیاهی و حرکات اسلیمی و کتیبه‌های نام اهداکننده، بافنده، محل بافت، تاریخ بافت، اسماء متبرکه و دعای نادعلی بافته شده است. هر کدام از این کتیبه‌ها، به‌صورت واگیره‌ای‌(بندی) در یک نوار محرمات تکرار شده‌اند. نام بانی اثر درکتیبه‌ای شعری چنین آمده است:
کرده است این تحفه نظر مرقد شاه جهان              کالجار حاجی اسوار از دیار لاهیجان 

این کتیبه در دو مصرع و به طورعمودی و با کلمات زیر هم بافته ‌شده است. در سطح بالایی این صندوق¬پوش، فقط کتیبه‌های نام بانی قرار دارد؛ اما در سطوح جانبی هر دو شکل کتیبه افقی و عمودی بافته‌ شده است.

کتیبه‌های نام بافنده، تاریخ و محل بافت به صورت عمودی در یک نوار محرماتی و ادامه آن در فضای بین دو کتیبه بافته شده است. «شد به توفیق حی سبحانی عمل میر نظام کاشانی » کتیبه نام خالق این اثر هنری موجود در نوار محرماتی است. «عمل میر نظام کار رشت سنه 952» نیز در فضای بین دو کتیبه نادعلی بافته ‌شده است.

کتیبه‌های اسماء متبرکه «یا‌ الله»، «یا محمد» و«یا علی» با سه طرح در حاشیه‌های محرماتی، به ‌صورت عمودی و افقی در حاشیه‌های لبه اثر بافته‌ شده است. متن« دعای نادعلی» در حالت بازوبندی در نوارهای محرمات در سطوح بالایی و جانبی، با رنگ‌های متفاوت قرمز، مشکی، سبز، آبی و طلایی بافته ‌شده است.

آیات سوره فتح به خط ثلث در سطوح صندوق‌پوش به ‌صورت افقی در بالا و پایین به رنگ‌های آبی الماسی و مشکی در نقش‌های یکسان بافته ‌شده‌اند. در حاشیه‌های محرماتی، نقوش گیاهی، پرنده، گل‌های ختایی و اسلیمی در رنگ‌های مختلف بافته و تکرار شده‌اند؛ اما بین دو حاشیه تکراری سوره فتح، نقوش به رنگ قرمز هستند.

در بافت این صندوق‌پوش هم مانند همه پارچه‌های زربفت، علاوه بر کاربرد نخ‌های گلابتون طلایی بسیار ظریف، از تاروپود ابریشمی در شش رنگ قرمز، سبز روشن، طلایی، نباتی، آبی الماسی و مشکی استفاده ‌شده است. ابریشم به ‌کار رفته در این اثر، با رنگ‌های طبیعی، گیاهی و معدنی رنگ‌آمیزی شده، گلابتون آن نیز زرین و سیمین است. آستر صندوق‌پوش ابریشمی، بنفش ارغوانی و فن بافت کج‌راه است. دورتادور محل اتصال دو قطعه صندوق پوش، با قیطانی زیبا با مغز ابریشمی مشکی تزیین ‌شده و پوشش گلابتونی با فاصله‌های نیم سانتی‌متر روی ابریشم تابیده‌ شده است.

قیصری نیک ویژگی مهم این اثر را ابعاد آن عنوان می‌کند که نشانگر اندازه¬های صندوق مرقد مطهر  امام رضا علیه‌السلام است. وی می‌گوید: «با توجه به تاریخ بافت، این اثر قدیمی‌ترین صندوق‌پوش مرقد مطهر امام رضا علیه‌السلام محسوب می‌شود و با وجود کتیبه مشخصات واقف و بافنده و محل بافت و تاریخ اثر، بسیار ارزشمند و در زمره دست‌بافته‏های نفیس دوره اسلامی در ایران و جهان، موجود درگنجینه آستان قدس رضوی محسوب می‏شود.»

ضریح‌پوش مخملی

ضریح‌پوش مخمل مرواریدی و سرمه‌دوزی که به سفارش مهد علیا مادر ناصرالدین شاه قاجار در سال 1285 هجری قمری توسط بی‌بی جان زردوز دوخته شده است از دیگر آثار نفیس موزه فرش و منسوجات آستان قدس رضوی است. معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی، مورد استفاده این ضریح‌پوش را برای پوشش شیروانی ضریح فولادی مرقد شریف امام رضا‌(ع) عنوان می‌کند. این اثر به نقوش گیاهی، بته جقه و حواشی کتیبه‌دار مزین است.

کتیبه‌ها شامل اشعاری به زبان فارسی و عربی در مدح امام رضا(ع) و مقام ائمه اطهار، نام واقف، دوزنده و تاریخ دوخت آن به خط نستعلیق است که با استفاده از گلابتون برجسته‌دوزی شده اند. علاوه بر ظرافت به کار رفته در دوخت این اثر ترکیب رنگی حاصل از کاربرد مروارید، گلابتون و سرمه بر روی زمینه مخمل ابریشمی لاجوردی بر نفاست آن افزوده است.

انتهای پیام/281/ش

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رضا علیه السلام آستان قدس رضوی صندوق پوش امام رضا ع هجری قمری مرقد مطهر حاشیه ها کتیبه ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۱۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران ریسک‌های سیاسی که بیمه‌های تجاری تقبل نمی‌کنند، پوشش می‌دهد به طوریکه اگر کشوری ایران را تحریم کرد، خسارت تجار جبران می شود و دعاوی بین‌المللی ارائه می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم امیر برهانی؛ رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری در محل نمایشگاه اکسپو اظهار کرد: در راستای متنوع سازی مقاصد صادراتی کشورمان، سرمایه‌گذاری مستقیمی روی کشورهای آفریقایی انجام شده تا توانمندی‌های ما را بیشتر بشناسند و از این کشورها به عنوان مقاصد ویژه صادراتی یاد می‌شود.

وی افزود: در این ارتباط پوشش بیمه‌ای برای صادرات یا سرمایه‌گذاری ایرانیان در آفریقا دیده شده است.

برهانی ادامه داد: بسته ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم تا این شرکت‌ها با ضمانت صندوق صادرات بتوانند صادرات داشته باشند؛ برای این شرکت‌ها بدون  وثیقه یا با حداقل وثیقه خدمات ارائه می‌شود.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران  تصریح کرد: توافقنامه تجاری در نمایشگاه امسال با اتاق بازرگانی مالزی و صندوق ضمانت صادرات برای ارائه خدمات اعتباری با این کشور منعقد شد. همچنین فردا نیز هیئت تجاری از کامرون برای امضای تفاهمنامه به ایران می‌آیند.

وی افزود: تفاهمنامه‌ای نیز با صندوق صنایع پیشرفته وزارت صمت به امضا می‌رسد تا بازرگانان بتوانند از امکانات این صندوق به صورت همزمان استفاده بکنند.

برهانی تصریح کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران از بدو تاسیس خود از 50 سال گذشته تا امروز 22 میلیارد یورو پوشش بیمه‌ای انجام داده است که این خدمات حمایتی همچنان به بازرگانان کشورمان ارائه می‌شود.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: از مزایای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران می‌توان به بازاریابی در دو کشور جدید کامرون و مالزی اشاره کرد؛ بطوریکه این کشورها تا به امروز اطلاع نداشتند که جمهوری اسلامی ایران ضمانتنامه‌های تجاری ارائه می‌دهد.

وی افزود: سرمایه ثبتی صندوق ضمانت صادرات 200 میلیون یورو افزایش یافته است و به 247 میلیون یورو رسیده است.

ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود

برهانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم، اظهار کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران ریسک‌های سیاسی که بیمه‌های تجاری تقبل نمی‌کنند، پوشش می‌دهد به طوریکه اگر کشوری ایران را تحریم کرد، خسارت تجار را  جبران می شود و  دعاوی بین‌المللی ارائه می‌شود.

رئیس صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: حتی اگر تجار ما در کشوری سرمایه‌گذاری کنند و کشور مقصد آن صنایع را ملی اعلام کند یا آنکه بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و اختلافات داخلی روی دهد ما از تجار و سرمایه‌گذاران حمایت و خسارات آنها را جبران می‌کنیم به طوریکه در زمان حمله داعش به کشور عراق ریسک‌های سیاسی و تجار بین‌المللی در این کشور پوشش داده و جبران شد.

وی اظهار داشت: عراق،‌ سوریه و افغانستان مقاصد صادراتی مهمی برای کشورمان به حساب می‌آیند و با وجود اینکه ریسک تجارت بالایی دارند ضمانت‌نامه‌های صادراتی برای آنها صادر و از تجار و سرمایه‌گذاران حمایت می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • محفل شعر ارادت رضوی در دزفول برگزار شد
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • حسینیه امام خمینی(ره) حال و هوای کلاس درس گرفت
  • تولید اتوبوس ناوگان حمل ونقل عمومی در سال گذشته زیر ۱۰۰۰ دستگاه بود
  • کتیبه متفاوت با الهام از تخته‌ کلاس درس در حسینیه امام خمینی(ره) | عکس
  • رونمایی از کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • ریسک‌های سیاسی بازرگانان پوشش داده می‌شود