Web Analytics Made Easy - Statcounter

مستند «جای نگرانی نیست!» با موضوع نابودی جنگل‌های ۲۵ میلیون ساله هیرکانی در اثر دفن زباله و پسماند شهری به مناسبت روز جهانی «جنگل‌های هیرکانی» عرضه می‌‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مستند «جای نگرانی نیست!» روایتی از تلاش‌های علیرضا فلاحتکار، یک فعال محیط زیست است که مراحل تفکیک زباله را در یکی از بهترین سایت‌های استان مازندران، برای دهیاران و بهورزان روستاها توضیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او کوشیده است علاوه بر فعال کردن روستا‌ها دغدغه این آسیب محیط زیستی را در افراد زنده کند تا هر چه سریع‌تر برای احیای این خطه عملی صورت گیرد. این مستند از چهارشنبه در سایت‌های نمایش آنلاین فیلم قابل دسترس برای علاقه‌مندان خواهد بود. 

در کنار سواحل و در استتار جنگل‌ها کوه‌هایی از زباله بنا شده است. مناطقی که روزگاری محل رشد و نمو انواع جانوران و پوشش‌های گیاهی بود امروز و پس از تبرکشی انسان به محلی برای دفن زباله تبدیل شده است.

در مازندران به دلیل آب  و هوا و خاک بسیار مناسبش، تقریباٌ زمین خالی برای جمع‌آوری زباله باقی نمانده است. به همین دلیل از حدود 20 الی 30 سال پیش، پس از هم‌فکری مسئولین  هر شهر، جایی برای تجمع موقت زباله تعیین شد، جایی میان جنگل‌های هیرکانی 25 میلیون ساله و یا ساحل دریاچه کاسپین با 650 گونه جانوری. زباله‌ها آرام آرام از کوه‌ها بالا رفته‌اند و چیزی نمانده که آسمان را نیز فتح کنند. با در نظر گرفتن شیرابه‌های سمی ناشی از زباله‌ها متوجه می‌شویم که آسیب‌های محیط زیستی این خطه به همین‌جا ختم نمی‌شود . سطح آب‌های زیرزمینی مازندران به سطح زمین بسیار نزدیک است. می‌توان تصور کرد که این شیرابه‌های سمی چقدر به سفر‌ه‌های زیر زمینی آب نزدیک‌اند و حتی باعث آلودگی قالیچه پهناور دریای خزر شده‌اند. آلودگی‌های محیط زیستی این خطه تأثیرات جبران‌ناپذیری بر سلامت انسان‌ها و گونه‌های حیوانی این منطقه گذاشته‌اند.

بر اساس این گزارش، جنگل‌های هیرکانی که در تاریخ 14 تیر 1398 به عنوان بیست و چهارمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی 800 کیلومتر و عرض 20 تا 70 کیلومتر پراکنش دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست‌بوم 296 گونه پرنده و 98 گونه پستاندار است. همچنین 150 گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیری) نیز در آن یافت می‌شود.

فیلم مستند «جای نگرانی نیست!» تهیه شده در مؤسسه اومافیلم و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به مناسبت نزدیک شدن به 14 تیر و روز جهانی «جنگل‌های هیرکانی» و با آغاز کمپین #جنگل_جای_دفن_زباله_نیست  از صبح روز چهارشنبه 11 تیر عرضه اینترنتی می‌شود.

کارگردان مستند «بهشتی برای ملت»: می‌خواستیم ابهاماتی درباره شهید بهشتی را پاسخ دهیمفیلم کارگاه مجازی "مستند بحران" محسن اسلام‌زاده منتشر شدمستندهای "ترور" منتشر شد؛ از "سازمان" تا "یک روز به‌خصوص"

انتهای پیام/ 

R1539/P/S4,34/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان هنری رسانه‌ای اوج صنایع آلاینده محیط زیست مستند

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان هنری رسانه ای اوج صنایع آلاینده محیط زیست مستند اوج صنایع آلاینده مستند جنگل های هیرکانی جای نگرانی نیست جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۱۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، اکبر قائمی گفت : به مناسبت هفته زمین پاک زمینهای اطراف سایت زباله شهرستان نقده توسط شهرداری و همکاری کارشناسان و مامورین یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان پاکسازی شد.

وی یکی از اهداف این برنامه را ساماندهی کلی سایت زباله شهری با نظارت اداره محیط زیست این شهرستان و کمک به بهبود وضعیت محیط زیست در شهرستان نقده عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک