Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،صلاح نصرالهی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سقزگفت: المان‌های شهری به عنوان بخشی از عناصر اصلی تشکیل دهنده معابر و فضاهای باز شهری یکی از جذابیت‌های بصری در شهر و زیر مجموعه حوزه گرافیک محیطی می‌باشد و شامل انواع مختلفی از جمله: مجسمه‌ها و سردیس‌ها، نمادهای ملی مذهبی، المان‌های تاریخی و فرهنگی، المان‌های ورزشی، احجام گیاهی و حیوانی، احجام انتزاعی، بناهای خاص معماری و…می باشد در این میان یکی از پر معنا و مفهوم ترین المان‌های شهری، المان‌های تاریخی و فرهنگی است که در جهت بازنگری تاریخ و فرهنگ گذشتگان اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در همین راستا مقرر گردید با همکاری شهرداری شهر صاحب و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سقز طرح دستبند زرین منحصر به فرد مکشوفه از تپه باستانی زیویه در میدان مرکزی شهر صاحب که در واقع مسیر اصلی دسترسی به کاخ دژ باستانی زیویه نیز می‌باشد، اجرا گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز با منحصر به فرد خواندن این دستبند ارزشمند و تاریخی، ادامه داد: دستبند مذکور به شکل حلقه باز ساخته شده و در مقایسه با دستبندهای دیگر مکشوفه از زیویه و سایت‌های هم دوره‌ی آن بزرگ‌تر و دارای تزئینات بیشتری است، قطر دستبند حدود ۱۰ سانتی متر و وزن آن ۲۸۸ گرم از طلای خالص می‌باشد، قسمت اصلی حلقه‌ی دستبند از داخل کاملاً صاف و از بیرون به وسیله‌ی شیارهایی ساده و لیکن منظم طراحی شده است.

او در مورد ارزش و خصوصیات دیگر این اثر تاریخی به دو رأس این دستبند اشاره کرد و گفت: دو رأس آن به وسیله‌ی کله‌ها ی دو شیر یکی با دهان باز و دیگری با دهان بسته تزئین شده است. کله‌ای که به شکل شیر با دهان باز است به جهت سهولت در استفاده کردن، متحرک بوده و به وسیله‌ی سنجاقی در جای خود ثابت می‌شود.

نصراللهی افزود: میانه و ساق دستبند به شکل لوزی طراحی شده و شکل چهار شیر خفته ی رو در روی هم بر روی آن ایجاد شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز گفت: در استان کردستان تا کنون به ندرت از مضامین تاریخی و باستانی جهت ساخت المان‌های شهری استفاده شده است و امیدواریم اجرای المان زیویه در شهر صاحب سرآغازی برای بهره‌گیری از این داشته‌های فرهنگی و تمدنی جهت به نمایش در آوردن در فضاهای باز شهری باشد.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: المان های شهری میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اداره میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۱۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، به کوشش‌ علاقمندان میراث نیاکان منطقه و پیگیری‌های سازمان مردم نهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی سخت سر شهرستان رامسر  و انجام مراحل اداری توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رامسر، اولین اثر ارزشمند فرهنگی، تاریخی و مذهبی جواهرده در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

"مسجد سکینه آباجی" واقع در ضلع جنوب غربی میدان تاریخی ییلاق جواهرده، در مرداد سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی، ثبت نهایی شد و در آذر ماه، از سوی وزیر محترم میراث فرهنگی به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. و تابلوی ثبتی آن نیز در روز‌های آینده نصب خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آیین گل افشانی و جایگزینی کلام‌الله مجید دروازه قرآن
  • دسترسی به بافت تاریخی و حرم‌های مطهر با پروژه تقاطع غیرهمسطح قائم-رحمت-احمدی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد