Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@21:18:05 GMT

انتشار کتاب‌های سیاسی، فلسفی و رمان

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۷۱۸۱۶

انتشار کتاب‌های سیاسی، فلسفی و رمان

کتاب‌های «پاره‌نوشته‌های پیشاسقراطی»، «ولایت فقیه یا ولایت فقها؟!»، «هویت»، «طلوع از مغرب»، «نیمه تاریک» و «آنژل» منتشر شد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، کتاب «پاره‌نوشته‌های پیشاسقراطی» نوشته دانیل دبلیو گراهام با ترجمه بهناز دهکردی که در ۸۲۴ صفحه و با قیمت ۹۹ هزار تومان توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در معرفی این کتاب آمده است: این کتاب اثر دانیل دبلیو گراهام است که نسخه انگلیسی آن در سال ۲۰۱۰ توسط انتشارات کمبریج منتشر شده است. گراهام در این اثر آرا و نظریات فلاسفه پیش از سقراط را مرور و بررسی کرده است. پیشاسقراطیان اصطلاحی است که محققان آلمانی قرن نوزده و آغاز قرن بیستم برای اشاره به دوران پیش از سقراط(۴۶۰ تا ۳۹۹ پیش از میلاد) به کار می‌بردند. فیلسوفان پیشاسقراطی نخستین کسانی بودند که نظریات کیهان‌شناسانه‌ای را پروراندند که پیداش جهان و موجودات آن را توصیف می‌کرد. آن‌ها این عادت را پایه گذاشتند که بشر به جای تبیین دینی پدیده‌ها به دنبال تبیین‌های علمی باشد.

دانیل دبلیو گراهام فارغ‌التحصیل فلسفه از دانشگاه بریگهام‌یانگ در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس است. دکتری را هم از دانشگاه تگزاس اوستین دریافت کرده. انتشارات کمبریج در سال ۲۰۱۰ کتاب متون فلسفه متقدم یونان را به کوشش گراهام چاپ کرد. این کتاب شامل دو جلد است. جلد نخست تحت عنوان کیهان‌شناسان و هستی‌شناسان و جلد دوم هم شامل سوفیسم و پیوست است. البته این اثر گراهام همه پیشاسقراطیان را در بر نگرفته است و او در مجموع دست به انتخاب در میان این دسته از فیلسوفان زده است. این اثر را می‌توان ترجمه‌ای روزآمد از پاره نوشته‌های پیشاسقراطی گراهام دیلس دانست. این اثر توسط بهناز دهکری فارغ‌التحصیل دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تهران به فارسی برگردانده شده است.

دانیل دبلیو گراهام در بخش‌هایی از متنی که به عنوان پیش‌درآمد برای ترجمه فارسی کتاب نوشته آورده است: «از شنیدن ترجمه فارسی کتاب مرجع من خشنود شدم. این کتاب ثمره سال‌ها پژوهش و کشمکش روی متونی است که در این کتاب آمده‌اند. از دهکردی برای کار دشوار ترجمه سپاسگزاری می‌کنم و برای گروه جدید خوانندگان و دانش پژوهان فلسفه کهن آرزوی کامیابی دارم.» 

همچنین کتاب «ولایت فقیه یا ولایت فقها؟!» نوشته مرتضی فاطمی در ۵۶۶ صفحه و با قیمت ۶۹ هزار تومان توسط نشر یادشده منتشر شده و در معرفی آن عنوان شده است:  مولف در «ولایت فقیه یا ولایت فقها؟!» درصدد اثبات این دیدگاه است که ولایت تفویض‌شده از جانب ائمه معصومین(ع) به فقیه، آنگاه که به مقام فعلیت می‌رسد و در عالم بیرونی مجال اجرا پیدا می‌کند، ولایت یک فقیه واحد است نه ولایت همه فقها. به عقیده مولف، ولایت فقیه قرار نبوده ابزاری برای اختلاف و نامساعدتر کردن اوضاع در عصر غیبت باشد و ناامید ساختن و منزجر کردن جوامع بشری از اسلام. به تعبیر مولف، ولایت فقیه راهبردی است برای ایجاد وحدت بین علمای اسلامی و چشاندن شیرینی وحدت و عدالت اسلامی به کام انسان‌های تشنه عدالت مهدوی. 

کتاب «هویت» نوشته فرانسیس فوکویاما با ترجمه امید فشندی نیز در ۲۱۰ صفحه و با قیمت ۲۵هزار تومان توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است. 

در معرفی این کتاب آمده است: «اگر دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری انتخاب نشده بود این کتاب هم نوشته نمی‌شد.» این اولین جمله‌ای است که شما با باز  کردن کتاب «هویت» به آن برمی‌خورید. فرانسیس فوکویاما در مقدمه کتابش همچنین می‌نویسد: «درست پیش از انتخاب ترامپ نوشته بودم که نهادهای امریکایی در حال فروپاشی هستند چرا که دولت به تدریج توسط گروه‌های شیفته قدرت به دست گرفته شده و با یک ساختار خشک که قادر به اصلاح  خود نیست، قفل شده است و ترامپ هم محصول این وضعیت و هم شریک در آن بود.»

فوکویاما که در نظریه پایان تاریخ خود، تمدن و لیبرالیسم غربی را مقصد نهایی کمال و سعادت انسان تعریف کرده بود حالا در این کتاب به بررسی مسائلی مانند انتخاب ترامپ و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌پردازد که ظاهرا نظریه پایان تاریخ او را نقض کرده‌اند چرا که این دو کشور (امریکا و انگلیس) از معماران نظم نوین جهانی محسوب می‌شوند ولی حالا خود به سمت یک ملی‌گرایی حرکت می‌کنند که به تعبیر فوکویاما متعصبانه است. 

دیگر کتاب تازه منتشرشده در نشر یاشده، کتاب «طلوع از مغرب» نوشته وحید عمرانی است که در ۴۱۲ صفحه و با قیمت ۵۱ هزار تومان منتشر شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: کتاب «طلوع از مغرب» شرح عرفانی ۷۰ غزل از ملامحمد شیرین مشهور به شمس مغربی است. عارف و شاعر قرن هشتم و نهم در تبریز. کسی که تمام سخن و نظریاتش بر مبنای نظریه وحدت وجود ابن‌عربی پایه‌ریزی شده است. مغربی از عرفا و صوفیه باتمکین در تاریخ تصوف و عرفان و ادبیات ایران‌‎زمین محسوب می‌شود. مولف در «طلوع از مغرب» سعی کرده با مراجعه به فرهنگ‌ها و امهات کتاب‌های عرفانی به همراه استنباط‌های شخصی خودش ۷۰ غزل از شمس مغربی را شرح و تفسیر کند.

کتاب «نیمه تاریک» نوشته جین مایر با ترجمه عباسقلی غفاری‌فرد نیز در ۵۵۶ صفحه و با قیمت ۶۹ هزار تومان توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است. 

در معرفی این کتاب آمده است: جین مایر روزنامه‌نگار و پژوهشگر سیاسی و امنیتی در «نیمه تاریک» به واکنش دولتمردان ایالات متحده در برابر حملات ۱۱ سپتامبر پرداخته است. مایر در این اثر به طور مستند نشان می‌دهد که چطور مقامات امریکایی به سوءاستفاده از این رویداد پرداخته و قانون‌شکنی می‌کنند. ضمن این مساله از شکنجه‌ها و اوضاع بازداشتی‌ها در گوانتانامو، عراق، افغانستان و دیگر کشورهایی که ایالات متحده در آن‌ها زندان مخفی دارد سخن می‌گوید. او نشان می‌دهد که چطور بعضی از زندانیان که کاملا بی‌گناه بودند در این فرایند از جانب ایالات متحده در معرض رفتارهایی قرار گرفتند که یادآور تفتیش عقاید اسپانیایی بود. 

همچنین کتاب «آنژل» نوشته هانری گرویل (آلیس ماری سلست فلوری) با ترجمه ناهید صادقی در ۲۶۶ صفحه و با قیمت ۲۵هزار تومان منتشر شده است. 

در معرفی این رمان عنوان شده است: هانری گرویل نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی قرن نوزدهم است که سال‌ها به خاطر شغل پدرش در روسیه زندگی می‌کرد. او در سال ۱۸۷۲ و بازگشت به فرانسه، داستان‌هایی از جامعه روسیه برای نشریات مختلف به چاپ رساند که مورد تشویق و تحسین نویسندگان هم‌عصر خود قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هویت نیمه تاریک معرفی این کتاب صفحه و با قیمت منتشر شده کتاب آمده طلوع از مغرب ولایت فقیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۱۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت

«پل آستر»، نویسنده آمریکایی سه‌گانه «نیویورک»‌ درگذشت.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «پل آستر» نویسنده‌ ۳۴ کتاب از جمله سه‌گانه مشهور «نیویورک» در سن ۷۷ سالگی درگذشت. «گاردین» نوشت، «جکی لیدن»، دوست و همکار این نویسنده اعلام کرد که «آستر» در روز سه‌شنبه در پی عوارض ناشی از سرطان ریه درگذشت.

داستان‌های او مملو از مضامین اتفاقات تصادفی، شانس و سرنوشت نوشته شده‌اند. بسیاری از قهرمانان داستان‌ها، خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیت‌هایی از رمان‌های اولیه دوباره در رمان‌های بعدی ظاهر می‌شوند.

«آستر» در سال ۱۹۴۷ میلادی در «نیوجرسی»‌ متولد شد. به گفته خود این نویسنده، او روند نگارش را از سن هشت سالگی و زمانی آغاز کرد که امضا گرفتن از یک بازیکن بیسبال را به این دلیل از دست داده بود که نه او و نه والدینش با خود مداد همراه نداشتند. از آن زمان به بعد «آستر» همه جا با خود مداد می‌برد. «آستر»‌ در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۵ نوشته بود: «اگر یک مداد با خود در جیبتان داشته باشید، احتمال زیادی وجود دارد که یک روز وسوسه‌ شوید که از آن استفاده کنید.»

«آستر» در «دانشگاه کلمبیا»‌ تحصیل کرد و در اوایل دهه ۷۰ میلادی به پاریس مهاجرت کرد و به فعالیت‌های مختلفی از جمله ترجمه کردن پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا بازگشت و ازدواج کرد.

در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی پدر «آستر» درگذشت و این رویداد به دلیلی برای نگارش نخستین کتاب خاطرات این نویسنده تبدیل شد. «اختراع انزواء» در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد.

«آستر» با انتشار «شهر شیشه» در سال ۱۹۸۵ که نخستین جلد از سه‌گانه «نیویورک» بود به موفقیت چشمگیری دست یافت.

این نویسنده به طور مرتب در دهه ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بیش از ده‌ها رمان از جمله «قصر ماه»(۱۹۸۹)،‌ «موسیقی شانس»(۱۹۹۰)، «کتاب توهم»‌(۲۰۰۲) و «شب پیشگویی»(۲۰۰۳) منتشر کرد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • بدرود آقای پل استر
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • پل آستر نویسنده معروف آمریکایی درگذشت
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • «پل آستر»‌ درگذشت
  • پل آستر درگذشت