Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته کارشناسان پاکستانی ،آمریکا که همواره در زمینه تبعیض نژادی و زیرپاگذاشتن بسیاری از معیارهای اخلاقی در بین دیگر کشورها سرآمد است همواره برای فشار بر کشورهای مستقل جهان از جمله ایران ،چین و روسیه از گزارشهای های هدف دار استفاده کرده است.

اما پاکستان که از سال اکتبر ۲۰۰۱ روزی که آمریکا، با یورش به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، تبدیل به متحد به اصطلاح غیرناتو واشنگتن شد، شاید انتظار داشت که رفتار دوگانه سردمداران آمریکا حداقل متوجه این کشور نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برعکس این موضوع، پاکستانی‌ها نه تنها به دلیل مشارکت با آمریکا در جنگ علیه تروریسم بر مشکلات خود افزودند بلکه سال‌ها متهم به کم کاری در این حوزه و یا ضعف در دموکراسی و حتی آزادی مذهبی از سوی آمریکا شدند. 

رویکرد سلیقه‌ای آمریکایی‌ها از نظر پاکستان

هرچند پدیده شوم تروریسم در پاکستان طی سال‌های اخیر باعث رخدادهای متعددی علیه پیروان ادیان الهی و سایر مذاهب شد، اما دولت این کشور تلاش‌های زیادی برای اطمینان از حقوق اقلیت‌های مذهبی، حفاظت از جان و مال آنان و تدوین قوانین جدید در مجلس با هدف پیشبرد آزادی مذهبی را به ثبت رسانده است. 

در عین حال آمریکا نه تنها اذعان به پیشرفت پاکستان برای حمایت از آزادی مذهبی در این کشور نکرد بلکه در سال ۲۰۱۹ میلادی دو بار گزارش ادعایی خود  علیه اسلام آباد را منتشر کرد و هر دو بار وزارت امور خارجه پاکستان آن را قویاً رد کرد و از واشنگتن  خواست از انعکاس گزارش های بی اعتبار و سوال برانگیز برحذر باشند. 

پاکستان همواره گزارش های وزارت امور خارجه آمریکا در  خصوص نقض آزادی های مذهبی در این کشور را رد کرد و اعتبارو شفافیت آنها را زیر سوال برده است.

اقدامات دولت پاکستان حاکی است که این کشور از جامعه‌ای با مذاهب مختلف و متفاوت برخوردار است که مردم مذاهب و فرقه‌های گوناگون در آن زندگی کرده و برنامه‌های جامع و موثری را برای تامین حقوق اقلیت‌های مذهبی در کشور پیاده کرده است. 

به گفته وزارت خارجه پاکستان، تضمین رفتار عادلانه با اقلیت‌ها و تامین حقوق بشر و پیروان ادیان بدون هیچگونه تبعیض، از اصول قانون اساسی پاکستان بوده و در مجلس این کشور نیز اقلیت‌ها در راستای قانونگذاری و ادای وظیفه نمایندگی، دارای کرسی هستند. 

دولت پاکستان برای درک بهتر موضوعات مربوط به آزادی مذهبی با جامعه جهانی از جمله آمریکا همکاری کرده است و حتی اوایل سال ۲۰۱۹ نماینده ویژه آمریکا برای آزادی مذهبی بین المللی جهت پیشبرد اهداف متقابل آزادی مذهبی به پاکستان سفر کرد که با استقبال گرمی روبرو شد با این حال وزارت امور خارجه آمریکا تیرماه و دیماه پارسال با انتشار دو گزارش، تعامل سازنده پاکستان را به کلی نادیده گرفت. 

وزارت امور خارجه پاکستان با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید پدیده اسلام هراسی در بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا، تاکید کرد: چالش‌های پیش روی آزادی مذهبی نگرانی مشترک جامعه جهانی است و تنها با مشارکت جمعی می‌توان با این پدیده مقابله کرد. 

وزارت امور خارجه پاکستان هشتم تیرماه امسال نیز با بی‌اساس و یکجانبه خواندن گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص نقض آزادی‌های مذهبی در این کشور، آن را رد و فاقد اعتبار اعلام کرده بود. 

تاکتیک فشار آمریکا بر پاکستان

شنیده‌ها حاکی است که آمریکا برای حذف نام پاکستان از فهرست کشورهای پرخطر برای آزادی مذهبی، را مشروط به تجدیدنظر در قوانین مربوط به توهین مقدسات اسلامی و یا لغو آن و حتی حذف کردن گزینه مذهب در اطلاعات شخصی افراد در سازمان ثبت احوال پاکستان کرده است. 

این درحالی است که مردم پاکستان بارها رویکرد آمریکا در ارتباط با برخورد با عناصر توهین به مقدسات اسلامی را سرزنش کرده و حتی آنان ماجرای فیلم موهن آمریکایی را فراموش نکرده‌اند. 

در سپتامبر سال ۲۰۱۲ به دنبال پخش فیلم توهین آمیز آمریکایی و جسارت به مقدسات اسلامی، این اقدام شنیع اعتراض‌های جهانی مسلمانان را به دنبال داشت و شهرهای مختلف پاکستان نیز برای یکماه شاهد تظاهرات گسترده و به صورت روزانه علیه این اقدام موهن و همچنین رویکرد تبعیض آمیز آمریکایی‌ها درخصوص آزادی مذهبی بود. 

نگرانی آمریکا از پاکستانِ مستقل

کارشناس امور آمریکا و مجری ارشد برنامه سیاسی شبکه «اندس نیوز» پاکستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع آزادی مذهبی مسئله بسیار مهمی است و آمریکایی‌ها از ۲۸ سال پیش شروع به انتشار چنین گزارش‌هایی کردند. 

«سید وقار رضوی» گفت: آمریکایی‌ها نگران نفوذ رقیب خود( چین) درپاکستان هستند و بحث خروج آنها از افغانستان باعث شده که هرچه بیشتر اسلام آباد را زیر فشار قرار دهند.

وی افزود: آمریکا همواره تاکتیک فشار بر پاکستان را با کاهش کمک‌های مالی و نظامی و  قرار دادن این کشور در فهرست کشورهای پرخطر از لحاظ مذهبی آزادی، روزنامه نگاری و یا ضعف امنیت، به اجرا گذاشته  است.

این روزنامه نگار ارشد اظهار داشت: بحث آزادی مذهبی و حقوق بشر نیز شیوه قدیمی آمریکایی‌ها برای منحرف کردن مردم این کشور از مشکلات داخلی است .

ادعای نقض حقوق بشری آمریکا علیه پاکستان مرتبط با آزادی مذهبی در این کشور درحالی عنوان می‌شود که دولت اسلام‌آباد طی سال‌های اخیر گام‌های اطمینان بخشی در تامین امنیت اقلیت‌ها و بهبود فضای آزادی برای پیروان ادیان الهی در کنار جامعه مسلمانان این کشور، برداشته است. 

تاسیس گذرگاه مرزی «کرتارپور» در شرق پاکستان برای تسهیل حضور افراد متعلق به مذهب "سیک" از کشورهای مختلف جهان به ویژه هند، دستور «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان برای تاسیس معبد برای هندوها در شهر اسلام‌آباد، اقدامات بی‌سابقه برای تسهیل سفر زائران شیعه پاکستانی به ایران و تامین امنیت آنان به ویژه در مسیرهای زمینی در ایالت بلوچستان، حفاظت از اقلیت هندو و توجه ویژه به جامعی مسیحیان، از جمله عملکرد روشن دولت پاکستان طی ماه‌ها و سال‌های اخیر به شمار می‌رود. 

در زمان حاضر، از مجموع ۳۴۲ کرسی پارلمان ملی پاکستان، ۱۰ کرسی در اختیار اقلیت‌های دینی (هندو، مسیحی و ...) . پاکستان با جمعیتی حدود ۲۲۰ میلیون نفر، ششمین کشور پرجمعیت جهان است. 

آمار تقریبی و حاکی است مسیحیان بین دو تا ۱۰ میلیون نفر از جمعیت پاکستان را تشکیل می‌دهند. همچنین تعداد هندوها در این کشور بین دو و نیم تا چهار و نیم میلیون نفر برآورد می‌شود. 

شیعیان پاکستان که حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، اصولا به عنوان اقلیت در این کشور مسلمان محسوب نمی‌شوند. پاکستان کشوری مسلمان با اکثریت اهل تسنن است.

رنگ سفید در پرچم دو رنگ پاکستان به نشانه جمعیت اقلیت و انسجام میان پیروان مذاهب در این کشور است. 

برچسب‌ها اسلام هراسی پاکستان حقوق بشر آمریکایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسلام هراسی پاکستان حقوق بشر آمریکایی اسلام هراسی پاکستان حقوق بشر آمریکایی مذهبی در این کشور وزارت امور خارجه خارجه پاکستان آمریکایی ها آزادی مذهبی اسلام آباد میلیون نفر اقلیت ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۱۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پاکستان بر اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد، گفت: اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان در چارچوب موافقت‌نامه دو کشور، جزو موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است.

به گزارش شانا، ناصر کنعانی امروز (دوشنبه، دهم اردیبهشت‌) در نشست خبری که در نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، بیان کرد: این نمایشگاه مصداقی خوب برای همکاری میان دستگاه‌های مختلف کشور است. همان‌طور که ما شاهد همکاری میان دیپلماسی و میدان برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بودیم، برگزاری چنین نمایشگاهی هم نشان‌دهنده هم‌افزایی مطلوب میان دستگاه‌های اجرایی کشور است.

وی افزود: افزایش نرخ تبادلات و توافق‌های ایران با شریکان خارجی و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تحقق برخی پروژه‌های مشترک، چه در حوزه‌ همسایگان و چه با کشورهای دورتر، نشان‌دهنده موفقیت نسبی ایران بوده است و البته ما به تلاش خود همچنان ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پروژه خط لوله گازی آی‌پی نیز تصریح کرد: اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان در چارچوب موافقت‌نامه دو کشور، جزو موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است که در سفر اخیر رئیس‌جمهوری مورد اهتمام بوده است؛ ازاین‌رو در چارچوب توافق دوجانبه انتظار داریم این پروژه مهم و راهبردی به نتیجه برسد.

کنعانی با بیان اینکه طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید کرده است، گفت: مذاکرات کارشناسی انجام‌شده، همچنین مذاکرات سطح عالی انجام‌شده پیشین دو کشور، زمینه‌ساز آغاز فاز اجرایی ٨٠ کیلومتری اجرای این خط لوله در خاک پاکستان بوده است.

دیگر خبرها

  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • رحیم‌پور ازغدی: یهودی‌ها اصلا تمام شدند | در آمریکا می‌گفتند «مارگ بار اسرائیل» +فیلم
  • رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی نشان از ادعای دروغین آزادی بیان
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • ادعای آزادی‌خواهی آمریکا با «سرکوب معترض‌ها» زیر سوال رفته است
  • تاکتیک ژوزه مورینیو برای مهار لیونل مسی را در الکلاسیکوها
  • تجمع اساتید و دانشجویان یزدی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی ادعای دروغین آزادی بیان در این کشور را نشان داد