Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسکن، گفت: عرضه زمین شهری رایگان، فروش زمین به تعاونی‌ها و ساخت مسکن با حذف هزینه زمین، باید متناسب با دهک‌های درآمدی متفاوت مدنظر دولت قرار گیرد تا شاهد بهبود شرایط بازار مسکن باشیم.

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به تاریخچه سیاست‌های عرضه زمین در کشور، گفت: مباحث مرتبط با مالکیت زمین در ایران، به وقایع اصلاحات ارضی انجام شده در پیش از انقلاب بر‌می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از افزایش تقاضا به وجود آمده برای سکونت در کلانشهرها، رژیم پهلوی تصمیم به اعطای زمین شهری گرفت اما بدون توجه به تقاضای مصرفی عامه مردم، زمین‌های مدنظر به افراد خاص نزدیک به حکومت اعطا می‌شد.

این کارشناس مسکن با تشریح اوضاع نامناسب مسکن مردم در دوران پیش از انقلاب، تصریح کرد: تضاد طبقاتی به وجود آمده پیش از انقلاب و شاخص‌های ناامید کننده حوزه مسکن از جمله شاخص تعداد خانوار به تعداد مسکن موجود، از زمینه‌های خشم مردم از حکومت پهلوی به شمار ‌می‌رفت. در دهه 50 از هر 130 خانوار کشور، 30 خانوار به مسکن دسترسی نداشته به صورت چند خانوار در یک واحد مسکونی زندگی می‌کردند.

بیضایی با اشاره به تغییر نگرش حکومت به زمین پس از انقلاب و صدور پیام حساب 100 امام خمینی، گفت: اعطای رایگان زمین به مردم از محل زمین‌های دولتی و زمین‌های بلا استفاده، یکی از اصلی‌ترین تغییر رویکردهای پس از انقلاب بود که منجر به سرعت‌گرفتن شرایط بهبود مسکن در کشور شد.

وی در بیان شکل‌گیری قانون عرضه زمین‌شهری، افزود: قانون زمین شهری به دلیل ثانویه بودن شامل قید زمان بوده و تا سال 1371 ادامه داشت و دولت نسبت به عرضه زمین رایگان به مردم اقدام می‌کرد.

*تغییر دیدگاه به زمین، عامل نابه‌سامانی بازار مسکن

این کارشناس مسکن ضمن بیان تمدید نشدن قانون زمین شهری در سال 1371 اظهار داشت: دیدگاه دولت‌ها به زمین به مرور تغییر کرد و زمین به عنوان دارایی دولت بار دیگر مطرح شد. پس از آن سیاست فروش زمین به تعاونی‌ها و سازندگان پیگیری شد.

بیضایی با اشاره به اینکه در دوره اصلاحات فروش زمین به بخش عمده‌ای از مردم متوقف شد، افزود: در اواخر دهه 80 و تا پیش از سال 1392، پروژه مسکن مهر با سیاست اعطای مسکن با حذف قیمت زمین پیگیری شد اما بعد از روی کار آمدن دولت روحانی، شاهد توقف هرگونه عرضه زمین بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعطای زمین به مردم در شرایط فعلی بازار ممکن است یا خیر؟ گفت: دولت با قانون‌گذاری و اعطای زمین شهری با ارزش برابر در همه نقاط کشور توانایی سامان دادن به بازار مسکن را دارد. البته سیاست‌های عرضه در مسکن باید همراه با مالیات‌های تنظیمی همراه شود تا توزیع به بهترین نحو انجام پذیرد.

بیضایی در پایان با توضیح راهکارهای دولت برای سامان دادن بازار مسکن گفت: عرضه زمین شهری رایگان، فروش زمین به تعاونی‌ها و ساخت مسکن با زمین اجاره 99 ساله باید متناسب با دهک‌های درآمدی متفاوت مدنظر دولت قرار گیرد تا شاهد بهبود شرایط بازار مسکن باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کارشناس مسکن عرضه زمین بازار مسکن کارشناس مسکن فروش زمین بازار مسکن زمین شهری عرضه زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۳۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نابسامانی های بازار مسکن و اجاره‌بها مجلس یازدهم را بر آن داشت که زیرساخت‌هایی قانونی را برای رفع مشکلات بازار مسکن را فراهم کند. در این راستا علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان طراح طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی موضوع مدیریت بازار مسکن، را پیگیری کرد و این طرح در نهایت پس از ماه‌ها کار کارشناسی و بررسی در مجلس، مصوب و برای نهایی شدن به شورای نگهبان ارسال شد.   محور‌های اصلی مصوبه مجلس در باره ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی به این شرح است:

دیگر خبرها

  • ۲۰ درصد جمعیت لرستان ‌مسکن ندارند
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • شاهد سرعت گرفتن اجرای نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی هستیم
  • دستیار ویژه وزیر : ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار مسکن در حال ساخت است
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم
  • عرضه زمین راهگشا برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی در ساخت مسکن است
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی