Web Analytics Made Easy - Statcounter

دندان‌های شیری از شش‌ماهگی شروع به رویش می‌کنند و دندان‌های آسیاب دائمی نیز از شش‌سالگی رویش می‌یابند. بااین‌حال دندان‌های آسیاب شیری تا سن ۱۱-۱۲ سالگی در دهان کودک باقی می‌مانند و در جویدن و حفظ فضای دندان‌های دائمی جایگزینشان نقش مهمی دارند. متأسفانه بسیاری از کودکان جامعه ما به پوسیدگی دندانی مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بر اساس مطالعات انجام‌شده شیوع پوسیدگی دندان‌های شیری و دائمی در کودکان ایرانی حدود ۶۳ و ۷۹ درصد گزارش شده است.

طبق نظر متخصصان، کودکان دچار پوسیدگی‌های دندانی، کیفیت زندگی پایین‌تری از کودکان هم سن خود با دندان‌های سالم دارند و همچنین دچار عفونت و درد که منجر به بروز اشکال در خوردن و خوابیدن می‌شود، هستند. کمبود آگاهی والدین از اهمیت دندان‌های شیری، ترس والدین و باور‌های غلط جامعه در خصوص درمان دندان‌های شیری ازجمله موانع درمان زودهنگام و پیشگیرانه پوسیدگی دندان در کودکان هستند که منجر به غیر قابل درمان شدن برخی دندان‌های شیری و کشیده شدن و مشکلات متعاقب آن می‌شود و به همین دلیل لازم است در این خصوص تلاش‌هایی صورت گیرد.

در این راستا، محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن میزان آگاهی و عملکرد والدین کودکان سه تا ۹ساله از اهمیت حفظ دندان‌های شیری کودکان مورد ارزیابی واقع شده است.

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، ۱۷۶ نفر از والدین مراجعه‌کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز مشارکت داشتند و به کمک پرسشنامه خاص تهیه‌شده توسط پژوهشگران، اطلاعات مورد نیاز را ارائه دادند. این اطلاعات سپس با استفاده از روش‌های آماری و به کمک کامپیوتر، مورد تجزیه‌وتحلیل واقع شدند.

نتایج این مطالعه وضعیت متوسطی را در آگاهی و عملکرد والدین برای حفظ دندان‌های شیری فرزندانشان نشان داد. این درحالی است که با توجه به نقش دندان‌های شیری در سلامت کودکان و مسئولیت والدین در پیشگیری و درمان کودکان، بالا بردن سطح آگاهی و به دنبال آن بهبود عملکرد آنان در خصوص اهمیت دندان‌های شیری ضرورت دارد.

شیرین طراوتی، متخصص دندانپزشکی کودکان و استادیار بخش دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز و همکارش در این رابطه می‌گویند: «در تحقیق ما، میانگین آگاهی والدین ۵۷ از ۷۵ بود و میانگین عملکرد آن‌ها نیز ۹ از ۱۲ ارزیابی شد. همچنین بررسی‌ها نشان داد که در این خصوص بین سن و جنس والدین با آگاهی و عملکردشان، ارتباطی دیده نمی‌شود».

آن‌ها می‌افزایند: «بر اساس این یافته‌ها، والدینی که دارای سابقه مراجعه به دندان‌پزشک، تعداد فرزندان کمتر، تحصیلات بالاتر و درآمد بیشتر بودند، هم آگاهی بیشتر و هم عملکرد بهتری در خصوص دندان‌های شیری فرزندانشان داشتند. ضمناً، با افزایش میزان آگاهی والدین، عملکرد آن‌ها نیز بهبود می‌یافت».

منبع: پارسینه

کلیدواژه: دندان های شیری پوسیدگی دندان دانستنی ها سبک زندگی پارسی خبر دندان های شیری آگاهی والدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۷۵۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان ارز دانشجویی اعلام شد+ جزئیات تازه در خصوص نحوه دریافت

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، طبق اعلام بانک مرکزی، دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند می‌توانند سهمیه ارزی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

مبلغ این سهمیه ۱۳ هزار یورو و به صورت سالیانه است که در وجه دانشگاه واریز می‌شود. علاوه بر این بابت هزینه‌های اقامت نیز حداکثر ماهیانه ۱۵۰۰ یورو به فرد دانشجو و ۵۰۰ یورو به ازای هر عضو همراه دانشجو (تنها همسر و فرزندان)، پرداخت می‌شود.

برای دریافت این سهمیه ارزی دانشجویان متقاضی در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم باید به سامانه سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان) و دانشجویان متقاضی در دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت بهداشت نیز باید به سامانه موحد (سامانه تسهیلات ارزی و مشمولین مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت) مراجعه کنند و مراحل تشکیل پرونده خود را انجام دهند.

در نهایت پس از تایید شدن مدارک دانشجوی متقاضی، کد مرکز مبادله ارز و طلای ایران برای دانشجوی متقاضی پیامک می‌شود و برای دریافت ارز دانشجویی باید به یکی از شعب منتخب بانک ملی که اسامی آن در سایت این بانک موجود است، مراجعه کند.

گفتنی است؛ این ارز فقط به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که تحصیل آنها به صورت حضوری و تمام وقت است و شامل دوره‌های غیر حضوری و پاره وقت نمی‌شود.

همچنین برای دریافت ارز دانشجویی باید دانشگاه محل تحصیل دانشجو مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت باشد.

دانشجویان متقاضی سهمیه ارز دانشجویی برای مشاهده اسامی دانشگاه‌های مورد تایید نیز باید با توجه به رشته تحصیلی خود به سامانه‌های سجاد (وزارت علوم) و موحد (وزارت بهداشت) مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229430 برچسب‌ها ارز

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید از پیدا شدن دختر صحرا؛ پشت‌پرده دزدیده شدن «یسنا» فاش شد!
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • میزان ارز دانشجویی اعلام شد+ جزئیات تازه در خصوص نحوه دریافت
  • امام جمعه اهواز: والدین باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود
  • تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در خصوص فضای مجازی
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)