Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:59:01 GMT

شبی به یاد صائب

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۱۶۲۵

شبی به یاد صائب

ایسنا/اصفهان گروه موسیقی دف زد، خواننده به غزل جان داد و تصویر ایستاد روی یک تابلوی سفید: «افتتاح آرامگاه صائب، مهرماه ۱۳۴۷.»

برنامۀ بزرگداشت صائب که شامگاه دهم تیرماه برگزار شد، برای همۀ آن‌ها که در جوار آرامگاه یا از فرهنگسرای مجازی اصفهان شاهد پخش آن بودند به‌واسطۀ نمایشنامۀ محمدرضا رهبری و اجرای یک گروه تئاتر ساعتی زمان را به عقب برگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا تا دهه چهل که چگونگی پیدا شدن قبر صائب از زیر گل و گیاه‌های یک زمین موقوفه و ساخت بنای آرامگاه را شرح دهند و بعد به عقب‌تر، تا روزگاری که صائب، این فدایی کلمه، زنده بود و داشت دربارۀ علاقه‌اش به اصفهان سخن می‌گفت.

دقایقی بعد سعید بیابانکی، شاعر نامور اصفهان یادمان آورد که در سال ۱۳۹۹ هستیم و درگیر ویروسی به نام کرونا. او گفت: ما احتمالاً آخرین نسلی هستیم که از زندگی لذت بردیم چون خیلی از لذت‌های پیش‌پاافتاده از کف ما رفته و امیدوارم صائب که علاوه بر شاعری، عارف هم بود دعا کند که شر این ویروس از سر مردم جهان کم شود و ما به شرایطی برگردیم که می‌توانستیم مثل انسان زندگی کنیم و همدیگر را ببینیم.

به گزارش ایسنا، پس از ایراد این سخنان، هشت شاعر شعرخوانی کردند و سپس محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان این‌گونه به شرح منقبت‌های صائب پرداخت: میرزا محمدعلی صائب تبریزی، نام‌آور سبک هندی یا اصفهانی است که  همه شعر او را سرشار از لطافت و تلمیح و نازک‌خیالی می‌دانند و بسیاری از شاعران پس از مرگش شیوۀ او را پی گرفتند.

او ابراز امیدواری کرد که وجود صائب مایۀ پیوند قوی کانون‌های میان فرهنگی شود تا بتوانیم به‌واسطۀ این شاعر، گفتگوهای ادبی را زنده کنیم.

علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامۀ این مراسم گفت: ما ناگزیریم الگوهایی را به نسل جدید معرفی کنیم و چه کسانی بهتر از امثال صائب که بعد از گذشت ۴۰۰ سال هنوز بلندآوازه و افتخارآفرین‌اند؟

وی ادامه داد: این الگوها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند و وظیفۀ این انتقال را ما بر عهده داریم و  به همین خاطر روز بزرگداشت صائب، در آرامگاه او دور هم جمع شدیم.

نصر اصفهانی بر لزوم بزرگ داشتن مفاخر در قید حیات نیز تأکید و خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان در بودجۀ معاونت این موارد را لحاظ کرده تا تمایل به برگزاری این برنامه‌ها در شهر ترویج داده شود اما با شیوع ویروس کرونا این دست برنامه‌ها محدود شده است.

علیرضا روحانی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز راه‌اندازی فرهنگسرای مجازی اصفهان را اقدامی در جهت بردن فعالیت‌های سازمان در بستر مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا دانست  و گفت: تلاش کردیم برنامۀ بزرگداشت صائب را با ترکیبی از موسیقی، تئاتر و ادبیات برگزار کنیم چراکه اصفهان در هر سه این رشته‌ها دارای مکتب است و ما باید این مکاتب را به انحای مختلف به مردم بشناسانیم.

روحانی سخن اصفهان را سخنی فراملی دانست که قادر است مرزها را درنوردد و وجود آرامگاه بزرگانی چون صائب را در اصفهان یک سرمایه دانست.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، نوید داد که در طول سال برنامه‌های بیشتری برای بزرگداشت مفاخر اصفهان برگزار شود و گفت: وظیفه ما فراهم کردن بسترها برای بهینه کردن این سوژه‌هاست تا در بین مردم به شکل یک الگو دیده شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری بزرگداشت صائب تبريزي شهرداری اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۱۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص نتایج برگزاری هفته‌های فرهنگی گفت: هفته‌های فرهنگی برجسته‌سازی موضوعات و قله‌ها است بدان معنا که به‌عنوان قله از آن‌ها یاد می‌شود، همچنین این ایام فرصتی برای معرفی هنرمندان، اندیشمندان و... است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید مهدی سیدین‌نیا شامگاه چهارشنبه _پنجم اردیبهشت_ در برنامه تلویزیونی بهار بهار ضمن تبریک هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: اگر دنبالیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و در خدمت بشریت باشیم، نقش هنر در تمدن‌سازی خود را نشان می‌دهد و گذشته تاریخی نیز مصداقی برای امر است.

وی با اشاره به نقش هنر در میان اقوام مختلف افزود: هنر ظرفیت عجیبی در جمع‌آوری اندیشه‌ها دارد چون زبان بیان است و در این راستا شاهدیم زبان مشترکی است که در قالب‌های مختلف ارائه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص نقش حل مسئله هنر نیز عنوان کرد: یکی از پایه‌های تمدنی، هنر است که باید به آن توجه داشت و در این راستا باید به این نکته نیز توجه داشت که هنر قدرت حل مسئله نیز دارد.

سیدین‌نیا بیان کرد: نیاز است مسائل به میدان بیاید تا از طریق فرهنگ و هنر حل شود، چرا که بسیاری از مشکلات به فرهنگ افراد باز می‌گردد و یعنی این مسیر، مسیری فرهنگی و اندیشه‌ای است و باید ظرفیت هنر را باور کرد.

وی در خصوص نتایج برگزاری هفته‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: هفته‌های فرهنگی برجسته‌سازی موضوعات و قله‌ها است بدان معنا که به‌عنوان قله از آن‌ها یاد می‌شود؛ هفته‌های فرهنگی فرصتی برای معرفی هنرمندان، اندیشمندان و… است و در این راستا نیاز است به مباحث نظری نیز پرداخته شود و یکی‌از اقداماتی که می‌توان انجام داد، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است تا اصفهان خود را در این عرصه بیشتر عرضه کند.

کد خبر 747720

دیگر خبرها

  • جای جای اصفهان، رنگ‌وبوی هفته فرهنگی را گرفته است
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد
  • اجرای ۲۹ ویژه برنامه در منطقه ۸ ویژه هفته فرهنگی اصفهان
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • اجرای ۱۲ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است