Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مسعود منصور روز چهارشنبه در حاشیه نشست مدیران و روسای منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ( منطقه ساری) در گفت و گو با خبرنگاران دوره به ثمر رسیدن طرح های زراعت چوب را پنج تا هفت سال اعلام کرد و افزود:  دست اندرکاران اجرای زراعت چوب در سطح کشور نیز از تسهیلات یارانه نهال برخوردار خواهند شد.
وی اضافه کرد:  این طرح ها برای تامین چوب مورد نیاز کارخانجات چوب و صنایع سلولزی در سطح کشور انجام می شود و این کار باعث می شود تا ما در  سال های آینده مشکلی در تامین چوب این واحدها نداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منصور با تایید افزایش قاچاق چوب در سطح کشور گفت: به هر حال در حال حاضر ما به دلیل وجود بازار خرید ، قاچاق چوب در سطح کشور داریم و با اجرای کامل زراعت چوب و تامین نیاز کشور خود به خود قاچاق کاهش خواهد یافت.
وی اضافه کرد : ما باید با افزایش میزان زراعت چوب و تامین نیاز واحدهای چوبی به گونه ای عمل کنیم که بازاری برای خرید قاچاق وجود نداشته باشد و در این صورت این معضل ریشه کن می شود.
رییس سازمان جنگل ها تشدید حفاظت از جنگل ها را از دیگر راهکارها برای قاچاق چوب دانست و افزود: باید حفاظت های ما به صورت نهادینه و فنی اجرایی شود.
وی ضمن تایید کمبود نیرو برای حفاظت از جنگل ها در سطح کشور خاطرنشان کرد : با اجرای کامل طرح های بهره برداری و ساماندهی شرکت های بهره بردار در قالب حفاظت در سنوات آینده این  مشکل نیز برطرف می شود.
منصور در مورد تامین چوب کارخانجات و صنایع سلولزی در سطح کشور گفت: در سال جاری در راستای جهش تولید از محل درختانی که در سنوات گذشته در قالب زراعت چوب اجرا و به مرحله دیر رسی رسیدند، یک میلیون تن چوب تولید و در اختیار واحدهای تولیدی قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد:میزان افزایش تولید چوب در سال جاری نسبت به سنوات گذشته جهش چند برابری را شاهد است به طوری که در سنوات گذشته این برداشت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار متر مکعب بود.
بررسی طرح جمع آوری درختان افتاده
رییس سازمان جنگل ها در مورد جمع آوری درختان افتاده و شکسته در داخل جنگل ها گفت : تاکنون اظهارنظرها مختلفی در مورد برداشت و یا عدم برداشت مطرح می شود به گونه ای که برخی از کارشناسان توصیه برداشت و برخی آنها نیز عدم برداشت را به دلیل مفید بودنشان در جنگل ها توصیه می کنند.
منصور خاطرنشان کرد : برداشت درختان افتاده و شکسته در جنگل ها نیاز به بررسی کارشناسی بیشتری دارد و این کار در حال انجام است و پس از آن تصمیم گیری خواهد شد.
وی در مورد واردات چوب نیز گفت : ما مشکلی برای واردات چوب در سطح کشور نداریم ، ولی کسانی که واردات چوب را انجام می دهند ضوابطی که برای جلوگیری از ورود آفات تدوین می شود را باید رعایت کنند.

برچسب‌ها ریاست سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۶۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت

ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان گفت: آماری که در سامانه منابع طبیعی کشور برای کشت نهال ثبت شده ۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ هزار هکتار از آن فقط به خوزستان اختصاص دارد و ۱۷ هزار هکتار نیز برای سایر استان ها در نظر گرفته شده است.

علی‌ اکبر حسینی‌ محراب در پایان نشست بررسی طرح زراعت چوب که امروز، ۵ اردیبهشت ماه برگزار شد، توضیح داد: زراعت چوب یک کار جدید است که می‌تواند بخشی از کانون‌های ریزگرد را تحت پوشش قرار داده و در کنار آن موجب شکل‌گیری تولید صنایع چوب و ایجاد زنجیره اشتغال شود.

وی افزود: این طرح در قالب سفر هیئت دولت مطرح شد و مورد تایید دولت قرار گرفت. خوزستان حدود شش میلیون هکتار زمین دارد و اجرای این طرح در ۳۰۰ هزار هکتار در طول ۴ سال پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، حسینی محراب ادامه داد: در هر هکتار از طرح زراعت چوب بیش از هزار درخت اکالیپتوس و گونه‌های مشابه کشت می‌شود که پس از چهار سال به تولید می‌رسد و طی این مدت از برگ آن جهت گرفتن اسانس استفاده می‌شود و دو یا سه کارخانه به این منظور راه‌اندازی شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه این کار درآمد نسبتاً خوبی نسبت به کشت سایر محصولات دارد، اظهار کرد: کار خوبی که در سال زراعی جاری که معمولا آغاز آن را از ۳۰ شهریور لحاظ می‌کنند صورت گرفته، کشت نهال در حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در استان است و رقم مصوب ۴۶ هزار هکتار بوده که رقم قابل توجهی است؛ درخواست‌هایی که شرکت‌ها و کشاورزان مختلف نیز داشتند بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است.

حسینی محراب گفت: در گذشته در سال‌های طولانی مجموعاً دو هزار هکتار در زمینه زراعت چوب در استان زیر کشت رفته است و کشتی که در سال زراعی جاری شده بیش از هشت و نیم برابر نسبت به گذشته است.

وی افزود: آماری که در سامانه منابع طبیعی کشور برای کشت نهال ثبت شده ۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ هزار هکتار از آن فقط به خوزستان اختصاص دارد و ۱۷ هزار هکتار نیز برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است و دلیل آن هم این است که طرح زراعت چوب را به عنوان یک پروژه ملی در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند کمک زیادی به آب و هوا و تولید و اشتغال استان داشته باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه شهرک‌های صنایع چوب و مبلمان نیز می‌تواند در کنار اجرای طرح زراعت چوب ایجاد شوند، عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد این پروژه داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت