Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@16:29:20 GMT

جنگل شهری ضامن بقای شهرهای آینده

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۶۹۴۷

جنگل شهری ضامن بقای شهرهای آینده

قرن بیست و یکم عصر شهر به شمار می‌رود؛ بسیاری از برنامه‌ریزان شهری پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ جمعیت مردم در سراسر جهان تعداد دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر افزوده شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محدوده و سرعت شهرنشینی مشکلات زیست محیطی و سلامت بسیاری را برای ساکنان شهری به دنبال داشته است. این مشکلات اغلب به واسطه نبود تماس کافی با طبیعت شدت یافته است که همین امر به سهم خود سلامت جسمی و روانی انسان را با خطراتی جدی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بسیاری از محققان در سراسر دنیا در تلاشند ایده‌هایی برای حل مشکلات فوق ارائه دهند و البته در این زمینه تا کنون راهکارهای جالبی نیز پیشنهاد کرده‌اند. برخی بر این باورند که تا سال ۲۱۱۹ شهرها تنها از طریق تماس مستقیم با طبیعت قادر به عملکرد خواهد بود و جوامع خود را تحت حمایت قرار خواهد داد.

شهرهای آینده

ایجاد جنگل‌های شهری ارزش آن‌ها را در نظر ساکنان به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد؛ در آینده وجود فضاهای سبز جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی شهری به شمار خواهد رفت چرا که سلامت انسان در گرو تنفس هوای سالم خواهد بود. بنابراین، برنامه‌ریزان شهری هر چه بیشتر باید برای ایجاد چنین فضاهایی خلاقیت به خرج دهند تا در کم‌ترین مساحت موجود، بیشترین فضای سبز را در اختیار شهروندان خود قرار دهند. خانه‌های درختی بهترین ایده‌ای است که تا کنون در این زمینه ارائه شده است؛ در این نوع طراحی سازه‌های مسکونی، اداری و غیره به روش‌های خلاقانه مملو از درختان شهری و سایر سبزیجات می‌شود. شاید این نوع طراحی در حال حاضر برای ما نامفهوم باشد اما با نگاهی به گذشته خواهیم دید که ساختمانی نظیر Hundertwasserhaus در وین، پایتخت اتریش، نیز که در سال ۱۹۸۶ ساخته شد بیش از ۲۰۰ درخت سبز را در برگرفته است.

آپارتمان‌های معروف Bosco Verticale که توسط معمار مشهور ایتالیایی، استفانو بوئری، طراحی و در مرکز شهر میلان این کشور واقع شده است، بیش از ۸۰۰ درخت سبز را به عنوان جز اصلی ساختمان در خود پرورش می‌دهد. این روزها، معماران در سراسر جهان نظیر شهرهای نانجینگ در چین و اوترخت در هلند، در حال توسعه سازه‌هایی مشابه با این آپارتمان‌ها هستند.

جنگل‌های شهری باید به یک اصل اساسی در ساختمان‌سازی تبدیل شود نه اینکه فقط تعداد محدودی از سازه‌های شهری را در بر گیرد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵ ساخت جنگل‌های شهری در انگلستان باعث صرفه‌جویی یک میلیارد پوند هزینه برای سرویس سلامت همگانی شد چرا که اثرات ناشی از آلاینده‌های هوا را به حداقل رساند. شاید در سال ۲۱۱۹، این روند سراسر شهرهای جهان را در بر گیرد و شگفتی همگان را به دنبال داشته باشد.

درخت می‌تواند مکان‌هایی ایجاد کند که در آن سلامت و رفاه ساکنان شهری به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. جنگل‌های شهری شرایطی را به وجود می‌آورد که در آن مردم به سلامت روان خود بیشتر فکر می‌کنند و سلامت جسمی خود را نیز می‌توانند در این مکان‌ها بهبود بخشند. تحقیقات حاکی است که افزایش مکان‌های امن و قابل پیاده‌روی در یک منطقه می‌تواند سلامت، امنیت و کاهش اضافه وزن شهروندان را به دنبال داشته باشد.

شهرهایی بر پایه درختان

تغییرات آب و هوایی باعث کاهش حاصلخیزی زمین‌های روستایی شده است و به همین دلیل معماران در بسیاری از نقاط دنیا تلاش کرده‌اند در محیط شهری شرایطی را برای پرورش سبزیجات و میوه‌ها ایجاد کنند. کاشت درختان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است چرا که از طریق خنک‌سازی، تنظیم و پاکسازی هوا و جریان آب به ایجاد تعادل در انرژی شهری منجر می‌شود.

علاوه بر این، جنگل‌های شهری چوب مورد نیاز برای ساخت و سازها را فراهم می‌آورد. در تاریخچه کشور انگلستان حکایت‌های زیادی از بیشه‌زارهایی وجود دارد که به عنوان تولیدکنندگان چوب، ماده اصلی ساخت و ساز آن زمان را تأمین می‌کرد. اما با افزایش جمعیت و تغییر طراحی‌های شهری مواد دیگر جایگزین چوب در ساخت و سازها شد و در نتیجه جنگل شهری به تدریج اهمیت خود را از دست داد. این در حالی است که این روزها، نگرش انسان نسبت به فضای سبز، جنگل‌های شهری و قابلیت تولید چوب در حال تغییر است و افراد زیادی را به سمت تولید این ماده در مزارع اطراف خود سوق داده است.

مهم‌تر از همه این‌که همچنان تصور می‌شود رشد اقتصادی نماد اصلی اثربخشی یک شهر به شمار می‌رود اما شناسایی سایر مؤلفه‌های نامشهود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌تواند رویکردهای جدیدی را برای دولت‌ها به دنبال داشته باشد.

کد خبر 431607

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای آینده برنامه ریزی شهری فضاي سبز شهري فضاي سبز جنگل شهری شهرنشینی بام سبز مسائل زیست محیطی وین اتريش شهرهای جهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دنبال داشته جنگل های شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۶۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است

 زهره الهیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه سلامت شهر که در بوستان لاله برپا شده است، با بیان اینکه پایتخت در هفته سلامت رنگ و بوی سلامتی به‌خود گرفته است اظهار داشت: اجرای بیش از ۱۶۰۰ برنامه سلامت محور در مناطق مختلف تهران و تسهیل در دسترسی مردم به خدمات سلامت محور از اقدامات ارزشمندی است که در این هفته انجام شده است و امیدواریم این روند بیش از گذشته ادامه پیدا کند. 

الهیان با یادآوری اینکه نیازمند ارتقای سلامت در همه ابعاد آن در جامعه هستیم، ادامه داد: نباید سلامت را محدود و منحصر به سلامت جسم دانست. متاسفانه وزارت بهداشت سلامت را در این حوزه تعریف می‌کند و ما در مجلس به وزیر بهداشت درباره این موضوع و توجه بیشتر به ابعاد دیگر سلامت تذکر داده و خواستار آن هستیم که برای پیشگیری از بیماری‌ها به موضوع سلامت روان مانند جسم نیز توجه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که رویکرد مجموعه‌مدیریت شهری در سه سال گذشته تا چه اندازه منطبق با نیاز‌های سلامت در ابعاد مختلف آن است، با تاکید بر اینکه شهرداری در حال پرکردن خلا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان شهروندان است گفت: خوشبختانه رویکرد مدیریت شهری و اداره کل سلامت شهرداری تهران در مسیر جبران خلا‌هایی است که در حوزه نشاط اجتماعی و پاسخ به مطالبات بر زمین مانده در حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی است. برگزاری رویداد‌هایی که اکنون‌در قالب سلامت شهر شاهد آن هستیم از جمله تلاش‌هایی است که در این مسیر شاهد آن هستیم. 

وی با اشاره به تاکید مقام‌معظم رهبری درباره مردمی کردن امور، موضوع مردمی سازی سلامت و مشارکت مردم در این حوزه را دارای اهمیت دانست و گفت: هر زمان که مردم در موضوعات مختلف وارد صحنه شوند، مقدار اثرگذاری برنامه‌ها در جامعه افزایش می‌یابد. حضور توام با نشاط و شادابی مردم در این نمایشگاه نمونه عینی از مشارکت پذیری مردم در این حوزه است چرا که قادر می‌شوند با ارتقای سطح سواد سلامت خود هم از خویش و هم از دیگران بهتر مراقبت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • سلامت دهان و دندان ضامن تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است