Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «دختری مبارز با بیست و هفت سال سن» در ارتباط با حضرت معصومه(س) تألیف حجت الاسلام جهانی فرد است که نشست نقد و بررسی این کتاب به همت آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، همزمان با ولادت کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س) و دهه کرامت، نشست نقد و بررسی کتاب «دختری مبارز با بیست و هفت سال سن» در سالن اجتماعات حضرت خدیجه (س)حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور مولفان و 5 نفر از کارشناسان تاریخ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام  والمسلمین «محمد نظری» رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) ضمن تقدیر و تشکر برای انجام این دسته از فعالیت ها، عنوان کرد: در طول سالهای خدمتگزاری در حرم حضرت، ما روزهایی را دیده ایم که حتی یک کتاب کوچه ده صفحه ای هم از حضرت معصومه نوشته نشده بود، الحمدلله  امروز وضعیت مقداری زیادی تغییر کرده و با تمام وجود و از صمیم دل از دست اندرکاران این کتاب تقدیر و تشکر می کنم.

 

وی در ادامه به انتقادات خود پیرامون این کتاب پرداخت و یادآور شد: با توجه به عنوان و رنگبندی این کتاب، تصور اولیه مخاطب این است که ظاهراً نویسندگان، حضرت را فردی چریک و نظامی تصور کرده اند. در حالی که تاریخ، چیز دیگری می گوید.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری با بیان این که حضرت معصومه(س)، شخصی عفیف و قدیسه بودند، خاطرنشان کرد: وصف حالت های اخلاقی، عبادی و رفتاری ایشان در کتابهای تاریخ موجود است.

 

وی بیان داشت: حضرت هنگام شهادت پدر بزرگوارشان، حدود 10 ساله بودند، از این رو اطلاق واژه مبارز، چندان درست نیست و  محوری ترین بُعد زندگی حضرت، مدافع ولایت بودن است و نه مبارز بودن.

 

مدیر مرکز اسناد حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه با بیان این که بیشتر محتوای کتاب به زندگی پدر و برادر بزرگوار ایشان می پردازد و کمتر به حضرت پرداخته شده است، گفت: پیشنهاد میکنم برای تکمیل این کتاب، روی دو محور کار کنید؛ اول بررسی علت مجرد بودن حضرت و دوم  بررسی ولایت مدار بود ایشان.

 

در ادامه حجت الاسلام «امیر جهانی فرد» نویسنده کتاب  ضمن تشکر از اهتمام متولیان و کارشناسان حرم، به تبیین  سه نکته پرداخت و عنوان کرد: هیچ جای کتاب اشاره ای به چریک بودن و جنگجو بودن  حضرت نشده و اتفاقا در جای جای کتاب به ولایت مدار بودن حضرت پرداخته ایم.

 

وی بیان داشت: مبارزه که صرفاً در فعالیت های نظامی محدود نمی شود، ما امروز در کشور خودمان، مبارزان فرهنگی، اجتماعی و مبارزان حوزه سلامت را داریم که گاهی هم به شهادت می انجامد.

 

حجت الاسلام جهانی فرد بیان داشت: تمام سعی ما در کتاب این بوده که بگوییم: دختران ما اگر عفیفه باشند، بزرگترین مبارز هستند و بزرگترین مبارزه را انجام می دهند؛ دختران ما اگر باحیا باشند و حضرت معصومه را الگوی خود قرار دهند، قطهاً در زندگی دنیا و آخرتمان موفق خواهند بود.

 

در پایان برنامه، حجت الاسلام «علی فتح الله زاده» مدیر داخلی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان ضمن تقدیر از نویسندگان و محققان این کتاب، بیان کرد: یکی از کتابهای خوبی که درباره حضرت نوشته شده، همین کتاب «دختری مبارز با 27 سال سن» است.

 

وی بیان داشت: با نگاه به دعای 27 صحیفه سجادیه، عنوان مبارز و مجاهد برای این کتاب، بسیار هوشمندانه انتخاب شده است و  با این نگاه، همه فعالیت های در راه دین، یک نوع جهاد محسوب می شود. مثلاً جهاد فرهنگی، جهاد اجتماعی.

 

حجت الاسلام فتح الله زاده یادآور شد: در رابطه با حجم کتاب، رنگبندی، عنوان و چینش محتوا، تصورم این است که دست اندر کاران این کتاب،  قبل از شروع کار، مخاطب شناسی کرده اند، وضعیت بازار را سنجیده اند.

 

وی با بیان این که حرکت حضرت معصومه، شباهت های زیادی به حرکت های جهادگونه حضرت زینب دارد، خاطرنشان ساخت: در واقع می توان گفت: حضرت معصومه ادامه دهنده راه حضرت زینب بودند.

 

مدیر داخلی کتابخانه و موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که از منابع و استنادات خوبی در این کتاب استفاده شده است، گفت: شاید اگر در متن کتاب، تحلیل های بهتری از مبارز بودن حضرت نوشته می شد، بسیاری از انتقادات را حل می کرد.

 

وی یادآور شد: در کل، کتاب خیلی خوبی است که در ادامه می تواند الگوی خوبی برای تحقیقات جدید هم باشد.

 

لازم به توضیح است؛ در انتهای برنامه، حجت الاسلام فتح الله زاده جهانی فرد خاطرنشان کرد: از برگزاری این برنامه بسیار خرسند شدیم و انتقادات و پیشنهادات مطرح شده را گنجینه باارزش خود می دانیم  و ان شاالله به زودی کتابها و آثار جدیدی را پیرامون شخصیت والای حضرت معصومه (س) منتشر خواهیم کرد.

 

گزارش خبرگزاری شبستان حاکی است: این کتاب در سه بخش نوشته شده است که در بخش اول به زندگی اجتماعی و سیاسی حضرت با تأکید بر سابقه مبارزاتی و طاغوت ستیزی آن حضرت و در بخش دوم تحلیل و بررسی زیارت‌نامه ایشان که از امام رضا علیه السلام نقل شده است می پردازد.

 

همچنین بخش سوم این کتاب در رابطه با نقشه‌های جغرافیایی مسیر مهاجرت حضرت معصومه سلام الله علیها تا رسیدن به شهر قم و موقعیت حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در شهر قم را نشان می دهد و علاوه بر آن تصاویر قدیمی و جدید حرم بانوی کرامت در بخش انتهایی کتاب قابل مشاهده است.

 

مهم‌ترین هدف تألیف این کتاب تأکید بر شخصیت فعال سیاسی و اجتماعی حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان یک دختر مورد تأیید ائمه(ع) است که در راه مبارزه با طاغوت و حمایت از ولی امر زمان خود به مسافرت طولانی مدت و خسته کننده از مدینه تا قم می رود و در همین مسیر به شهادت می‌رسد.

 

لازم به ذکر است در این کتاب برای نخستین بار نقشه‌های جغرافیایی مسیر مهاجرت حضرت معصومه سلام‌الله علیها با رعایت کامل استانداردهای سازمان جغرافیایی به چاپ رسیده است.

 

گفتنی است این کتاب توسط امیر جهانی‌فرد، سیدجلال نورافشان و محمدرضا حقیقت نوشته و در انتشارات ائمة الهدی در قطع رقعی و در ۸۰ صفحه به چاپ رسیده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به نشانی اینترنتی www.ketabshia.ir و یا به کتابفروشی صحن صاحب الزمان(عج) حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها مراجعه و یا با شماره ۳۷۱۷۵۳۶۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: حضرت معصومه دهه کرامت حضرت معصومه سلام الله علیها حضرت معصومه س جهانی فرد سال سن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۷۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت گفت: تأکید ما بر مردمی‌بودن جشن‌های دهه کرامت است و باید کاری صورت گیرد که بیرق دهه کرامت توسط خود مردم بر سر در هر خانه نصب شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم،حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با اشاره به گل‌آرایی ضریح حرم مطهر بانوی کرامت توسط خادمان حرم قم با همکاری خادمان حرم امام رضا(ع) اظهار داشت: در دهه کرامت موکب‌هایی از شهرهای مختلف و کشورهای دیگر در صحن جوادالائمه(ع) و پیامبر اعظم(ص) و میدان آستانه خدمت‌رسانی خواهند داشت.

 وی بر لزوم مردمی‌بودن جشن‌های دهه کرامت تأکید کرد و گفت: ما زمانی موفق هستیم که مانند دهه اول محرم و عاشورا بر در هر خانه بیرق دهه کرامت توسط خود مردم نصب شود.

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه سرکشی از خانواده‌های شهدا و حضور در مدارس و دانشگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی توسط سفیران کریمه انجام می‌شود، افزود: چراغانی و فضاسازی محیط حرم بانوی کرامت و پیرامون حرم همچون سنوات گذشته در دستور کار قرار دارد و سعی بر این است که فضای حرم مطهر فضای شاد و بانشاطی باشد.

 وی با توجه‌ به اتفاقاتی که در عرصه بین‌الملل روی داده و شاهد بیداری دانشجویان در غرب هستیم بر لزوم معرفی هرچه بیشتر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) تصریح کرد و گفت: این دو حرم منبع و مرکز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران هستند و معرفی شخصیت حضرت معصومه(س) در زمینه امور فرهنگی و اجتماعی می‌تواند زمینه را برای الگوگیری دختران و زنان از ایشان فراهم کند.

 فلاحی ادامه داد: حضرت معصومه(س) یکی از بهترین الگوها برای مسئله عفاف و حجاب هستند و حرم ایشان مرکز کرامت و محل ترویج علوم اسلامی است و حتماً حکمتی دارد که بزرگ‌ترین حوزه علمیه در کنار حرم ایشان قرار دارد و امروز دانش‌پژوهان از 110 کشور جهان در جوار آستان آن حضرت در حال تحصیل هستند.

 وی گفت: دهه کرامت ظرفیتی برای اقدامات فرهنگی تبلیغی، ترویجی، اجتماعی و عمرانی است و حرم حضرت معصومه(س) دومین حرم اهل‌ بیت(ع) و یکی از مجموعه‌هایی است که نقش مهمی در مسائل فرهنگی و الگوسازی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید از موزه فاطمی در روز میلاد حضرت معصومه(س) رایگان شد
  • برپایی کنگره حضرت رضا (ع) با شعار عدالت / دنیای امروز به درک عدل و ترسیم الگوی رضوی نیاز دارد
  • میدان ولی‌عصر(عج)، رنگ و بوی روز دختر گرفت
  • برگزاری اجتماع «فرمانده مهدی» در مهریز
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • کرمانشاه میزبان خادمان حضرت معصومه (س) خواهد بود
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ کرامت است
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • عزاداری شهادت امام صادق(ع) در حرم حضرت معصومه(س)