Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@20:37:07 GMT

ارتباط دانشگاه و صنعت باید پررنگ‌تر شود

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۸۸۸۳

ارتباط دانشگاه و صنعت باید پررنگ‌تر شود

حقیقی بر ارتباط و پیوند بیشتر دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: بزرگترین معضلی که در حال حاضر در بحث ارتباط دانشگاه و صنعت وجود دارد این است که هر دو اقتصاد دولتی دارند و همین عدم وابستگی سیستماتیک باعث کم‌رنگ شدن این ارتباط می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «علی حقیقی» امروز (چهارشنبه 11 تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به فعالیت‌های علمی و دستاوردهای دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت اظهار کرد: یکی از اقدامات مهمی که باید بیش از این‌ها تحقق پیدا کند ارتباط و پیوند دانشگاه و صنعت است و رسانه‌ها نقش مهمی در آشکارسازی این ظرفیت‌ها دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه دانشگاه‌ها با هدف تربیت نیروی تخصصی تشکیل شدند افزود: در دهه 40 تا 60 وظیفه دانشگاه‌ها آموزش و تربیت نیروی متخصص بود ولی از دهه 70 تا نیمه 80 دانشگاه‌ها به سمت تولید علم، پژوهش و تحقیقات نیز روی آوردند و در این مدت شاهد رشد مقالات و پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی بودیم.

 

وی با اشاره به اینکه از اواسط دهه 80 انتظار جامعه از دانشگاه‌ها عوض شد و این سوال پیش آمد که در نهایت این آموزش‌ها و پژوهش‌ها به چه دردی می‌خورد و چه مشکلی را حل می‌کند اذعان داشت: این موضوع با تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی همزمان شد و نیاز داشتیم که به توان داخلی و ملی تکیه کنیم و آن را افزایش دهیم.

 

حقیقی اضافه کرد: بر این اساس دانشگاه ها از انجام ماموریت صرف آموزشی و پژوهشی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرد تا بتواند مشکلاتی را از دوش جامعه بردارد و برای این منظور شاخص‌هایی را تعریف کرد و مراکز رشد و فناوری و دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه و ... در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز شکل گرفت.

 

وی با بیان اینکه همزمان نیز مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها هم رشد پیدا کرد و پاسخگوبودن به نیازهای جامعه و صنعت به نوعی مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها تلقی شد تصریح کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز هم در همین فرایند حرکت کرد و اقدامات خوبی در این راستا انجام داده است.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه امروز در سطح دنیا دانشگاه‌هایی پیشرو و موفق هستند که در نهایت در زمینه ارتباط با جامعه و فناوری حرفی برای گفتن داشته باشند عنوان کرد: این موضوع نیازمند این بود که ماموریت‌های خود را بازنگری کنیم.

 

وی با بیان اینکه برای این منظور نقش دفتر ارتباط با صنعت و جامعه را پررنگ‌تر کردیم ادامه داد: اگرچه در رتبه‌بندی‌های وزارت علوم هنوز سهم بزرگی به علم و صنعت اختصاص داده نشده و بیشتر به دنبال مقالات هستند که این روند در حال اصلاح و بازنگری است ولی با این حال در دانشگاه‌ اهمیت ارتباط با صنعت پررنگ‌تر دیده شد هر چند که در رتبه‌بندی‌ها محاسبه نشود.

 

حقیقی ابراز کرد: در بحث ارتباط با صنعت برخی از دانشگاه در این راستا یک مقدار آزادانه‌تر عمل کردند ولی در برخی دانشگاه‌ها به دلیل مشکلات و چالش‌های استانی به نوعی ماموریت‌ها برای آنها دیکته شده و چاره‌ای ندارند که به این مسائل بپردازند که خوزستان هم از این امر مستثنی نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: خوزستان استانی است که علاوه بر صنایع بزرگ همچون نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق، کشاورزی و ... دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه گردشگری، راهیان نوز، راهپیمایی اربعین و ... است که نشان می‌دهد پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و کسب ثروت در این استان وجود دارد که فرصت‌هایی برای کمک به اقتصادهای کوچک و بزرگ برای سرمایه‌گذاری هستند.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: از 2 سال پیش هفت ماموریت را برای دانشگاه در حوزه‌های آب، محیط زیست، زیرگردها، کشاورزی، صنایع، توسعه پایدار، نفت و گاز تعریف کردیم و در تلاش برای تحقق این ماموریت‌ها با استفاده از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و حمایت از آنها در قالب این ماموریت‌ها هستیم.

 

وی با بیان اینکه همچنین ارتباط خود را با صنایع بیشتر کردیم و قراردادها و پروژه‌های بزرگ و کلانی در این زمینه منعقد شده و در حال انجام است گفت: بزرگترین معضلی که در حال حاضر در بحث ارتباط دانشگاه و صنعت داریم این است که هر دو اقتصاد دولتی دارند و از دولت بودجه دریافت می‌کنند در نتیجه الزامی به همکاری ندارند و همین عدم وابستگی سیستماتیک باعث کم‌رنگ شدن یان ارتباط می‌شود.

 

حقیقی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر این قضیه رو به بهبود رفته و شاهد این موضوع افزایش قراردادها و حجم ریالی آنها است و ماموریت‌های بزرگی به دانشگاه واگذار شده و نگاه صنایع هم به این موضوع جدی‌تر شده و اعتماد بیشتری به دانشگاه‌ها دارند.

 

وی با اشاره به اینکه اخیرا پروژه‌هایی با صنایع فولاد، سازمان آب و برق، صنعت نفت منعقد شده و اعتماد دو طرفه‌ای میان طرف‌های قرارداد ایجاد شده است اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها، پروژه مطالعاتی میدان تنگ بیجار با وزارت نفت است که فازهای اجرایی این طرح طی پنج بسته کاری و در مدت 10 سال انجام می‌شود که مطالعات آن به دانشگاه چمران اهواز سپرده شده است.

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز از دیگر مدل‌های همکاری ارتباط دانشگاه با صنعت را شامل پروپوزال‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه، پروژه‌های تقاضامحور، عرضه‌محور، حمایت‌ از پایان‌نامه‌های دانشجویی، مراکز رشد دانشگاه و ... دانست.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: علی حقیقی دانشگاه شهید چمران اهواز ارتباط دانشگاه و صنعت ارتباط دانشگاه دانشگاه و صنعت ارتباط با صنعت دانشگاه ها ماموریت ها پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۸۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین رویداد صدرا(صنعت، دانشگاه راه اشتغال) در راستای پیوند دانشگاه و صنعت یکی از شناخته‌شده‌ترین راه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی در دانشگاه آزاد واحد همدان آغاز به کار کرد.

حجت‌الاسلام رضا محمدی، مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در مراسم افتتاحیه این رویداد با بیان اینکه سؤال همیشگی خانواده‌ها تردید در انتخاب مسیر ادامه تحصیل یا مسیر کار و اشتغال برای آینده فرزندانشان است، اظهار کرد: خانواده‌ها اکثراً نگرانی درباره بازار کار پس از اتمام تحصیل و از سوی دیگر نگرانی و تردید نداشتن تحصیلات عالی دارند.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده ارتباط بین دانشگاه و صنعت راه حل این تردیدهاست، افزود: با تقویت این رویکرد، هم تحصیل انجام می‌شود و هم بازار کار دقیقی پیش روی دانشجویان است.

مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان ارتباط دانش و مهارت و دانشگاه با فناوری را ضرورت امروز دانست و گفت: رویداد صدرا در دانشگاه راهکاری برای ایجاد پیوند صنعت و دانشگاه است به طوری که صنعت، دانشگاه و راه اشتغال را تبیین می‌کند.

محمدی تأکید کرد: چنانچه رویداد صدرا در جایگاه اصلی خودش واقع شود خروجی با رویکرد تحول در بازار کار به دنبال دارد و نقطه عطفی در حل مسائل جامعه خواهد بود. دانشگاه محل تجمع افراد فرهیخته بوده و به اغراق در همه دنیا بسیاری از افتخارات به‌واسطه دانشجویان رقم خورده است.

حسن رضانیا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان نیز پیوند صنعت و دانشگاه را ضرورت دانست و خواستار حرکت مجدانه در این حوزه شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویداد صدرا به ایستگاه اندیمشک رسید
  • صنعت و دانشگاه دغدغه فرماندهان دفاع مقدس را رفع کردند
  • ارتباط هدفمند و توازن‌محور بین صنعت و دانشگاه تقویت شود
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده است
  • ترسوها و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن/ فنی و فرهنگ؛ تعطیل!
  • آماده باش تیم‌های عملیاتی نیشکر برای مقابله با آبگرفتگی
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم