Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@15:37:29 GMT

ناطور دشت یکی از برترین‌های قرن بیستم

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۱۳۵۵

ناطور دشت یکی از برترین‌های قرن بیستم

«جی.‌دی.سلینجر» نمونه‌ای است در رد ادعای آن دسته منتقدانی که تأکید دارند نباید در انتظار ظهور نویسنده‌ای جهانی از میان کارگاه‌های نویسندگی بود چرا که این نویسنده امریکایی از همین کارگاه‌ها قدم به عرصه ادبیات گذاشت. اگر از تازه واردان عرصه کتابخوانی هستید شاید تعجب کنید که بدانید نخستین نوشته سلینجر بود که شهرتی جهانی برای او به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلینجر، «ناطور دشت» یا به قول برخی مترجمان «ناتور دشت» را در نقد جامعه مدرن غربی و امریکای دوران زندگی‌اش نوشت؛ کتابی که قهرمان اصلی آن نوجوان طغیانگری است که به‌دلیل ضعف درسی از مدرسه اخراج شده و حالا باید نزد خانواده‌اش به نیویورک بازگردد. تمام ماجرایی که در این رمان بزرگسال می‌خوانید طی سه روز رخ می‌دهد؛ هولدن، پسری که داستان درباره او نوشته شده زمان تقریبی ارسال نامه اخراج به والدینش را حساب کرده، بنابراین ترجیح می‌دهد کمی دیرتر به خانه برسد تا پدر و مادرش قدری آرام‌تر شوند. به ناچار یکی- دو روزی را در خیابان‌ها سپری می‌کند؛اتفاقاتی را که در این مدت بر او می‌گذرد نماد عبور از حال و هوای کودکی به دنیای جوانی می‌دانند. طی سال‌های ابتدایی انتشار این رمان، درونمایه طغیانگر شخصیت اصلی داستان مورد توجه نوجوانان قرار گرفت؛ از همین رو برخی آن را اثری غیراخلاقی خواندند که به فهرست کتاب‌های ممنوعه دهه 90 میلادی امریکا هم راه پیدا کرد. با این حال حاشیه‌های ناطور دشت به همینجا ختم نشد؛ «جان لنون» خواننده مطرح موسیقی راک و همچنین از مؤسسان گروه افسانه‌ای «بیتلز» در حالی به قتل رسید که قاتل او تأکید کرد که تحت تأثیر مطالعه «ناطور دشت» بوده که دست به چنین کاری زده است. اما پایان زندگی سلینجر هم نظیر واکنش‌هایی که «ناطور دشت» سبب شد بحث برانگیز بود؛ او تنها چند سال بعد از انتشار شاهکار ادبی‌اش به منطقه‌ای دورافتاده رفت و زندگی در انزوا را در پیش گرفت. سلینجر در حالی سال 2010 با زندگی وداع گفت که نیم قرن از آخرین حضورش در انظار عمومی می‌گذشت؛ از همین رو عجیب نیست که اطلاعات چندانی از این نویسنده گوشه‌گیر در دست نباشد. احمد کریمی، نخستین مترجمی است که دهه چهل شمسی به سراغ این کتاب رفت؛ هر چند که امروز ترجمه‌های متعددی از آن در دسترس است.
ناطور دشت
نویسنده: جی.‌دی.سلینجر
ترجمه: احمد کریمی
ناشر: ققنوس‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ناطور دشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقابل برترین خط دفاع و حمله لیگ در ورزشگاه آزادی

به گزارش "ورزش سه"، بسیاری معتقدند بازی‌های هفته بیست و پنجم لیگ برتر تا حد زیادی تکلیف قهرمان لیگ را مشخص خواهد کرد.

در ورزشگاه مملو از جمعیت آزادی تهران، پرسپولیس در شرایطی میزبان سپاهان است که سرخ‌ها با کلین شیت‌های متوالی‌شان در لیگ برتر عنوان برترین خط دفاعی لیگ با ۱۳ گل خورده را تا هفته بیست و چهارم به دست آورده‌اند.

از طرفی سپاهانی‌ها که ۴۴ گل زده‌اند و با اختلاف زیاد برترین خط حمله لیگ هستند باید در ورزشگاه آزادی برای باز کردن دروازه پرسپولیس تلاش کنند.

پرسپولیس که در پی رسیدن به صدر جدول است نمی‌خواهد مقابل برترین خط حمله لیگ قافیه را ببازد و باید دید شاگردان اوسمار می‌توانند به روند کلین شیت‌های‌شان در لیگ ادامه بدهند یا خیر.

دیگر خبرها

  • ۷۳ دانشگاه ایرانی جز برترین‌های دانشگاه‌های آسیا
  • برترین گلزنان انگلیسی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا / وین رونی در صدر
  • قاضی تبریزی از برترین‌های کشور در صدور حکم مجازات جایگزین حبس
  • تقابل برترین خط دفاع و حمله لیگ در ورزشگاه آزادی
  • تجلیل از برترین‌های المپیاد ورزش کارگری استان یزد
  • برترین واحدهای تولیدی استان در جشنواره امتنان معرفی شدند
  • ۳ هزار بسیجی لرستانی به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند
  • برترین‌های المپیاد ورزش کارگری استان تجلیل شدند
  • تولید کیت‌های استخراج DNA با یک‌بیستم قیمت نمونه اروپایی
  • عکس| استوری برترین دروازه‌بان جام ملت‌ها، بعد از قهرمانی