Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:58:08 GMT

لزوم تهیه نقشه دقیق گسل‌ها و مناطق خطرپذیر

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۲۵۱۸

لزوم تهیه نقشه دقیق گسل‌ها و مناطق خطرپذیر

ایسنا/زنجان استاندار زنجان به تهیه نقشه‌های دقیق و مهندسی پهنه گسل‌ها و مناطق خطرپذیر تأکید کرد.

فتح‌الله حقیقی شامگاه روز چهارشنبه (۱۱ تیر) در جلسه کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و توسعه آمایش سرزمین محیط زیست استان، اظهار کرد: در استان زنجان موضوع تهیه نقشه‌های GIS در حال عملیاتی شدن است و این نقشه‌ها از بین میلیون‌ها داده، اطلاعات بسیاری را برای انسان فراهم می‌کند که در سطوح مختلف برنامه‌ریزی و عمرانی می‌توان از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به تهیه نقشه‌های دقیق و جانمایی درست داده‌ها در آن تأکید کرد و افزود: طرح‌هایی که در قالب نقشه‌های GIS ارائه می‌شود، باید جانمایی صحیح داشته باشد تا سلیقه‌ای عمل نشود؛ چراکه در گذشته پروژه‌های داشتیم که دقیق نبوده و در آن‌ها کلی‌گویی شده و اکنون مشکلات حقوقی به بار آورده است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه نقشه‌ها و طرح‌های مبتنی بر آن باید روشن و بدون ابهام باشد، تصریح کرد: با استفاده از نقشه گسل‌ها، هم می‌توان مناطق خطرپذیر را مشخص کرد و هم با اسلوب‌های دقیق و مهندسی آینده‌نگری بهتری داشت و باید تلاش کرد تا این طرح‌ها عملیاتی شود و امکان اعمال اصلاحات در آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: باید روی طرح‌هایی که برای گسل‌ها و نیز مناطق پرخطر از لحاظ آتش‌سوزی تهیه شده، مشکلات و موانع مشخص شود. ضمانت اجرایی طرح از خود آن مهم‌تر است و کارهای مطالعاتی زمانی اثربخش خواهد بود که ضمانت اجرایی داشته باشد و در برنامه‌ها گنجانده شود.

حقیقی در مورد طرحی که با موضوع مطالعه بحران خطرپذیری انجام شده است، عنوان کرد: اگر این طرح را به شکل پایلوت برای یک نقطه انجام دادید، ضمانت اجرایی برای آن تعیین کنید و با شناسایی نقاط قوت و ضعف و برطرف کردن کاستی‌ها، آن را در نقاط دیگر شهر گسترش دهید.

در این جلسه مطالبی همچون شناسایی پهنه‌های گسل در زنجان، بالا بودن هزینه‌های تهیه نقشه‌های GIS، پیشنهاداتی برای اعمال ممنوعیت و محدودیت برای احداث بیمارستان، مراکز آتش‌نشانی، منابع آب و گاز و نیز جلوگیری از احداث ساختمان‌های بالای ۱۲ طبقه روی پهنه گسل‌ها ارائه شد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان گسل آتش نشاني نقشه استانی اجتماعی تهیه نقشه طرح ها گسل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۲۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بارش های رگباری برای آسمان زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ سلطانی با بیان اینکه هم اکنون آسمان مناطق مختلف استان تا حدودی ابری است، گفت: این شرایط جوی از بعدازظهر با وزش باد و بارش‌های خفیف به خصوص در ارتفاعات استان همراه می‌شود.

وی با اشاره به صدور هشدار سطح زرد هواشناسی برای استان، افزود: روز جمعه نیز بارش‌ها با شدت بیشتری در مناطق مختلف استان ادامه خواهد یافت.

کارشناس هواشناسی استان ادامه داد: با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها شهروندان طی این مدت از توقف و تردد در حاشیه و حریم رودخانه ها اجتناب کنند.

سلطانی گفت: به تدریج دمای هوا به طور نسبی کاهش خواهد یافت و روز‌های خنک تری را پیش رو خواهیم داشت.

وی دمای فعلی شهر زنجان را ۱۶ درجه سانتیگراد اعلام کرد و افزود: این میزان دما نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • لزوم پرداخت پاداش افزایش تولید به کارگران در واحدهای تولیدی
  • چین دقیق‌ترین اطلس ماه را منتشر کرد
  • حمایت از تحقیقات ریسک‌پذیر و خطرپذیر نخبگان
  • بارش‌های رگباری زنجان را فرا می‌گیرد
  • آغاز بارش‌های پراکنده در زنجان از فردا
  • پیش بینی بارش های رگباری برای آسمان زنجان
  • مکان دقیق مثلث برمودای ایران