Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@22:05:38 GMT

کابوسی که به واقعیت پیوست

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۳۰۴۵

کابوسی که به واقعیت پیوست

اقدام اخیر شماری از غول‌های نفتی در اعلام کاهش ارزش دارایی‌هایشان تحت تاثیر تبعات شیوع کووید ۱۹ به منزله آن است که بخش بزرگی از ذخایر نفت به شکل دارایی‌های متروک و بی‌ارزش درخواهند آمد.

به گزارش ایسنا، شرکت رویال داچ شل به تازگی اعلام کرده که ممکن است ارزش دارایی‌های نفت و گاز خود را به میزان ۲۲ میلیارد دلار کاهش دهد که از عمق آسیب غول‌های نفتی از شیوع ویروس کرونا و تبعات آن حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شل پیش‌بینی قیمت هر بشکه نفت برنت در سال جاری را از ۶۰ به ۳۵ دلار کاهش داده و برای سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ هم پیش‌بینی قیمت نفت را از ۶۰ دلار به ترتیب به ۴۰ دلار و ۵۰ دلار کاهش داده است. این دورنمای ضعیف‌تر منعکس کننده صدماتی است که بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن روی اقتصاد جهانی متحمل شده است.

در نتیجه ارزش دارایی‌های شل بین ۱۵ تا ۲۲ دلار کاهش پیدا می‌کند. در میان واحدهای شل، بخش گاز ۸ تا ۹ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد که مربوط به دارایی‌های LNG استرالیایی شامل پروژه پریلود است که یک کشتی LNG شناور است. واحد بالادستی شل چهار تا شش میلیارد دلار ضرر خواهد کرد که مربوط به فعالیتهایش در نفت شیل برزیل و آمریکا است. ارزش بخش پالایش این شرکت هم سه تا هفت میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

طبق گزارش کردیت سوییس، کاهش ارزش دارایی‌های شل بزرگترین میزانی است که در بیش از یک دهه گذشته صورت گرفته و یک هفته پس از اقدام مشابه شرکت BP در کاهش ارزش دارایی‌های خود به میزان ۱۷.۵ میلیارد دلار روی داد و به منزله هشداری برای صنعت است.

شل در آوریل سود سهام نقدی را دو سوم کاهش داد و موضعی که همواره از سوی غول‌های نفتی برای حمایت از سود سهام سهامداران به هر قیمتی دنبال شده بود را زیر و رو کرد. در واقع سود سهام نقدی شل برای نخستین بار در حدود ۷۵ سال گذشته کاهش داده شد.

کاهش ارزش بخشهای بزرگی از کسب و کارهای غول‌های نفتی تنها منعکس کننده رکود حاکم بر بازار نفت نیست بلکه در واقع نشان می‌دهد که این غول‌ها بخش قابل توجهی از ذخایر نفت و گاز خود را استخراج نخواهند کرد. سالهاست که گروه‌های مدافع محیط زیست و همچنین گروه‌های سرمایه گذار و سهامدار برای اجتناب از دارایی‌های متروک هشدار می‌دهند اما اکنون غول‌های نفتی بر واقعیت دارایی‌های متروک صحه گذاشته اند.

بن فان بردن، مدیرعامل شرکت شل اخیرا اظهار کرد که این شرکت تا پایان سال سازماندهی بزرگ کسب و کار خود را به منظور تغییر سمت و سوی فعالیتهایش و آماده شدن برای گذر به دوران جدید انرژی اعلام خواهد کرد.

شرکت BP هم اعلام کرده که به دنبال تبدیل شدن به یک شرکت کم کربن است. این غول پتروشیمی به تازگی فروش کل واحد پتروشیمی خود را اعلام کرده اما این اقدام احتمالا به منظور تهیه نقدینگی بوده است. در واقع پرسشهایی درباره جدی بودن برنامه‌های تغییر و تحول این شرکت وجود دارد.

در حالی که شل و BP مانده‌اند که با دارایی‌های متروک خود چه کنند، شرکت اکسون موبیل همچنان این موضوع را نادیده گرفته و هنوز کاهش ارزش دارایی‌های شیل خود را اعلام نکرده است.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، برخی از کارشناسان حسابداری می‌گویند امتناع اکسون موبیل از کاهش ارزش دارایی‌هایش کلاهبرداری است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صنعت نفت به دلیل گذر به انرژی پاک ممکن است با کاهش گسترده‌تر ارزش دارایی‌ها روبرو شود. شرکت دیلویت برآورد کرده که ارزش دارایی‌های نفتی پس از ۴۵۰ میلیارد دلار کاهشی که در ۱۵ سال گذشته داشت، ممکن است ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رویال داچ شل کرونا در جهان توليد نفت کاهش ارزش دارایی میلیارد دلار غول های نفتی دلار کاهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۳۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی گفت:کف‌پوش‌های غیر‌مخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادر شده در بین این محصولات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، اظهار داشت: پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص واردات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی‌فر گفت: امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، افزود: عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پود‌باف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکا را بلوکه کرد
  • روسیه واشنگتن را به کاهش سطح روابط تهدید کرد
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  • ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم
  • این ۱۴ نفر بالاترین ثروت در جهان را دارند
  • ضرر ۳۵۵ میلیون دلاری بوئینگ
  • سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست
  • بررسی «ارزش‌آفرینی از دارایی‌های دیجیتال» در نخستین پنجشنبه فناور ۱۴۰۳
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه