Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@15:45:36 GMT

اعتبار جایزه جمالزاده در گرو تداوم آن است

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۹۴۹۳۹

اعتبار جایزه جمالزاده در گرو تداوم آن است

به گزارش خبرگزاری مهر، رضایی که تجربه‌های متعددی از سفر به اصفهان دارد در گفت‌وگو با ستادخبری جایزه جمالزاده نسبت به حضور دوباره در این شهر ابراز خرسندی کرد: خوشحالم که دوباره توفیق دیدن اصفهان نصیبم می‌شود. بنده هم دوستان عزیز اصفهانی دارم هم آدم‌های اهل فرهنگ اصفهان را خیلی دوست دارم. شهرها را خیلی وقت‌ها با آدم‌هایشان به خاطر می‌آوریم و اصفهان از آن شهرهایی است که یادهای خوب زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجری کارشناس برنامه «کتاب باز» سپس انتخاب نام جمالزاده برای یک جایزه ادبی در اصفهان را به فال نیک گرفت و گفت: محمدعلی جمالزاده از بنیان گذاران ادبیات فارسی و داستان نویسی مدرن ماست. کسی که تاثیر او بر ادبیات همچنان پابرجاست و حتی فارسی آموزها از داستان‌هایش استفاده می‌کنند. با این تفاسیر این نامگذاری در محل تولد او را باید به فال نیک گرفت؛ هرچند من انتظار داشتم خیلی زودتر این اتفاق بیفتد ولی باز هم دیر نیست و نامگذاری جایزه‌ای به نام او به نوعی ادامه راه و مسیرش محسوب می‌شود و بسیار خوشایند است.

او همچنین اعتبار جایزه ادبی جمالزاده را در مداومت برگزاری آن دانست و ادامه داد: مسلماً سابقه و تداوم است که به جوایز ادبی اعتبار می‌بخشد. علاوه بر اینکه اگر جایزه مورد نظر در مسیر ماندگاری صاحب سلیقه مشخصی هم شود به تاثیرگذاری مطلوب دست پیدا می‌کند. بر فرض مثال آکادمی نوبل همیشه بهترین‌ها را انتخاب نمی‌کند و حتی این نقل را در مورد آن شنیده‌ایم کسانی که در سال‌های برگزاری این جایزه نوبل نگرفته‌اند از دریافت کنندگان آن قویترند.؛ با این وجود نوبل به پشتوانه استمرارش و اینکه صاحب نوعی نگاه شده به ماندگاری رسیده است. جوایز ماندگار و معتبر دیگر هم مانند نوبل نگاه و سیاست خاصی دارند. به گونه‌ای که مثلاً اگر بشنوی کتابی برنده جایزه پولیتزر شده متوجه می‌شوی با چه نوع اثری مواجه هستی. اگر جایزه جمالزاده هم چنین مسیری را در پیش گیرد و نگرش و سلیقه‌اش را مشخص کند در مسیر اعتبار گام برمی‌دارد. در اینصورت وقتی پشت جلد کتاب نویسنده‌ای نوشته می‌شود جایزه جمالزاده ما می‌دانیم با چه نوع اثری مواجه هستیم و این مهم محقق نمی‌شود مگر در صورت تداوم این جایزه که سازمان مردم نهاد شهرداری باید آن را در دستور کار قرار دهد.

گفتنی است؛ رضایی مجری-کارشناس برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی مختلف دربارۀ کتاب (کتاب باز، کاغذ رنگی، الف، شهر قصه) بوده و تألیفاتش در زمینهٔ تاریخ و ادبیات است. بسیاری او را با مطالبش در هفته‌نامهٔ «همشهری جوان» می‌شناسند البته در نشریات دیگر مثل «همشهری داستان» یا «کرگدن» هم قلم زده است.

باغ وحش اساطیر٬ شهرزاد خسته‌س و هیولاهای اسرارآمیز از کتاب‌های اوست.

شایان ذکر است؛ عموم علاقه‌مندان می‌توانند، مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه جمالزاده را در نشانی‌های پخش زیر دنبال کنند:

https://www.aparat.com/jamalzadehaward

www.instagram.com/jamalzadehaward

www.instagram.com/isfahanfarhang

www.instagram.com/vcci.ir

کد خبر 4963985 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: احسان رضایی جایزه ادبی جمالزاده اصفهان ادبیات داستانی ویروس کرونا رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی تازه های نشر ادبیات جهان ترجمه مرکز فرهنگی شهر کتاب ادبیات داستانی بازار نشر خبرگزاری مهر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گردشگری معرفی کتاب شیوع کرونا جایزه جمالزاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۴۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، به تازگی فیلمی تحت عنوان صف طولانی مردم اصفهان برای رونمایی و جشن امضای کتاب سروش صحت در فضای مجازی منتشر شده است.

سروش صحت بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون و نویسنده ای که پس از اجرای برنامه کتاب باز، در حوزه کتاب طرفداران زیادی به دست آورده، اینبار دست به تولید کتاب زده و حالا برای عرضه کتاب تازه‌اش صفی عجیب در اصفهان شکل گرفته است.

اما کتاب جدید سروش صحت چیست؟

«تاکسی سواری» ، اولین کتاب سروش صحت، شامل ۱۲۴ داستانک یا میکروفیکشن است. میکروفیکشن به داستان کوتاه‌کوتاه معروف است. در این سبک، نویسنده بخش‌های غیرضروری زبان را حذف می کند. خالق اثر از متن حذف می‌شود و یا از متن فاصله می‌گیرد. به خاطر لحظات ناب و ضربه‌های ناگهانی‌ای که این سبک نگارش در دل‌ خود دارد گاهی تحت‌عنوان «داستان ناگهان» نیز ترجمه می‌شود.
در کتاب «تاکسی سواری» ما به همراه راوی در یک تاکسی نشسته‌ایم و هر روز مسیری کم‌وبیش ثابت را طی می‌کنیم. طی این مسیر اما هر بار مسافران جدید، رانندگان جدید و اتفاقات جدیدی منتظرمان هستند و راوی نکته‌پرداز و طناز کتاب ما را از وقایع آن روز آگاه می‌کند.
از دعوای زن و شوهری راننده تاکسی گرفته تا زلزله‌ای که آن روز آمده، از موضوع مرگ مارادونا تا مهاجرت اجباری جوانان، از خبر قتل یا خودکشی صفحه حوادث روزنامه، غم‌های کوچک و بزرگ و حتی عشق‌های نوجوانی و جوانی.
داستانک‌های این مجموعه نیز به واسطه‌ی همین خصوصیت گاهی همان حسی را به خواننده منتقل می‌کنند که موقع خواندن قطعه‌ای هایکو به او دست می دهد. پیدایش کتاب‌های میکروفیکشن متناسب با کشیده شدن جوامع به سمت مدرنیته و ماشینی‌شدن و محدودیت وقت افراد گسترش پیدا کرده‌است. شاید بتوان گفت ضرورت چنین داستان‌هایی با توجه به میزان کم مطالعه افراد جامعه، چندان دور از ذهن نیست.

این کتاب سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات چشمه چاپ و راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228548 برچسب‌ها کتابخوانی اصفهان

دیگر خبرها

  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟