Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، او کیست؟  نویسنده، شاعر، ویراستار و عضو انجمن قلم ایران و از داوری جشنواره‌های مختلف تا مسئولیت، بخش شعر مجلات و مدیریت جلسات شعر بوده است.   او تا کنون بیش از بیست عنوان کتاب به رشته تحریر در آورده است که از مهم‌ترین آنها می توان به «آخرین شب پلنگ» برنده لوح تقدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «کبوترها و آهوها» با کسب دیپلم افتخار کتاب سال رضوی، «نمی‌توان کلاغ ماند» برنده لوح زرین کانون و رتبه اول جشنواره سلام و «پلکانی از نور» دارای رتبه اول جشنواره یاد و یادگار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  و او کسی نیست جز سید احمد میرزاده، خالق آثار ادبیات در حوزه ی کودک و نوجوان که به جرات می توان گفت آثار وی از سی سال پیش تا الان مدرسه ی فکری خیلی از کودکانی بوده که الان به دوره بزرگسالی  پا گذاشتند آثاری از سر ارادت به ساحت اهل بیت (علیهم السلام) .   پا به انتشارات که بذاری و به دنبال آثار فاخر در رده سنی کودک و نوجوان  باشید، نمی توانید از آثار وی  چشم پوشی کنید ،با نزدیک شدن به میلاد هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت ، سری به بچه محل امام رضا(ع) زدیم تا از ارادتش به این خاندان در قالب شعر و داستان پرس و جو شویم .   سید احمد میرزاده شاعر و نویسنده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: در عرصه معارف رضوی بعضی از کتب‌ها مستقیما رویکرد آشنایی با " امام رضا(ع) "و ائمه اطهار(علیهم السلام) دارند از جمله کتاب " کبوتر‌ها و آهوها" مجموعه ای با ۱۳ عنوان شعر برای مخاطب نوجوان با موضوع" امام رضا (ع)که در نوع خودش کم نظیر است و در سال ۸۱ منتشر شد.

او افزود: شعر‌های این مجموعه فقط بیان احساسات نیست بلکه از تولد تا شهادت ایشان و  مروری بر زندگی امام رضا(ع) دارد که در جشنواره شعر رضوی و میراث مکتوب رضوی جز آثار برگزیده شد.   ارادت امام رضایی با کتاب فرشته‌های مجروح

نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان  ادامه داد: این کتاب با موضوع  امام رضا(ع) و اشاره‌ای دارد به حادثه‌ی عاشورای حرم امام رضا (ع). سالی که به دست منافقین در حرم مطهر امام هشتم(ع) بمب منفجر شد و بعضی زائران شهید شدند این تنها کتابی است که به این حادثه در حوزه ادبیات کودک ونوجوان پرداخته است. مجموعه شعری "با کبوتر‌های گنبد"

میرزاده بیان کرد: این کتاب گزینشی، بهترین شعر‌هایی که شاعران نوجوانه سرا برای نوجوانان سروده بودند با تصویر گری پرویز اقبالی گردآوری کردم و بار‌ها تجدید چاپ شده است اینها آثاری است که به طور مستقیم در حوزه‌ی امام رضا (ع)دارم.

مجموعه "مثل مهتاب و ستاره "

او تصریح کرد: این کتاب سروده‌های شاعران کودک در حوزه‌ی امام علی(ع) است که گرد آوری کردم و منتشر شده است.

کتاب "مهربان مثل باران " که در انتشارات بوستان کتاب قم منتشر شد و این کتاب  عرض ارادتی به ساحت تمام اهل بیت (علیهم السلام) است.

این نویسنده و شاعر ادبیات کودک و نوجوان تاکید کرد: غیر از این آثاری که مستقیما مضامین مذهبی است سایر کتابهایم دارای پیام‌های تربیتی و معارفی است، کسی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کند نمی‌تواند نسبت به پیام‌های تربیتی غافل باشد؛ و این مساله‌ای است که در آثارم منعکس کردم.

میرزاده اظهار کرد: فقط در عرصه کودک و نوجوان قلم نزدم در حوزه شعر و ادبیات داستانی بزرگسال هم آثاری دارم که از آن جمله  مجموعه شعر" عاشقانه‌های قلب زخمی" است. فعالیت در حوزه کودک و نوجوان فقط خلق هنر برای هنر نیست او افزود: علاقه‌ی شخصی ام به  مخاطب کودک و نوجوان باعث شده است بیشتر در این حوزه فعالیت کنم و فکر میکنم کاری که در حوزه کودک و نوجوان انجام شود فقط ادبیات صرف نیست فقط خلق هنر برای هنر نیست در حوزه کودک و نوجوان پیام و محتوا اهمیت دارد کار در حوزه کودک ادبیات صرف نیست این باعث می‌شود اثر گذاری کاری که انجام می‌دهم را زودتر ببینم.

این نویسنده ادامه داد: عرصه ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما عرصه جدید و نوپا است زمانی که بنده شروع به این کار کردم  تعداد کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کردند انگشت شمار بودند و امکان نوآوری و خلاقیت و کار جدید زیاد بود و هرچه بیشتر ادامه دادم بیشتر متوجه اهمیت کار در این حوزه شدم .   میرزاده بیان کرد:  در کشور ما، به این موضوع توجه داده شده، هم اکنون رشته دانشگاهی ادبیات کودک و نوجوان داریم مجله علمی پژوهشی برای ادبیات کودک و نوجوان داریم و میزان انتشار تولید آثار برای کودکان و نوجوان زیاد شده و تعداد نویسندگان و شاعرانی که در این حوزه فعالیت می کنند بسیار زیاد است. کودکی ام پر بار بود او تصریح کرد: دوره کودکی پر باری داشتم کودکی ام با خواندن مجلات کیهان ، سروش و آثار ادبیات کودک و نوجوان خواندم دنیای خوب کودکی ام را دوست  دارم و حس خوبی دارم وقتی با آثارم همین حس را به کودک و نوجوان امروزی انتقال می دهم.

سال گذشته در جشنواره "هد هد سفید" کتاب دختر بهار توسط خود مخاطبان کودک کتاب برگزیده شناخته شد و با ارزش‌ترین هدیه‌ای بود که دریافت کردم خود بچه‌ها از میان کتاب‌های شعری کتاب من را انتخاب کردند و حس شیرینی داشتم.

این شاعر تاکید کرد: به جرات میگم ادبیات کودک و نوجوان ما رشد سریع تری داشته، اگر بخواهیم  شعر‌هایی این روز‌ها که کودک و نوجوان میگویند را  با شعر‌هایی که استادان در دهه ۶۰ میگفتندمقایسه کنیم ، آن دوران ،اشعار، لبریز از اشکالات زبانی، اشکالات عروضی ضعف تخیل و ناهماهنگی با ذهنیت و زبان مخاطب بود، ولی الان نه فقط این‌ها را پشت سر گذاشته شده بلکه واقعا شعر و داستان کودک وارد  عرصه نوآوری و خلاقیت شده و ادبیات کودک ما به سمت جهانی شدن پیش می رود. کمبود محتوای آموزشی نداریم

میرزاده اظهار کرد:جمعیت چندین میلیونی کودک و نوجوان داریم و در انجمن کودک و نوجوان ۶۰۰ نفر عضو هستند به نظر می‌رسد این تعداد نویسنده حرفه‌ای برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان کافی نیست ، الان کودکان علاوه بر خواندن کتاب دغدغه‌های دیگری هم دارند. بیشتر بخوانید کودکان و نوجوانان اعضای وفادار کتابخانه های عمومی استقبال مردمی از آثار رضوی، دفاع مقدس ومعارف آستان قدس بانوی آسمان و دوستان کوچکش در میان کودکان او افزود: در عرصه ی کودک و نوجوان تولیدات با ارزش زیادی انجام شده و فهرست هایی  از سمت مراکز معتبر برای کتاب های خوب برای بچه‌ها منتشرمی شود، من فکر میکنم میزان تولیدی که در عرصه ادبیات کودک و نوجوان صورت گرفته آن قدر هست که برای سیر مطالعاتی خوب برای کودک و نوجوان با هر سلیقه و گرایشی کافی باشددر واقع  ما کمبود محتوا نداریم.   فضای مجازی یا تورق کتاب این شاعر و نویسنده ادامه داد:باید دنبال گسترش فرهنگ کتابخوانی باشیم شیوه‌های مختلفی برای معرفی کتاب وجود دارد از جمله: معرفی کتاب خوب به خانواده‌ها، غنی کردن کتابخانه‌های عمومی کشور و امثال اینها، اما من فکر میکنم بایذ بگذاریم اقتضا‌های طبیعی جامعه چه پیش می‌آورد واقیت این است که نمی‌توانیم با فضای مجازی مقابله کرد یا کودکان را مجبور کنیم که نزدیک به فضای مجازی نشوند.

میرزاده بیان کرد: فضای مجازی دارای فضایی جذاب و جاذبه های بسیاری دارد و همین امر، ابزاری است که تولیدات شاعران و نویسندگان راحت‌تر در دسترس همگان  قرار بگیرد.   لذا باید سیاست گذاری برای فضای مجازی داشته باشیم که کودکان با چه ضوابطی به چه شکلی به چه جا‌هایی در فضای مجازی دسترسی داشته باشند و تولیدات مان را بر‌ای فضای مجازی افزایش بدهیم.

او تصریح کرد: نمیتوانیم بگوییم فضای مجازی راببندیم تا کودکان فقط کتاب بخوانند، باید کاری کنیم فضای مجازی فضایی امن و سالم برای کودکان و نوجوان باشد که این همت جمعی خانواده‌ها فعالان فرهنگی سیاستگذاران و مسوولین را می‌طلبد.

شعری در وصف امام رضا:
من در این صحرای سبز، مثل آهو می‌دوم، شادمان و بی قرار، در پی او می‌دوم

در دل این سبزه‌ها عطر او پیچیده است

پای او را بار‌ها، این زمین بوسیده است

می‌تپد با یاد او، قلب این صحرای سبز، او از اینجا رد شده، از همین صحرای سبز

تا ابد با یاد اوست، سینه‌ی هر غنچه سرخ، از صفای روی اوست، هر چه سبز و هر چه سرخ

مثل آهو می‌دوم، آه، اما او کجاست در پی او می‌دوم ضامن آهو کجاست؟


این نویسنده با اشاره به خلاهای موجود در زمینه کودک و نوجوان تاکید کرد: در زمینه ادبیات رضوی به اموری نیاز داریم:نیاز به مراکزی داریم تا نویسنده و شاعران ادبیات کودک و نوجوان را پشتوانه محتوایی کنند کار‌های نویسنده نوجوان و کودک ممکن است پژوهش‌های دقیق در متون دینی نباشد این کار تخصص خودش را می‌طلبد تهیه منابع متقن و مستند که دارای ارزش داستانی باشد و استخراج جزییات از متون دقیق قدیم که آن را با زبانی ساده منتشر کنند.

میرزاده در پایان اظهار کرد: کتاب‌های زیادی در زمینه معارف اهل بیت( علیهم السلام)  برای کودکان نوشته شده است که در کنار جشنوار‌هایی که وجود دارد نیاز به مراکزی داریم  برای به گزینی کتاب‌های فاخر کودک و معرفی بهترین‌ها به مردم  تا آسان تر به کتاب های خوب دسترسی داشته باشند.   انتهای پیام// ف.غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات کودک و نوجوان شعر و داستان رضوی شاعر و نویسنده کودک کتاب خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۷۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی

علی گلشن نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان معتقد است باید برای کتاب‌های الکترونیکی فرهنگ‌سازی مناسبی انجام شود و در کنار آن حق مولف نیز در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، در آستانه برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی گلشن، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگویی درباره وضعیت چاپ و نشر کتاب این حوزه اظهار کرد: کتاب‌ها چاپ می‌شوند، اما به دلیل هزینه‌های چاپ و گرانی کاغذ، ناشران زیر بار چاپ کتاب‌هایی که همراه با ریسک هستند و یا پیش‌بینی می‌شود که فروش خوبی نداشته باشند، نمی‌روند. بنابراین بیشتر آثار ترجمه را انتخاب می‌کنند یا کتاب‌هایی که در سطح بین‌المللی دیده شده‌اند و یا جوایزی را از آن خود کرده‌اند تا فروش آنها تضمین‌شده باشد.

او ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم کتاب‌های تالیفی کمتر مورد توجه واقع می‌شوند، چرا که کتاب‌ها چاپ اول خود را پشت سر می‌گذارند، ولی با توجه به قیمت بالای کتاب از فروش چندانی برخوردار نخواهند بود. در واقع باید گفت گرانی کاغذ و چاپ به تولید آثار صدمه زده است و از سوی دیگر این گرانی روی سبد فرهنگی خانواده نیز اثر گذاشته و به نوعی سهم کتاب برای بچه‌ها در خانواده‌های سطح متوسط به کمترین میزان ممکن در چندین سال گذشته رسیده است.

نویسنده کتاب «گوزن زرد ایرانی» همچنین با اشاره به اینکه این وضعیت در تهران به این‌گونه است و شهرهای دیگر وضعیت بدتری دارند، گفت: دسترسی به کتاب خوب بسیار کاهش یافته است. من حداقل درباره آثار خودم که چاپ کانون پرورش فکری هستند و قیمت مناسب‌تری دارند این را می‌دانم. کتاب‌های کانون به دلیل قیمت مناسبی که دارند بیشتر مورد توجه هستند، اما در تجدید چاپ کتاب‌ها نیز با توجه به قیمت‌های جدید و نسبت به تلاش کانون برای ارائه قیمت مناسب، اما شاهد تحمیل هزینه بالایی به خانواده هستیم.

گلشن بیان کرد: از سوی دیگر کتاب‌های کودک با توجه به قیمت‌هایشان امروز تبدیل به یک کالای لوکس شده‌اند و هر کسی به سمت آن نمی‌رود. در صورتی‌که همیشه شعار ما این بوده که کتاب برای همه است و همه باید توان خرید داشته باشند. در همه جا حتی روستاها، کودکان حق دارند که دسترسی به کتاب‌های خوب داشته باشند. اما الان این اتفاق به شکلی رقم خورده که کتاب‌های خوب به تعداد محدود و صرفا برای یک قشر خاص قابل خرید است و این بسیار دردناک بوده و باعث ناراحتی است.

این نویسنده اظهار کرد: با ناشران که صحبت می‌کنم آنها می‌گویند هزینه چاپ برای ناشران بالاست و چاره‌ای نیست اما در پایان ضرر این خروجی به کودکان وارد می‌شود. ای کاش راهکاری پیدا شود تا ناشران بتوانند با هزینه بهتری دست به چاپ بزنند و کتاب با قیمت مناسبی در اختیار عموم به‌ویژه کودک و نوجوان قرار گیرد.

او در ادامه به استقبال از کتاب‌های دیجیتال اشاره کرد و افزود: این روزها بسیاری به سمت تهیه نسخه پی‌دی‌اف یا الکترونیکی کتاب‌ها رفته‌اند که این هم راهکاری است، اما مگر می‌شود همه کتاب‌ها را به این شکل در اختیار مخاطب قرار داد؟ چرا که هم زمان‌بر است و هم این که همه افراد دسترسی به فضای مجازی و اینترنت ندارند که بخواهند این کار را انجام دهند. در پایان این آثار هم باید خریداری شوند، اما در مناطق روستایی و یا شهرهای دیگر اینترنت و دسترسی به ابزار دیجیتال محدود است و بچه‌ها باز هم امکان استفاده از آثار را ندارند. ضمن این‌که فرهنگ استفاده از کتاب‌های الکترونیک و دیجیتال در کشور ما وجود ندارد و بیشتر تمایل‌مان به سمت استفاده از کتاب‌های فیزیکی و تورق آن است.

گلشن در ارتباط با تاثیر کتاب‌های دیجیتال روی مطالعه نیز گفت: یک قشر خاص دسترسی به این امر دارند و به طور کلی نمی‌توان این را تایید کرد. استفاده از کتاب‌های دیجیتال صرفا در تهران و شهرهای بزرگ وجود دارد. اما در شهرهای کوچک‌تر این گونه نیست، چرا که دسترسی وجود ندارد. باید برای هر چیزی فرهنگ‌سازی شود. باید برای کتاب‌های الکترونیکی نیز این فرهنگ‌سازی انجام شود. من وقتی با بچه‌ها در مراکز کانون یا شهرهای مختلف صحبت می‌کنم، می‌گویند ترجیح ما این است که یا کتابی را نخوانیم یا اگر هم می‌خوانیم فیزیکی باشد، اگر قرار است پای رایانه باشیم علاقه‌مند به بازی هستیم تا این‌که کتاب بخوانیم. بنابراین هنوز این فرهنگ در جامعه ما ایجاد نشده است و خیلی از آن استقبال نمی‌کنند.

او در پایان سخنان خود اظهار کرد: چاپ کتاب برای نویسندگان به نوعی منبع درآمد است و برای هر چاپ کتاب ناشر باید به نویسنده مبلغی پرداخت کند. می‌توان گفت تجدید چاپ کتاب برای نویسنده مانند بیمه عمر است که در طول سال این درآمد از آثار حاصل می‌شود. وقتی این آثار الکترونیکی هستند و در فضای مجازی منتشر می‌شوند دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد و یا خیلی کم پیش می‌آید. در نتیجه نویسنده از دریافت حق چاپ محروم می‌شود و همین امر نیز موجب شده تا نویسندگان با دیجیتالی شدن کتاب موافق نباشند. از جمله خود من، چرا که این نویسنده است که متضرر می‌شود و این اتفاق خوبی نیست.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • زیر تیغ
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها