Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «وبدا»، این تفاهم‌نامه میان دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، دانشگاه علوم پزشکی ایران، ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه مطالعات تاریخ پزشکی طب سنتی و مکمل، منعقد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه‌اندازی سلامتکده‌های طب ایرانی، تجمیع همکاری‌ها به‌منظور اصلاح سبک زندگی در جامعه و ترویج سبک زندگی سلامت‌محور در جهت توسعه فرهنگ سلامت براساس آموزه‌های طب ایرانی و ارتقای گردشگری سلامت در حوزه طب ایرانی، از جمله اهداف مهم این تفاهم‌نامه همکاری است.

 زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی برای استفاده کاربردی از گیاهان دارویی مهم و دارای اولویت و تبادل اطلاعات، تجربه‌ها و توانایی‌های علمی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کشت و مصرف گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی، ارتقای شاخص‌های حفاظت، احیا، توسعه کشت و بهره‌برداری از منابع طبیعی و گیاهی کشور، استفاده از گیاهان دارویی در فضاهای عمومی و سبز شهری به‌منظور ایجاد تنوع و بهره‌گیری از برخی خواص آنها، ترویج، آموزش و توسعه فرهنگ ساخت و مصرف فراورده‌های طبیعی و سنتی و گیاهان دارویی با تمرکز بر اولویت‌های توسعه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های علمی و فنی طرفین در راستای ترویج فرهنگ مصرف این فرآورده‌ها نیز از جمله اهداف این تفاهم‌نامه هفت‌جانبه در حوزه گیاهان دارویی و فراورده‌های طبیعی و سنتی است.

طب ایرانی امروز هم برای کشور و مردم کاربردهای قابل توجهی دارد
براساس این گزارش، محمدرضا شمس اردکانی مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در این مراسم اظهار داشت: طب ایرانی میراث گرانبهایی است که امروز هم برای کشور و مردم کاربردهای قابل توجهی دارد و همکاری نزدیک تمام نهادهای تصمیم‌گیر که فعالیت‌های آنها می‌تواند در تعالی این مکتب غنی طبی کمک‌کننده باشد، سبب هم‌افزایی در دستیابی سریع‌تر به اهداف مورد نظر می‌شود.

وی با ابراز خوشحالی از انعقاد این تفاهم‌نامه با نهادهایی که هر کدام یکی از جنبه‌های مهم مرتبط با حوزه طب سنتی را پوشش می‌دهند، افزود: رونق گردشگری سلامت بر پایه طب ایرانی، ارتقای فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی و ترویج سبک زندگی سلامت‌محور براساس آموزه‌های طب ایرانی، از اهداف مهم این تفاهم‌نامه است که به استناد سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مفاد سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی تهیه و به امضای طرفین رسید.

توسعه طب سنتی، رسالت دانشگاه علوم پزشکی ایران است
در ادامه جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه میزان گستردگی طب سنتی شاید نسبت به طب متعارف، از گستردگی بیشتری هم برخوردار است، گفت: هرچند اکنون جایگاه‌های مختلفی برای طب سنتی از جمله در وزارت بهداشت قائل هستیم و در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هم دانشکده طب سنتی وجود دارد، اما این رشته به‌اندازه نام و ارزش خود مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه فضای بسیاری برای هم‌اندیشی و همکاری در زمینه طب سنتی وجود دارد، افزود: امیدوارم بتوانیم در کنار سازمان‌های همکار در این تفاهم‌نامه و با ارائه یک کار موفق گروهی، منشا اثر و شاهد اتفاق‌های خوبی در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی بوده و در سال‌های آینده بتوانیم جایگاه بهتری را برای طب سنتی در نظام سلامت ایجاد کنیم.

کوهپایه‌زاده توسعه طب سنتی را رسالت دانشگاه علوم پزشکی ایران دانست و گفت: با راه‌اندازی دانشکده طب ایرانی و موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب سنتی و مکمل در این دانشگاه، سعی شده در مسیر تحقق این رسالت گام برداریم، اما باید بدانیم همچنان راهی طولانی برای رسیدن به اهداف داریم.

وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه فرصت مغتنمی برای ارتقای سلامت مردم ایجاد می‌کند، افزود: نگاه ما در دانشگاه علوم پزشکی ایران همواره ملی است و اگر مفاد گنجانده‌شده در تفاهم‌نامه به عمل برسد، تمام کشور از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

تولید داروهای گیاهی هنوز صنعتی و تجاری نشده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه تولید داروهای گیاهی هنوز صنعتی و تجاری نشده است، گفت: در چنین وضعیتی ممکن است با استقبال خوب مواجه نشویم و نیاز است در زمینه تولید، بسته‌بندی، نحوه ارائه، ارتقای فرهنگ و پژوهش‌های کاربردی در این زمینه، کار بیشتری انجام شود.

وی اظهارداشت: از آنجایی‌ در زمینه نحوه ارائه و فروش داروهای گیاهی هنوز به استانداردهای لازم نرسیده‌ایم و عطاری‌ها همچنان سنتی اداره می‌شوند، لازم است افرادی را برای مدیریت علمی این مراکز تربیت کنیم.

در ادامه امیرحسین جمشیدی رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تلاش شده تفاهم‌نامه‌ای بی‌همتا برای ترویج و توسعه فرهنگ کشت و مصرف گیاهان دارویی و اصلاح سبک زندگی مردم بر مبنای طب ایرانی، به امضا برسد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران و پنج وزارتخانه بهداشت، جهاد کشاورزی، کشور، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با امضای این تفاهم متعهد به همکاری با یکدیگر برای تحقق این اهداف شده‌اند.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی‌بخشی
رئیس موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب سنتی و مکمل، بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی‌بخشی به مردم در خصوص اهمیت گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب ایرانی، انجام پروژه‌های پژوهشی در این موسسه، ارائه آموزش‌های لازم به همکاران دانشکده طب ایرانی و مشاوره فنی را به ‌عنوان تعهدات دانشگاه علوم پزشکی ایران در این تفاهم‌نامه برشمرد.

وی ادامه داد: معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز متعهد به تلاش برای ارتقای فرهنگ در حوزه طب ایرانی با استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شده است.

جمشیدی کمک به شناسایی، ترغیب و سازماندهی متخصصان جویای کار و دیگر افراد دارای تجربه در حیطه تولید و فراوری گیاهان دارویی و فرورده‌های طبیعی و سنتی و ارائه مشوق‌های توسعه‌ای به سرمایه‌گذاران را از تعهدات وزارت کشور بر مبنای این تفاهم‌نامه دانست.

رئیس موسسه مطالعات تاریخ پزشکی افزود: معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در معرفی گونه‌های گیاهی بومی و انحصاری ایران، ارائه مشاوره‌های تخصصی برای کاشت گیاهان دارویی و معرفی مناطق رویشی گونه‌های دارویی ایران، به ما کمک خواهد کرد.

جمشیدی با اشاره به نقش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توسعه گردشگری سلامت، گفت: معاونت میراث فرهنگی این وزارتخانه بر مبنای این تفاهم متعهد شده است در زمینه رونق گردشگری سلامت بر پایه طب ایرانی، ایجاد موزه‌های تاریخ طب و داروسازی سنتی و مرمت آثار ملی مرتبط با طب ایرانی همکاری کند و معاونت امور هنری نیز برای تنظیم برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی مبتنی بر طب ایرانی و ارتقای فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در کنار ما خواهد بود.

وی افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم متعهد شده است تا با معرفی نهادهای تامین‌کننده نهاده‌های کمکی مورد نیاز در تولید گیاهان دارویی و همچنین معرفی سرمایه‌گذاران علاقه‌مند و فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای اجرای طرح‌های کسب و کار مرتبط با صنعت گیاهان دارویی و فراورده‌های آن تلاش کند.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به نقش موثر شمس اردکانی، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در شکل‌گیری این تفاهم‌نامه، افزود: اعلام ساختار آموزش سبک زندگی سالم بر مبنای آموزه‌های طب ایرانی، اعلام بیماری‌های اولویت‌دار و رایج قابل درمان توسط طب ایرانی و همچنین برآورد و اعلام نیازهای گیاهان دارویی برای انجام پروژه‌ها، از تعهدات دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، بر مبنای این تفاهم‌نامه است.

معاونت میراث فرهنگی برای ایجاد موزه‌های طب سنتی و ثبت آثار ناملموس همکاری می‌کند
محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بر مبنای مفاد این تفاهم‌نامه، معاونت میراث فرهنگی در زمینه بحث‌های کارشناسی ایجاد موزه‌های مرتبط با طب سنتی، مرمت خانه پیرنیا و در زمینه ثبت آثار ناملموس، همکاری می‌کند.

وی افزود: خانه «میرزا حسن‌خان پیرنیا» توسط فاطمه پیرنیا به موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل اهدا شده است و موسسه با مرمت خانه و ایجاد کاربری اداری، قصد دارد از آن به‌عنوان موزه نسخ طب سنتی استفاده کند.

براساس این گزارش، تفاهم‌نامه هفت‌جانبه با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کشت و مصرف گیاهان دارویی و اصلاح سبک زندگی مردم بر مبنای طب ایرانی، از تاریخ امضا به‌مدت ۲ سال معتبر و پس از این زمان نیز درصورت توافق طرفین و تداوم فعالیت‌های مشترک هر یک از آنها، قابل تمدید است.

برچسب‌ها امضای تفاهمنامه گیاهان دارویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امضای تفاهمنامه گیاهان دارویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی امضای تفاهمنامه گیاهان دارویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گیاهان دارویی و طب سنتی گردشگری و صنایع دستی معاونت میراث فرهنگی دانشکده طب ایرانی گیاهان دارویی طبیعی و سنتی تفاهم نامه گردشگری سلامت طب ایرانی ارتقای فرهنگ معاونت امور توسعه فرهنگ سبک زندگی طب سنتی بر مبنای حوزه طب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۹۷۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم نامه همکاری بین مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه بهداشت عمومی ادوارد و سینتیای هند منعقد شد.

به گفته عباس استاد تقی زاده رئیس مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت، از آنجایی که موضوع تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است و در راستای توسعه همکاری‌های بین المللی و بین المللی سازی دانشگااه، این تفاهم نامه امضا گردید. دکتر استاد تقی زاده اضافه کرد: این تفاهم نامه به منظور تبادل تسهیلات، دانشجویان و محققان، تدوین و اجرای تحقیقات مشترک، برگزاری برنامه‌های آموزشی مشترک، و توسعه شبکه‌های علمی در منطقه منعقد گردیده است.

وی افزود: مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت یکی از مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در سال ۱۴۰۲ با هدف مقابله با یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن حاضر – تأثیرات تغییرات اقلیمی بر سلامت انسان – تأسیس شده است. مأموریت اصلی این مرکز شناسایی، تحلیل و ارائه راهکار‌هایی برای مقابله با این تأثیرات است. با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوع، مرکز تلاش می‌کند تا با استفاده از داده‌های علمی و رویکرد‌های نوآورانه، به بهبود شرایط زیست‌محیطی و بهداشتی جوامع محلی، ملّی و جهانی کمک کند. این مرکز از متخصص‌ترین و خبره‌ترین اساتید و محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای انجام ماموریت‌های خود بهره می‌گیرد.

رئیس این مرکز تاکید کرد: مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت بر این باور است که همکاری و مشارکت عمیق میان افراد، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، سازمان‌ها و سیاست‌گذاران می‌توان به راه‌حل‌های نوآورانه و پایدار برای مقابله با تغییرات اقلیمی دست یافت.

تقی زاده گفت: موسسه بهداشت عمومی ادوارد - سینتیا موسسه علمی در هند است که در حوزه‌های دانش و تحقیقات علمی در حوزه‌های سلامت جهانی، تغییر اقلیم و دیگر زمینه‌های مشترک فعال بوده و به واسطه شبکه دانشگاهی خود در کشور هند و دیگر کشور‌های جهان می‌تواند همکار مناسبی برای مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت باشد.

لازم بذکر است که متن کامل تفاهم نامه همکاری در اینجا قابل مشاهده می‌باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه زابل و فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان منعقد شد
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی