Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرد و در روزهای نخستین همه نمونه‌های گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه‌های تهران ارسال می‌شد اما به مرور زمان با توجه به افزایش تعداد موارد ابتلا و نیاز به دسترسی سریعتر به نتایج آزمایشگاهی، امکان انجام آزمایش کرونا در استان‌های مختلف فراهم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهم اسفند پارسال بود که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آغاز به کار آزمایشگاه ویژه ویروس کرونا برای مشخص کردن نتیجه نهایی ابتلا به این بیماری در اصفهان خبر داد و تاکید کرد که کیت‌های مخصوص آزمایش ویروس کرونا مجوز کنترل کیفی را گرفت و از این تاریخ از آنها استفاده شد.

به گفته بهروز کلیدری، نمونه‌های آزمایشی از بیماران مشکوک به کرونا بر اساس دستورالعمل مشخصی گرفته می‌شود و اینگونه نیست که هر فردی با مراجعه به بیمارستان بتواند این آزمایش را بدهد.

در این آزمایش‌ها با استفاده از روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) و نمونه‌گیری از  ترشحات بینی و حلق، مواد ژنتیکی ویروس کووید ۱۹ تشخیص داده می‌شود که بنا به گفته پزشکان و مسوولان این روش دارای درجه اطمینان و قطعیت بالاتری نسبت به روش‌های دیگر است.

پس از آغاز بکار نخستین آزمایشگاه ویژه ویروس کرونا در شهر اصفهان با توجه به همه‌گیری بیماری و مشاهده نمونه‌های مشکوک در سایر شهرستان‌ها به مرور زمان آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا و مراکز نمونه‌گیری گسترش یافت بطوریکه در زمان حاضر ۱۰ آزمایشگاه تشخیصی دولتی و خصوصی و حدود ۷۵ مرکز نمونه‌گیری در سطح شبکه‌های بهداشت شهرستان‌های استان فعال است.

بر اساس آخرین اطلاعات و اخبار موجود، اکنون آزمایش‌های کرونا از بیماران مشکوک و مبتلای بستری شده در بیمارستان‌ها و افرادی‌که بر اساس دستورالعمل جدید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام شدند بصورت رایگان گرفته می‌شود اما در سایر موارد مانند افرادی که قصد انجام عمل جراحی دارند یا بطور شخصی می‌خواهند آزمایش بدهند، مشمول هزینه است.

کدام افراد مشمول آزمایش رایگان کرونا می‌شوند؟

به گفته آرش نجیمی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از بیماران دارای علائم ابتلا به کرونا بستری شده در بیمارستان‌ها و همچنین افرادی که مشمول دستورالعمل گروه‌های هدف غربالگری آزمایشگاهی سرپایی هستند، آزمایش کرونا بدون هزینه است.

طبق آخرین دستورالعمل مربوط به گروه‌های هدف غربالگری آزمایشگاهی سرپایی مورخ دوم تیر امسال، این گروه‌ها شامل افراد سرپایی علامت‌دار (شامل علائم سرفه خشک، گلو درد، تب، لرز، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و تنگی نفس) که یکی از شرایط سن بالای ۶۰ سال، بیماری زمینه‌ای یا زنان باردار را داشته باشند، افراد در تماس نزدیک با بیمار مثبت قطعی یا مشکوک بستری که یکی از شرایط سن بالای ۶۰ سال، بیماری زمینه‌ای یا زنان باردار را داشته باشند و زندانیان علامت‌دار و افراد در تماس مستقیم با فرد مثبت (زندانیان و کارکنان) هستند.

دیگر گروه‌هایی که مشمول دستورالعمل گروه‌های هدف غربالگری آزمایشگاهی سرپایی هستند شامل معتادان متجاهر علامت‌دار در مراکز ماده ۱۶ (مراکز نگهداری وابسته به بهزیستی) و افراد در تماس مستقیم با فرد مثبت (معتادان و کارکنان)، افراد علامت‌دار در مراکز تجمعی مانند مددجویان سامانسراها، مراکز نگهداری معلولان و سالمندان و کمپ اتباع خارجی و افراد در تماس مستقیم با فرد مثبت (مددجویان و کارکنان)، اتباع داخلی علامت‌دار وارد شده از کشورهای با شیوع بالا و کارکنان شاغل در بخش‌های ویژه کووید ۱۹ بیمارستان‌ها و کارکنان بهداشتی ارائه‌دهنده خدمات برای کووید ۱۹ در واحدهای مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC) که علامت‌دار می‌شوند، است.

به گفته مدیر امور آزمایشگاه‌ها و آزمایشگاه مرجع معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از افراد یادشده در بیمارستان‌ها یا مراکز جامع سلامت شبکه‌های بهداشت سراسر استان نمونه‌گیری شده و نمونه‌ها برای انجام آزمایش به آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شود.

سینا مباشری‌زاده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در زمان حاضر ۱۰ آزمایشگاه، آزمایش مولکولی تشخیصی کرونا را در استان اصفهان انجام می‌دهند، افزود: از بین آنها سه آزمایشگاه دولتی و هفت آزمایشگاه خصوصی هستند که از بین آزمایشگاه‌های خصوصی  ۶ آزمایشگاه در اصفهان و یک آزمایشگاه در زرین‌شهر لنجان است.

افزایش آزمایش‌های کرونا در اصفهان تا ۱۵۰۰ مورد در روز

به گفته مدیر امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اگر تعداد نمونه‌های گرفته شده در روزهای نخستین شیوع بیماری کرونا در اصفهان کمتر از یکصد مورد در روز بود در زمان حاضر و پس از گذشت چهار ماه به حتی یکهزار و ۵۰۰ مورد هم رسیده است.

مباشری‌زاده با بیان اینکه در این روزها بطور میانگین حدود یکهزار نمونه‌گیری در سراسر استان انجام می‌شود، افزود: اگر شاهد افزایش آمار در روزهای اخیر هستیم یکی از دلایلش افزایش تعداد نمونه‌گیری‌ها و آزمایش‌هاست هرچند رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی هم مزید بر علت شده است.

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در انجام آزمایش‌های کرونا، گفت: استفاده از توانایی و ظرفیت آزمایشگاه‌های بخش خصوصی در کنار بخش دولتی و شبکه بهداشت و فراهم کردن دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی در سراسر استان باعث شد تا قدرت تشخیص ویروس کرونا در این خطه بسیار افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: معاونت درمان بر روند فعالیت آزمایشگاه‌های خصوصی همکار در زمینه آزمایش کرونا نظارت دارد و همه آمار وارد سامانه مرکز بهداشت می‌شود.

قیمت آزمایش کرونا در اصفهان شکسته شد

از اردیبشت امسال و با از سرگیری برخی از خدمات درمانی از جمله عمل‌های جراحی نیمه ضرور یا غیر ضرور، عده‌ای از افراد با توجه به دستورالعمل صادر شده نیاز به انجام آزمایش کرونا برای بستری شدن در بیمارستان‌ها داشتند که همین امر هزینه‌هایی را به آنها تحمیل کرد.

یکی از این افراد به خبرنگار ایرنا گفت که باید عمل جراحی برداشت توده از بدن خود را انجام دهد اما با توجه به دستورالعمل موجود باید ابتدا آزمایش کرونا را انجام دهد که هزینه آن حدود ۲۵۰ هزار تومان است.

اسماعیلی با بیان اینکه این آزمایش زیر پوشش بیمه نیست، افزود: این هزینه‌ای است که علاوه بر هزینه عمل جراحی باید پرداخت کنم درحالیکه باید زیر پوشش بیمه قرار گیرد یا اینکه تعرفه آن کاهش یابد.

درحالیکه به گفته این دسته از بیماران، آزمایش کرونا به هزینه‌های عمل جراحی آنها اضافه شده است مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید دارند که هزینه این آزمایش در اصفهان نسبت به قیمت واقعی آن کمتر است و در واقع، قیمت‌ها شکسته شده است.

کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه گفت: هفت آزمایشگاه خصوصی با معرفی بیمارستان دولتی تا سقف ۱۷۰ هزار و با معرفی بیمارستان خصوصی تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه آزمایش کرونا را از بیماران می‌گیرند در حالیکه قیمت واقعی آن ۴۸۰ هزار تومان است.

به گفته کلیدری با توجه به اینکه آزمایشگاه‌ها نمونه‌های زیادی دارند این قیمت‌ها شکسته شده و بطور مرتب بر حسن اجرای آن نظارت می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیمه تامین اجتماعی برای پوشش هزینه تست‌های آزمایشگاهی همکاری نکرد، افزود: اما بیمه سلامت، نیروهای مسلح و بیمه‌های تکمیلی پوشش بخشی از هزینه‌ها را قبول کردند تا فشار کمتری به بیمار وارد شود.

کلیدری با بیان اینکه بیشتر آزمایش‌های کرونا در استان بصورت رایگان است، خاطرنشان کرد: ۲ مدل دیگر آزمایش هم داریم، تست غربالگری بیماران قبل از اعمال جراحی پرخطر که باید انجام شود و آزمایش دیگر هم برای افرادی است که به آزمایشگاه‌های خصوصی ارجاع می‌شوند.

مدیر امور آزمایشگاه‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این زمینه توضیح داد: با توجه به متغیر بودن شرایط حاصل از شیوع بیماری کرونا، دستورالعمل‌های صادره درباره مواردی مانند غربالگری و آزمایش کرونا متناسب با آن تغییر می‌کند و به روز می‌شود.

مباشری‌زاده در گفت و گو با ایرنا به دستورالعملی که اوائل اردیبهشت امسال صادر شد، اشاره و اضافه کرد: بر اساس آن مقرر شد بیمارانی که قصد انجام عمل جراحی غیر ضروری یا نیمه ضروری را دارند و همراهشان، آزمایش کرونا را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در آن زمان فقط آزمایشگاه‌های دولتی کار آزمایش کرونا را برای بیماران دارای علائم ابتلا به کرونا و بستری شده در بیمارستان‌ها انجام می‌دادند، ادامه داد: بهمین دلیل مقرر شد تا از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده شود و هفت آزمایشگاه خصوصی با اخذ تاییدیه‌های لازم با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همکاری کردند.

وی با اشاره به اینکه هزینه انجام آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در بخش آزاد در آن زمان حدود ۵۵۰ هزار تومان بود، تصریح کرد: بیمه‌ها این هزینه را پرداخت نمی‌کردند بهمین دلیل با هماهنگی آزمایشگاه‌های خصوصی، تعرفه تست کرونا را با هدف کاهش هزینه بیماران، کمتر کردیم و آن را به حدود ۲۵۰ هزار تومان رساندیم که نصف قیمت واقعی آن است.

مباشری‌زاده با تاکید بر اینکه این کار در کشور کم نظیر بود، اظهارداشت: این کار می‌تواند به عنوان الگو در سایر استان ها بکار گرفته شود.

وی با بیان اینکه این آزمایش‌ها گران قیمت هستند و با وجود افزایش قیمت دلار، هنوز تعرفه آن تغییر نکرد، خاطرنشان کرد: پس از کاهش پیک ابتلا به کرونا از اواخر اردیبهشت اعلام شد که انجام آزمایش کرونا برای همراهان بیمارانی که قصد انجام عمل جراحی را دارند، الزامی نیست.

وی با بیان اینکه تعرفه تست کرونا بطور آزاد در زمان حاضر حدود ۵۰۰ هزار تومان است، تصریح کرد: ممکن است افرادی بنا به دلایل شخصی خواهان انجام آزمایش برای اطمینان از سلامتی خود باشند که باید این هزینه را بپردازند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به  ایرنا گفت: با توجه به اینکه لازم است از مبتلا نبودن بیمار به کرونا پیش از عمل جراحی اطمینان پیدا کرد و آزمایش کرونا در فرد سالم به‌عنوان غربالگری انجام می‌شود امکان رایگان بودن آن برای دانشگاه وجود ندارد.

آرش نجیمی با بیان اینکه این آزمایش با معرفی از طرف بیمارستان‌ها با هزینه ۲۵۰ هزار تومان در آزمایشگاه‌های خصوصی انجام می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای پرداخت هزینه آزمایش‌های ضروری کرونا در افراد دارای علائم ابتلا و بستری شده در بیمارستان‌ها با وجود همه قول‌های مساعد با مشکلات فراوان و محدودیت‌های مالی مواجه است.
وی با بیان اینکه این دانشگاه با بدهی قابل توجهی برای تامین کیت‌های تشخیص کرونا و سایر ملزومات آزمایش مواجه است، خاطرنشان کرد: آزمایش رایگان کرونا فقط برای افراد بستری شده و مشکوک سرپایی انجام می‌شود.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۳۰ هزار آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده و تعداد مبتلایان قطعی به بیماری کرونا بیش از ۲۲۵ هزار و تعداد جان باختگان از این بیماری بیش از یازده هزار نفر بوده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا تست کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تست کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ویروس کرونا تست کرونا اصفهان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده در بیمارستان ها آزمایشگاه های خصوصی آزمایش های کرونا کرونا در اصفهان ۲۵۰ هزار تومان افراد در تماس بیماری کرونا معاونت درمان آزمایش کرونا آزمایشگاه ها انجام آزمایش انجام می شود زمان حاضر ویروس کرونا مباشری زاده نمونه گیری آزمایش ها علامت دار عمل جراحی نمونه ها کووید ۱۹ بر اساس گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۰۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی

روح الله سهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدیریت درمان دارای ۱۲ آزمایشگاه تشخیص طبی فعال در ۳ بیمارستان، یک پلی کلینیک و ۸ درمانگاه است و در این آزمایشگاه‌ها ۶۰ نیروی متخصص در رشته‌های علوم آزمایشگاهی به ارائه خدمت به بیمه‌شدگان اشتغال دارند.

وی افزود: در سال گذشته در بخش بستری و سرپایی برای حدود ۳۳۰ هزار مراجعه بیش از یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت تشخیص طبی در آزمایشگاه‌های مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان به‌صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه شده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی گفت: آزمایشگاه‌های مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان مرکزی به انواع وسایل تشخیصی در زمینه‌های مختلف از جمله کشت میکروبی، هورمون‌شناسی، تشخیص مولکولی، بانک خون، بیوشیمی، خون‌شناسی مجهز هستند و تقریباً تمامی آزمایش‌های تشخیصی طبی عمومی و برخی تخصصی در این آزمایشگاه‌ها قابل ارائه و انجام است.

وی افزود: چنانچه به عللی امکان ارائه برخی خدمات معدود در آزمایشگاه‌های ملکی این سازمان مقدور نباشد، از طریق مراکز طرف قرارداد قابل انجام است.

سهرابی بیان کرد: آزمایش‌های تشخیص طبی در ۹ مرکز درمانگاهی، مطابق سطح‌بندی خدمات آزمایشگاهی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان به‌عنوان متولی نظام سلامت انجام می‌شود و در ۳ بیمارستان نیز تقریباً تمامی آزمایشات موردنیاز برای سیر درمان بیماران قابل انجام است و برای ارائه این خدمات از بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی هیچ وجهی دریافت نمی‌شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در بخش درمان غیرمستقیم نیز با بیش از ۹۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی و دولتی طرف قرارداد هستیم که خدمات آزمایشگاهی را حسب تشخیص پزشک و در قالب تعهدات بیمه‌های پایه که از سوی شورای عالی بیمه تعریف شده به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و سایر افراد تحت پوشش این سازمان ارائه می‌کنند.

کد خبر 6086749

دیگر خبرها

  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • افزایش ده درصدی ارائه خدمات آزمایشگاهی بیمارستان حشمتیه سبزوار
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • افزایش تعداد پروازهای فرودگاه شهرکرد
  • برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است
  • افزایش تعداد حامیان ایتام و محسنین در چهارمحال و بختیاری
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی