Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار دلگان گفت: سال گذشته تمام اعتبار مربوط به احیای تالاب جازموریان ( طرح ملی حفاظت پایش و احیای تالابها و رودخانه های در معرض خطر و تهدید کشور) را به صورت متمرکز به استان کرمان تخصیص داده در حالی که نیمی از تالاب در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

مجتبی شجاعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: با چه استدلال و منطقی، سازمان‌محیط زیست سال گذشته تمام اعتبار مربوط به احیا تالاب جازموریان ( طرح ملی حفاظت پایش و احیای تالابها و رودخانه های در معرض خطر و تهدید کشور ) را به صورت متمرکز به استان کرمان تخصیص داده در حالی که نیمی از تالاب در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و از طرفی تمام مصیبت های تالاب از سو مدیریت زیست محیطی، آبی و احداث کلکسیون سدها در مسیر هلیل رود استان کرمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: به نظر میرسد  به رغم گرد و خاک و آسیب های زیست محیطی و تنفسی در دلگان ناشی از غبار جازموریان، تنها عاید ما حسرت اعتبارات مذکور است  و  آب جازموریان و هم اعتبار مربوط به جازموریان ، نصیب استان کرمان می‌شود در حالی که روستاهای دلگان عمدتا در منطقه جلگه در معرض تهدید شن ریزه ها قرار گرفته اند

وی افزود: در دوره ای که توجهات ملی نظام و دولت محترم معطوف به محرومیت زدایی و توسعه و پیشرفت استان است،  این اقدام سازمان محیط زیست در قبال تخصیص متمرکز  اعتبارات جازموریان به استان کرمان مورد قبول نیست.

شجاعی ادامه داد: جازموریان هم نیاز به درمان  و هم  پیشگیری دارد تا به سرنوشت تالاب های مشابه تبدیل نشود و به مساله سخت تری با متغیرهای مجهول دیگری تبدیل نشود.

این مسؤول بیان کرد: اقدامات نسنجیده و سدسازی در حوضه آبریز تالاب جازموریان در کرمان حاشیه این تالاب در سیستان و بلوچستان را به منطقه ای پرمخاطره تبدیل کرده که هر ساعت تاخیر در چاره اندیشی جازموریان را به سرنوشت هامون دچار می کند.

وی گفت: تالاب «هامون جازموریان» به عنوان مرکز تنظیم اکوسیستم های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان که در گذشته آب آن شیرین بود، بر اثر یکجانبه گرایی استان کرمان و عدم ‌حساسیت مسئولان سیستان و بلوچستان در گذشته و احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه هایی ازجمله هلیل رود خشک شده است.

وی خاطرنشان کرد: آب رودخانه هلیل رود که باید پس از پیوستن رودخانه ها، سیلابها و روان آبهای دیگر علاوه بر آبیاری جیرفت و کهنوج، وارد تالاب جازموریان شده و مناطقی از سیستان و بلوچستان را بهره مند کند، پشت سد جیرفت ذخیره می شود و حیات تالاب را به خطر انداخته است به طوری که بیشترین ضرر را مردم کشاورز و دامدار شهرستان دلگان متحمل می شوند.

شجاعی تصریح کرد: سدهای استقلال و عروس در جیرفت و برخی سدهای کوچک و بزرگ آبخیزداری در استان کرمان که تعداد آنها به بیش از 30 سد می رسد، منشأ اصلی آسیب تالاب هامون جازموریان برای سیستان و بلوچستان است.

وی گفت: وجود این سدها اجازه ورود اندک سیلابهای ناشی از بارندگی را به جازموریان نمی دهد که این‌ موضوع تالاب را خشکانده و به منشا ریزگردها تبدیل کرده است.

انتهای پیام/3139/خ

منبع: فارس

کلیدواژه: فرماندار دلگان مجتبی شجاعی تالاب جازموریان سیستان و بلوچستان تالاب جازموریان اعتبار مربوط استان کرمان احیای تالاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر۲ کودک سراوانی در رودخانه ماشکید پیدا شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: پیکر ۲ کودک سراوانی با تلاش نیروهای هلال احمر در رودخانه ماشکید سراوان پیدا شد.

سیدمحمد مهدی سجادی افزود: عصر سوم اردیبهشت ماه گزارشی مبنی بر غرق شدگی در بخش مهرگان شهرستان سراوان جهت امدادرسانی به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به وقوع سیلاب و بسته شدن راه‌ها، بلافاصله یک تیم امدادی از مرکز اداری جمعیت هلال احمر شهرستان سراوان با تجهیزات سیلاب به منطقه اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل شدت سیلاب در منطقه پس از گذشت ۲۰ ساعت تلاش مستمر نیروهای امدادی و با فروکش کردن آب در منطقه پیکر ۲ کودک ۱۰ و ۱۳ساله در رودخانه ماشکید پیدا و تحویل عوامل قضایی و انتظامی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت
  • ۳٠ درصد قبولی در رشته‌های پزشکی و علوم پزشکی مربوط به زابل است
  • مرگ ۲ کودک در رودخانه سیستان وبلوچستان
  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • احتمال سیلابی‌شدن مناطق مختلف در سیستان و بلوچستان
  • غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان
  • پیکر۲ کودک سراوانی در رودخانه ماشکید پیدا شد
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور