Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@06:20:48 GMT

هویت تاریخی مردم قرچک حفظ شد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۹۱۹۹

هویت تاریخی مردم قرچک حفظ شد

به گزارش ایرنا، سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا در مسیری خطی به طول ۲۵ کیلومتر واقع شده‌اند که از گذشته تا کنون، مردم این شهرستان‌ها برای رسیدن به تهران، مجبورند تا از مرکز شهر قرچک عبور کنند.
ترافیک دائمی ناشی از عبور هزاران دستگاه خودرو این مسیر باعث شد تا اعضای نخستین دوره شورای اسلامی شهر قرچک که آن‌ روزهای بخشی از ورامین محسوب می‌شد، اجرای دو کمربندی را در شمال و جنوب این شهر به تصویب برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمربندی شمالی قرچک به طول ۳ کیلومتر بدون داشتن معارض عملیاتی شد ولی اجرای کمربندی ۶ کیلومتری جنوبی، که در طول مسیرش صدها منزل مسکونی، رودخانه باقرآباد و تپه‌ای باستانی قرار داشت، سال‌ها به درازا کشید.
شهرداری قرچک با استفاده از اعتبارات داخلی، صدها منزل مسکونی را تملک و عرشه پل رودخانه باقرآباد را احداث کرد ولی مواجهه با تپه‌ای باستانی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، اجرای این پروژه را با تأخیر چندین ساله مواجه کرد.


هر چند که تپه باستانی پوئینک، در هشتم مرداد سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۵۷۷۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید ولی تا کنون هیچ‌یک از اعضای شورای اسلامی نخستین دوره شهر قرچک که فعالیت رسمی خود را از نهم اردیبهشت سال ۱۳۷۸ آغاز کردند، به این سئوال پاسخ ندادند که در طراحی این مسیر، چرا وجود چنین معارضی را در نظرنگرفتند و برای ادامه مسیر، چه طرحی داشتند.
توقف کمربندی جنوبی شهر قرچک پشت دروازه تپه باستانی پوئینک در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران که در سال ۱۳۹۳ به ریاست هاشمی، استاندار وقت تهران برگزار شد، مطرح و مقرر شد تا اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با همکاری شهرداری، عملیات کاوش این تپه را انجام دهند، مصوبه‌ای که با ۴ سال تأخیر و در اردیبهشت و اسفند سال ۹۷ عملیاتی شد.
هر چند که تا کنون هیچ نتیجه‌ای از گمانه‌زنی و کاوش صورت گرفته در این تپه باستانی از سوی تیم حفار منتشر نشد ولی مسئولان میراث فرهنگی استان تهران همواره بر حفظ این اثر تأکید کردند.
به گفته محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، قدمت لایه های اولیه تپه پوئینک به عصر آهن ( ۶ تا ۸ هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت شود.
وی اینگونه اظهار کرد که قدمت لایه‌های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن شروع می شود، تا دوره قاجار ادامه پیدا می‌کند و قدمت هسته اصلی این تپه مربوط به دوره سلجوقیان است.


استاندار تهران نیز در جریان جلسه شورای اداری قرچک در دیماه سال گذشته و  بازدید از این تپه باستانی، بر حفظ آن تأکید کرد و از شهرداری این شهر خواست تا با حفظ این اثر تاریخی، پروژه کمربندی را اجرایی کند.
انوشیروان محسنی بندپی در این جلسه گفت: بسیاری از کشورها برای حفظ یک درخت، حاضرند تا مسیر یک جاده را تغییر دهند، این که دیگر یک اثر باستانی است ثبت ملی شده است و براساس قانون، باید این اثر تاریخی باید حفظ شود.
فرماندار قرچک نیز در جلسه بررسی وضعیت عملیات اجرایی کمربندی جنوبی که روز ششم اردیبهشت‌ماه امسال با حضور مسوولان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد اظهار کرد: هر چند که عملیات ساخت کمربندی جنوبی قرچک  برای رفع مشکل ترافیک ساکنان دشت ورامین حائز اهمیت است ولی این طرح با رعایت حفظ تپه تاریخی پوئینک ادامه می‌یابد.
بهمن خطیبی افزود: برای مسوولان قرچک حفظ این اثر تاریخی و احداث کمربندی جنوبی که نقش مهمی در توسعه شهر قرچک، کاهش ترافیک منطقه و همچنین جلوگیری از تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخورداری است.
وی تصریح کرد: آثار تاریخی نشان‌دهنده پیشینه غنی فرهنگی هر منطقه است، تمامی مسئولان شهرستان به موضوعات فرهنگی از جمله آثار باستانی و حفظ آن علاقه‌مند هستند و از طرفی توسعه شهر قرچک از طریق ایجاد راه‌های جدید به‌منظور سهولت در تردد مردم و همچنین کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات، دارای اهمیت بوده و از مطالبات به حق مردم است.
خطیبی افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته عملیات ساخت کمربندی جنوبی این شهر توسط شهرداری با حفظ تپه پوئینک ادامه خواهد یافت.
طی هفته گذشته، حریم این تپه از سوی مسئولان میراث فرهنگی تعیین و دور آن حفاظ کشیده شد تا از این اثر مهم تاریخی، حفاظت شود.
حال شهردار قرچک از اجرایی شدن فاز سوم کمربندی قرچک با حفظ حریم تپه و افتتاح آن تا شهریور امسال خبر داد.
محسن خرمی شریف گفت: با ارائه طرح جدید از سوی شهرداری و موافقت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، فاز سوم کمربندی جنوبی با حفظ تپه باستانی پوئینک تا اواخر شهریور افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.
وی گفت: اجرای دو فاز این پروژه اعث شده که  ترافیک سطح شهر تاحدودی کاهش یابد و علاوه بر شهروندان قرچکی، بسیاری از شهروندان مناطق دیگر نیز از آن استفاده کنند.
شهرستان قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

فرماندار قرچک تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تا پایان هفته جاری ضوابط حفاظتی میراث فرهنگی در راستای حفظ اثر تاریخی تپه پوئینک را به شهرداری قرچک ارائه دهد تا بر اساس آن، روند ساخت پروژه کمربندی جنوبی قرچک آغاز شود.

شهرستان قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
 

برچسب‌ها انوشیروان محسنی بندپی بهمن خطیبی تخریب بنای تاریخی قرچک بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انوشیروان محسنی بندپی بهمن خطیبی تخریب بنای تاریخی قرچک بنای تاریخی انوشیروان محسنی بندپی بهمن خطیبی تخریب بنای تاریخی قرچک بنای تاریخی میراث فرهنگی استان تهران اداره کل میراث فرهنگی کمربندی جنوبی تپه باستانی اثر تاریخی شهر قرچک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل

ایسنا/اردبیل با حضور مسئولان استان و شهرستان نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل برگزار شد.

نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی اردبیل امروز، ۵ اردیبهشت با حضور سیدمحمد اعتماد اعجازی فرماندار اردبیل، رضوان باقلاچی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، امیر رجبی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اصغر تقی‌زاده شکیبا مدیر دایره المعارف استان و جمعی از اساتید و فعالان حوزه معماری با سخنرانی مجتبی رضازاده اردبیلی در سالن شهدای هنرمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جشن و سرور در اردبیل قدیم جایگاهی داشت

مجتبی رضازاده ضمن بیان خاطرات و تجارب خود از طراحی هویت شهر اردبیل اظهار کرد: جشن و سرور در اردبیل قدیم جایگاهی داشت و در کنار آن، برای آیین‌های عزاداری ماه محرم نیز مسیرهای شمع نشانی در ۶ محله شهر اردبیل معین کرده بودند.

وی افزود: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و جمعه مسجد اردبیل را از مکان‌های ارزشمند از حیث هویت تاریخی و معماری کهن شهر اردبیل اعلام کرد و گفت: معماری مجموعه جهانی شیخ صفی مطابق با مراتب و مراحل عرفانی طراحی شده و سردر عالی قاپو یکی از این نمادهای مهم بوده است.

باید روی علت عقب ماندگی تاریخی شهرستان و استان اردبیل مطالعات انجام شود

محمد اعتماد اعجازی، فرماندار اردبیل هم در این نشست گفت: بعد از گذشت سه دهه از استان شدن و بعد از سپری شدن حدود یک قرن از شهرستان شدن اردبیل، متأسفانه مرکز این استان از نظر شاخص‌های توسعه رتبه‌های خوبی ندارد و باید روی علت عقب ماندگی تاریخی این شهرستان و استان مطالعاتی صورت گیرد.

آئین نقاره‌زنی در اردبیل احیاء می‌شود

رضوان باقلاچی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل هم بر تشکیل اتاق فکر با مشارکت فعالان معماری برای آبادانی اردبیل تاکید کرد و گفت: در راستای احیای سنت نقاره زنی مذهبی در اردبیل، گروهی از افراد مستعد را برای دریافت آموزش‌های لازم به مشهد فرستاده‌ایم.

دکتر رضازاده عمر خود را صرف اعتلای فرهنگ اردبیل کرده است

امیر رجبی نیز در این نشست گفت: ابن بزاز اردبیلی نخستین اردبیل پژوه بوده که درباره شرح احوال شیخ صفی الدین اردبیلی کتاب تألیف کرده و در دوره معاصر نیز استاد باباصفری در عرصه اردبیل‌شناسی تحقیق و مطالعات فراوان کرده است و دکتر رضازاده نیز عمر خود را صرف تاریخ و اعتلای فرهنگ و هویت اردبیل کرده است.

اصغر تقی زاده شکیبا هم ابراز امیدواری کرد این نشست، نقطه عطف و سرآغازی برای جنبش اردبیل پژوهی و احیای معماری و تاریخ و فرهنگ این خطه باشد.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود