Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-02@12:46:04 GMT

تصویر رازآلود مریخ ثبت شده توسط "مارس اکسپرس"

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۳۲۸۵

تصویر رازآلود مریخ ثبت شده توسط 'مارس اکسپرس'

به گزارش ESA، آژانس فضایی اروپا تازه‌ترین تصویر سیاره مریخ را با عنوان "مریخ، ساعاتی پیش" منتشر کرده است.

سیاره سرخ در این عکس که توسط دوربین کاوشگر "مارس اکسپرس"(Mars Express) گرفته شده است، تصویری رازآلود از مریخ ارائه می‌دهد.

آژانس فضایی در توضیح این عکس گفت: سیاره سرخ در این تصویر که توسط دوربین "مارس اکسپرس"(سرباز کهنه کار ما) در ارتفاع ۹۵۶۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۳ کیلومتری بالاتر از مریخ در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۲۰ و ساعت ۱۸:۳۱:۲۶ به وقت CEST در طول گردش در مدار ۲۰۸۶۲ گرفته شده، رازآلود به نظر می‌رسد. 

 

"مارس اکسپرس" یک مأموریت اکتشاف فضا است که توسط آژانس فضایی اروپا(ESA) انجام شده است. مأموریت "مارس اکسپرس" کاوش سیاره مریخ و نخستین تلاش مأموریت سیاره‌ای این آژانس است.

واژه "اکسپرس" در اصل اشاره به کارایی و سرعتی است که این فضاپیما برای آن طراحی و ساخته شده‌ است. با این حال "اکسپرس" بیانگر سفر نسبتاً کوتاه بین سیاره‌ای این فضاپیما نیز هست.

 

"مارس اکسپرس" شامل دو بخش است، یکی بخش "مارس‌اکسپرس مدارگرد" و دیگری "بیگل ۲"؛ کاوشگری که برای انجام پژوهش‌های دگرزیست‌شناسی و ژئوشیمی طراحی شده‌ است. اگرچه این کاوشگر در قرارگیری و تکمیل برنامه پس از فرود خود بر سطح مریخ موفق نبود، اما مدارگرد از اوایل سال ۲۰۰۴ با موفقیت به انجام اندازه‌گیری‌های علمی ادامه می‌دهد که در برگیرنده تصویربرداری با وضوح بالا و نقشه‌برداری‌های کانی‌شناسی از سطح مریخ، صدا-رادار گرافی ساختار زیرسطحی تا عمق پرمافروست، تعیین دقیق ترکیب و گردش جوی و بررسی چگونگی تعامل جو با محیط میان‌سیاره‌ای است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تصویر از مریخ مریخ سیاره مریخ پارسی خبر مارس اکسپرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۳۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف نخستین سیاره بی‌ستاره!

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، «تس»، تلسکوپ فضایی ناسا که مامور به بررسی سیاره‌های فراخورشیدی است نخستین سیاره شناور و آزاد را کشف کرده و بدین ترتیب موفق به کشف سیاره‌ای شده است که بدون ستاره، به تنهایی در کیهان وجود دارد.

ماموریت سیارات فراخورشیدی عبوری (تس) در آوریل ۲۰۱۸ به عنوان جانشین تلسکوپ فضایی "کپلر" مجهز به دوربین‌های کم نویز برای مطالعه سیارات فراخورشیدی به فضا پرتاب شد. این کار با نظارت بر ستارگان انجام می‌شود که ممکن است نشانگر سیارات یا اجرام دیگری باشد که از جلوی آنها عبور می‌کند.

این کشف بالقوه نشان می‌دهد که تس می‌تواند از نظریه‌ای که برای اولین بار توسط آلبرت انیشتین در بیش از یک قرن گذشته مطرح شد برای شناسایی این سیارات به اصطلاح شناور استفاده کند.

دانشمندان می‌گویند، بررسی‌ها تاکنون موفق به تایید وجود بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی شده‌اند که دور یک ستاره مادر می‌چرخند و در این آرایش قرار گرفته‌اند، اما قطعا تعداد زیادی سیاره در کهکشان راه شیری وجود دارند که شناور و بدون هیچ‌ستاره‌ای در حال چرخش هستند.

به گفته محققان، در این شرایط فرضیه‌ای مطرح می‌شود مبنی بر اینکه این نوع از سیارات فراخورشیدی در اثر فعل و انفعالات گرانشی با سیارات دیگر یا ستارگان در حال عبور از منظومه اصلی خود خارج شده‌اند. این بدان معناست که این سیاره‌های آزاد و شناور می‌توانند بسیار بیشتر از تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری باشند. بنابراین، تشخیص بالقوه چنین رویداد کیهانی برای تس، ماموریت مهم و بزرگی محسوب می‌شود.

میشل کونیموتو، یکی از رهبران این تیم تحقیقاتی و دانشجوی فوق دکترا و متخصص در تشخیص سیارات فراخورشیدی در موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: ما اولین سیگنال را در داده‌های تس کشف کردیم که با آنچه از ریز لنز توسط یک سیاره شناور آزاد انتظار می‌رود مطابقت داشت. این کشف جالب به این معناست که این سیاره به طور مستقل از یک ستاره معمولی در کیهان مشغول چرخش است.

تحقیقات بیشتر در زمینه این نوع از سیاره‌ها و شرایط محیطی آنها می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر اصلیت و ساختار فضای بین‌ستاره‌ای کمک کند و شروعی برای دستیابی به دانش بیشتر درباره سیارات فراخورشیدی و ساختار کیهانی باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حقایق پنهان درباره ماه
  • کشف نخستین سیاره بی‌ستاره!
  • کاهش درآمد استارباکس به دنبال تحریم‌های ضدصهیونیستی
  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • کاهش ۱۰۰ بشکه ای تولید روزانه نفت اوپک
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • نرخ بیکاری ژاپن منحرف شد
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • اقتصاد ژاپن دست پُر آمد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری