Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، کمتر لحظه‌ایست که شیب تند افزایش قیمت‌ها و گرانی در اخبار مختلف دیده نشود و از مواد غذایی تا مصالح ساختمانی، از خودرو تا مسکن و لوازم التحریر همگی همچون ارز و سکه در اتوبان افزایش قیمت‌ها جولان می‌دهند.

در بازار چه خبر است؟

گچ و سیمان، آجر، کاشی و سرامیک، سیم و لوله و در مجموع تمام مصالح اگر در بازار نایاب نباشند، بصورت روزانه یا هفتگی افزایش قیمت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افزایش قیمت تاثیر خود را در قیمت تمام شده ساختمان و واحد مسکونی نیز گذاشته و قیمت خانه روز به روز گرانتر می‌شود.

کافیست احتیاج به خرید مصالح پیدا کنی و به بازار مراجعه کنی، اگر این اتفاق را طی ۲ روز متوالی انجام دهی متوجه تغییر عجیب قیمت می‌شوی و فروشندگان در این خصوص قیمت خرید از درب کارخانه را گران‌تر از قیمت فروش همان محصول در روز گذشته می‌دانند و مقصر را تولیدکننده یا عرضه‌کننده‌های اصلی عنوان می‌کنند.

اعلام قیمت مصالح ساخمانی در آذربایجان‌غربی

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان‌غربی ۸ تیرماه در مورد آخرین قیمت برخی مصالح گفته بود:
قیمت هر تن گچ بسته بندی شده یک میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۰۰ ریال و هرکیسه سیمان تیپ یک در درب نمایندگی های مجاز فروش ۱۴۸ هزار ریال، هر کیسه سیمان MC ۱۴۳ هزار ریال و هرکیسه سیمان pLc ۱۴۵ هزار ریال می باشد و در ضمن هزینه بارگیری، تخلیه بار و حمل بار توافقی است.
ماسه شسته و شکسته دانه بندی شده استاندارد ۳۰۰ هزار ریال، ماسه ملاتی ۱۵۰ هزار ریال، مخلوط خام سرمعدن را ۵۳ هزار و ۲۰۰ ریال قیمت گذاری شده است.

کرایه حمل انواع شن و ماسه از درب کارگاه تا پای کار برای داخل شهر ارومیه به ازاء هر تن ۲۰۰هزار ریال و برای خارج از شهر بصورت توافقی محاسبه گردیده و پرداخت هزینه ها باید در یک مرحله و توسط یک دستگاه کارت خوان انجام شود.

قیمت آجر با احتساب ارزش افزوده درب کارخانه بابت هرتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است که هزینه حمل اعلام شده برای انواع شن و ماسه شامل حمل آجر نیز می شود.

کلیه مراکز تولید ،عرضه و فروش مصالح موظف به صدور فاکتور رسمی فروش با درج نام وآدرس خریدار و فروشنده (مشخصات واحد تولیدی ممهورشده) ، برگ باسکول شامل وزن مجاز (بارگیری بیش از ظرفیت مجاز شامل افزایش قیمت حمل بار نمی شود) و سایر موارد لازم جهت نظارت بر حمل بار با کامیونها است.

سازندگان چه می‌گویند؟

یکی از پیمانکاران بخش خصوصی می‌گوید: کارخانجات بدلیل نوسانان قیمت و رکود ارزی استعلام قیمت نمی‌دهند و خرده‌فروشان اجناس و مصالح را بصورت اعتباری نمی‌فروشند و فروش را منوط به پرداخت کامل نقدی قبل از ارسال کرده‌اند.
وی اضافه می‌کند: پیمانکاران نیز بدلیل بیماری منحوس کرونا امکان دریافت مطالبات از ارگان‌های دولتی را ندارند و بدلیل وضعیت مالی، از امکان پرداخت حقوق کارکنان طی چند ماه اخیر باز مانده‌اند.
وی تصریح کرده‌است: هم‌اکنون برخی مصالح همچون سیمان، لوله، اتصالات و شیرآلات در بازار بشدت نایاب شده است.
یک سازنده دیگر می‌گوید: شرایط مالی مهندسان و سازندگان این اجازه را نمی‌دهد که مصالح را در مقدار زیاد خریداری کنند و موقع خرید اگر در حین کار احتیاج به خرید دوباره داشته باشند با دیدن افزایش قیمت نسبت به خرید قبلی دچار مشکل محاسباتی می‌شوند.

سر بی‌کلاه مهندسان!

علی‌رغم افزایش سرسام‌آور قیمت مصالح ساختمانی و خانه کمترین افزایش قیمت مربوط به اعضای نظام مهندسی ساختمان برای امضا، یا طراحی و یا نظارت است بطوریکه برخلاف انتظارات این بخش از جامعه کمترین افزایش و در بسیاری اوقات بخاطر جاه طلبی عده‌ای از مهندسان با کاهش قیمت مواجه هستند در حالیکه یکی از اصلی‌ترین عوامل مورد توجه در ساخت یک واحد هستند و اگر اتفاقی افتاد باید پاسخگو باشند.

دیلمقانی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی می‌گوید: در این شرایط بازار و گرانی افسارگریخته مصالح ساختمانی و قیمت مسکن، تنها حق و بهای خدمات مهندسی مورد توجه قرار گرفت و ستاد تنظیم بازار با ورود به آن مانع تحقق نزدیک شدن بهای خدمات مهندسی به ارزش واقعی شد و اکنون حق مهندسین و اعضای سازمان تضییع شده است.

نظر کارشناسان

یکی از کارشناسان حوزه مسکن می‌گوید: در این شرایط بازار پیشنهاد من به مسئولین، تغییر متولی این حوزه است بطوریکه تدوین بحث قیمت‌گذاری و آیین‌نامه فروش مسکن به نظام مهندسی ساختمان واگذار و این مبحث به مقررات ملی ساختمان اضافه شود.
وی ادامه‌داد: براین اساس یک واحد آپارتمان یا یک ساختمان براساس معیارهای مختلفی چون شهر، منطقه، ارزش عرصه و اعیان، ارزش معماری، ارزش سازه‌ای، ارزش تاسیساتی و ارزش راحتی و آسایش تحت نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان و جامعه مهندسی قیمت‌گذاری انجام و مشاور املاک دقیقی صورت در این مسئله صورت گیرد و دلالی از این موضوع حذف شود و در کل مهندسان خود بصورت تخصصی امر قیمت‌گذاری و نظارت را برطبق مقرراتی که تدوین خواهدشد، برعهده بگیرند.

نظر صمت چیست؟

غلامرضا بابایی رییس صمت آذربایجان‌غربی گفت: سازمان صمت برحسب وظیفه ذاتی خود و براساس بررسی‌های میدانی بازرسان با محتکران و گرانفروشان برخورد می‌کند.
وی افزود: وی افزود: کالا و خدماتی که دارای نرخ مصوب درستاد تنظیم بازار هستند در سطح عرضه با همان نرخ به فروش می‌رسد و در غیراینصورت، این سازمان در راستای جلوگیری از اجحاف به حقوق مصرف‌کننده برحسب قانون با متخلفین برخورد می‌کند.

وی اضافه کرد: در اولویت‌بندی کالایی، اغلب اقلام ساختمانی در گروه سوم قرار و قیمت‌گذاری آنها با انجمن مرتبط و یا خود واحد تولیدی است و این سازمان درصورت شکایت یا گزارش ستاد خبری به موضوع افزایش بی‌رویه قیمت ورود می‌کند ضمن اینکه برخی مصالح ساختمانی مانند آجر ساختمانی، شن، ماسه و سیمان دارای قیمت مصوب بوده و با آن قیمت به فروش می‌رسد.

وی در مورد آخرین وضعیت فروشندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی برای جلوگیری از گران شدن هزینه ساخت‌وساز گفت: سیمان، در مورخ ۱۰ تیرماه، سازمان حمایت به علت نبود شفافیت در موضوع افزایش قیمت سیمان اعلامی توسط انجمن مرتبط کشوری، با مکاتبه با انجمن، افزایش قیمت سیمان را متوقف و صمت، بازرسی‌های خود را درسطح واحدهای تولیدی، عاملین و فروشندگان تشدید کرد.

بابایی افزود: بتن آماده، شن و ماسه، آجر ساختمانی نیز با قیمت مصوب تنظیم بازار و میلگرد و آهن آلات، نرخ پایه محصولات فلزی در بورس کالا برحسب تاریخ عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

گزارش: سینا پسران افشاریان

46

کد خبر 1406421

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی نظام مهندسی ساختمان مصالح ساختمانی آذربایجان غربی افزایش قیمت قیمت گذاری هزار ریال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۳۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟

قیمت خودرو امروز، جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ به دلیل تعطیلی، هیچ تغییری ندارد. اما در هفته‌ای که گذشت، روند قیمت خودرو چگونه بود؟ در دومین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳، بازار خودرو چه روندی خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت خودرو امروز، جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ به دلیل تعطیلی بازار خودرو هیچ‌گونه تغییری از ابتدای روز ندارد. اما در هفته‌ای که گذشت، قیمت خودرو نوسان چندانی نداشت و اغلب خودرو‌ها در حد بسیار ناچیز، کاهش یافتند.

دلار که مهم‌ترین محرک بازار خودرو محسوب می‌شود، در طول هفته اخیر با شیب جزئی، کاهشی شد که همین موضوع عامل افت قیمت ناچیز خودرو‌های داخلی و مونتاژی بود.

قیمت خودرو‌های داخلی

کوییک S دنده‌ای با مدل ۱۴۰۳ یکی از ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های بازار داخلی به شمار می‌رود که نسبت به روز شنبه این هفته، چهار میلیون تومان ارزان‌تر شد و به نرخ ۴۴۱ میلیون تومان رسید.

شاهین G با مدل ۱۴۰۳، سدان لوکس تولیدی شرکت سایپا، افت قیمت به نسبت بالایی را از نسبت به ابتدای هفته تجربه کرد. این خودرو ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و با ۷۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سمند سورن پلاس بنزینی از رقبای پژو پارس در بین محصولات ایران‌خودرو است که در کمال تعجب، افزایش قیمت داشت. این خودرو با رشد ۱۵ میلیون تومانی طی یک هفته به قیمت ۷۷۵ میلیون تومان رسید.

پژو پارس LX TU ۵ یکی از محصولات محبوب بازار داخلی به شمار می‌رود که با افت‌وخیزی که در طول هفته داشت، سرانجام با همان نرخ ۸۸۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودرو‌های مونتاژی

جک J ۴ آپشنال ارزان‌ترین خودرو مونتاژی کرمان‌موتور است که از ابتدای روند معاملات شنبه ۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۸۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

ام‌وی‌ام X ۳۳ کراس یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو و فیس‌لیفت X ۲۲ Pro به شمار می‌رود که تنها پنج میلیون تومان کاهش قیمت داشته و با یک میلیارد و ۹۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

جک S ۵ نیوفیس یکی از محبوب‌ترین محصولات کرمان موتور محسوب می‌شود. این کراس‌اوور افت ۱۰ میلیون تومانی را از ابتدای هفته به ثبت رساند و با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فیدلیتی پرایم نیو ۵ نفره یکی از کراس‌اوور‌های محبوب بهمن موتور است که این محصول نیز همانند دیگر خودرو‌های بازار ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر و با نرخ یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون تومانی هفته گذشته به فروش می‌رسد.

پیش بینی قیمت خودرو در هفته آینده

عمادالدین جعفری، کارشناس بازار خودرو بیان کرد: افت‌وخیز نرخ ارز و شرایط به نسبت ناپایدار اقتصادی، باعث شد تا بسیاری از مصرف‌کنندگان و افرادی که به فکر سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هستند، برای خرید خودرو دست نگه دارند. اگرچه نرخ ارز و به تبع از آن، قیمت خودرو هم بالا رفته است، اما در بازار هیچ اتفاقی مبنی‌بر رونق دوباره مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که این رکود همچنان ادامه‌دار باشد و می‌توان این نوید را داد که بازار خودرو حداقل تا چند ماه آینده، بازاری برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. چرا که سرمایه‌گذاران متوجه شدند که بازار خودرو، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. هفته آینده نیز به نظر می‌رسد که رکود فوق، ادامه‌دار باشد و تنها شرکت‌های خودروساز هستند که می‌توانند با راه‌اندازی فروش اقساطی، خریداران را به سمت خود جذب کنند.

دیگر خبرها

  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • هشدار تند به دو پلتفرم فعال در خرید، فروش مسکن
  • هر ریال عربستان ۱۷۰۷۰ تومان
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول