Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا کارگر گفت: وزارت میراث فرهنگی به موزه‌های خصوصی و غیردولتی کمک‌های بلاعوض برای تامین سیستم‌های مراقبتی و رعایت اصول حفاظتی پرداخت کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ موزه تهران قدیم در سرای کاظمی، یک موزه‌ مردم شناسی بود که آثاری چون دوربین‌های قدیمی و اسباب ‌بازی‌های کودکان و برخی وسایل زندگی مردم که برخی حتی قدمتی ۹۰ ساله دارند، در آن وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در روزهای قبل شاهد بودیم که سارقی با استفاده از تاریکی شب، آثار موزه مردم ‌شناسی را به سرقت برده که این رخداد می‌تواند زنگ خطری برای حوزه میراثی کشورمان باشد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه های کشور، در این خصوص گفت: موزه مردم شناسی قدیم تهران دولتی نیست و گزارشی مبنی بر میزان اموال به سرقت رفته از این موزه تا به این لحظه به وزارت میراث فرهنگی ارسال نشده است.

او افزود: در حال بررسی این موضوع هستیم و پس از برآورد خسارت‌ها گزارش آن ارائه می‌شود. موزه‌های دولتی کشور همگی به سیستم‌های مراقبتی و تجهیزات حفاظتی مجهز شده‌اند. در خصوص موزه‌های غیر دولتی نیز باید گفت کمک‌های مالی برای تجهیز آن‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل موزه‌های کشور در خصوص آخرین اقدامات برای تامین امنیت موزه‌های کشور اظهار کرد: موزه‌های دولتی همگی به سیستم‌های مداربسته مجهز هستند و یگان حفاظت از میراث فرهنگی نیز مسئولیت تامین امنیت آن‌ها را برعهده دارد. موزه‌های دولتی ایران در چهار دهه گذشته هیچ سرقت قابل توجهی از آن‌ها انجام نشده و از این حیث در جهان کم نظیر هستیم.

کارگر با اشاره به اقدامات قانونی برای حفاظت از میراث فرهنگی و اشیای قیمتی کشور گفت: هر اثر تاریخی و ارزشمندی که در موزه‌های ایران قرار گرفته‌اند، به صورت کامل مشخصات آن‌ها ثبت شده و اگر به هر دلیلی یک شی تاریخی مفقود شود، مشخصات آن در سایت پلیس اینترپل قرار می‌گیرد و پس از رویت ضبط می‌شود. این اطلاعات پس از مفقودی به مبادی خروجی کشور نیز ارسال می‌شود که طبق قوانین بین‌المللی پس از رویت اثر مفقود شده در هر نقطه جهان، فرد ارائه دهنده بازداشت و اثر تاریخی به مبدا بازگردانده می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی در خصوص اقدامات انجام شده برای تامین امنیت موزه‌های غیر دولتی اذعان کرد: مجموعه وزارت میراث فرهنگی به موزه های خصوصی و غیردولتی کمک‌های بلاعوض برای تامین سیستم های مراقبتی و رعایت اصول حفاظتی پرداخت کرده است. اظهارنظرهایی که در فضای مجازی در خصوص این موزه عنوان شده است به هیچ عنوان نمی‌تواند صحیح باشد و تا زمان پایان تحقیقات باید منتظر ماند.

انتهای پیام: 2/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی کارگر اشیای تاریخی موزه مردم شناسی سرقت از موزه وزارت میراث فرهنگی برای تامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۴۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، صمد ابراهیمی نژاد ظهر چهارشنبه در در اولین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند که باید در حراست از این گنجینه ها همه بکوشیم.

وی اهمیت برگزاری این کنفرانس بین المللی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در برگزاری این کنفرانس ایفای نقش می‌کنند و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی را در برگزاری کنفرانس های علمی پیشرو اعلام کرد و گفت: توجه به هویت بومی و منطقه ای در هر استان مهم و حیاتی است و موزه ها یکی از مهمترین محمل ها برای معرفی و شناسایی این هویت هاست.

ابراهیمی نژاد با تاکید بر غیرقابل تغییر بودن تاریخ و جغرافیا گفت: وزارت علوم موظف است در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی به آیندگان تلاش کند.

وی ادامه داد: موزه‌ها تنها محل بازدید اشیای تاریخی نیستند بلکه مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دانشگاه‌ها نیز گنجینه‌هایی به شکل موزه داریم و باید حفظ و معرفی شوند، افزود: اگر به دنبال اشاعه تمدن ایرانی اسلامی هستیم باید ابتدا آگاهی کاملی نسبت به هویت و پیشینه خودمان داشته باشیم و آنها را به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

ابراهیمی نژاد تصریح کرد: با روی کار آمدن انقلاب تکنولوژی باید نگران ناآگاهی فرزندان از گذشته خود باشیم و لازم است در راستای حفظ و اشاعه موزه‌ها از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

کد خبر 6087750

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم