Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:22:22 GMT

کاظم اخوان عکاس ایرنا، یار احمد متوسلیان درلبنان

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۷۸۵۶

کاظم اخوان عکاس ایرنا، یار احمد متوسلیان درلبنان

چهاردهم تیر سال ۱۳۶۱، خودرو هیات نمایندگی دیپلماتیک ایران حامل سردار احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت، سید محسن موسوی کاردار سفارت، تقی رستگار مقدم کارمند سفارت و کاظم اخوان عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، حین ورود به پایتخت لبنان و در هنگام عبور از پست ایست و بازرسی توسط مزدوران حزب فالانژ لبنان متوقف شده و چهار سرنشین خودرو مزبور به رغم مصونیت دیپلماتیک توسط آدم‌ربایان دست‌نشانده رژیم صهیونیستی ربوده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرهنگ سید کاظم فرتاش از مسوولان ستاد جنگ های نامنظم و از همرزمان کاظم اخوان درباره شجاعت و تجربه این خبرنگار و عکاس ایرنا گفت: اخوان معاون من در عملیات سوسنگرد بود که بعد از فتح و تحویل سوسنگرد، شهید چمران اعلام کرد که ما به شما (کاظم اخوان) نیاز داریم.
وی ادامه داد: کاظم جوانی باهوش، زرنگ و ورزیده بود به همین دلیل تصمیم گرفتم تا وی را برای گروه چمران تربیت کنم.
فرتاش با اشاره به این که کاظم اخوان از لحاظ علوم نظامی، فکر و تاکتیک بسیار ورزیده بود، افزود: در هر عملیاتی که می رفتیم اخوان فیلمبرداری و عکاسی می کرد و همیشه جزو نفرات جلو بود.
گذشت ۳۸ سال از ربوده شدن دیپلماتهای ایران
۳۸ سال از ربوده شدن چهار دیپلمات جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم صهیونیستی می گذرد و امسال در روز ۱۴ تیر ماه در حالی یاد و خاطره این عزیزان را گرامی می داریم که رژیم صهیونیستی همچنان به جنایات و اقدامات غیرانسانی و خلاف قوانین بین المللی خود ادامه می دهد.
شواهد و قرائن نشان می دهد این اقدام در تیرماه سال ۱۳۶۱ توسط عوامل رژیم غاصب صهیونیستی صورت گرفته و با توجه به اشغال خاک لبنان توسط این رژیم در آن زمان، مستندات کافی از انتقال آنها به داخل سرزمین های اشغالی وجود دارد.

وزارت امور خارجه با گرامیداشت یاد و خاطره دیپلماتهای ربوده شده و تاکید بر ادامه تلاش‌های خود برای تعیین تکلیف سرنوشت آنها اعلام کرد: شواهد و قرائن گویای آن است که دیپلماتهای ربوده شده در لبنان، به نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تحویل داده شده و متعاقبا به سرزمین های اشغالی منتقل شده اند و اکنون در زندانهای این رژیم نامشروع بسر می‌برند.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در این بیانیه آمده است: ۳۸ سال از واقعه ربوده شدن ۴ دیپلمات کشورمان آقایان سید محسن موسوی، احمد متوسلیان، کاظم اخوان و تقی رستگار مقدم، توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در نقطه ایست و بازرسی برباره در شمال لبنان در سال ۱۹۸۲ می‌گذرد.

این بیانیه ادامه داد: همانطور که طی این سالها اعلام شده است، شواهد و قرائن گویای آن است که دیپلماتهای ربوده شده در لبنان، به نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تحویل داده شده و متعاقبا به سرزمین های اشغالی منتقل شده اند و اکنون در زندانهای این رژیم نامشروع بسر می‌برند. بر همین اساس و با توجه به اشغال لبنان در آن زمان توسط رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل آمریکا صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌داند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره دیپلماتهای ربوده شده و تاکید بر ادامه تلاش‌های خود برای تعیین تکلیف سرنوشت این عزیزان، مراتب همدردی خود را با خانواده آنها که سختی‌های زیادی را در طول این سالها متحمل شده و همواره چشم به راه بازگشت آنان به میهن اسلامی بوده‌اند، اعلام می‌کند و امیدوار است که همه اسرا و زندانیان در بند رژیم صهیونیستی به‌ویژه چهار دیپلمات عزیز کشورمان به زودی آزاد شوند.
 استعداد بالا و مهربانی از ویژگی های اخلاقی اخوان بود
فاطمه اخوان خواهر کاظم اخوان پیش از این در گفت وگو با ایرنا با اشاره به ویژگی های اخلاقی برادرش اظهار داشت: وی فرزند آخر خانواده و خیلی مهربان و با استعداد و عاطفه بود. کاظم همچنین نسبت به دیگران با مهربان برخورد می کرد و از سال ۶۱ که وی اسیر شد ما هنوز منتظر برگشت وی هستیم.
وی ادامه داد :در این سال ها غم نبود کاظم همچنان برایم تازه است و هر زمان تلفن زنگ می خورد فکر می کنم که از برادرم می خواهند خبر دهند. تا برادرم به خانه بازنگردد یا خبری از وی نشود، دلم آرام نخواهد گرفت.
خواهر کاظم اخوان افزود: ما ۳ خواهر و ۳ برادر هستیم که کاظم فرزند آخر خانواده بود و با رفتن ایشان الان دو برادرم حسن و حسین در کنار ما حضور دارند.
وی ادامه داد: بارها از طریق دیپلماتیک به دنبال شنیدن اخباری پیرامون کاظم بوده ایم اما نمی دانم چه کسی باید پیگیر این موضوع باشد و حق ما است که بدانیم سرنوشت این ها چه شده است من معتقد به زنده بودن ایشان هستم که همه جا می گفتند شهید اخوان ولی چند سالی است که می گوید جاوید الاثر اخوان.
متوسلیان خود را فدایی فلسفه مقاومت در لبنان کرد


احمد دستمالچی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان درباره ربوده شدن متوسلیان و همراهانش می گوید: بنده از سال ۶۵ تا ۶۸ سفیر تهران در بیروت بودم، حاج احمد متوسلیان پیرو تاثیرات عمیق انقلاب اسلامی به قصد ساماندهی، بسیج و آموزش و بطور کلی امور مستشاری دوستان حزب الله لبنان و شاخه های مقاومت در برابر تجاوز و توسعه طلبی رژیم صهیونیستی وارد بیروت شد.
وی افزود: در چنین شرایطی بود که متاسفانه احمد متوسلیان به همراه سید محسن موسوی و تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان، توسط نیروهای فالانژ که تحت نفوذ اسراییلی ها بودند در خاک لبنان ربوده شدند. در حقیقت حاج احمد متوسلیان خود را فدایی فلسفه مقاومت در لبنان کرد و نام خود را به عنوان قهرمان مقاومت در تاریخ سیاسی لبنان ثبت نمود.
دستمالچی درباره اقدامات برای کسب اخبار از وضعیت حاج احمد و دیگر ربوده شدگان گفت : جمهوری اسلامی از لحظه ای که حاج احمد و یارانش مفقود شده اند حتی یک لحظه سکوت اختیار نکرده و چه در سطح مراودات سیاسی بین دول و چه در عرصه بین المللی از هیچ کاری فروگذار نکرده و اقدامات گسترده ای را برای تعیین تکلیف این عزیزان انجام داده است.
وی ادامه داد : نیروهای فالانژ در لبنان در ربایش دیپلماتهای ما با رژیم صهیونیستی کاملا در ارتباط بودند و به همین علت است که پرونده مذکور همچنان بعنوان یکی از مطالبات اصلی ما باز مانده، در اصل باید عنوان کرد رژیم صهیونیستی با ربودن دیپلماتهای کشورمان درصدد اقدام علیه مقاومت لبنان برآمدند.
ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۴ دیپلمات ربوده شده و همدردی با خانواده این عزیزان، امیدواریم به زودی شاهد آزادی همه اسراء و زندانیان در بند رژیم صهیونیستی بویژه چهار دیپلمات عزیز کشورمان از زندان های این رژیم باشیم.
 

برچسب‌ها دفاع مقدس لبنان وزارت امور خارجه شهید احمد متوسلیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس لبنان وزارت امور خارجه شهید احمد متوسلیان دفاع مقدس لبنان وزارت امور خارجه شهید احمد متوسلیان دیپلماتهای ربوده شده جمهوری اسلامی ایران وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی احمد متوسلیان یاد و خاطره کاظم اخوان ربوده شدن حاج احمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۷۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله حزب‌ الله لبنان به نظامیان و مراکز نظامی صهیونیستی

به گزارش جام جم آنلاین، حزب‌ الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی از حمله‌های جدید خود علیه نظامیان و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌ های اشغالی خبر داد.

اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌ الله لبنان در این بیانیه تاکید کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۲:۳۵ عصر امروز سه‌شنبه بیست‌وسوم آوریل ۲۰۲۴ تجمع نظامیان دشمن اسرائیلی را در اطراف موضع العاصی با تسلیحات مناسب هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

همچنین در بیانیه دیگر حزب‌ الله لبنان آمده است: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۴:۱۰ عصر امروز سه‌شنبه بیست‌وسوم آوریل ۲۰۲۴ موضع الرادار در مزارع اشغالی شبعا را با تسلیحات موشکی هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

علاوه بر این موضع صهیونیستی «رویسات العلم» واقع در تپه‌های اشغالی کفرشوبا نیز از سوی حزب‌الله لبنان هدف حمله موشکی قرار گرفت.

همچنین نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه‌های اشغالی «حرش رامیم» و «تله الکرنتینا» واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی از سوی حزب‌الله لبنان با گلوله‌های توپخانه هدف قرار گرفتند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که ۵ موشک از سمت لبنان به سوی «مرگلیوت» شلیک شده و آژیر هشدار در این منطقه به صدا درآمده است.

از سوی دیگر حمله‌های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان نیز ادامه دارد. خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی «وادی البیاض» و منطقه «الساقیه» در شهرک «حولا» واقع در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.

خبرنگار المیادین در جنوب لبنان نیز از حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به شهرک «بلیدا» و حمله توپخانه‌ای ارتش این رژیم به اطراف «حولا» و «وادی شبعا» در جنوب لبنان خبر داد.

دیگر خبرها

  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به تانکر حامل سوخت در لبنان
  • فراخوان دو تیپ ارتش رژیم صهیونیستی از مرز لبنان به غزه
  • رژیم صهیونیستی پس از ۲۰۰ روز جنگ هیچ هدفی را محقق نکرده است
  • حمله رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی در لبنان + فیلم
  • بمباران سنگین جنوب لبنان+فیلم
  • رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند تا ابد بجنگد
  • حمله حزب‌ الله لبنان به نظامیان و مراکز نظامی صهیونیستی
  • مستند «ابوجهاد، پدر جهاد» منتشر شد+فیلم
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در عمق خاک لبنان
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان