Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@02:30:17 GMT

ابهری: «مصرف» یکی از ارکان زندگی امروز شده است

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۱۳۲۸

ابهری: «مصرف» یکی از ارکان زندگی امروز شده است

آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: مصرف گرایی در جامعه سبب بروز مشکلات اقتصادی، مالی، عصبی و روحی می شود و در نهایت شاهد پانومی رفتاری یا آشتفگی رفتار برای مصرف گرایان خواهیم بود.

مجید ابهری آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به اهمیت رژیم مصرف در فضای مجازی، اظهار داشت:  ورود هر فناوری به یک جامعه بدون بسترسازی فکری و فرهنگی باعث بروز مشکلاتی در زمینه های مختلف می شود و یکی از این عوامل و محورها موضوع الگوی مصرف وسبک زندگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متأسفانه با ورود فضای مجازی، اینترنت و شبکه های مجازی انواع مصرف ها وارد زندگی مردم شده است و در جامعه ما مصرف گرایی، تشریفات و رقابت های ناسالم در انتخاب الگوهای مصرف باعث شده تا مصرف به عنوان یکی از ارکان زندگی بخشی از مردم قلمداد شود.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: مصرف گرایی در جامعه سبب بروز مشکلات اقتصادی، مالی، عصبی و روحی می شود و در نهایت شاهد پانومی رفتاری یا آشتفگی رفتار برای مصرف گرایان خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی باید رژیم مصرف مناسبی را برای کاربران فضای مجازی تعیین کنند، گفت: باید رسانه ها، صداوسیما، خانواده ها و نهادهای متولی آموزش رژیم مصرف مورد نظر سبک زندگی اسلامی و ایرانی را براساس منطق اجرایی و قواعد اسلامی تعیین و معرفی کنند.

ابهری ادامه داد: در دبیرستان، دانشگاه ها و مراکز آموزشی به جای دروس بی فایده باید الگوی مصرف و سبک زندگی واقعی را به نوجوانان وجوانان معرفی شود تا آنها بتوانند براساس آن آموزه ها برای آینده شان برنامه ریزی کنند.

وی یادآور شد: برای هر گروه از طیف سنی، الگوها و نمادهای مصرفی خاصی وجود دارد؛ همانطور که برای کودکان اسباب بازی باید براساس طیف مصرف عقلی و منطقی انتخاب و از تولید و توزیع اسباب بازی های خشونت آفرین جلوگیری شود، در دوران نوجوانی و جوانی هم در مورد لباس، آرایش، پیرایش با ارائه نمادهایی ضروری الگوهای مصرف را به آنها ارائه دهند.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: زمانی که ما به کودکان، نوجوانان و جوانان الگوهای مصرف را ارائه ندهیم، آنها براساس نیازهای غریزی و فطری به دنبال آن می روند و در نهایت اقلامی را پیدا می کنند که مطابق با فرهنگ غربی و آموزه هایی است که در جنگ روانی مورد نظر دشمنان است.

ابهری با اشاره به نقش سواد رسانه ای در رژیم مصرف فضای مجازی، گفت: برای کاربرد رسانه و فضای مجازی به ویژه رسانه های فضای مجازی، آموزه های سواد رسانه ای که در آن مصرف، الگوی مصرف، سبک زندگی، نمادهای فرهنگی و اجتماعی بیان شود، می تواند مباحث اصلی و مبانی مصرفی جامعه را معرفی کند، یعنی اگر براساس این الگوها نتوانیم جامعه خود را از مصرف گرایی و تشریفات زدگی نجات دهیم، آن وقت باید به دنبال بیگانگان راه بیفتیم تا تولیدات شان را برای مصرف به ما ارائه کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی فناوری مصرف سبک زندگی رژیم مصرف فضای مجازی مصرف گرایی رژیم مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۱۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| اعتراض عجیب‌وغریب چینی‌ها به شرایط کاری

به تازگی شیوه عجیب و غریب اعتراض کارگران چینی به دستمزدهایشان در فضای مجازی پربازدید شد. در ویدیوها و تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، جوانان چینی بدترین لباس‌های خواب و دمپایی‌های خود را می‌پوشند تا در اعتراض به همه چیز، از مدیران غیرحرفه‌ای و شرایط کاری بد گرفته تا دستمزد کم و ساعت‌های کار طولانی، به سمت محل کار خود حرکت کنند.

دیگر خبرها

  • جشن دختر دبیرستانی‌ها با ببعی چه بازیگوشی!
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • تصویر باورنکردنی از یک خیابان در شهر اروپایی سوژه فضای مجازی شد
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • عکس| اعتراض عجیب‌وغریب چینی‌ها به شرایط کاری
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • دشمن برای جوانان فضای مجازی آلوده را تدارک دیده است
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد
  • زبان طنز نیشدار است