Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@11:35:01 GMT

اطلاعات در فضای مجازی ویروسی منتشر می شود

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۱۴۱۱

اطلاعات در فضای مجازی ویروسی منتشر می شود

یک کارشناس رسانه گفت: شبکه ملی اطلاعات نیاز امروز جامعه در مواجهه با محتواهای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی است.

علیرضا پورجعفری، کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با بیان این که از ابتدای شکل‌گیری و گسترش فضای مجازی در کشور ما تا کنون نگاه تهدید محور به این فضا وجود داشته است، گفت: غلبه این نوع نگاه منجر به فرصت‌سوزی نهادهای متولی فرهنگ و رسانه جهت برنامه‌ریزی برای حضور موثر در این فضا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به دلیل آن که تاکنون در مواجهه با فضای مجازی یک دوگانه خود و دیگری تعریف شده طبعاً دیگری یعنی فضای‌مجازی به عنوان دشمن فرض می‌شود؛ بنابراین باید پذیرفت پیامد این نگاه، عدم توانایی در استفاده از فرصت‌های فضای مجازی است.

برای جلوگیری از خشونت مجازی باید بسترها ایمن‌سازی شود

این کارشناس رسانه با اشاره به این که برای جلوگیری از ایجاد خشونت در فضای مجازی می‌بایست بسترهای مجازی ایمن‌سازی شود، بیان داشت: پیرو نظریه فرصت جرم که چارچوب مباحث پیشگیری از جرم مطرح است باید زمینه برای عدم شکل‌گیری جرم فراهم باشد.

وی ادامه داد: با تکیه بر همین مطلب به دلیل اینکه بسترهای مجازی هم اکنون ایمن نیستند، فرصت جرم فراهم است بنابراین اما شاهد آن هستیم که در فضای مجازی به جای تولید محتوا و ایجاد بستر مناسب برای کاربران، زمینه‌ای مناسب برای وقوع خشونتی فراهم شده که در نهایت به وقوع جرم می‌رسد.

فیلترینگ صرفاً پاک کردن صورت مساله است

پورجعفری در بخشی دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با خشونت موجود در فضای‌مجازی باشد، گفت: مقوله فیلترینگ در کشور را باید از دو دیدگاه حاکمیت و جامعه مورد بررسی قرار داد.

استقرار شبکه ملی اطلاعات راه‌حلی عملی

پژوهشگر حوزه رسانه در خصوص نقش شبکه ملی اطلاعات در کنترل محتوای نامناسب در فضای مجازی گفت: شبکه ملی اطلاعات نیاز امروز جامعه در مواجهه با محتواهای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی است.

وی همچنین با بیان اینکه حتی در صورت فیتلر شدن محتواهای نامناسب مجددا مخاطب نوجوان و جوان به سمت آن گرایش پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: برای جلوگیری از این امر در شرایط کنونی می‌بایست با آموزش‌های کاربردی، مهارت تولید محتوا را به کاربران فضای مجازی آموزش داده تا به این سبب خود از گرایش به محتواهای نامناسب اجتناب کنند.

اطلاعات به شکل ویروسی در رسانه‌های نوین دست به دست می‌شود

پورجعفری همچنین با اشاره به اهمیت ظرفیت رسانه‌های نوین و لزوم شناخت ظرفیت‌های آن اظهار داشت: از آنجاییکه در فضای رسانه‌های نوین اطلاعات به شکل ویروسی در میان کاربران منتشر می‌شود، باید دقت داشت که شناخت ظرفیت‌هایی از جمله تعاملی بودن این رسانه‌ها می‌تواند به جلوگیری از مخاطرات آن کمک شایانی کند.

وی در پایان گفت: اطلاعات و محتوا در شبکه‌های مجازی به واسطه بی انتها بودن این فضا بسیار سریع منتشر شده و این خود نشان دهنده ظرفیت بالای این رسانه‌ها در گفتمان‌سازی میان مخاطبان است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی رسانه شبکه های اجتماعی تولید محتوا کارشناس رسانه پژوهشگر رسانه خشونت مجازی ایمن سازی شبکه ملی اطلاعات فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۱۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رییس پلیس فتا فراجا از آغاز طرح عملیات پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج کنندگان خشونت در فضای مجازی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا گفت: در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنما‌های مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه، تحلیل و رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفاً یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌گردد و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست: ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم