Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@15:03:42 GMT

سوت زن ها؛ جلوگیری از فساد به شرط حمایت

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۱۴۱۴

سوت زن ها؛ جلوگیری از فساد به شرط حمایت

به گزارش افکارنیوز،

جوامع امروزی روشنگری و شفافیت در جامعه نقشی اساسی برای جلوگیری از انواع فساد در ادارات، سازمان ها و شرکت ها را دارد. از این رو یکی از اقداماتی که می تواند انجام شود که افراد فاسد و نحوه فساد آنها شناخته شود وجود سوت زن ها در جامعه است.

اخبار اجتماعی- محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران درباره ی اجرای طرح سوت زن ها در شهرداری تهران اظهار کرد که این طرح توسط اعضای شورای شهر مورد پیگیری قرار گرفته و آغاز شده است و به طور دقیق آن را انجام می دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی افزود:زمانی که گزارشات مردمی در مورد تخلفات باشد آنها به دست بنده می رسد.بنده نیز آنها را به دو عضو شورا، بهاره آروین و مجید فراهانی که مسئول ویژه رسیدگی هستند ارسال می‌کنم، آنها نیز این تخلفات را مورد بررسی قرار می دهند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه قرار دادن همه اطلاعات از جمله قرار دادها بر روی سایت شفافیت توسط شهرداری مورد توجه شورای شهر است، گفت:گاهی اوقات ما با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم و در حوزه مدیریت شهری به ما اطلاع داده می شود که به دلیل برخی از موضوعات حقوقی نمی توانیم اطلاعات را بر روی این سایت قرار دهیم.

وی تاکید کرد:شورای شهر به صورت ویژه، دقیق و جدی گزارشات مردمی را پیگیری می کند.

بهاره آروین عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران روز گذشته در صحن شورای شهر اعلام کرد که حناچی در موضوع شفافیت و پیشگیری با فساد مالی در حوزه شهری با اجرا نکردن مصوبات شورای شهر کوتاهی کرده است.

سوت زن به فردی گفته می شود که در یک سازمان یا شرکت مشغول به کار است و یا اینکه در خارج از آن فعالیت می کند ولی اطلاعات دقیق و مدارک کافی از وجود فساد در آن سازمان یا شرکت را دارد.

فساد می تواند به شکل های مختلفی باشد که هر کدام از آنها به عنوان جرم شناخته می شود،از این قبیل جرائم می توان به رشوه، تقلب، احتکار، تولید محصول بی کیفیت و محصول غیر ایمن اشاره کرد.

واژه سوت زن از رفتار ماموران پلیس اقتباس شده، ماموران با استفاده از سوت خود خبر از اتفاق افتادن حادثه ای غیر قانونی و یا تذکر درباره حادثه ای را می دهند. انجام این کار باعث آگاه سازی دیگران از این حادثه است.

سوت زن ها شامل چند دسته از افراد می شود:اول افرادی که داخل آن مجموعه هستند و فساد را دیده و گزارش کرده اند، دوم شامل افراد و مردم خارج از آن مجموعه می شود که از فساد باخبرند ، سوم شامل اشخاص حقوقی خواهد بود، همچنین علاوه بر این سه دسته گروه خبرنگاران و رسانه ها هم از اصلی ترین سوت زن ها هستند.

افزایش سوت زن ها در ادارات و سازمان ها منجر به شفافیت بیشتر می شود همچنین شفافیت بیشتر نیز منجر فساد کمتر خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس قوه قضائیه نیز حمایت خود را از گزارش های مردمی درباره فساد اعلام کرد و خبر از پیگیری قانونمند حمایت از سوت زن ها و به وجود آمدن سازو کار تشویق مالی را داده است.

شخصی اگر در محل کار خود افشاگری را انجام دهد ممکن است پیامد های زیادی برایش به وجود بیاید. از جمله این پیامد ها از دست دادن کار، مواجه شدن با محدویت ها در محیط کار، تعقیب اداری یا قضایی هستند که به دلیل قوانین کیفری یا مدنی موجود هستند، اما داشتن مدارک و مستندات می تواند نتیجه بدی را برای فرد افشاگر نداشته باشد.

دولت طرح حمایت و تشویق مطلعین مفاسد اداری را تصویب کرده و به مجلس فرستاده شده است. اما واقعیت این است که بارها تصویب این طرح در مجلس کلید خورده ولی تبدیل به قانون نشده، وجود موانع مختلف موجب شده که هنوز این طرح قانون نشود و در مجلس باقی بماند.

روشن نبودن منبع مالی تشویق افشا کنندگان مفاسد اداری و سازمانی یکی از این موارد است. مورد دیگر در این طرح عدم اطلاع مردم از مفاسد اقتصادی کلان است.

می توان انتظار داشت ارباب رجوع با مراجعه به ادارات در صورتی که با پیشنهاد رشوه روبرو شود،به عنوان افشاکننده، مورد را به قوه قضائیه گزارش دهد ولی این که مردم و شهروندان از فسادهای مالی عظیم مانند آنچه در پتروشیمی ها، صنایع داروسازی، واردات با ارز دولتی، توزیع گوشت وارداتی یارانه ای و... می گذرد کاملا بی خبرند. مفاسدی که تقریبا بیشتر پرونده های فساد اقتصادی را در برگرفته و مردم تا زمانی که جزئیات آن منتشر نشود کاملا از آن بی خبرند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: فساد جرائم شفافیت شفافیت انواع فساد سوت زن ها شورای شهر سوت زن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۱۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: نتیجه رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره به رسمیت شناختن فلسطین و وتو آمریکا در هفته گذشته قابل پیش‌ بینی بود. اگرچه کشورهای اروپایی به‌طور فزاینده ای از دولت فلسطینی حمایت می‌کنند، آمریکا هنوز مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. چرا؟

رمزی بارود روزنامه اینترنتی فلسطین کرونیکل, ستون نویس تارنمای میدل ایست مونیتور به چهار دلیلی که نماینده آمریکا در سازمان ملل این قطعنامه را وتو کرد، پرداخته است.

یک، محور سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه هنوز اولویت‎های اسرائیلی (رژیم صهیونیستی) است. از آنجایی که صهیونیست‌ها با ایده تشکیل دولت فلسطینی مخالف هستند یا هرگونه احقاق اساسی‎ترین حقوق فلسطینی‎ها را رد می‎کنند، رئیس‎جمهور ضعیف آمریکا هم نه شجاعت و نه تمایل دارد که با موضع تل‌آویو مخالفت کند.

دوم، این واقعیت که رژیم صهیونیستی رای دادن به فلسطین را معادل پاداش دادن به تروریسم با ایجاد یک دولت فلسطینی می‎دانست، نوعی گفتمان سیاسی را ایجاد کرد که رای مثبت آمریکا، یا امتناع از رای دادن، را به حمایت از این به اصطلاح تروریسم تبدیل می‎کرد.

سوم، جو بایدن ‎نمی‌توانست تنها چند ماه مانده به یکی از مناقشه ‌برانگیزترین انتخابات تاریخ آمریکا از لحاظ سیاسی از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت کند. به‌ویژه اینکه حزب جمهوری‎خواه نشان داده که حمایتش از اسرائیل کور و بی قید و شرط است. آنها همچنین آماده هستند تا از هر گونه اظهارنظری - چه رسد به اقدام - بایدن و مقامات او علیه تل‌آویو بهره‎برداری انتخاباتی کنند.

بیشتر بخوانید:‌ پشت پرده طولانی شدن نسل کشی در غزه غزه قوی‌تر از همیشه بازمی‌گردد | فلسطین در جنگ روایت‌ها پیروز شد راز پیروزی مقاومت در شجاعیه انزوای بیش از پیش واشنگتن

با این حال، رای‌گیری شورای امنیت و واکنش‌های پس از آن نشان داد نه فلسطین که این آمریکا است به‌دلیل موضع‌گیری‌های چند ماه پیش خود در قبال جنگ غزه عمیقا منزوی شده است.

رمزی بارود می‌نویسد:‌ در واقع، رای‎گیری نشان داد که اول، جامعه بین‎المللی تا حد اندازه در حمایت از فلسطینی‎ها متحد شده است.‌

دوم، رای مثبت فرانسه، نشان‎دهنده تغییر مواضع اساسی در اروپا نسبت به فلسطین است.

سوم، اظهارات کوبنده ایرلند، نروژ، اسپانیا و دیگران در این رابطه نشان می‎دهد که مسیر حمایت از فلسطین در اروپا در ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

و در نهایت اینکه، رای‌گیری و وتو شدن قطعنامه از سوی آمریکا نشان دهنده ناتوانی بایدن در خارج شدن از دامی بود که حامیان رژیم صهیونیستی بر او تحمیل کرده‌اند.

با این حال، با وجود نتیجه منفی رای‎گیری، فلسطینی‌ها اکنون عزم جدی پیدا کرده‌اند تا بر موانعی که تل‌آویو و واشنگتن پیش پای آنان گذاشته‌اند غلبه کنند. در حقیقت، این احساس جمعی از امید و توانمندی، نتیجه حمایت قوی از فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی نیست، بلکه نتیجه افزایش همدردی و حمایت از فلسطین در سراسر جهان و حتی مهمتر از آن، مقاومت مداوم فلسطینی‎ها در غزه است.

کد خبر 846658 برچسب‌ها اسرائیل سازمان ملل - شورای امنیت ایالات متحده آمریکا رژيم صهيونيستى فلسطین جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب از فساد جلوگیری می‌کند
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب باعث جلوگیری از فساد می‌شود
  • دولت از استاندار جدید لرستان حمایت کند/ لزوم برخورد قاطع با فساد
  • هر کسی رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند
  • صلح با تحقق عدالت در حق فلسطینیان محقق می‌شود
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات بزودی اعلام می‌شود
  • صدور حکم قطعی پرونده فساد در مدیریت اسبق شهرداری و شورای شهر تکاب
  • چرا رای‌گیری شورای امنیت درباره فلسطین امیدوارکننده است؟