Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزاری خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، متأسفانه بیشتر مشاوران در کشور برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان،‌ نمرات آنها را از جمله معیارهای مهم و اساسی در نظر می‌گیرند و سپس علاقه و بازار کار را در اولویت انتخاب رشته قرار می‌دهند،‌ این در حالی است که سنجش توانایی‌های دانش‌آموزان از جمله معیارهایی است که در فرآیند هدایت تحصیلی توجه کمتری به آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرام فیاضیان کارشناس مشاوره تحصیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بر ضرورت سنجش توانایی‌های دانش‌آموزان در فرآیند هدایت تحصیلی تاکید و اظهار کرد: علاقه دانش‌آموزان، آنان را به سمت انتخاب رشته صحیح هدایت می‌کند، در کنار این علاقه باید توانایی‌های دانش‌آموزان نیز غربال شود.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: دانش‌آموزی را تصور کنید که با هدف تحصیل در رشته حقوق،‌ گروه علوم انسانی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند، در چنین شرایطی باید بررسی شود دانش‌آموزان دارای روحیه جنگنده و دقیق برای انجام امور حقوقی و قضاوت است یا خیر. توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان از طریق آزمون روانشناسی شخصیت، ام‌بی‌تی‌آی و مصاحبه‌های تشخیصی مشخص خواهد شد.

این مشاور تحصیلی با اشاره به کم‌اهمیت بودن نمرات دانش‌آموزان در انتخاب رشته آنان گفت: شناسایی علایق، بررسی‌ رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و بازار کار آنان، در کنار غربالگری شخصیتی به دانش‌آموزان کمک می‌کند انتخاب رشته بهتری داشته باشند. مشاوران در مرحله آخر باید سراغ نمرات دانش‌آموزان بروند و بر اساس آن وضعیت ریاضی و ادبیات دانش‌آموزان را بسنجند، سنجش نمرات دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی نسبت به سایر معیارها از اهمیت کمتری برخوردار است.

وی بیان کرد: ممکن است دانش‌آموزان در یکی از دروس دچار ضعف باشند؛ اما بر اساس هدفی که برای آینده خود تعیین می‌کنند، بتوانند در درس مورد نظر خود پیشرفت کرده و نمره بهتری کسب کنند.

فیاضیان خاطرنشان کرد: اگر اختلالات بادگیری دانش‌آموزان را مد نظر قرار ندهیم، کاهش نمرات آنان را می‌توان به کم کاری خود فرد، ناهماهنگی با معلم و مشکل در روش انتقال مفاهیم آموزشی نسبت داد. دانش‌آموزان با روش مطالعه صحیح و حمایت معلمان می‌توانند نمره 10 دریک درس را به 20 تبدیل کنند.

وی افزود: متاسفانه آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی راهبرد مناسبی ندارد که به عنوان ملاک تشخیص در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بتواند از آن استفاده کند.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه ملاک و معیارهای هدایت تحصیلی آموزش و پرورش تغییر چندانی نکرده اظهار کرد: در این فرآیند بیشتر نمرات دانش‌آموزان ملاک قرار داده می‌شود. به دلیل ظرفیت مدارس نظری و استقبال بیش‌از اندازه دانش‌آموزان از رشته تجربی، در فرآیند هدایت تحصیلی برخی از رشته‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و بر روی آن‌ها هاشور می‌زنند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: در فرم هدایت تحصیلی دانش‌آموزی که معدلش 16 شده باشد، اجازه ندارد که رشته تجربی یا تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند. البته این معیار در مناطق مختلف کشور متفاوت است و بر اساس ظرفیت مدارس و جمعیت دانش‌آموزان تعیین می‌شود. مدارس در فرم هدایت تحصیلی برای برقراری تعادل میان رشته‌های تحصیلی، شرایط خاصی را در نظر می‌گیرند.

فیضیان بیان کرد: دانش‌آموزانی را از نزدیگ دیده‌ام که رشته‌های فنی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند اما ترجیح داده‌اند در رشته‌های دانشگاهی مانند مکانیک، علوم آزمایشگاهی و داروسازی ادامه تحصیل دهند. چنین اقداماتی از جهت‌گیری‌های غلط آموزش و پرورش ناشی می‌شود.

وی افزود: در صورتی که هدایت تحصیلی مسیر صحیحی را بگذراند، نیروهای متخصص و علاقمند در مدارس و دانشگاه‌ها تربیت شده که به پیشرفت کشور کمک زیادی می‌کنند.

این مشاور تحصیلی با ذکر مثالی یادآور شد: اگر فردی رشته میکروبیولوژی را برای ادامه تحصیل انتخاب کند، علاقه او منجر می‌شود عملکرد بهتری در امور آزمایشگاهی داشته باشد. چنین اقداماتی بر نظام اقتصادی کشور نیز تاثیر مثبتی داشته و منجر به پیشرفت خواهد شد.

انتهای پیام/

31 / 320 پدرام فیاضیان هدایت تحصیلی انتخاب رشته آموزش و پرورش توانایی فردی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: هدایت تحصیلی انتخاب رشته آموزش و پرورش توانایی فردی برای ادامه تحصیل انتخاب نمرات دانش آموزان دانش آموزان آموزش و پرورش هدایت تحصیلی تحصیلی دانش انتخاب رشته توانایی ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۲۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد و تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد. این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: بر این اساس تا ۵ سال آینده هزار هنرستان جدید ساخته می‌شود و ۸۰۰ هنرستان هم با تبدیل کاربری ایجاد می‌شوند و تا پایان برنامه هفتم ۲۵۰۰ واحد هنرستان به واحد تولیدی تبدیل می‌شود.

صحرایی ادامه داد: به هنرستان‌های جوار صنعت تسهیلات داده می‌شود و هنرستان‌های تیزهوشان راه‌اندازی می‌شود و وزارتخانه‌های تعاون، نفت، صمت، گردشگری، راه، بهداشت، ورزش، محیط زیست و کشور مکلف به ایجاد حداقل ۵ هنرستان شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع تغییر تقویم آموزشی در قالب طرح در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان