Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@22:50:45 GMT

مروری بر مروارید عملیات‌های دفاع مقدس

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۳۶۹۴

مروری بر مروارید عملیات‌های دفاع مقدس

عملیات «مروارید» نام یکی از عملیات‌های دریایی ـ هوایی دوران دفاع مقدس است که توانست نقش موثری در فلج کردن گلوگاه اقتصاد نفتی عراق داشته باشد.

هفتم آذر سال ۱۳۵۹ عملیاتی دریایی از سوی نیرو‌های ایرانی علیه مهاجمان بعثی انجام شد که به «عملیات مروارید» معروف است. در نتیجه این عملیات نیروی دریایی عراق قوای نظامی خود را تماما از دست داد و دو سکوی عظیم نفتی «البکر» و «الامیه» که در اروندرود قرار داشتند و صدور نفت عراق از این دو سکو انجام می‌شد هدف قرار گرفت و صدور نفت عراق قطع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عملیات توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش و با هماهنگی و شجاعت خلبانان نیروی هوایی انجام شد و دشمن تلاش زیادی برای بازپس‌گیری این دو سکوی نفتی خود کرد.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یک اثر موشن‌گرافی به معرفی و شرح این عملیات پرداخته است که در ادامه آن را می‌بینید.

دفاع‌پرس/

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۳۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با سالگرد عملیات بیت المقدس در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱، مصاحبه ای از سرتیپ بازنشسته توپخانه و ستاد «مسعود بختیاری» از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، افسر عملیاتی قرارگاه کربلا از طراحان عملیات بیت المقدس(عملیات آزادسازی خرمشهر) در خصوص نحوه طرح‌ریزی، اجرای و در نهایت موفقیت عملیات بیت‌المقدس در سایت جماران منتشر شد.

در بخش ابتدایی این گفتگو امیر بختیاری توضیحاتی درباره نقش ارتش در مدیریت جنگ پرداخته و می گوید؛« مدیریت صحنه جنگ را ارتش بر عهده داشت. به این دلیل که در آن زمان هنوز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انسجام سازمانی پیدا نکرده بود. اساساً سپاه به عنوان فرماندهی کل تشکیل نشده بود و به صورت سپاه شهری با وظیفه انتظامی عمل می‌کرد. آقای ابوشریف و مرتضی رضایی که هر دو به فرماندهی سپاه منصوب شدند، اساساً معتقد به جنگیدن سپاه با دشمن خارجی نبودند و اعتقاد داشتند که سپاه وظیفه دیگری دارد. اما تعدادی دیگر که از فرماندهان سپاه که عمدتاً متعلق به استان خوزستان بودند مثل آقای شمخانی، سردار رشید، احمد غلامپور و شهید احمد سوداگر اعتقاد داشتند که سپاه باید در جنگ برون مرزی نیز شرکت کند. غرض این بود که بگویم در سال اول جنگ مدیریت صحنه بر عهده ارتش است، زیرا نیروهای سپاه هم فاقد سازمان و هم فاقد تجربه هستند.»

خبرآنلاین در بازنشر این گفتگو در رسانه خود، این بخش از اظهارات امیر بختیاری را محور تیتر خود قرار داده و سهوا نام آقای محسن رضایی را به جای مرتضی رضایی آورده بود، که به این وسیله از این اشتباه سهوی عذرخواهی می کند.

متن کامل این گفتگو با تیتر «امیر سرتیپ بختیاری: در ارتش مخالفت چندانی با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر وجود نداشت /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند» را بخوانید.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901285

دیگر خبرها

  • اجرای عملیات رنگ‌آمیزی جداول میانی خیابان دفاع مقدس
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس در عراق
  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده
  • توضیح درباره یک خبر از دوران دفاع مقدس و محسن رضایی
  • امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است