Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان با کمک گرافین حسگر زیستی‌ای طراحی کرده‌اند که به ماده هیستامین حساس است؛ یعنی می‌تواند گوشت و ماهی فاسد را تشخیص دهد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه آیووا در آمریکا حسگری را با کمک چاپگر‌های جت آئروسل با وضوح بالا روی یک فیلم پلیمری انعطاف‌پذیر طراحی کردند که به هیستامین، ماده نشانگر فساد ماهی و گوشت، حساس است و می‌تواند این ماده را تا ۴۱/۳ قسمت در میلیون تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این در حالی است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده، دستورالعمل هیستامین ۵۰ قسمت در میلیون را برای ماهی تعیین کرده است و در نتیجه این حسگر جدید حساسیت کافی برای تشخیص تازگی و ایمنی مواد غذایی را دارد.
محققان این حسگر را مبتنی بر گرافین ساخته‌اند؛ ابرماده‌ای که یک لانه زنبوری کربن با ضخامت یک اتم است و به دلیل استحکام، خاصیت هدایت الکتریکی، انعطاف‌پذیری و سازگاری با محیط زیست بسیار ارزشمند است. به کار بردن گرافین روی حسگر یک بار مصرف ایمنی مواد غذایی، با کمک فناوری‌ای با نام فناوری چاپ هوا-جت امکان‌پذیر است که روشی بسیار ارزان قیمت است و به اندازه کافی دقیق است تا الکترود‌های بسیار حساسی را برای حسگر‌های الکتروشیمیایی برای تشخیص مولکول‌های کوچک مانند هیستامین بسازد.
محققان شرح می‌دهند که الکترود‌های گرافینی توسط چاپ هوا-جت روی یک پلیمر منعطف چاپ شد و سپس با اتصال آنتی‌بادی‌های هیستامین به گرافین، به حسگر‌های هیستامین تبدیل شد. آنتی‌بادی‌ها به طور خاص مولکول‌های هیستامین را به هم متصل می‌کنند. هیستامین انتقال الکترون را مسدود می‌کند و مقاومت الکتریکی را افزایش می‌دهد و این تغییر مقاومت توسط سنسور اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.
به گفته آن‌ها، این سنسور هیستامین فقط مخصوص ارزیابی گوشت و ماهی نیست. از آنجا که باکتری‌ها در مواد غذایی هیستامین تولید می‌کنند، این حسگر می‌تواند شاخص خوبی برای ماندگاری مواد غذایی باشد.
محققان می‌گویند که می‌توان این حسگر را ارتقا داد و با بهبود عملکرد چاپ هوا-جت، می‌توان به طیف متنوعی از کاربرد‌های سنجشی از جمله تشخیص سموم محیطی، تشخیص پاتوژن ناشی از مواد غذایی دست یافت و حتی از آن در ساخت ابزار پوشیدنی ناظر بر سلامتی افراد و تشخیص سلامتی استفاده کرد.
آن‌ها همچنین ادعا می‌کنند که با جابه‌جایی آنتی‌بادی‌های متصل به سنسور‌های چاپ شده، می‌توانند باکتری سالمونلا یا سرطان‌ها یا بیماری‌های حیوانی مانند آنفلوانزای مرغی را نیز تشخیص دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مواد غذایی فناوری نانو هیستامین مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۴۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!

ایتنا - محققان توانستند با استفاده از هوش مصنوعی ارتباط بین میکروبیوم روده و بیماری آلزایمر را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و به نتایج قابل توجهی برسند.
این تحقیق جدید می‌تواند گامی مهم در شناخت بهتر این بیماری شایع و یافتن راه‌های درمانی جدید برای آن باشد.

دکتر فیشیونگ چنگ، از محققان مرکز ژنوم کلینیک کلیولند و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: بیماری آلزایمر یک چالش بزرگ در پزشکی است، زیرا درمان موثری برای آن وجود ندارد. با این حال، محور ارتباطی مغز و روده پتانسیل بالایی برای درمان اختلالات مغزی از خود نشان داده است.

در این تحقیق که در مجله سل ریپورتز منتشر شده، محققان ابتدا ویژگی‌های بیش از یک میلیون جفت بالقوه متابولیت و گیرنده را با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی کردند تا ببینند کدام یک از آنها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند.

دکتر چنگ توضیح می‌دهد: متابولیت‌های روده کلید بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک بدن هستند. اما مشکل این است که ما ده‌ها هزار گیرنده و هزاران متابولیت در بدن داریم. تشخیص اینکه کدام متابولیت به کدام گیرنده متصل می‌شود، بسیار دشوار است. از این رو، از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی این اتصالات استفاده کردیم.

پس از شناسایی متابولیت‌های متصل به گیرنده‌های خاص، محققان توانستند مسیرهای بیولوژیکی را که این متابولیت‌ها می‌توانند تحت تاثیر قرار دهند و همچنین اهداف برخی گیرنده‌ها را شناسایی کنند.

یکی از یافته‌های جالب این بود که دو متابولیت به نام‌های آگماتین و فنیل‌آمین که توسط باکتری‌های روده تولید می‌شوند، می‌توانند سطوح پروتئین تاو را که با بیماری آلزایمر مرتبط است، در نورون‌ها کاهش دهند.

دکتر استیو گاندرون، متخصص ایمونولوژی در توضیح این یافته می‌گوید: روده مانند یک بازار شلوغ است که در آن انواع مواد شیمیایی مبادله می‌شوند. این مواد می‌توانند از جریان خون استفاده و به مغز راه پیدا کنند. اگر این مواد نامناسب باشند، مانند مواد التهابی، احتمال زوال مغز و ابتلا به آلزایمر وجود خواهد داشت.

محققان در ادامه آزمایشات بر روی سلول‌های بنیادی بیماران آلزایمری، مشاهده کردند که این دو متابولیت می‌توانند سطوح تاو را در نورون‌ها کاهش دهند. این یافته امیدوارکننده است، زیرا تجمع پروتئین تاو با ایجاد بیماری آلزایمر مرتبط است.

دکتر چنگ در این باره می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که بهبود سلامت روده ممکن است بر سطوح تاو در مغز تاثیرگذار باشد و از بیماری آلزایمر پیشگیری یا حتی آن را درمان کند. البته برای بررسی بیشتر این فرضیه به تحقیقات گسترده‌تری در آینده نیاز است.

این تحقیق در حالی انجام شده که ۹۹ درصد آزمایشات بالینی در زمینه مداخلات دارویی برای آلزایمر تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. کارشناسان امیدوارند یافته‌های این مطالعه، هدف درمانی جدیدی را در زمینه آلزایمر ارائه دهد.

دیگر خبرها

  • توصیه‌هایی برای مقابله با بیماری آسم
  • این مواد غذایی قند پنهان دارند
  • همکاری دانشگاه‌ها و پلیس آمریکا در شناسایی حامیان فلسطین
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • تولید برچسب هوشمند برای پایش سلامت مواد غذایی دریایی
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • برچسب هوشمند برای پایش مواد غذایی دریایی ساخته شد
  • پایش مواد غذایی دریایی با جوهر هوشمند ایرانی
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟