Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:03:31 GMT

روشن شدن ژنراتورهای برق بیمارستان‌های یمن

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۹۰۰۴

روشن شدن ژنراتورهای برق بیمارستان‌های یمن

این محموله‌های هر چند اندک، زمانی وارد بندر الحدیده شد که بسیاری از بیمارستان‌های یمن به دلیل نبود سوخت، از فعالیت بازمانده بودند و آمار تلفات انسانی در این کشور به دلیل تعطیلی مراکز درمانی افزایش یافته بود.

یکی از مشکلات اساسی یمن کمبود نیروگاه‌های تولید برق دولتی در این کشور می‌باشد به حدی که برق تولیدی در این کشور قبل از آغاز تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی سعودی کمتر از یک هزار مگاوات بود که اگر بخواهیم در مقایسه‌ای این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که تولید و مصرف شهر «مدینه نبی» در عربستان چند برابر کل یمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"یحیی عباس شرف‌الدین" معاون رئیس بنادر دریای سرخ در الحدیده در ارتباط با پهلو گرفتن سه کشتی یاد شده، اعلام کرد که نفتکش "سیوزیت" حامل ۲۹ هزار و ۱۳۴ تن بنزین، نفتکش "سی هات" حامل ۲۷ هزار تن گازوئیل و نفتکش "حافظ" حامل ۲۶ هزار و ۹۵۳ تن گاز مایع است که وارد بندر الحدیده شد.  

مقامات صنعا پیش از این اعلام کرده بودند که ائتلاف متجاوز بیش از یک ماه است که ۱۰ نفتکش یمنی را به رغم دریافت مجوزهای بین‌المللی برای سوخت‌رسانی به بخش‌های حیاتی این کشور به ویژه بیمارستان‌ها در بندر «جیزان» عربستان توقیف کرده‌ و اجازه ورود آنها به بنادر یمن را که با یک فاجعه انسانی روبرو است، نمی‌دهند.  

«جنبش انصارالله» یمن نیز هشتم تیر ماه اعلام کرده بود که ائتلاف عربی - آمریکایی ۲۲ نفتکش حامل ۵۳۶ هزار تن سوخت یمنی‌ها را توقیف کرده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت نفت یمن، نفتکش‌های توقیف شده از سوی نیروهای ائتلاف سعودی حامل بیش از ۱۴۴ هزار تن گازوییل، بیش از ۲۶۳ هزار تن بنزین، ۲۹ هزار تن گاز مایع و ۱۰۰ هزار تن مازوت هستند.

مدت زمان توقیف این نفتکش‌ها بین ۵۰ تا ۹۹ روز است و طولانی‌ترین مدت توقیف مربوط به نفتکش "دیناستی" حامل ۲۹ هزار و ۲۶۲ تن گاز مایع است.

شرکت نفت یمن اعلام کرده که دزدی دریایی از نفتکش‌های این کشور در حالی از سوی نیروهای ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان انجام می‌شود که این نفتکش‌های حامل مشتقات نفتی از مجوزهای بین‌المللی برخوردار است و توقیف آن‌ها نقض مفاد کنوانسیون بین‌المللی حقوق بشر و مقررات بین‌المللی بشر دوستانه و تمامی قوانین و عرف معمول و بی‌توجهی دائمی به مفاد اساسی و اهداف توافق سوئد است که بر ورود مواد اولیه و کمک‌های بشردوستانه به منظور تامین نیازهای مردم یمن از طریق بندر الحدیده تاکید دارد.

مردم یمن هم اکنون شرایط ویژه‌ای را می‌گذرانند؛ یمنی‌ها از طرفی با شیوع «ویروس کرونا» درگیر هستند و از طرف دیگر محاصره همه جانبه، بمباران‌های بی‌وقفه و ادامه جنگ ائتلاف عربی – آمریکایی که وارد ششمین سال متوالی خود شده، آمار تلفات غیرنظامیان به ویژه کودکان و زنان بی‌دفاع یمنی را بالا برده است.

پیش از این وزارت بهداشت یمن هشدار داده بود، در صورتی که نیروهای ائتلاف و متجاوز سعودی - آمریکایی - اماراتی همچنان به توقیف نفتکش‌های حامل مشتقات نفتی ادامه دهد، این کشور با فاجعه انسانی قریب‌الوقوعی مواجه است، زیرا تاکنون سه کارخانه تولید اکسیژن در صنعا به دلیل نبود سوخت، تعطیل شده‌اند.  

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است.  

محاصره همه جانبه یمن از سوی ائتلاف متجاوز، جمعیت حدود ۳۰ میلیونی این کشور به ویژه کودکان و زنان را با مشکلات بی‌شماری مواجه کرده، تا جایی که حتی صدای برخی مجامع بین‌المللی و حقوق بشری را که همواره با دریافت دلارهای سعودی سکوت اختیار می‌کنند نیز درآورده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز جمعه گذشته با انتشار گزارشی، هشدار داد که کمبود شدید کمک‌های بشردوستانه به یمن در نتیجه شیوع ویروس کرونا و محاصره همه جانبه این کشور، یک فاجعه انسانی را رقم خواهد زد. در این گزارش تصریح شده که میلیون‌ها کودک در یمن به دلیل کاهش شدید کمک‌های بشردوستانه (و محاصره همه جانبه) در سایه همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است در آستانه گرسنگی و سوء تغذیه قرار گیرند.

«یونیسف» خاطرنشان کرده که بخش بهداشت و تاسیسات زیربنایی یمن که در اثر جنگ از بین رفته‌اند، در حال مبارزه جهت فائق آمدن بر ویروس کرونا هستند و ممکن است وضعیت بد کودکان یمنی به شدت رو به وخامت بگذارد.

در طول تجاوز ائتلاف عربی _ آمریکایی به سرکردگی آل سعود به یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شده، بخش بهداشت و درمان این کشور که از کمبود شدید دارو رنج می‌برد، متلاشی شده و در اثر گسترش بیماری‌های واگیردار نیز هزاران شهروند یمنی جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که میلیون‌ها  یمنی در این کشور قحطی زده با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند و از کمبود لوازم پزشکی و بهداشتی در رنج شدید به سر می‌برند.

وزارت بهداشت یمن سال پیش اعلام کرده بود که بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر تجاوز سعودی - آمریکایی به یمن معلول و دچار نقص عضو شده‌اند و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یمنی نیز به دلیل مشکلات بهداشتی در طول سال‌های جنگ به وبا مبتلا شده‌اند که تاکنون ۳ هزارو۷۰۰ نفر آنها بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که ۴۰ درصد آنها کودک بوده‌اند.

وزارت بهداشت «دولت نجات ملی یمن» نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که با ادامه لجبازی ائتلاف سعودی - اماراتی و پشتیبانی آمریکا مبنی بر توقیف کشتی‌های حامل سوخت در نزدیکی بنادر «جیزان» عربستان و جلوگیری از ورود فرآورده‌های نفتی به یمن که بیش از یک ماه ادامه دارد، شاهد بحران بسیار بزرگی در تمام زمینه‌ها بویژه در بخش بهداشت هستیم.

نبود سوخت در یمن هم ژنراتورهای تولید برق بیمارستان‌های این کشور را از کار انداخته و هم آمبولانس‌ها نمی‌توانند بیماران را جابجا کنند و در عین حال نقل و انتقال لوازم و تجهیزات پزشکی به نقاط مختلف این کشور مختل کرده است.

وزارت بهداشت یمن در این باره اعلام کرد که مشکل کمبود سوخت تنها به دایر بودن بیمارستان‌ها منحصر نمی‌شود، بلکه با نبود بنزین، امکان انتقال بیمار به بیمارستان‌ها وجود نخواهد داشت و همین امر سبب خواهد شد، بسیاری از بیماران در منازل بمانند و به خاطر عدم دسترسی به مراکز بهداشتی، در سکوت کامل جان خود را از دست بدهند.

این وزارتخانه، سازمان ملل متحد و دبیر کل آن و نماینده ویژه این سازمان در یمن را در کنار ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان مسئول پیامدهای فاجعه‌آمیز ناشی از محاصره یمن معرفی کرده است.

هرچند روز گذشته سه فروند کشتی حامل سوخت در بندر الحدیده یمن پهلو گرفت و تخلیه محموله‌های آنها آغاز شده، اما این اقدام موقتی است و شاید این میزان سوخت حتی کفاف مصرف یک ماه یمنی‌ها را نیز ندهد و باید برای این موضوع چاره‌ای اساسی اندیشیده شود. در روزها و ماههای گذشته رزمندگان یمنی چندین بار با موشک‌های زمین به زمین و دوربود خود و همچنین پهپادهای تهاجمی چندین مواضع نظامی، امنیتی و پایگاه هوایی «خمیس مشیط» در نزدیکی ریاض را به دلیل ادامه جنایت‌های ائتلاف عربی – آمریکایی در حق مردم یمن هدف قرار داده‌اند و اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه بمباران مناطق مسکونی و محاصره یمن، به حملات خود ادامه خواهند داد و دیگر مناطق عربستان و امارات هدف قرار خواهد گرفت.

ادامه جنگ یمن فقط به نفع غربی‌ها به ویژه آمریکا و انگلیس و همچنین رژیم صهیونیستی خواهد بود و نه تنها هیچ نفعی برای منطقه نخواهد داشت، بلکه فقط منابع انسانی و مادی مسلمانان را از بین خواهد برد، از این رو کشورهای اسلامی باید برای توقف سریع آن چاره‌ای بیندیشند و سران سعودی و امارات را برای برقراری آتش‌بس در یمن تحت فشار قرار دهند.

برچسب‌ها سازمان ملل متحد یمن صندوق کودکان سازمان ملل متحد رژیم صهیونیستی ریاض

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد یمن رژیم صهیونیستی ریاض سازمان ملل متحد یمن رژیم صهیونیستی ریاض آمریکایی به سرکردگی سازمان ملل متحد اعلام کرده وزارت بهداشت بیمارستان ها بندر الحدیده فاجعه انسانی ائتلاف عربی ویروس کرونا بین المللی نفتکش ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۹۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت به ایستگاه پایانی می‌رسد و پرونده آن با انتخاب ۴۵ نماینده باقی‌مانده و مشخص شدن تکلیف همه ۲۹۰ کرسی بهارستان بسته می‌شود تا از ۷ خرداد شاهد آغاز به کار مجلس جدید باشیم.

گرچه به طور معمول دور دوم انتخابات مجلس شور و حرارت مرحله نخست را ندارد، اما از آن‌جا که تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. در این راستا احزاب و تشکل‌هایی که نامزدهایشان به دور دوم راه یافته‌اند تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده بهارستان دارند.

وحدت پایداری و شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات

در این میان شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در دور دوم ۱۳ گزینه در تهران دارد که برای کسب سهمیه‌های باقیمانده این شهر رقابتی جدی با نامزد‌های سایر لیست‌ها خواهند داشت.

با این‌حال امیرابراهیم رسولی سخنگوی این شورا در گفتگو با ایرنا از ارائه لیست کامل ۱۶ نفره برای دور دوم خبر داد و تأکید کرد: شورای ائتلاف به هیچ عنوان لیست ناقص نمی‌دهد و از نامزد‌هایی که در دور دوم حضور دارند به یک لیست ۱۶ نفره می‌رسیم. بر همین اساس جلسات این شورا با نامزد‌های مرتبط با این جریان در حال برگزاری است، و با توجه به سوابق و عملکرد آنها، فهرست را نهایی می‌کنیم و هرچه مردم تصمیم بگیرند برای ما قابل احترام است.

او هم‌چنین با تأیید تداوم هماهنگی و وحدت شورای ائتلاف با جبهه پایداری برای دور دوم انتخابات، می‌گوید:، چون بنای ما بر ارائه لیست کامل است، با دیگر گزینه‌ها نیز رایزنی خواهیم داشت تا در مورد ۳ نفر باقی‌مانده به جمع‌بندی برسیم.

جبهه پایداری هم از تمایل خود برای حفظ وحدت با شورای ائتلاف خبر داد. مجید متقی‌فر سخنگوی این تشکل سیاسی ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: تلاش ما این است که همان فضای وحدت با شورای ائتلاف که در دور اول وجود داشت را ادامه بدهیم و بعید است که وحدت دور اول در این دور، بهم بخورد.

ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی موسوم به اُمناء که در آستانه انتخابات ۱۱ اسفند برای نخستین بار اعلام موجودیت کرد نیز دیگر تشکلی است که تعدادی از نامزد‌های آن به دور دوم راه یافته‌اند.

اُمناء در دور اول انتخابات تنها در تهران لیست ارائه داد که از میان ۳۰ گزینه معرفی شده توسط این تشکل، ۷ نفر موفق به کسب آراء لازم برای جلوس بر کرسی‌های بهارستان شدند، که البته این افراد گزینه‌های اختصاصی امناء نبودند و تقریبا در لیست‌های دیگر ـ شانا و صبح ایران ـ هم حضور داشتند.

تصمیم امناء برای انتخابات ۲۱ اردیبهشت چیست؟

امناء در دور اول انتخابات در شهرستان‌ها رسما از گزینه‌ای حمایت نکرد، اما از آن‌جا که جبهه شریان یکی از تشکل‌هایی است که ائتلاف امناء را شکل داده‌اند بنابراین گزینه‌هایی را که با حمایت شریان به مجلس راه یافته‌اند می‌توان هم‌سو با امناء نیز به حساب آورد.

ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی برای دور دوم هم برنامه دارد و میدان رقابت را خالی نکرده است. در این راستا محمد رضا میرشمسی رئیس هیأت اجرایی امناء در گفتگو با خبرنگار ایرنا، برنامه‌های انتخاباتی تشکل متبوعش در تهران برای دور دوم را تشریح کرد و گفت: ما از بین افرادی که در دور اول انتخاب نشدند افراد خودمان را معرفی خواهیم کرد. اما از آنجا که برخی افراد لیست قبل در جمع ۳۲ نفر نیستند، از این‌رو باید افراد دیگری را جایگزین آنها کنیم که در حال بررسی این مورد هستیم. 

سید نظام‌الدین موسوی دبیر شورای مرکزی این ائتلاف نیز با اشاره به این‌که ۱۵ نامزد امناء که در لیست مرحله اول بودند توانستند وارد رقابت انتخابات مرحله دوم شوند، گفته بود: تلاش ما این است که از این ۱۵ نفر حمایت کنیم مگر آنکه به جمع‌بندی جدیدی برسیم.

وی هم‌چنین اعلام کرد: تاکنون مذاکره‌ای با جبهه صبح ایران برای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات نداشته‌ایم، و تلاش ما این است که قبل از شروع تبلیغات مرحله دوم لیست قطعی امناء منتشر شود لذا احتمالا این لیست تا اواسط اردیبهشت‌ماه اعلام خواهد شد.

از فهرست مشترک جامعه مدرسین تا رونمایی از فهرست وفاداران انقلاب

جامعه اسلامی مهندسین هم از معرکه دور دوم انتخابات دور نمانده و به‌رغم آن‌که دبیرکل آن با وجود تغییر حوزه انتخابیه هم توفیقی در کسب رأی مردم نداشت، اما بنا دارد در دور دوم انتخابات خودی نشان بدهد و با ارائه لیست نام خود را در جرگه بازیگران این عرصه ثبت کند.

در این زمینه قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین در گفتگو با ایرنا، در مورد موضع این تشکل در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به نقل از محمدرضا باهنر گفت: ما برای دور دوم انتخابات بررسی‌ها و مشورت‌هایمان را انجام داده‌ایم و تقریبا فهرستی را از بین ۳۲ نفری که به مرحله دوم رفتند انتخاب کرده‌ایم که احتمالا تا چند روز آینده در رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

به این ترتیب ظاهرا جامعه اسلامی مهندسین فهرستی متشکل از گزینه‌های شانا و امناء و درواقع مشترک با آنها ارائه خواهد کرد.

جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی سه‌شنبه ۴ اردیبهشت از فهرست انتخاباتی خود رونمایی کرد؛ شعار این فهرست، "انقلابی، کارآمد و مردمی" است. علاوه بر وفاداران، جبهه صبح ایران هم از بازیگران فعال در مرحله دوم انتخابات محسوب می‌شود.

ابوالفضل ظهره‌وند عضو فهرست جبهه صبح ایران هم در گفتگو با ایرنا از ارائه فهرست توسط این جبهه خبر داد و گفت: علاوه بر این تشکل سه تشکل دیگر هم فهرست خود را منتشر می‌کنند. 

شورای وحدت اصول‌گرایان نیز که در دور اول انتخابات حضور فعالی داشت و اولین تشکلی از جریان اصول‌گرا بود که لیست مستقلی برای انتخابات ۱۱ اسفند ارائه کرد، اعلام کرده: برای دور دوم انتخابات نیز گزینه‌های مدنظرش را به مردم معرفی خواهد کرد و بنا دارد وحدت رویه‌ای میان نمایندگان منتخب ایجاد کند که درنهایت بتواند فراکسیون وحدت را به منظور رسیدگی به اولویت‌های کشور در سه حوزه مدیریت، قانونگذاری و نظارت در مجلس شورای اسلامی شکل دهند و گرهی از مشکلات مردم بگشایند.

دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس

علی کیهانیان عضو هیأت عالی شورای وحدت اصولگرایان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر تهران در حوزه‌های انتخابیه‌ای که به دور دوم کشیده شده هم در حال تنظیم لیست و فهرست کاندیدا‌های مورد حمایت خود هستیم. 

حزب موتلفه اسلامی که از احزاب قدیمی اصولگرا ـ در طیف سنتی‌های اصولگرا ـ شناخته می‌شود می‌خواهد از گزینه‌های مورد نظر خود در آوردگاه ۲۱ اردیبهشت ماه حمایت کند.

حمیدرضا ترقی قائم مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در حاشیه نشست منتخبین دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حزب مؤتلفه تحت عنوان «اولویت‌های مجلس تحول و تکامل» به خبرنگار ایرنا گفت: از بین کسانی که به دور دوم راه یافته‌اند افرادی را که از نظر فکری مواضع‌شان مورد تایید ماست انتخاب و به زودی اعلام می‌کنیم. در مورد کلیات این شاخص‌ها به نتیجه رسیده‌ایم.

پیام انتخاباتی حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی به کاندیدا‌ها

تحرکات انتخاباتی فقط محدود به اصولگرایان نمی‌شود، بلکه تعدادی از بازیگران سیاسی اصلاح‌طلب هم برای انتخابات دور خیز برداشته‌اند که در این راستا می‌توان به حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی اشاره کرد.

اعتماد ملی اعلام کرده با توجه به آن‌که هنوز ۴۵ نماینده مجلس آینده مشخصا نشده‌اند، از هر کدام از آنها که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان باشند حمایت خواهد کرد.

محمدصادق جوادی‌حصار سخنگوی اعتماد ملی در این‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: در تهران گزینه نزدیک به اصلاحات به دور دوم راه نیافته، اما برای مراکز استان‌ها هر استان یا شهرستانی که نیروی اصلاح‌طلب یا متمایل به اصلاح‌طلبان در آنجا وجود داشته باشد و تقاضای کتبی بدهد که در لیست ما قرار بگیرد از آنها حمایت کنیم.

به این ترتیب به نظر می‌رسد دور دوم انتخابات به‌ویژه در حوزه انتخابیه تهران حساسیت و هیجان خاصی داشته باشد.

به هر حال باید منتظر ۲۱ اردیبهشت بمانیم و ببینیم درنهایت مردم چه تصمیمی خواهند گرفت و بعد از انتخاب ۴۵ نماینده باقی‌مانده ترکیب مجلس آینده به چه صورت خواهد بود؟

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • میلیون ها یمنی خواستار ادامه عملیات علیه اشغالگران شدند
  • راهپیمایی باشکوه یمنی‌ها در حمایت از غزه
  • یمنی‌ ها کشتی تجاری اسرائیل را هدف قرار دادند
  • یمنی‌ها کشتی تجاری اسرائیل را هدف قرار دادند
  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند
  • نماهنگ جدید ابوذر روحی منتشر شد + دانلود نماهنگ حماسی «نحن المقاومون»
  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی
  • دادستان کل کشور: مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس