Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@19:53:02 GMT

رژیم خام خواری چیست؟ + مزایا و معایب

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۹۳۰۵

رژیم خام خواری چیست؟ + مزایا و معایب

خام خواری تغذیه با مواد خام گیاهی است که طبیعت آن را در برابر اشعه خورشید ساخته و پرداخته و در اختیار بشر قرار داده‌است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا​، رژیم خام خواری از یک دهه پیش مورد توجه قرار گرفت و در سال های اخیر محبوبیت بیشتری یافت. طرفداران رژیم خام خواری بیشتر وگان ها هستند که معتقدند غذاهای گیاهی باید در طبیعی ترین حالت (نپخته و فرآوری نشده) مصرف شود چون آنزیم های طبیعی در غذاهای زنده مزایای فراوانی برای بدن دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خام خوار به فردی گفته می شود که تنها غذاهای خام مصرف می کند. نکته اینجاست که مصرف چه مقدار از مواد خام سبب می شود که فردی را خام خوار بنامیم. بیشتر متخصصین معتقدند که اگر 75 درصد از غذای مصرفی فردی یا بیش از این مقدار را مواد غذایی خام تشکیل دهند، چنین فردی را می توان خام خوار به حساب آورد.

در این رژیم غذایی همه غذاها با منشأ حیوانی، و همه غذاهای طبخ شده در دمای بالاتر از ۴۸ درجه سانتی‌گراد (۱۱۸ فارنهایت) حذف شده‌اند.

خام خوارها چه میخورند؟

این رژیم به طور کامل از غذاهای خام تشکیل شده است. این غذاها شامل میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها، غلات و حبوبات ( که معمولا خیس خورده یا جوانه زده هستند ) و جلبک دریایی است. در رژیم خام خواری بیشتر از روش آب گیری، خشک کردن، خیساندن و جوانه زدن استفاده می شود.

تمام مواد غذایی گیاه‌خواری، بدون این که دخالتی از نظر پختن، حرارت دادن، بو دادن و کنسرو کردن در آن بشود یا فعل و انفعالات شیمایی در آن انجام گردد تا در نتیجه موجب تغییر حالات فیزیکی یا شیمیایی آن بشود، استفاده میشود. در این روش تغذیه گوشت و لبنیات و فراورده‌های آن و تخم مرغ به هیچ نوع و صورتی مصرف نمی‌شود، خام خواران از مواد محرکه نه به عنوان محرکه بودن بلکه به دلیل تغیر شکل یافتن محصول و حرارت دیدین آنها مانند قهوه، چای، الکل، یا سیگار خوداری می‌کنند و آن‌ها را به کار نمی‌برند (برخی افراد تحت این رژیم، شیر خام تازه دوشیده شده و تخم مرغ نپخته هم مصرف می کنند. البته باید به خاطر داشته باشیم که مصرف شیر خام خطرناک است و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، حتماً باید شیر را پاستوریزه نمود. تخم مرغ را هم برای نابود کردن سالمونلا باید قبل از مصرف پخت، از هر ۳۰۰۰۰ تخم مرغ، یک تخم مرغ آلوده به سالمونلا است.

حبوبات و غلات و به شکل آرد و پخته شده مانند نان و شیرینی و بیسکویت در آن ‌جایی ندارد.

تاریخچه رژیم غذایی خام خواری

طرفداران رژیم غذایی خام خواری اعتقاد دارند که این رژیم متعلق به دوران ماقبل تاریخ است؛ زمانی که انسان ها هنوز آتش را کشف نکرده بودند. همچنین این طرفداران باور دارند که دستگاه گوارش انسان به خصوص برای هضم مواد غذایی خام و انواع سبزیجات تکامل یافته است. ابداع اولین رژیم های غذایی خام خواری به قرن 19 بر می گردد.

معایب رژیم خام خواری:

ازدیاد مس: حبوبات و منابع پروتئین گیاهی دارای مقدار زیادی عنصر مس و مقدار کمی از عنصر روی می باشند و امروزه اکثر افراد دارای مس مازاد در بدنشان می باشند.

مقدار زیاد کربوهیدرات: حبوبات و غلات دارای مقدار زیادی کربوهیدرات می باشند، مصرف بی رویه آن ها باعث تولید بیش از حد آنزیم های گوارشی و هورمون انسولین و تخلیه بدن از عناصر مفید مانند روی، کرم و منگنز می شود.

کمبود پروتئین: منابع گیاهی معمولا دارای مقدار پروتئین کم و یا دارای پروتئینی با کیفیت پایین می باشند. اسیدهای آمینه Taurine ،Methionine ،Carnitine ،Cysteine به میزان بسیار کم در منابع گیاهی وجود دارند، این اسیدهای آمینه برای تصفیه کبد و سم زدایی و دفع فلزات اضافی از بدن ضروریند، بدون آن ها بدن نمی تواند سموم را به طور صحیح و کامل دفع نماید. همچنین کمبود پروتئین در برنامه غذایی در طولانی مدت عوارضی مانند ریزش موها، کاهش توده عضلات، ضعف بدنی و غیره را بدنبال خواهد داشت.

کمبود شدید ویتامین دی: ماهی، گوشت و تخم مرغ منابع اصلی ویتامین دی هستند که برنامه های غذایی گیاه خواری فاقد آن هاست.

ویتامین B12 : ویتامین B12 فقط در منابع حیوانی و گوشت یافت می شود، کمبود آن بسیار خطرناک و با عوارضی جسمی و روانی شدید مانند از دست دادن حافظه، کم خونی کشنده، تخریب سیستم اعصاب، مشکلات گوارش، ریزش مو و... همراه است.

طبیعت سرد: منابع گیاهی بخصوص میوه ها و اکثر حبوبات دارای طبیعت بسیار سرد می باشند، که مصرف طولانی مدت آن ها سبب کاهش سرعت متابولیزم بدن شده و عوارضی را به همراه خواهد داشت. امروزه اکثر افراد دارای بدنی با طبیعت سرد می باشند.

بنا بر تجربه و تحقیقات هیچ گاه رژیم های گیاه خواری را برای مدت طولانی توصیه نمی کنیم، در خیلی از افراد سبب ایجاد ناراحتی های جدی و عوارض سخت می گردد که جبران آن ها و تنظیم مجدد بدن گاهی بسیار دشوار و مستلزم صرف زمان و برنامه های درمانی طولانی مدت است.

مزایای رژیم خام خواری:

بزرگترین مزیت رژیم خام خواری این است که از میوه و سبزیجات به اندازه استفاده می کنید. در واقع فیبر و آنتی اکسیدان زیادی دریافت می کنید و مصرف قند و چربی را پایین می آورد. پختن بعضی غذاها مانند ویتامین C موجود در اسفناج و هویج، با توجه به نوع آنها سبب از بین رفتن بعضی از خواصشان می شود. همچنین در رژیم خام خواری پرخوری نمی کنید بنابراین در بعضی افراد برای تثبیت و کاهش وزن جواب می دهد. اما مواد مغذی برخی دیگر از غذاها مانند لیکوپن در گوجه فرنگی هنگام پخته شدن بهتر جذب بدن می شود. البته محدود کردن رژیم غذایی سبب کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند B12، ویتامین D و کلسیم در بدن می شود. دائما غذای خام خوردن بسیار دشوار است و دلتان برای بسیاری از طعم ها تنگ می شود. همچنین درست کردن غذا بدون پختن به زمان و ابزار خاصی نیاز دارد.

 

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: خام گیاه خواری رژیم خام خواری مزایا و معایب خام خواری رژیم خام خواری رژیم غذایی غذایی خام تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۹۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در بین مواد غذایی، گزینه‌های سالم و مفیدی وجود دارند که می‌توانند به مبارزه با خطرات بیماری قلبی و سایر بیماری های رایج در بین مردان کمک کنند.

مصرف چهار ماده غذایی زیر برای مردان بسیار مفید است؛ این موارد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج برای آقایان، مانند برخی سرطان‌های مردانه، کمک می‌کنند.

۱) کلم بروکلی

این گیاه سبزرنگ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های C، K و A و فیبر است و محتوای بالای سولفورافان در کلم بروکلی، پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد و مصرف آن در مردان بسیار حائز اهمیت است.

۲) گوجه فرنگی

لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‎های موجود در گوجه فرنگی، با محافظت در برابر سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی، به سلامت مردان کمک می‌کند.

۳) ماست

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، مردانی که به طور مداوم محصولات لبنی تخمیرشده (مثلاً ماست و پنیر) مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر قرار دارند.

۴) آجیل

مصرف آجیل به سلامت قلب و کاهش عوارض ناشی از افزایش سن در مردان کمک می‌کند. آجیل‌ها مملو از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری هستند که همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

اگر می‌خواهید آلزایمر نگیرید، این ۴ ادویه خانگی را مصرف کنید کد خبر 848313 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها خبر مهم تغذیه

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید