Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:31:58 GMT

ایران و عراق بسوی رویکرد اقتصادی مشترک

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۹۸۵۳

ایران و عراق بسوی رویکرد اقتصادی مشترک

سفر حجت الاسلام والمسلمین روحانی در اسفند ۹۷ و طرحی که برای ترسیم مناسبات اقتصادی بین دو کشور پی‌ریزی شد، سرآغاز این اقدام جدی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق این رویکرد جدید به شمار می‌رود.

در این سفر بود که برای نخستین بار چشم‌انداز ۲۰ میلیارد سقف مناسبات اقتصادی بین دو کشور تعیین شد، در حالی‌که در آن سال سقف مناسبات اقتصادی بین دو کشور از ۱۲ میلیارد دلار تجاوز نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از سفر روحانی، «محمود احمدی نژاد» نخستین رییس جمهوری ایران اسلامی بود که پس از سقوط رژیم صدام در اسفند ۸۶ وارد بغداد شد، اما آن سفر بیشتر در چارچوب اهداف سیاسی بود تا اقتصادی و برای همین در آن برهه، اولین سفر رسمی رییس جمهوری یک کشور خارجی به بغداد به شمار می‌رفت.

ایران به منظور بهره‌مندی از پتانسیل‌های اقتصادی عراق، پیش از سفر روحانی، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران را در راس هیات بزرگی از فعالان اقتصادی در ۲۳ دی ۹۷ عازم عراق کرد.

ظریف در مدت پنج روز حضور در عراق در نشست‌های اقتصادی مشترک با تجار و سرمایه‌گذاران عراقی و ایرانی در بغداد، سلیمانیه، اربیل، کربلا و نجف، تحقق  اهداف سفر روحانی را فراهم کرد.

بر همین اساس سفر سه روزه روحانی به بغداد که به دعوت رسمی رییس جمهوری و نخست‌وزیری وقت عراق صورت گرفت، مورد استقبال گسترده عراقی‌ها قرار گرفت و منجر به امضای پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور شد.

این سندهای همکاری در محل کاخ ریاست جمهوری عراق توسط مقامات عالیرتبه دو کشور به امضا رسید.

یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره - شلمچه و یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان از جمله سندهای امضا شده بین طرفین است.

یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق دو سند همکاری دیگر است که در حضور دکتر روحانی و دکتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت عراق به امضا رسید.

پایان سفر نیز یک بیانیه مشترک بود که سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد از آن به عنوان «سند جامع و کامل همکاری بین دو کشور» یاد کرده است.

«ایرج مسجدی» در همان زمان به خبرنگار ایرنا گفت: «بیانیه مشترک ایران و عراق یک سند جامع و کامل چند صفحه‌ای است که جزییات و کم و کیف اجرای این توافقات در آن کاملا مشخص شده است».

فعال کردن بخش خصوصی در مناسبات اقتصادی دو جانبه، آغاز عملیات اجرایی خط آهن خرمشهر - بصره به عنوان مقدمه ارتباط ریلی طرح راهبردی راه ابریشم، تسهیل صدور روادید صنعتگران و صادرکنندگان و رایگان شدن روادید میان دو کشور از مهمترین این توافقات عنوان شده است.

هدف‌گذاری سقف ۲۰ میلیارد دلار در تعاملات اقتصادی از مهمترین دستاوردهای این سفر بود.

گرچه عراق در طول دو سال اخیر به دلیل درگیر شدن با بحران‌های مختلف داخلی بوده، اما این امر چیزی از اهمیت و فوق‌العاده بودن ظرفیت‌های اقتصادی این کشور برای ایران نمی‌کاهد.

در زمان حاضر عراق یکی از مهمترین خریداران انرژی (گاز و برق) ایران است که در سفر «رضا اردکانیان» وزیر نیرو به بغداد در ۱۴ خرداد گذشته، قرارداد جدید خرید انرژی از ایران به مدت دو سال تمدید شد.

«عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در دو سفر ۱۶ بهمن ۹۷ و ۲۸ خرداد ۹۹ توانست دو توافقنامه مهم با عراق امضا کند که یکی توافقنامه ساز و کارپرداخت مالی و دوم تامین کالاهای اساسی از منابع مالی ایران نزد عراق است.

عراق کشوری است که یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارا است و در زمان حاضر چهارمین صادرکننده بزرگ نفت جهان و دومین صادر کننده نفت اوپک بعد از عربستان است.

این کشور در طرح بزرگ اقتصادی راه ابریشم کشور چین جایگاه ویژه‌ای دارد و نقطه پیوند شرق و غرب به شمار می‌رود.

پیش‌بینی می‌شود که عراق در آینده، مرکز تبادل انرژی برق از طریق اتصال شبکه برق منطقه‌ای باشد و در صورت احداث خط لوله بصره به بندر عقبه، نفت عراق به بازارهای آفریقا نیز از طریق کشور مصر راه یابد.

این کشور یکی از طولانی‌ترین مرزهای مشترک را با جمهوری اسلامی ایران دارد و وجود ۱۰ گذرگاه مرزی بین ایران و عراق، مرزهای دو کشور را به یکی از پر رونق‌ترین مرزهای منطقه تبدیل کرده است.

توافقات مهمی مانند «سواپ نفتی» یا صدور نفت از طریق بنادر بصره و یا گشایش درهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عراق در ایران در آینده می‌تواند، بازارهای جدیدی در تعاملات اقتصادی دو کشور بگشاید.

اهتمام به اماکن تاریخی و طبیعی منحصر به فرد عراق و مناظر طبیعی و آثار تاریخی دیدنی ایران ظرفیت‌های نهفته گردشگری سیاحتی بین دو کشور است که هنوز در کنار گردشگری دینی از آن به نحو درست و مطلوب بهره‌برداری نشده است.

مناطق غربی و شمال غربی عراق که سرشار از معادن غنی زیرزمینی هستند، پتانسیل‌هایی است که هنوز سرمایه‌گذار ایرانی به غنای آن واقف نشده است.

نگرش اقتصادی به عراق در دوره دولت حسن روحانی برهمین اساس صورت گرفته و انتظار می‌رود با فروکش کردن بحران شیوع «ویروس کرونا» و اقتصادی، سطح مناسبات دو کشور بر مبنای بستری که ایجاد شده، گسترده‌تر شده و از مرز ۲۰ میلیارد دلار نیز عبور کند.

برچسب‌ها ایرج مسجدی عبدالناصر همتی چین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محمد جواد ظریف رضا اردکانیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرج مسجدی عبدالناصر همتی چین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محمد جواد ظریف رضا اردکانیان ایرج مسجدی عبدالناصر همتی چین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محمد جواد ظریف رضا اردکانیان جمهوری اسلامی ایران مناسبات اقتصادی یادداشت تفاهم بین دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۹۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات

معاون راهبردی و تنظیم بازار رگولاتوری گفت مشترکین درصورتی می‌توانند از اینترنت فیبرنوری استفاده کنند که در سایت اصلی اپراتورها ثبت اولیه را انجام داده باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی روحانی نژاد، معاون راهبردی و تنظیم بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص نحوه دریافت خدمات از سامانه iranfttx و اینترنت فیبر نوری اظهار کرد: این سایت به مشترکین اعلام می‌کند که کدام مناطق و محلات فیبرکشی شده است.

روحانی نژاد ادامه داد: اگر اینترنت بر بستر فیبر می‌خواهید باید به پرتابل اپراتور مورد نظر بروید، مبلغ اولیه را پرداخت کنید در این صورت اپراتور موظف است در صورت طی شدن این فرایند ظرف ۳۰ روز خدمات اتصال فیبر را برای کاربران انجام دهد.

وی افزود: اگر اپراتور از ارائه خدمات طی ۳۰ روز خودداری کرد در این صورت باید در سامانه ۱۹۵ شکایت کنند، پس از اعلام شکایت ما طرف حساب اپراتور خواهیم بود.

معاون راهبردی و تنظیم بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: زمانی مشترک به ۱۹۵ مراجعه می‌کند که اپراتور به تعهد خود عمل نکرده باشد در این صورت رگولاتور به موضوع ورود می‌کند و علاوه بر جریمه اپراتور خدمات مورد نیاز به درخواست کننده ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی مشترکین همچنان گلایه‌مند از عدم دریافت خدمات هستند، تصریح کرد: این موضوع با اپراتورهای خدمات دهنده فیبرنوری مطرح شده است، بسیاری از نمونه‌ها حکایت از این دارد که مشترکین نیز کم لطف بوده‌اند.

روحانی نژاد ادامه داد: اپراتورها مستنداتی ارائه کردند که نشان می‌دهد یک مشترک در گذشته درخواست خود را بدون پرداخت هزینه ثبت کرده است، اپراتور بر اساس نیاز مشترک فیبر را تا درب منزل آورده ولی مشترک لحظه آخر با دلایل مختلف اعم از اینکه ملک اجاره است یا از درخواست خود پشیمان شده‌ایم.

روحانی نژاد اضافه کرد: مصوبه می‌گوید مشترک پس از ثبت درخواست ابتدا باید پرداخت اولیه خود را انجام دهد تا اپراتور این اطمینان را داشته باشد که این مشترک حقیقی است و در مراحل بعد موظف به ارائه خدمات خواهد بود.

معاون راهبردی و تنظیم بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اپراتوری به مشترکین اعلام کند تا پوشش‌دهی یک منطقه کامل نشود به سایر مشترکین نیز خدمات اینترنت بر بستر فیبر ارائه نخواهم کرد، گفت: این ادبیات در گذشته مورد استفاده مخابرات بود، در گذشته سیستم نجما وجود داشت که مدل تجمیعی بود یعنی به طور مثال در یک مجتمع حداقل ۱۰ واحد درخواست بدهند که برای من صرفه داشته باشد و بعد خدمات ارائه دهم.

روحانی نژاد ادامه داد: اپراتورهای دیگر اما چنین رویه‌ای ندارند زیرا برای همه مراحل کار هزینه می‌کنند و یک مشترک هم برای آنها ارزشمند است در نتیجه به همه درخواست‌ها در اولین فرصت پاسخ می‌دهند.

معاون راهبردی و تنظیم بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: البته هفته گذشته پروانه مخابرات بعد از مدتها به آنها داده شده و تاکید کرده‌ایم که پس از دریافت پروانه موظف هستند مثل بقیه اپراتورها ظرف ۳۰ روز به تک تک متقاضیان خدمات ارائه کنند در غیر این صورت به کمیته تخلفات خواهند رفت.

روحانی نژاد خاطرنشان کرد: مشترکین باید دقت کنند که حتماً در منطقه سبز پوشش قرار گرفته باشند تا درخواست آنها اجرایی شود.

کد خبر 748748

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • ثبت نام اینترنت فیبر نوری + جزئیات
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  •  هنگامه بیداری فرهیختگان در غرب