Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف غفارزاده عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از بهره برداری سد مخزنی کلقان طی ماه‌های آتی خبر داد و گفت: سد مخزنی کلقان در شهرستان بستان آباد، یک سد خاکی است که آب تنظیمی آن ۲۴ میلیون مترمکعب، ارتفاع سد ۶۵ متر و طول تاج ۵۲۰ متر بوده که میزان اعتبار هزینه شده برای آن در طول سالیان مختلف ۱۳۲ میلیارد تومان است که با احتساب قیمت روز، اعتبار آن ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اجرای این سد در سال ۸۴ آغاز شده و در تلاش هستیم تا هفته دولت سال جاری به دست رئیس جمهور و یا وزیر نیرو به بهره برداری برسد.

تأمین آب شرب شهر و روستاهای بستان آباد و هشترود با افتتاح سد کلقان

غفارزاده با بیان اینکه این سد در دامنه سهند واقع شده است، گفت: از اهداف مهم آن، مهار سیلاب، تأمین آب شرب شهر بستان آباد و ۴۰ روستای تابعه، تأمین آب شرب شهر هشترود و روستاهای مسیر و همچنین تأمین آب صنایع موجود و بهبود آب کشاورزی منطقه خواهد بود.

وی، کمبود بودجه را از مهم‌ترین عوامل دیرکرد اجرای این پروژه دانسته و گفت: در طول سالیان اخیر، یکسری عملیات تحکیمی، آسفالت روی تاج، عملیات خاکریزی و دیگر کارهای تکمیلی بر روی سد انجام شده که تا چند ماه آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: در سال ۹۶، سد کلقان توانست با وجود پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در جریان یک بارندگی منجر به سیل، آب را به خوبی مهار و کنترل کرده و مانع از ایجاد فاجعه‌های بزرگ برای روستاهای پایین دست شود.

اصلاح روند کسری آب مخزن در استان

وی در ادامه با اشاره‌ای به اجرای طرح احیا و تعادل بخش آب‌های زیرزمینی اظهار داشت: در سال ۹۳ که بحث اجرای این طرح مطرح شد، میزان کسری آب مخزن به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد که سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب به آن افزوده می‌شد اما خوشبختانه از آن سال، اقدامات مربوط به انسداد چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های نامتعارف آغاز شده و در طول پنج سال نزدیک به ۹ هزار و ۵۶۰ چاه غیرمجاز پر شد.

غفارزاده همچنین از تقلیل ۸۱۰ پمپ چاه عمیق خبر داد و گفت: همچنین در طول این مدت هزار و ۴۹ دستگاه شناسایی و توقیف شده و از سوی دیگر ۴۰ اکیپ در سطح استان اقدامات حفاظتی در این خصوص را برعهده گرفتند.

وی در خصوص کسری حال حاضر مخزن گفت: حالا میزان کسری مخزن یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب است که علاوه بر تثبیت وضعیت، توانسته‌ایم کاری برای اصلاح این کسری‌ها انجام دهیم اما به هر حال همچنان این کسری وجود دارد.

بازگشایی ۱۴۰ کیلومتر نقاط حادثه خیز رودخانه‌ای استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ‏در ادامه سخنان خود، طول رودخانه‌ها و مسیل های استان را ۲۵ هزار کیلومتر عنوان کرده و افزود: این استان سومین استان سیل خیز کشور به شمار می‌رود که در این راستا، سال گذاشته ۳۰ کیلومتر از نقاط حادثه خیز با اعتبارات دولتی و ۱۱۰ کیلومتر با استفاده از بسیج ماشین آلات دولتی بازگشایی شدند که رقم بسیار خوبی محسوب می‌شود.

وی مجموع بازگشایی های سال گذشته را ۱۴۰ کیلومتر عنوان کرده و افزود: در سال ۹۹، با توجه به بسیج ماشین آلات ادارات، ۳۰ کیلومتر در سه ماهه اخیر بازگشایی شده و امیدواریم این رقم را تا پایان سال به بالای ۱۰۰ کیلومتر برسانیم.

غفارزاده نقاط حادثه خیز شناسایی شده استان را دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر دانسته و گفت: هزار و ۲۰۰ کیلومتر از این نقاط، طی سال‌های اخیر بازگشایی شده است.

وی ادامه داد: با بازگشایی سالانه ۱۰۰ کیلومتر می‌توان امیدوار به بازگشایی نقاط حادثه خیز استان در طول ۱۰ سال آینده باشیم.

کد خبر 4966683

منبع: مهر

کلیدواژه: آب منطقه ای آذربایجان شرقی چاه غیرمجاز هفته دولت افتتاح پروژه های آب و برق ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا قزوین گرگان شهرکرد دهه کرامت بیرجند ایلام استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه ستاد مقابله با کرونا مواد مخدر میلیون مترمکعب نقاط حادثه خیز تأمین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۲۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

به گزارش همشهری آنلاین، گردنه تته یکی از نقاط مرتفع و برفگیر استان کرمانشاه و شهرستان پاوه به شمار می‌رود که هر سال با بارش اولین برف بسته می‌شود و به دلیل سختگذر بودن امکان انجام عملیات برف‌روبی در آن وجود ندارد و بازگشایی آن به اول بهار سال آینده موکول می‌شود.

این گردنه ۲۱ کیلومتر طول دارد که ۱۷ کیلومتر آن در محدوده استان کرمانشاه و شهرستان پاوه و مابقی آن در حوزه استحفاظی استان کردستان و شهرستان سروآباد قرار دارد.

گردنه تته در منطقه اورامانات محور ارتباطی شهرستان پاوه و شهرهای نودشه و نوسود در استان کرمانشاه به شهرستان سروآباد و مریوان در استان کردستان است.

کد خبر 847121 برچسب‌ها برف خبر مهم استان کردستان استان کرمانشاه

دیگر خبرها

  • بهره برداری از زورخانه ده ونک
  • گردنه تته پس از ۵ ماه بازگشایی شد
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • بازگشایی گردنه معروف پس از ۵ ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد
  • ‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • بازگشایی ۴۵ کیلومتر از راه‌های مسدود شده در سیل ساردوئیه
  • روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول ۵ کیلومتر آماده بهره برداری است 
  • بهره برداری از سه طرح بهداشتی، درمانی در فیروزکوه
  • بهره برداری از ۴ تقاطع غیر همسطح رشت تا شب عید ۱۴۰۴