Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:15:34 GMT

روستای کُنارصندل عنبرآباد صاحب هتل کپری می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۵۶۱۸

روستای کُنارصندل عنبرآباد صاحب هتل کپری می‌شود

محمد سالاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از مطالبات مهم گردشگران محوطه باستانی کنارصندل را ایجاد یک مرکز ارائه خدمات گردشگری عنوان کرد و افزود: با توجه به گرمای هوا در این منطقه و در راستای خدمات‌رسانی به گردشگران از یک شرکت خصوصی برای ساخت سازه‌ای موقت دعوت کردیم.

وی ادامه داد: این هتل کپری، قابلیت جابه‌جایی دارد و هر زمان که بخواهیم می‌توانیم آن را به مکان دیگری منتقل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جیرفت با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از محوطه باستان‌شناسی کُنارصندل بازدید می‌کنند، اظهار داشت: طی توافقی با بخش خصوصی، مجموعه گردشگری کپری به سبک بومی در روستای کُنارصندل ساخته می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی جاذبه‌های گردشگری جیرفت ادامه داد: در این مجموعه امکانات رفاهی متعددی در نظر گرفته می‌شود که علاوه بر محوطه کنارصندل، جاذبه دیگری برای گردشگران باشد.

رییس پایگاه باستانشناسی جیرفت نیز حریم تپه کنارصندل را از روستای چمن تا روستایی در پایین دست کنارصندل عنوان کرد و گفت: ایجاد مجموعه گردشگری کپری هیچ منافاتی با ثبت جهانی کنارصندل ندارد چون این مجموعه کاملا با سبک بومی و در بافت روستایی ساخته شده است.

 نصیر اسکندری به عنوان کسی که پیگیر امورات مربوط به ثبت جهانی کنارصندل است، افزود:ساخت این سازه با مصالح ناپایدار عمدتا کپری بوده و بدون کندن زمین و بر روی سطح ایجاد می‌شود لذا به شیوه‌ای بنا شده که قابل حمل بوده و اگر روزی هم بنا به شرایطی نیاز به جابه‌جایی این سازه شود در کمترین زمان ممکن قابلیت انتقال دارد.

این دکترای باستان‌شناسی با بیان اینکه کنارصندل برای همه ما ارزشمند است، اظهار داشت: ساخت این مجموعه گردشگری هیچ خسارتی به محوطه وارد نکرده و نمی‌کند بلکه موجب اشتغالزایی برای اهالی روستای کنارصندل و رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

محوطه‌ باستان‌شناسی روستای کنارصندل که با نام محوطه باستانی کنارصندل نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده است.

طبق پژوهش‌های انجام‌شده، تپه کنارصندل را می‌توان یک یادگاریِ ارزشمند از دوران هزاره سوم قبل از میلاد برشمرد که آثار به دست آمده از آن، همان‌گونه که کاوشگران و باستان‌شناسان دنیا را در بُهت و حیرت فرو برده، قطعاً هر بیننده‌ای را شگفت‌زده خواهد کرد. 

بنا به گفته «یوسف مجیدزاده»، کاوشگر و باستان‌شناس معروف ایران، اگر در خصوص وجود خط پیداشده در جیرفت اتفاق نظر داشته باشیم، باید بپذیریم امروز در حوزه هلیل‌رود با نسخه کهن‌تری از خط ایلامی روبه‌رو شده‌ایم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال قدیمی‌تر از کتیبه‌های به دست آمده در ایلام است.  خط ایلامی خطی تصویری است که در آن هر تصویر معادل یک کلمه است و بر روی الواح به دست آمده ایلامی می‌توان جانوران، کوزه‌ها، گلدان‌ها و اشیای دیگر را هم مشاهده کرد.

برچسب‌ها کرمان جیرفت میراث فرهنگی جهانگردی عنبرآباد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان جیرفت میراث فرهنگی جهانگردی عنبرآباد کرمان جیرفت میراث فرهنگی جهانگردی عنبرآباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۵۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوزی در این محوطه تاریخی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی افزود: قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تا کنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب ادامه داد: محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند و در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 750872

دیگر خبرها

  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • زنگ خطر سگ‌های بلاصاحب و صاحب‌دار در جنوب کرمان به صدا در آمده است
  • استقرار گروه‌ پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال آب خام به جیرفت تا ۲ سال آینده
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان