Web Analytics Made Easy - Statcounter

افتخاری از برگزاری سلسله نشست‌های «بانوان عاشورایی» به صورت مجازی از ۱۸ تیر ماه خبر داد و گفت: نتیجۀ برگزاری این نشست‌ها، منجر به برگزاری یک همایش بین‌المللی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  در این دوره، شاهد تشعشع انوار فرهنگ عاشورا در بین کشور‌های مسلمان هستیم که تبلور و تجلی آن در میان زنان شیعه، بارزتر و نمایان‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حادثه‌ای بزرگ و باشکوه در دنیای اسلام تکوین یافته است که می‌تواند همه معادلات استکبار را در منطقه و جهان بر هم زند و عزت وکرامت را برای امت اسلامی باز گرداند و در این راستا، زنان مسلمان منطقه، نقش برجسته و تاریخ سازی برعهده دارند. الگو برداری شایسته زنان جهان اسلام و به ویژه تشیع از زنان قهرمان عاشورا  هم از سبک زندگی آنها و هم برای حفظ، ترویج و ماندگاری فرهنگ عاشورایی واقعیتی است که امروز در برابر چشم جهانیان قرار دارد ،بنابراین نیاز است که با تبین و تدوین برنامه هایی در این زمینه زنان جامعه خود را ترغیب به الگوبرداری از زندگی این بانوان بزرگوار کنیم. لذا در این خصوص با «لاله افتخاری»، معاون امور بانوان کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

در خصوص برنامه زنان عاشورایی و  جزییات آن توضیح دهید؟

امور بانوان کمیته فرهنگی آموزشی اربعین،شورای راهبری (بعثه مقام معظم رهبری) با همکاری اتحادیه دانشگاه های عراق، بنیاد بین المللی اربعین و بسیج طلاب و اساتید سلسله نشست هایی را برگزار می کردند که این نشست ها در گذشته به صورت وبیناری و سمیناری برگزار می شدند . در سال 99 سلسله نشست‌های جدیدی را با عنوان «بانوان عاشورایی» آغاز کردیم که نتیجۀ برگزاری این نشست‌ها، منجر به برگزاری یک همایش بین‌المللی خواهد شد.

 

اما سری جدید این نشست ها با موضوع جدید با عنوان «بانوان عاشورایی» در 18 تیر ماه برگزار می شود که هدف از آن بررسی و معرفی مقطع به مقطع شاخص ها و ویژگی های زنان عاشورایی و سبک زندگی آنها به جامعه زنان دنیا است. علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند از طریق آپارات و آدرس‌های live.alarbaeen.ir و heyatonline.ir/heyat/40 اقدام کنند.

 

اولین نشست زنان عاشورایی با بررسی و معرفی چه زنانی برگزار می شود؟

اولین نشست زنان عاشورایی، سبک و سیره و تاریخ زندگی بانوان صدر اسلام مانندحضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س)، حضرت خدیجه (س) و تعدادی از بانوان شاخص صدر اسلام تا پایان دوران امامت امام حسن مجتبی (ع) را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

با توجه به بحران کرونا این نشست ها به چه صورتی برگزار می شود؟

همان طور که عرض کردم ما در گذشته (در چهار سال اخیر) هم این نشست ها را به صورت سمیناری و وبیناری برگزار می کردیم. در حال حاضر هم که با بحران کرونا مواجه هستیم، این برنامه ها به صورت مجازی برگزار می شود، در این راستا نشست‌های مختلفی در تهران و کربلا با حضور شخصیت‌های برجسته برگزار شد.که شرکت کنندگان از کشورهای مختلف دنیا سخنرانی های خود را به صورت آنلاین ارایه می دادند؛ هرچند کرونا محدودیت هایی برای ما ایجاد کرده است و همایش سال گذشته هم به صورت حضوری در حرم امام رضا (ع) برگزار شد ولی امسال این برنامه کاملا مجازی برگزار خواهد شد.

 

بیشتر از چه کشورهایی در این نشست ها شرکت می کنند؟

در نشست اول از کشورهای اروپایی، خاورمیانه، آسیا، بحرین، پاکستان، هندوستان، عراق و ایران حضور خواهند داشت و در نشست های بعدی هم از حضور دیگر سخنرانان داخلی و خارجی بهره مند خواهیم شد.

 

برگزاری نشست هایی مانند بانوان عاشورایی و شناسایی و معرفی ویژگی های این زنان چقدر می تواند در ترویج سبک زندگی آنها در جامعه موثر باشد؟

معرفی و شناسایی ویژگی های زنان شاخص، تاثیر زیادی بر رفتار و سبک زندگی افراد جامعه به ویژه جوانان دارد، در واقع معرفی این الگوها باعث هم ذات پنداری آنها با این افراد شده و هم باعث می شود یک قرابتی نسبت به آنها در خودشان ایجاد کنند لذا این امر سبب گرایش زنان جامعه و الگوبرداری از زنان نمونه صدر اسلام می شود کما اینکه بیشتر زنان جامعه تمایل به الگوبرداری از زنان شاخص مسلمان هستند، ولی متاسفانه گاهی مواقع به دلیل نداشتن الگوی مجرب و موفق به بیراهه کشیده می شوند؛ بنابراین معرفی الگوهایی که هم پایه و اساس وحیانی دارند و هم مطابق با فطرت و واقعیت موجود بوده و متناسب همه زمان ها و مکان ها است، تاثیر زیادی در گرایش زنان جامعه به سبک آنها دارد که بتوانند زندگی خود را با آنها تنظیم و تطبیق دهند؛ در همین راستا قرآن کریم چند زن با ویژگی های مثبت و چند زن با ویژگی های منفی را معرفی کرده است که بیانگر این است که بانوان باید از جنس خودشان الگو داشته باشند؛ ضمن اینکه این زنانی که قرآن کریم معرفی کرده نه تنها برای زنان بلکه برای مردان هم الگو محسوب می شوند، چون خداوند می فرماید برای کسانی که ایمان آورده اند و کسانی که غافل شده اند، در واقع این الگوها برای همه افراد جامعه الهام بخش است نه فقط زنان.

 

چرا با وجود همه این الگوهای خوب و شاخص ما هنوز نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید آنها را به جامعه معرفی کنیم؟

برخی از زنان جامعه ما این گونه تصور می کنند که فقط زنانی مانند حضرت زهرا (س)، حضرت زینب (س) و حضرت خدیجه (س) که از خانواده های مطهر و معصومین (ع) بودند، می توانند تا آن حد از کمال و پاکدامنی رشد کنند و این امکان برای آنها که شاید هم از خانواده های مطهر نباشند، وجود ندارد؛ در صورتی که این اشتباه محض است کما اینکه زنانی بودند که در محضر این بزرگواران شاگردی کردند و با الگوبرداری از آنها زنان موفقی شدند، مانند همسر عمرو بن جموح، نسیبه و ام هانی که در کمک های مومنانه و جنگ ها نقش آفرینی بسیار خوبی از خود به جای گذاشتند؛ بنابراین اگر ما نمی توانیم حضرت زهرا یا حضرت زینب باشیم حداقل می توانیم شباهتی به فضه خادمه، همسران و مادران شهدا مانند مادر حضرت علی (ع) و مادر پیامبر اکرم (ص) و یا حضرت ام البنین (س) داشته باشیم، یعنی اگر نمی توانید مصادیق مطهر و نورانی باشید حداقل با الهام گرفتن از آنها شبیه آنها باشید. هر زمانی که بانوان از این شاخص های نمونه الگوبرداری کنند، همان نتیجه را خواهیم گرفت که در انقلاب یا صدر اسلام گرفتیم.

 

یکی از مشکلات جامعه ما عدم تبلیغ و معرفی الگوهای شاخص به جامعه است. به نظر شما مراکز فرهنگی تا چه اندازه می توانند در معرفی و شناسایی این الگوها موثر باشند؟

نقش مراکز فرهنگی در معرفی شاخص های زنان نمونه بسیار تاثیرگذار است به ویژه اینکه در حال حاضر نیز بیشتر برنامه ها به دلیل مواجه بودن با بحران کرونا در فضای مجازی راحت تر انجام می شود. هدف ما از برگزاری این نشست ها نیز همین است. این بزرگواران قله هستند ولی ما باید با برگزاری چنین برنامه هایی دامنه آنها را گسترش دهیم.

 

از همین جا از دستگاه های فرهنگی و نهادهای مربوطه تقاضا داریم که بیایند از این اقیانوس بیکران بهره لازم را ببرند و این الگوهای شاخص و نمونه را به دنیا معرفی کنند. من یقین دارم که غیر مسلمانان هم از این نمونه ها استقبال خواهند کرد، چون شاخص ها در همه ادیان یکی است، نمی توانیم بگوییم که سیره حضرت مریم(س) با سیره حضرت زهرا(س) یا حضرت آسیه (س) متفاوت است؛ بنابراین تمام زنان صدر اسلام یک راه واحد را پیموده اند.

 

«شبکه ولایت» برنامه اینترنتی بنام «بانوان قرآنی» با هدف بررسی سبک زندگی زنان صدر اسلام برگزار می کرد که از حضرت هوا شروع و به زنان امروز ختم می شد، با این بررسی ها متوجه می شویم که شاخص های همه این زنان مشترک است ، ما هم در این نشست ها به صورت مقطعی زندگی همه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم تا انشاءالله زنان امروز جامعه ما نیز بهره لازم را از آنها ببرند.

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: عراق و پاکستان زنان عاشورایی لاله افتخاری بانوان عاشورایی سلسله نشست زنان عاشورایی برگزار می شود نشست ها زنان جامعه سبک زندگی برنامه ها حضرت زهرا صدر اسلام شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۷۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

 چند روز پیش بود که مهدی فضائلی عضو دفتر رهبری از تذکر به برخی مسئولان در مساله حجاب و بعد از حواشی پیش آمده بر سر برخوردهای گشت ارشاد، خبر داد. توئیتی که با هجمه ها و حملات زیاد به این عضو دفتر رهبری همراه شد و حامیان گشت ارشاد و لایحه عفاف و حجاب همزمان او را در فضای رسانه ای و مجازی زیر بار سنگین حملات خود بردند.   به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته اما سردار جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله سپاه این تذکر را تایید کرد و گفت؛« یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی طرح نور صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.»   سرلشگر جعفری   وی بیان کرد: «این تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.»   سرلشکر جعفری عنوان کرد: «آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود.»   توئیت مهدی فضائلی در مورد تذکر رهبری به گشت ارشاد   اما در میان آنها که فضائلی را زیر بار نقد برده بودند، حسین شریعتمداری نیز حضور داشت. او در یادداشتی نوشته بود؛« این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟!برادر فضائلی عزیز! بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد.» کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • کدام برخورد گشت ارشاد با زنان تذکر رهبری را در پی داشت؟
  • جزئیات تذکر رهبری درباره گشت ارشاد
  • همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود
  • همایش ملی پیاده روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت ماه قم برگزار می شود
  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور زنان برگزار می‌شود
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود