Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، صبرعلی لوایی مجسمه ساز ایرانی است که نزد اساتیدی همچون مرحوم ناصر هوشمند وزیری، پروفسور حسین فخیمی و دکتر جعفر نجیبی آموزش دیده و هم اکنون سابقه سه دهه حضور در این هنر را دارد.

لوایی که عضو انجمن مجسمه سازان نیز هست، تاکنون سردیس بیشتر شهدای دفاع مقدس، تندیس دکتر حسابی، سردیس مجسمه شهید مطهری، تندیس فردوسی و بسیاری از مشاهیر دیگر را با دستان توانمند خود خلق کرده و با ساخت سردیس شهید حاج قاسم سلیمانی بر آوازه خود در هنر مجسمه سازی افزود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لوایی درباره فعالیت‌های هنری خود در این روز‌ها، به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: فعلاً سفارشی از ارگان‌های دولتی ندارم و یکسری سفارش‌های شخصی در دست دارم. همچنین در حال آماده سازی اثری از جنس فلز و با موضوع انسانیت برای نمایشگاه «چهارسوی خیال» انجمن مجسمه سازان هستم.

وی در خصوص روند ساخت سردیس شهید سلیمانی اظهار کرد: در دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر از من دعوت کردند تا در بخشی که به این سردار رشید اختصاص داده بودند، سردیس ایشان را بسازم. البته ابتدای کار به دلیل اینکه وقت کم بود و من هم می‌گفتم باید اثر فاخر و در شأن این بزرگوار ساخته شود، برای پذیرفتن این پیشنهاد کمی تردید داشتم؛ اما به هرحال کار از ده روز قبل آغاز و در ایام جشنواره مدلسازی شد.

این هنرمند مجسمه ساز افزود: به لطف سردار سلیمانی خوشبختانه مرحله مدلسازی خوب پیش رفت و بعد از آن مدل به کارگاه ریخته گری منتقل شد. بعد از مدتی به دلیل کرونا کار تعطیل شد؛ سپس در فرهنگستان هنر مراحل آماده سازی این اثر از سرگرفته شد و بالاخره پس از دوماه برای رونمایی آماده شد. در ابتدا قرار نبود این سردیس برنز شود، اما زمانی که مسئولان دیدند کار خوب شده است، خواستند که برنزی شود و در جای مناسب آن را نصب کردند.

وی در پاسخ به اینکه چرا بیشتر آثارش پرتره‌ شهداست، گفت: من بیشتر این آثار را در سمپوزیوم‌ها ساخته ام. نهادی که آن رویداد را برگزار می‌کرد از من می‌خواست که پرتره یک شهید را بسازم. البته این از خوش اقبالی من بود که سفارش کار شهدا را می‌گرفتم. همچنین، چون عکس‌ شهدای دوران دفاع مقدس معمولاً کیفیت چاپی خوبی ندارد، سفارش کار را به کسی می‌دهند که خیالشان از بابت کار او راحت است.

لوایی با اشاره به وضعیت نامناسب هنر مجسمه سازی در این سال‌ها ادامه داد: در سال‌های گذشته سمپوزیوم و رویداد‌های بسیاری در عرصه مجسمه سازی برگزار می‌شد، اما چند سال است که تعداد آن‌ها خیلی کم شده. هنرمندان مجسمه ساز از نظر شرایط کاری و مالی وضعیت مناسبی ندارند. از طرفی پرینت‌های سه بعدی هم کار مجسمه سازی را تحت تاثیر قرار داده است، اما حس و حال کار دست فرق می‌کند و آن کار‌ها در حد اثر یک مجسمه ساز نیست.

وی در پایان تأکید کرد: من پرتره‌ مشاهیر بسیاری را می‌بینم که اصلاً کیفیت خوبی ندارند؛ چرا مسئولان برای سفارش این آثار فراخوان نمی‌دهند؟! ما این همه مجسمه ساز خوب در کشور داریم، پس چرا با سفارش کار به یک هنرمند کم تجربه باعث می‌شوند اثری ساخته شود که نه در شأن هنر مجسمه سازی است و نه آن شخصیت. امیدوارم در این مورد تجدید نظر شود.

در ادامه می‌توانید فیلم مراحل آماده سازی این سردیس را ببینید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گفتنی است دو روز گذشته سردیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده این شهید والامقام در محوطه بیرونی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی و نصب شد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی سردار سلیمانی مجسمه سازی هنر مجسمه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۷۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی

   

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه مراسم بهره‌برداری از طرح آبرسانی مجتمع شهید سلیمانی به شهر‌های شازند و آستانه و ۱۰ روستا از اجرای شتابان طرح‌های حوزه آبرسانی در کشور توسط دولت خبر داد.

هاشم امینی با اشاره به برنامه دولت برای آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا، گفت: طی دو سال گذشته طرح جهاد آبرسانی در پنج هزار و ۲۰۰ روستا اجرا شده و تا پایان سال جاری در مابقی روستا‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با بیان اینکه استفاده از ظرفیت پساب صنایع، برنامه محوری صنعت آب و فاضلاب برای حفاظت از منابع آبی است، افزود: در بخش فاضلاب ۷۵ طرح در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه تعریف شده است که شاخص برخورداری فاضلاب در کشور را به ۵۷ درصد خواهد رساند و یکی از این طرح‌ها تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب شازند است که با تکمیل این طرح مردم از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

امینی با قدردانی از تلاش‌های استاندار مرکزی، گفت: با توجه به رصدی که در کل کشور داریم استان مرکزی یکی از استان‌هایی است که در دو سال گذشته در جهت سیاست‌های دولت مردمی، جریان خدمت در آن شتاب گرفته است. 

در حاشیه‌ افتتاح مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی، کلنگ‌زنی آغاز نصب انشعاب فاضلاب شهر‌های شازند و آستانه با حضور استاندار مرکزی و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی یک سردار دراصفهان
  • «ما ملت شهادتیم» از شهید زاهدی تا سردار سلیمانی
  • افتتاح مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی
  • اهدای قهرمانی تیم ملی فوتسال به سردار سلیمانی و سپاه | تصویـر
  • (عکس) اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال به سردار سلیمانی
  • کلنگ‌زنی ۶۰واحد مسکن مددجویی در چهارمحال و بختیاری توسط سپاه
  • معلمان با قلمشان در راه خیر گام بر می‌دارند
  • مگر ما مرده باشیم که یکی از این خانواده به‌دست داعش شهید شوند
  • تجدید پیمان دختران و مادران نصف‌جهان با سردار دل‌ها
  • فیلم| واکنش شهید سردار سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت