Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام، توزیع نامناسب مکانی و زمانی بارش‌ها را اصلی‌ترین چالش منابع آب استان عنوان کرد.

مهندس «علی پوراحمد» با اشاره به بهره برداری و افتتاح سد مخزنی گلال ( شهدای ایلام ) به دستور رئیس جمهور، اظهار کرد : این طرح در اواسط سال 94 کمتر از 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در دولت تدبیر و امید از محل صندوق توسعه ملی، با درخواست رئیس جمهور محترم و اذن رهبری معظم انقلاب تامین اعتبار شده و خوشبختانه در کمترین زمان ممکن تکمیل و افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه بهره برداری از این طرح ملی کمک بسیار بزرگی به پایداری منابع آبی و استان کرد، افزود: هم اکنون آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام از سد ایلام و آب های زیرزمینی تامین می شود که با بهره برداری از این سد، کمبود آب شرب شهر ایلام و بخش چوار جبران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام با بیان اینکه هم اکنون از لحاظ تامین آب مشکل نداریم، افزود: حجم سد مخزنی ایلام بطور صددرصد پر است و از حیث ذخیره هیچگونه مشکلی نداریم.

پوراحمد مهمترین مشکل در این حوزه را فرسودگی خطوط انتقال و شبکه توزیع برشمرد و تصریح کرد : در صورتی که خطوط و شبکه بازسازی شود از پرت آب جلوگیری می شود.

وی درباره آخرین وضعیت سد چناره گفت : این سد قرار بود از سال 91 عملیات اجرایی آن آغاز شود اما بنا به محدودیت هایی ،  منجمله تخصیص آب و عدم بازنگری در مطالعات این مهم انجام نشدکه با پیگیری های استاندار محترم،  تخصیص آب این طرح ابلاغ و ظرف حدود یکسال مطالعات سد بازنگری و مصوبه مطالعات  از وزارت نیرو اخذ شد.

پوراحمد با بیان اینکه با پیگیری های مستمر، مشکل موافقتنامه ای این سد مرتفع شده است، ادامه داد : پیمانکار سد انتخاب و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی ضمن تقدیر از تلاش های بی وقفه استاندار محترم و دکتر میرزایی نماینده سابق استان در زمینه اخذ موافقتنامه های این طرح، تصریح کرد : با به بهره برداری از این سد، آب شرب دراز مدت سه شهرستان ایلام ، سیروان و چرداول و همچنین آب کشاورزی و صنعت چرداول  تامین خواهد شد.

پوراحمد با بیان اینکه شبکه اصلی آبیاری و زهشکی 50 هزار هکتاری ایلام و خوزستان که با دستور مقام محترم معظم رهبری درقالب طرح 550 هزار هکتاری استان ایلام و خوزستان آغاز شده بود به طور کامل در استان ایلام تکمیل و به بهره برداری رسید، خاطرنشان کرد: باقیمانده این طرح، کانال اصلی و شبکه آبیاری و زهشکی فکه به مساحت 22  هزار هکتار بود که اخیراً با دستور ریاست محترم جمهوری اسلامی افتتاح شد.

وی با بیان اینکه  برای تامین آب این اراضی که از دریاچه سد کرخه تامین می شود امسال هیچگونه محدودیتی اعمال نکردیم و هرآنچه نیاز کشاورزی بود در اختیار کشاورزان قرار گرفت، تصریح کرد: با مساعدت جناب آقای حاج رسولی ها مدیرعامل محترم شرکت منابع آب ایران، برای کشت تابستانه هم به انداره نیاز استان تامین آب شده و آمادگی لازم برای مشروب نمودن اراضی به هر میزان وجود دارد .

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام، با بیان اینکه برابر قانون توزیع عادلانه آب، شرکت های آب منطقه ای، متولی حفاظت و صیانت از منابع آب ، اعم از سطحی و زیرزمینی و هر منبع آبی شامل دریاچه ها ، تالاب ها و رودخانه ها و... هستند، ادامه داد:  در راستای صیانت و حفاظت از این منابع ارزشمند جلسات شورای حفاظت از منابع آب استان به ریاست جناب آقای استاندار و حضور مدیران ذیربط بصورت مستمر برگزار می گردد و تاکنون نتایج بسیار مثبتی هم بهمراه داشته است .

پوراحمد گفت : یکی از این مصوبات جدا سازی آب مورد نیاز فضای سبز شهرها از منابع آب شرب است؛ به عنوان نمونه در سطح شهر ایلام چند رشته قنات وجود دارد که علیرغم داشتن حتی  آب باکیفیت برای شرب، تاکنون بلااستفاده مانده بودند و مقرر شد شهرداری ایلام نسبت به مطالعه و ارائه طرح جمع آوری و استفاده از آب این قنوات اقدام کند.

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت برای کشت های پر آب بر در جاهایی که محدودیت منابع آب داریم و همچنین جلوگیری از کاشت اراضی اطراف چاه های آب شرب به شعاع 500 متر در شهرستان مهران و دهلران برای صیانت و جلوگیری از آلودگی این منبع ارزشمند از دیگر مصوبات این شورا است، افزود :  ما بایستی به سمت ترویج الگوهای متناسب با اقلیم استان و با ارزش اقتصادی و بازده بالا حرکت کنیم و از منابع آب و خاک استان بیشترین بهره وری را داشته باشیم .

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام در بخش دیگری از سخنانش به نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد و گفت : از دیگر تکالیف شرکت آب منطقه ای استان که به جد پیگیری می شود و نقش بسیار مهمی درکنترل اضافه برداشت ها و کمک به بهبود وضعیت آب خوان ها دارد نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی ، شرب و صنعت  است .

پوراحمد تاکید کرد: به واسطه برداشت های بی رویه و خشکسالی های سنوات گذشته آبخوان های استان از لحاظ کمی و کیفی تهدید می شوند که امیدواریم با اجرای کامل طرح تعادل بخشی و روند مثبتی که ایجاد شده، احیای کامل آبخوان ها ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد : در سطح استان بجز چاهک های خانگی و شرب احشام، 1820 حلقه چاه عمیق فعال داریم و در حال حاضر خوشبختانه تنها استانی هستیم که فاقد چاه غیرمجاز عمیق بوده و این قانونمند بودن هم استانی های عزیز را ثابت می کندکه جای قدردانی و سپاس دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام به تجاوز به حریم رودخانه ها اشاره کرد و ادامه داد : یکی دیگر از وظایف مهم شرکت های آب منطقه ای حفاظت و صیانت از مسیل ها و رودخانه هاست که متاسفانه در سنوات گذشته به حریم و بستر برخی از این رودخانه ها تجاوز شده است که این موضوع توان آبگذری رودخانه را محدود می کند و در زمان سیلاب موجب خسارت می شود .

پوراحمد تصریح کرد : برای آزاد سازی و جلوگیری از تعرض به رودخانه ها همکاری همه دستگاههای متولی را می طلبد که این موضوع در جلسات شورای حفاظت مطرح شد و جا دارد در این خصوص  از دستگاه قضا، دادستان های محترم و ریاست کل دادگستری استان کمال تشکر را داشته باشم که انصافاً همکاری بسیار خوبی در این زمینه دارند.

وی در جواب به این سئوال که سیل سال گذشته چگونه فرصت شد؟ گفت : سال گذشته با سیل شروع شد و اگر درایت مدیریت ارشد استان نبود و از قبل تمهیدات لازم اندیشیده نمی شد می توانست خسارات سنگین جانی و مالی را بر جای بگذارد.

وی با بیان اینکه انتهای اسفند ماه 1397 مرکز تحقیقات آب وزارت نیرو پیش بینی هایی از وضعیت بارش های پیشرو انجام داد و به شرکت های آب منطقه ای اعلام کرد، خاطرنشان ساخت :  بلا فاصله پس از دریافت این پیش بینی ها در 28 اسفند ماه (آخرین روز کاری سال ) جلسه مدیریت سیلاب شرکت برگزار و بیش از سه ساعت این جلسه بطول انجامید که در این جلسه ضمن لغو مرخص های همکاران بخصوص مدیران شهرستانها، مقرر شد تا پایان بارش ها همه در محل کار خود حضور داشته باشند و اکیپ های گشت و بازرسی برای بازدید از رودخانه ها و اعلام هشدار به گردشگران فعال شدند.

پوراحمد افزود : در همین راستا به همه فرمانداران، بخشداران و شهرداران استان هشدار مکتوب صادر و با مدیریت بحران استانداری مکاتبه شد و از همه مهمتر تخلیه مخازن سدها به صورت کنترل شده و با محاسبه در دستورکار قرار گرفت که در نهایت همه دیدند که علیرغم حجم بالای بارندگی ها،خسارت زیادی به استان وارد نشد؛ به عنوان مثال در طول یک شبانه روز در شهرستان آبدانان 230 میلیمتر بارش ثبت شدکه اگر مخزن سد دویرج در مسیر راه این سیلاب نبود قطعاً شهر موسیان و روستاهای اطراف رودخانه دویرج بزیر آب می رفت و این موضوع برای سد ایلام و شهرستان مهران هم به همین شکل مدیریت شد که خوشبختانه سیل سال 98  هم ضمن اینکه خسارت های جانی نداشت حداقل خسارت های مالی را در بر داشت و درس آموخته هایی برای ما به ارمغان آورد که بایستی همه از آن بهره مند شوند.

پوراحمد در پایان از هم استانی های عزیز خواست که با توجه به افزایش مصرف آب به دلیل گرمای هوا و بیماری کرونا، صرفه جویی را کما فی السابق مد نظر داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی آب علی پوراحمد بهره برداری منابع آب رودخانه ها بارش ها آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۸۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه‌های توزیع آب ایلام فرسوده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام گفت: شبکه‌های توزیع آب شهری به ویژه در مرکز استان فرسوده است، به نحوی که ۴۰ درصد نَشتی آب در این شبکه‌ها داریم که تعمیرات آن نیاز به اعتبار ملی و کار جهادی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، سعید هژبری امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت‌_ در جلسه بررسی وضعیت زیرساخت‌های آب و برق، سدها، انرژی، پسماند و حمل و نقل درون‌شهری استان ایلام که با حضور مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: سد چناره در چرداول تأمین کننده آب شرب سه شهرستان سیروان، چرداول و ایلام است، اما با توجه به مطالعات انجام شده توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از لیست اعتبارات ملی خارج شده است و درخواست رفع موانع آن را داریم.

وی افزود: شبکه‌های توزیع آب شهری به ویژه در مرکز استان بسیار فرسوده است، به نحوی که ۴۰ درصد نشتی آب در این شبکه‌ها داریم که تعمیرات آن نیاز به اعتبار ملی و کار جهادی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام با بیان اینکه شبکه انتقال ۲۳ کیلومتری آب از سد ایلام به مرکز استان و شبکه انتقال آب چشمه‌های «گل‌گل» فرسوده است، ادامه داد: بعضی شهرستان‌های استان شبکه تصفیه‌خانه و دفع فاضلاب ندارند و ارتقای تصفیه‌خانه شهر مهران که گرانیگاه اربعین است به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

هژبری با اشاره به حوزه حمل‌ونقل درون شهری گفت: اتوبوس‌های درون‌شهری در ایلام بسیار فرسوده است که در راستای نوسازی، تقاضای اختصاص حداقل ۴۰ دستگاه اتوبوس را داریم.

کد خبر 747818

دیگر خبرها

  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • نصب سه هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب
  • شبکه‌های توزیع آب ایلام فرسوده است
  • ۷۲۷ هزار قرص و داروی خارج از شبکه توزیع در زابل کشف شد
  • ۳۲۰۰ کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • ۶ هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد
  • کشف ۶ هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد
  • کشف ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد