Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده از ماسک‌های ساده می‌توانند از رسیدن میکروب به بینی و دهان جلوگیری کنند. نکته مهمتر آن که مانع از دست زدن فرد به بینی و دهان‌اش می‌شوند، عملی که به طور غیرارادی گاهی اوقات توسط افراد صورت می‌گیرد. در نتیجه، اگر بیمار باشید این نوع ماسک سبب می‌شود تا شما دیگران را آلوده نکنید. از این روباتوجه به اینکه متخصصان و محققان بهداشتی و پزشکی استفاده از ماسک را در پیشگیری از شیوع و ابتلا به ویروس کرونا موثر می‌دانند، نهادینه سازی این فرهنگ برای جامعه ضرورت و تکلیفی است که باید همگان بدان عمل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب

روزنامه آرمان ملی: با مدرن‌شدن سبک زندگی ایرانیان، بیش از یک دهه است که برگزاری مراسم جشن و عزا نیز سبک و سیاق خاص خود را پیدا کرده‌ است. بسیاری از عروس‌ها و دامادهای امروزی چنان از آرزویشان برای پوشیدن لباس جشن ازدواج سخن می‌گویند که گویا میزان خوشبختی آنها منوط به جلال و جبروت مراسمی است که در روز پیوندشان برگزار می‌کنند.

روزنامه آرمان ملی با درج گزارشی می نویسد:‌ چنین فرهنگی از اوایل دهه ۸۰ است که بین ایرانیان عمومیت پیدا کرده و گاه مشاهده می‌شود بعضی خانواده‌ها آنچنان که به شیوه برگزاری مراسم مختلف اهمیت می‌دهند، آینده فرزندانشان را در نظر نمی‌گیرند. با توجه به افزایش هزینه‌ها، بسیاری از زوجین برای اینکه به مراسم خود شکوه ظاهری ببخشند زیر بار وام‌های سنگین می‌روند تا کلیشه «مراسم آبرومندانه» را تمام و کمال رعایت کرده باشند. مراسم عزا نیز کم از بزم‌های امروزی ندارند و گویا هرچه لاکچری‌تر برگزار شوند، روح متوفی با آرامش بیشتری از این دنیا جدا می‌شود. با رواج چنین فرهنگی، این تالارهای پذیرایی بوده‌اند که در سال‌های اخیر رونق و گسترش خاصی پیدا کرده‌اند. چراکه مراسم عزا و عروسی هیچ‌گاه تمام‌شدنی نیستند و از لحاظ اقتصادی همواره با مازاد تقاضا هم مواجه است. از این رو در این سال‌ها راه‌اندازی تالار پذیرایی به یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. با این حال، ورود کرونا به ایران هرچه صاحبان این صنف رشته بودند را یک‌شبه پنبه کرد و اکنون دیگر بیش از چهار ماه است که فعالیت صنفی را که همواره با وفور تقاضا مواجه بود بدون تقاضا گذاشته است.

نفوذ کرونا به اقتصاد تالارهای پذیرایی باعث شده تا در این مدت بسیاری از فعالیت این صنف طعم تلخ رکود و حتی ورشکستگی را بچشند. چنان‌که خسرو ابراهیمی‌نیا، رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی می‌گوید، تمامی تالارها بین ۵۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان خسارت در پی شیوع کرونا متحمل شده‌اند و بیش از ۶۰ درصد آنها خود را ورشکسته اعلام کرده‌اند. در پی پاندمی کرونا بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها رونق خود را از دست دادند. به‌ویژه شیوع این بیماری در اسفند و از دست رفتن بازار شب عید، بسیاری از اصناف را دچار زیانی کرد که شاید در هیچ دوره‌ای آن را تجربه نکردند. حتی تحریم و جنگ هم نتوانسته بودند همچون کرونا گریبان صاحبان کسب‌وکار را بگیرند. اما ویروس ناشناخته کووید-۱۹ چنان به جان کسب‌وکارها افتاد که بسیاری از کارشناسان بین‌المللی آسیب‌های اقتصادی آن را در خوش‌بینانه‌ترین حالت برابر با دو جنگ جهانی یک قرن اخیر می‌دانند. در این بین تالارهای پذیرایی که همواره چشمداشت ویژه‌ای به روزهای پایانی سال دارند، ازجمله اصنافی بودند که زیان هنگفتی را متحمل شدند. چراکه طبق تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا این صنف حداقل برای دو ماه تعطیل ماند.

سیدمحمدعلی ابطحی با درج یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: زدن ماسک توی ایران اجباری شد. در محیط‌های سربسته و ادارات و بانک‌ها و اینها. اول از همه قبل از اینکه بخرند، عده‌ای از مردم دلاور هموطن ماسک‌ها را احتکار یا گران کردند. عده دیگری هم کلاس‌شان شده که ماسک نزنند. والا به خودتان ظلم می‌کنید. حق‌الناس هم هست. جدی بگیرید. مثل حق‌الناس رای توی انتخابات تبصره ندارد. حق خودتان و مردم را رعایت کنید. اصلا تو رو جدم. یکشنبه بالاترین آمار فوتی‌های کرونایی در طول تاریخ شروع کرونا را داشتیم. اینها عدد نیستند. اینها هر کدام، یک کشته هستند و ده‌ها نفر عزادارشان. مبتلاها خیلی زیاد شدند، مثل اول کرونا. توی این چند روزه با خیلی‌هاشان تماس گرفتم. خانم فاطمه طباطبایی، عروس امام در بیمارستان است. نه دختر دارد و نه خواهر. خودش عروس امام بود و امام را تیمار می‌کرد. حالا عروسش به خودش کمک می‌کند. شانس عروس خوب داشتن را هم امام و هم عروس امام داشته‌اند. با صفایی‌فراهانی دوست قدیمی‌ام و مدیر قوی هم تماس گرفتم، بهتر بود. به چند نفر دیگر از دوستان کرونا گرفته جدید هم زنگ زدم که اسم نمی‌آورم. ممکنه از آنجا به‌ جاهای دیگه فکرتان برود؛ بله.

روزنامه همدلی با درج گزارشی آورده است: در حالی که روند افزایش موارد منجر به فوت ناشی از کرونا دارد به روزهای ابتدایی شیوع این ویروس برمی‌گردد و همچنین استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و سرپوشیده اجباری شده است؛ شاهد افزایش تقاضای ماسک هستیم، حالا مانند گذشته خبرهایی از کشف انبارهای احتکار ماسک شنیده می‌شود، همچنین پلیس هشدار داده با احتکارکنندگان ماسک برخورد می‌کند. از همان روزهای اول شیوع کرونا حرف و حدیث‌ها برای استفاده کردن یا استفاده نکردن از ماسک زیاد بود. اسفند سال گذشته وقتی که اولین نشانه‌های کرونا در ایران با اعلام اولین نفر فوتی، ناشی از این ویروس در شهر قم همراه شد، ناگهان ماسک تبدیل به همان طلای نایابی شد که کمتر کسی می‌توانست به آن دسترسی پیدا کند. قیمت ماسک در بازار آزاد سر به فلک گذاشت، فروش و توزیع ماسک در داروخانه‌ها در گام اول سهمیه‌ای شد و برای گام دوم فروش آن‌ها ممنوع شد، پشت درب داروخانه‌ها جمله «ماسک نداریم، لطفاً سوال نپرسید» چسبانده شد، و خیلی‌ها شروع به درست کردن ماسک‌های خانگی کردند. به دلیل افزایش تقاضا برای ماسک بسیاری از تولیدی‌ها شروع به تولید با چند برابر ظرفیت کردند، حتی خیلی از آنها با تغییر تولید تصمیم گرفتند اگر تا دیروز عروسک می‌ساختند حالا به دلیل نیاز جامعه ماسک تولید کنند. شاید این تیپ از تولیدی‌ها جزء همان‌هایی بودند که از دوران آقایی کردن کرونا استفاده‌های خوبی هم بردند. همیشه خبرهای کشف انبارهایی که در آنها ماسک احتکار شده بود در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشت. اما کمی که از روزهای پر التهاب اول شیوع کرونا گذشت، گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی و همچنین گزارش‌های وزارت بهداشتِ ایران درباره عدم لزوم استفاده از ماسک کمی از بار تقاضای آن کم کرد، همین مسئله سبب شد میزان تولید به تقاضا برسد و کمی شرایط متعادل شود. در این میان با رعایت کردن برخی از دستورالعمل‌ها تعداد موارد مبتلا و مرگ ناشی از کرونا هم کاهش پیدا کرد و همین سبب شد که تمایل به استفاده از ماسک کمتر و کمتر شود. اما با رفع محدودیت‌ها و چیزی که بسیاری آن را «شبه‌ عادی‌سازی» نامیدند، آهسته آهسته آمارهای مربوط به کرونا افزایش پیدا کرد، طوری که یکشنبه گذشته با ثبت ۱۶۳نفر فوتی رکورد جدیدی از عملکرد این ویروس ناشناخته ثبت شد، درست همزمان با روزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفته بود استفاده از ماسک را اجباری کند. همزمان با اجباری شدن ماسک از گوشه وکنارهای شهر خبرهایی می‌رسد که با بازگشت کرونا به روزهای اوج خودش در ایران، شرایط کمبود، احتکار و افزایش قیمت ماسک هم دارد به همان روزها نزدیک می‌شود. همچنین گزارش‌های اخیر درباره راه‌های انتقال ویروس کرونا، دیگر بر همان دو شیوه سابق تکیه ندارد، شیوه‌هایی مانند انتقال از سطوح به انسان، یا از انسان به انسان، روز گذشته بود که جمعی از دانشمندان و محققان از سی و دو کشور مختلف طی نامه‌ای از سازمان بهداشت جهانی خواستند تا در توصیه‎های بهداشتی خود برای مقابله با ویروس کرونا تجدید نظر کند.

این دانشمندان عنوان کردند شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ذرات کوچک‌تر ویروس کرونا می‌توانند از طریق هوا نیز افراد را آلوده کنند. همین خبر بر لزوم استفاده از ماسک بیشتر تاکید می‌کند و در صورت عدم توجه می‌تواند ماسک را به روزهای احتکار شدنش نزدیک کند. این در حالی است که روز گذشته بعد از مدت‌ها خبری مبنی بر کشف یک انبار احتکار منتشر شد. سرهنگ «نادر مرادی»، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ در گفت‌وگویی با ایسنا عنوان کرد که «در همین رابطه ما چند روز قبل با انباری در غرب تهران روبه‌رو شدیم که به محل دپو و احتکار اقلام بهداشتی بدل شده بود. در عملیاتی که همکارانم انجام دادند، تنها دو میلیون و ۵۰۰ هزار عدد ماسک ساده و ۲۱۰هزار ماسک فیلتردار کشف و ضبط شد.»

به گزارش روزنامه ابتکار، با بالا رفتن آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران، زمزمه‌هایی از بازگشت دوباره محدودیت‌ها به استان‌های کشور به گوش می‌رسد. زمزمه‌ای که از خوزستان و چندین شهری که وضعیت ابتلا به بیماری در آنها وخیم اعلام شده، شروع شد و حالا در کرج به واقعیت بدل شده است. بنابر خبری که فرماندار کرج اعلام کرده، مرکز استان البرز به دلیل رسیدن به وضعیت هشدار برای یک هفته تعطیل شده است. محدودیت‌ها هرچند اندک اما به تهران نیز رسیده است. معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت خبر داده که با روند افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در شهر تهران پیش‌بینی می‌شود برخی از محدودیت‌ها مجددا بازگردد. این محدودیت‌ها از تعطیلی تالارهای پذیرایی حالا به تعطیلی کتابخانه‌ها در تهران‌ها رسیده و گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که درصورت وخامت اوضاع شورای شهر از راهکار سلبی خود یعنی تعطیلی مترو استفاده کند. با این حال اما ستاد ملی کرونا اجباری کردن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی مسقف را یکی از راه‌های اصلی برای مبارزه با کرونا درنظر گرفته است. راهکاری که از ۱۵ تیرماه آغاز شده و در همین چند روزی که از آن گذشته قیمت ماسک را افزایش داده و آن را دوباره کمیاب کرده است.

روزنامه آفتاب یزد با انتخاب گزارشی می نویسد: ‌خط مقدم مقابله با کرونا این روزها در شرایط سختی به سر می‌برند و شیفت‌های بلند مدت، دوری مداوم از خانواده و حق و حقوقی که پرداخت نمی شود به شرایط سخت پیش روی آن ها دامن می‌زند اما همچنان در سکوت و به دور از حواشی به کار خودشان مشغولند و تنها امید مردم در شرایط سخت کرونایی محسوب می‌شوند؛ با این همه شرایط برای پرستاران به قدری سخت است که همین حالا هم خیلی از آن ها در شرف افسردگی به سر می برند. الهه شریعتی پرستاری است که هم در یکی از بیمارستان های خصوصی و هم در یکی از بیمارستان های دولتی مشغول به فعالیت است. او در گفت و گو با آفتاب یزد در خصوص مشکلات پرستاران در دوره کرونایی گفت: «اوایل شیوع کرونا یک تراژدی به شدت غم انگیز بود، چون تجهیزات وارد نمی شد و در بیمارستان‌ها تجهیزات خیلی کم بود. حتی خیلی از هم دوره ای های من در شهرستان های مختلف عکس برای ما می فرستادند که نشان می داد با سفره یک بار مصرف تمام وجودشان را کاور کرده اند و به این طریق بر بالین مریض حاضر می‌شدند. این در شرایطی بود که پرستاران چاره ای جز حضور در بیمارستان نداشتند چون اگرغیبت می‌کردند حقوق‌شان قطع می شد و نیرو جایگزین آن ها می شد. اما حالا وضعیت به نسبت قبل خیلی بهتر شده است و کمبود تجهیزات به آن شکل حادی که در گذشته بود وجود ندارد. با این همه در حال حاضر هم سختی های زیادی برای کادر درمان وجود دارد.»

مینو محرز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره احتمال جهش ویروس کرونا، گفت: در حال حاضر بحث جهش یافتن ویروس کرونا مطرح نیست، بلکه مساله اصلی این است که متاسفانه بسیاری از افراد جامعه مباحث مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، رفت و آمدها و برگزاری مراسم عروسی و عزاداری را آغاز کردند و خانواده‌ها در کنار یکدیگر بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی قرار گرفته‌اند که منجر به افزایش سرعت ابتلا به بیماری کووید-۱۹، به ویژه ابتلای خانوادگی شده است. در حال حاضر استفاده از ماسک اجباری شده و به نوعی این اقدام بهترین کار جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا محسوب می‌شود. البته تاکید می‌کنم که ماسک باید به صورت درست استفاده شود. قطعا با استفاده درست از ماسک روند ابتلا و طبیعتا بستری و مرگ‌ و میر کاهش خواهد یافت. منتها گاهی می‌بینیم که برخی افراد ماسک زدند، اما آن را زیر چانه قرار داده‌اند. در حالی که باید درست از ماسک استفاده کنند؛ به طوری که تمام قسمت بینی و دهان را بپوشانند.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره ساختن واکسن کرونا در آمریکا و اروپا و ارسال آن باتوجه به شرایط تحریمی که بر کشور وجود دارد، گفت: اینکه در حال حاضر مطرح می‌شود واکسن کرونا ساخته شده است، بیشتر در حد یک ادعا است؛ چراکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) این مسئله را به طور رسمی تایید نکرده است.  اگر واکسن بیماری کرونا ساخته شود، قطعاً همکاران ما در وزارت بهداشت و درمان با هماهنگی WHO و همچنین با کمک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ترتیبی اتخاذ خواهند کرد که واکسن را بتوانیم وارد کشور کنیم. اما اصل موضوع این است که واکسن‌های گفته شده هنوز روی نمونه‌های انسانی تا جایی که من اطلاع دارم آزمایش نشده است و فکر می‌کنم باید منتظر باشیم تا یک واکسن نهایی ساخته شود. در خوشبینانه‌ترین شکل موجود یعنی در ۴ الی ۵ ماه آینده ما واکسن را خواهیم داشت بنابراین باید همچنان بهترین راه مبارزه با ویروس را در پیش بگیریم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری عصر ایران، ما آدم بزرگ‌ها گاهی آنقدر به خودمان غره می‌شویم که حتی یادمان می‌رود چطور نفس می‌کشیم. ما هیچ وقت به دم و بازدم خود توجه نمی‌کنیم و برای همین است که یک دفعه از یک جایی در کودکی، تنفس درست و طبیعی "شکمی" به تنفس "سینه‌ای" تبدیل می‌شود. می‌گویید نه؟! اولین بچه ای را که دیدید صدا بزنید وببینید چطور نفس می کشد؟ وقتی دم را داخل می دهد شکمش بالا می آید اما ما چطور؟ سینه‌مان جلو می‌آید و این طوری می شود که نمی توانیم مثل بچه ها با صدای بلند و زلال داد بزنیم یا بدویم و زود خسته می‌شویم و... .واقعا چه اتفاقی افتاده است؟ چه شده که شیوه تنفس صحیح ما که با آن متولد می شویم از یک جایی به بعد تغییر کرده است؟  چینی های باستان شاید اولین کسانی بودند که به این تغییر پی بردند و در آموزشِ مراقبه که امروزه به نام مدیتیشن ، ذهن آگاهی و ... می‌شناسیم؛ اول از همه روی اصلاح تنفس کار کردند. آن ها دریافتند که با اصلاح تنفس و بازگشت به تنفس شکمی یا دیافراگمی جریان انرژی "چی" بهتر در بدن توزیع می شود و پیرو آن مکالمه ذهنی متوقف شده و خودآگاهی کامل یا به اصطلاح آن ها روشن شدگی حادث می‌شود.

رسانه های اصولگرا

روزنامه جوان: از هشدار وزیر بهداشت درباره گل خوردن از کرونا در دقیقه ۹۰  زمان زیادی نمی‌گذرد؛ روزی که سعید نمکی بابت فشار به وزارت بهداشت برای بازگشایی‌ها گله داشت. حالا، اما آنچه در کابوس‌هایمان می‌دیدیم پیش‌چشم‌هایمان در حال رخ دادن است.

روزنامه جوان با انتخاب گزارشی آورده است: براساس جدیدترین آمارهای جهانی از وضعیت شیوع کرونا در دنیا، ایران رتبه سوم فوتی‌های ناشی از این بیماری را دارد و این یعنی در دقیقه ۰۹ از کرونا گل خوردیم! فوتی‌های کرونا در ۵۱ روز اول تیرماه۲ هزارو۶۴ نفر بوده که این تعداد در مدت مشابه در خردادماه ۸۸۸ نفر بوده‌است. این آمار نشان می‌دهد تعداد فوتی‌ها در ۵۱ روز اول تیرماه نسبت به مدت مشابه ماه گذشته افزایش ۲۳۱ درصدی داشته‌است. تخت‌های بیمارستانی هم دیگر ظرفیت پذیرش کرونایی‌ها را ندارند. مسئولان بهداشتی از چند روز پیش هشدار داده بودند که ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌ها در حال تکمیل‌شدن است، 

محسن فرهادی معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت، در گفت وگو با خبرگزاری مهر می گوید:‌ "در وضعیت تهران هنوز تغییری مشاهده نشده است، اما با این روند رشد بیماری، پیش بینی می‌شود برخی از محدودیت‌ها مجددا باز گردد.  دولت مدت‌هاست آمار تفکیکی مبتلایان و جان‌باختگان کووید ۱۹ را براساس تقسیمات استانی منتشر نمی‌کند، اما طی یک هفته گذشته میزان ابتلا و مرگ در ایران سیر صعودی داشته است. براساس آمارهای روازنه وزارت بهداشت روز گذشته ۲ هزار و ۵۶۰ نفر به میزان مبتلایان کرونا افزوده شد و ۱۶۳ نیز جان خود را از دست داده‌اند که این تعداد بیشترین میزان مرگ بر اثر کووید ۱۹ از زمان شیوع آن در ایران بوده است.

به گزارش روزنامه وطن امروز، آخر شب شده، خسته از اخبار امروز به خانه آمده‌ام، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده بود «در ۲۴ ساعته گذشته ۱۶۳ نفر بر اثر کرونا جان ‌باخته‌اند» و ما تیتر زدیم: «مرگبارترین روز کرونایی کشور». اصلا چرا وضعیت به این سمت رفت؟ آمار کرونایی‌ها داشت با شیب نزولی کم می‌شد، بعد از عید تعداد فوتی‌ها کمتر از ۴۰ نفر شده بود و تعداد مبتلایان به روزی ۸۰۰ نفر هم رسید اما دوباره اوج گرفت! در همین حال و هوا هستم که گروه واتس‌آپی رفقایم را باز می‌کنم. مهدی عکس‌هایی را که در ۲ ساعت گذشته از روی تب‏سنج الکترونیکی‌اش گرفته در گروه گذاشته؛ «۳۹، ۵/۳۹، ۴۰ و...»، همه عددها بالاست، تعدادشان هم زیاد است. مهدی در یک بیمارستان وابسته به یکی از سازمان‌های دولتی کار می‌کند. به او می‌گویم: خبرهایی که به ما می‌رسد خیلی بد است، وضع در بیمارستان‌ها چطور است؟ می‌گوید: «خیلی بدتر از خبرهایی که تو هر روز می‌زنی!» و ادامه می‌دهد: «این عکس‌ها فقط برای ۲ ساعت است؛ تعداد مراجعه‌کننده‌ها هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود». می‌گویم: «تو در بیمارستان دولتی وابسته به آن سازمان دولتی هستی، عمده بیماران‌تان هم برای همان سازمان هستند؟!» می‌گوید: «آره، انگار خیلی در ادارات محافظت از کرونا جدی نیست، دیروز از یکی از بخش‌های اداره تست دسته‌جمعی گرفته بودند که ظاهرا ۱۵ نفر مثبت شده‌اند!» یکی دیگر از بچه‌ها موضوع دیگری را در گروه مطرح می‌کند و بحث ما نیمه‌کاره تمام می‌شود و من هم که خسته‌ام؛ گروه را می‌بندم و گوشی را کناری می‌گذارم.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به آمار نگران کننده تعداد مبتلایان در کلانشهر تهران، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد افرادی که در مراکز درمانی استان به عنوان مبتلایان جدید بستری شده‌اند به ۵۳۴ بیمار می‌رسد که نسبت به روزهای گذشته یکی از بالاترین آمارهای اعلامی است. در این مدت ۸۴ بیمار نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری شده‌اند و از کسانی که به بخش‌های بهداشتی و درمانی به شکل سرپایی مراجعه کرده‌اند ۸.۵ درصد نیاز به بستری داشته‌اند. زالی تعداد بیماران ترخیص شده را ۴۲۰ نفر عنوان کرد و گفت: این آمار در تهران نشانگر افزایش تعداد مبتلایان است و شرایط در استان تهران کماکان نگران کننده، بی ثبات و ناپایدار است.طبیعتا بیمارستان‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند، اما اگر تعداد بیمارانی که نیاز به بستری دارند به شدت زیاد شود، مسلما ظرفیت بیمارستان‌ها با محدودیت رو به رو می‌شود. تاکنون با تلاش همکاران بخش‌های بهداشتی و درمانی تلاش شده است تا یک توازن منطقی بین میزان ابتلا و ظرفیت بیمارستان‌ها برقرار شود، اما با افزایش آمار ممکن است شرایط متفاوت شود.

به گزارش مشرق، این روزها رسانه‌ها از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا در بین کودکان خبر می‌دهند. کلینیک‌های تخصصی اطفال پر شده از کودکانی که با علائم مختلفی راهی آنجا شده‌اند. ویروس کرونا در این رده‌سنی با علائم مختلفی ظاهر شده که تشخیص را در روزهای ابتدایی سخت می‌کند.از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز تئوری‌های زیادی در خصوص رفتار ویروس کرونا مطرح شده که یکی از مستندترین آنها شیوع کم این ویروس در بین کودکان بوده است؛ موضوعی که در ابتدا به ناقل‌شدن کودکان تقلیل داده شد. بسیاری از والدین هنوز بر این باورند که فرزندشان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شود اما آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند و معلوم نیست تا چه حد می‌توانند این ویروس را به یکدیگر یا بزرگسالان منتقل کنند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روزنامه ابتکار استانداری تهران پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روزنامه ابتکار استانداری تهران مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی روزنامه ابتکار استانداری تهران مجلس شورای اسلامی تالارهای پذیرایی استفاده از ماسک بهداشت و درمان بیمارستان ها وزارت بهداشت ویروس کرونا نشان می دهد حال حاضر محدودیت ها شیوع کرونا اجباری شد گزارش ها رسانه ها کووید ۱۹ چند روز فوتی ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۰۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید

پژوهشگران می‌گویند سطوح بالاتر کربن دی اکسید (CO۲) به این معنی است که ویروس‌ها طول عمر بیشتری خواهند داشت و افراد بیشتری را آلوده می‌کنند، بنابراین باز کردن پنجره می‌تواند یک راه موثر برای کم کردن ویروس‌های معلق در هوا باشد.

کربن دی اکسید یک عمل کلیدی برای بیشتر زنده ماندن ویروس‌های معلق در هوا و در نتیجه احتمال انتشار بیشتر آنهاست؛ بنابراین باز کردن پنجره می‌تواند یک راه علمی برای جلوگیری از انتشار ویروس‌های تنفسی نسبت به آنچه که در ابتدا پیش‌بینی شده بود، باشد.

به نقل از ان‌ای، با ظهور کووید-۱۹، جهان یاد گرفت که بودن در فضای نزدیک با فرد یا افراد دیگر چگونه می‌تواند خطر ابتلا به این ویروس را افزایش دهد.

اکنون تحقیقات جدید به رهبری پژوهشگران دانشگاه بریستول در بریتانیا یک پاسخی به این پرسش داده است که چگونه و چرا ویروس‌های تنفسی موجود در هوا برای مدت طولانی‌تری در فضا‌های بسته باقی می‌مانند. آنها می‌گویند پای کربن دی اکسید در میان است.

آلن هادرل، سرپرست و نویسنده ارشد این مطالعه و محقق ارشد علوم هواپخش در دانشکده شیمی دانشگاه بریستول می‌گوید: ما می‌دانستیم که ویروس عامل کووید-۱۹ موسوم به SARS-CoV-۲ مانند سایر ویروس‌ها، از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم، پخش می‌شود، اما این مطالعه نشان‌دهنده پیشرفت بزرگی در درک ما از این است که دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد و مهم‌تر اینکه چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد.

کربن دی اکسید (CO۲) یک شاخص خوب برای سنجش تهویه در یک فضای داخلی است. تعداد افراد در یک اتاق بر غلظت CO۲ تأثیر می‌گذارد و از آنجایی که هم کربن دی اکسید و هم ویروس‌های تنفسی دیگر در هوای بازدمی وجود دارند، منطقی است که از غلظت CO۲ به عنوان شاخصی برای خطر انتقال ویروس استفاده شود.

در اینجا ما باید کمی عمیق‌تر به بررسی تنفس بپردازیم. PH بالای (قلیایی) بازدم ناشی از ترشحات تنفسی است که از آن منشاء می‌گیرد. به عنوان مثال، بزاق و مایع ریه حاوی سطوح بالایی از بی‌کربنات قلیایی هستند. pH قطرات خارج شده در تنفس با تبخیر بی‌کربنات به گاز CO۲ تغییر می‌کند، اما تحت تأثیر عواملی مانند رطوبت نسبی، اندازه قطرات و غلظت CO۲ در محیط قرار می‌گیرد.

از آنجایی که تصور می‌شود PH محرک عفونت‌پذیری ویروس‌های معلق در هوا باشد، پژوهشگران بررسی می‌کنند که آیا غلظت CO۲ محیط بر پایداری ویروس‌های موجود در هوا (هوا پایداری) و خطر انتقال آنها تأثیر می‌گذارد یا خیر.

در شرایط همه‌گیری کووید-۱۹ از مانیتور‌های سنجش CO۲ برای تخمین تهویه ساختمان استفاده شد. هوای معمولی خارج از منزل حاوی حدود ۴۰۰ قسمت در میلیون (ppm) کربن دی اکسید است. در فضا‌های داخلی معمولی و دارای تهویه مناسب، غلظت بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ppm است. در فضا‌های دارای تهویه ضعیف، غلظت CO۲ می‌تواند از ۲۰۰۰ ppm بیشتر شود و در محیط‌های شلوغ‌تر از ۵۰۰۰ ppm بالاتر رود.

پژوهشگران با تغییر غلظت CO۲ در هوا بین ۴۰۰ ppm و ۶۵۰۰ ppm، ارتباط بین غلظت CO۲ و مدت زمانی که ویروس‌های موجود در هوا عفونی می‌مانند را تأیید کردند.

در مقایسه با CO۲ معمولی جو که حدود ۵۰۰ ppm است، افزایش متوسط در CO۲ از ۴۰۰ ppm به ۸۰۰ ppm در محدوده یک اتاق با تهویه خوب منجر به افزایش قابل توجهی در هواپایداری ویروس برای همه سویه‌های ویروس SARS-CoV-۲ از جمله دلتا، بتا و اومیکرون پس از دو دقیقه شد. ضمن اینکه تفاوتی در میزان عفونت و سرایت‌پذیری بین ۸۰۰ و ۶۵۰۰ ppm مشاهده نشد.

افزایش غلظت CO۲ عمیقاً بر سرایت‌پذیری SARS-CoV-۲ در طول زمان تأثیر گذاشت. در مقایسه با هوای معمولی، زمانی که غلظت کربن دی اکسید ۳۰۰۰ ppm بود (مشابه غلظت یک اتاق شلوغ) ویروس‌ها پس از ۴۰ دقیقه تقریباً ۱۰ برابر بیشتر عفونی باقی ماندند.

هادرل می‌گوید: این رابطه روشن می‌کند که چرا رویداد‌های اَبَرپخش‌کننده ممکن است تحت شرایط خاصی رخ دهند. PH بالای قطرات بازدمی حاوی ویروس SARS-CoV-۲ احتمالاً عامل اصلی عفونت است. CO۲ هنگامی که با قطرات برهمکنش می‌کند مانند یک اسید عمل می‌کند. این باعث می‌شود که pH قطرات کمتر قلیایی شود و در نتیجه ویروس درون آنها با سرعت کمتری غیرفعال شود.

خوشبختانه توصیه پژوهشگران برای کاهش عفونت ویروسی یک توصیه ساده است.

هادرل می‌گوید: به همین دلیل است که باز کردن یک پنجره یک استراتژی کاهش موثر است، زیرا هم از نظر فیزیکی ویروس را از اتاق خارج می‌کند و هم باعث می‌شود قطرات هواپخش برای ویروس سمی‌تر شوند.

با توجه به تمرکز جهانی بر کاهش CO۲ جو که دانشمندان اقلیم پیش‌بینی می‌کنند در دهه‌های آینده به بیش از ۵۵۰ ppm افزایش یابد، پژوهشگران می‌گویند یافته‌های آنها پیامد‌های گسترده‌تری دارد.

هادرل می‌گوید: بنابراین، این یافته‌ها پیامد‌های گسترده‌تری نه تنها در درک ما از انتقال ویروس‌های تنفسی، بلکه اینکه چگونه تغییرات در محیط ما ممکن است احتمال همه‌گیری‌های آینده را تشدید کند، دارد.

وی افزود: داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو می‌تواند با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آنها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • غول جدید ماهواره‌ای به رقابت با ایلان ماسک می‌رود
  • تجمع اعتراضی گرجی‌ها مقابل سفارت رژیم اسرائیل در تفلیس
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • ملاقات آی شو اسپید با ری میستریو و گرفتن ماسک ویژه از اسطوره WWE / فیلم
  • برای برد مقابل پرسپولیس آمده بودیم/می‌توانستیم در فصل جاری با فاصله ۱۰ امتیازی قهرمان شویم
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه
  • سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟