Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به نقش استفاده از فناوری‌های نوین در گسترش عدالت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از  روابط عمومی دادستانی کل کشور، «جواد بابایی» به ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای گسترش عدالت پرداخت و گفت: با توجه به عدم کارایی روش‌های سنتی در کشف و پی‌جویی برخی جرائم و همچنین شرایط خاص و نیاز روز به استفاده از فناوری‌های نوین در رسیدگی‌های قضایی نقش استفاده از فناوری‌های نوین در گسترش عدالت بیش از پیش برجسته می‌گردد که این امر در بهبود مدیریت قضایی نیز بسیار تاثیرگزار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور فضای مجازی دادستانی کل کشور بیان کرد: در این راستا قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، برنامه‌های پنج ساله پنجم و ششم، برنامه چهارم توسعه قضایی و برنامه‌های راهبردی سند طرح تحول قوه قضاییه به استفاده از فناوری‌های نوین در گسترش عدالت، از طریق دادرسی الکترونیکی تاکید دارد.

این مقام قضایی به بیان برخی فواید و آثار بهره‌گیری از فناوری‌های نوین هم اشاره کرد و افزود: استفاده از فناوری‌های نوین آثار بسیار خوبی در گسترش عدالت دارد که از جمله می‌توان به تسهیل دسترسی به خدمات قضایی و کاهش مراجعات حضوری شهروندان به مراجع قضایی و در نتیجه کاهش هزینه‌های جانبی مادی و معنوی دادرسی برای مردم، کاهش مراسلات و مکاتبات کاغذی در نظام قضایی و اداری، کشف هوشمند جرایم و مقابله با آنها اشاره کرد.

بابایی به دیگر فواید بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اشاره کرده و تصریح کرد: سرعت بخشی و کاهش زمان رسیدگی از دیگر فوائد فناوری‌های جدید است. یکی از شاخص‌های ارزیابی کیفی گسترش عدالت، موضوع عدم اطاله و سرعت در رسیدگی است که استفاده از فناوری‌های نوین با بسترها و ساز وکارهایی که فراهم می‌کند موجب تسریع در آن می‌شود.

وی افزایش دقت، صحت، سلامت و شفافیت در فرایند دادرسی با توجه به ثبت دقیق اقدامات انجام شده در این فرایند را از دیگر اثرات و فواید فناوری‌های نوین دانست و افزود: سازماندهی مستندسازی، رویه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها برای قضات، برابری و عدالت در بهره‌مندی از خدمات قضایی، فراهم نمودن اطلاعات جامع و تحلیلی برای تصمیم گیری صحیح و عادلانه مراجع قضایی (ارتقاء کیفی) و تسریع در شناسایی و مقابله با فساد اقتصادی و جرائم سازمان یافته از طریق تحلیل پایگاه‌های داده و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین هوش مصنوعی ازدیگر مزایای بهره‌گیری از فناوری است.

معاون دادستان کل کشور به تشریح برخی اقدامات معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین پرداخت و گفت: با توجه به جایگاه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در نظارت و پیگیری امور فضای مجازی، اقدامات و پیگیری‌های خوبی برای استفاده از این فناوری‌ها انجام شده است.

بایایی خاطرنشان کرد: پیگیری برای استفاده از فناوری‌های نوین برای کشف جرائم مالی در بستر مبادلات مالی و فضای مجازی با سیستم‌های کشف و مدیریت تقلب از جمله اقدامات معاونت فضای مجازی است. در توضیح این موضوع باید گفت با توجه به اینکه ارتکاب جرائم مالی از قبیل کلاهبرداری، مدرن و پیچیده شده است، لذا کشف آن نیز نیاز به عاملی فراتر از عامل انسانی و استفاده از ابزارهای هوشمند دارد تا با تحلیل رفتارهای مجرمانه از طریق هوش مصنوعی بتوان این جرائم مدرن را کشف نمود.

وی به طراحی و راه اندازی سامانه مستندسازی ادله الکترونیکی در معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور هم اشاره داشت و گفت: با توجه به ماهیت فرار ادله الکترونیکی، عدم ثبت به موقع این ادله موجب از بین رفتن آن و در نتیجه از بین رفتن قابلیت استناد به این ادله می‌گردد. در این راستا عوامل فنی این معاونت سامانه ای برای مستندسازی طراحی کردند که به صورت آزمایشی راه اندازی شده و ان‌شاءلله تا پایان سال جاری به بهره برداری رسمی رسیده و در اختیار مراجع قضایی و ضابطین قرار خواهد گرفت.

این مقام قضایی اظهار کرد: طراحی و راه اندازی سامانه‌های هوشمند دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص جرائم فضای مجازی و محتوای مجرمانه از قبیل گزارشات مربوط به فیشینگ، گزارش هک و نفوذ و ارائه بیش از 24 خدمت الکترونیک معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در پرتال internet.ir از جمله اقدامات دیگر این معاونت است.

 

وی پیگیری اصلاح فرایندها و رفع نواقص مربوط به خدمات الکترونیک قضایی را از دیگر اقدامات معاونت فضای مجازی در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین عنوان کرد و گفت: پیگیری گسترش و ارتقاء ارتباطات الکترونیک و سامانه‌های ارتباطی آنلاین بین دستگاه قضایی و ضابطان، پیگیری تحقق دادرسی الکترونیکی و خودکارسازی فرایندهای پاسخگویی به استعلامات برخط قضایی با همکاری بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و سایر نهادهای ذیربط از جمله دیگر فعالیت‌های این معاونت است.

 

معاون دادستان کل کشور ایجاد سامانه و درگاه اینترنتی برای دریافت گزارش‌های مردمی درخصوص نحوه رسیدگی به جرایم فضای مجازی در دادسراهای سراسر کشور (به منظور اعمال نظارت بر فرآیندهای رسیدگی و ارتقاء کیفی دادرسی) را خدمتی دیگر از سوی معاونت فضای مجازی دادستانی کل معرفی کرده و افزود: پیگیری استفاده از ظرفیت دیپلماسی سایبری برای شکل‌گیری و ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی و چندجانبه برای مقابله با جرایم سازمان یافته و مهم فضای مجازی و پیگیری اختصاص شعب تخصصی جرایم رایانه‌ای در دادسراها و محاکم و ارائه آموزش‌های تخصصی و روزآمد از دیگر موارد مهم اقدامات می‌باشد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: جواد بابایی دادستانی قوه قضائیه قوه قضاییه معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور استفاده از فناوری های نوین بهره گیری از فناوری های نوین گسترش عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی، ظهر دوشنبه در آئین گرامیداشت هفته مقام معلم اظهار کرد: مهمترین دغدغه‌های فرهنگی امروز، آسیب‌های اجتماعی است که نگاه عمقی به آن نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش می‌تواند این آسیب‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه حوزه آموزش و پرورش در کنار هم دارای اهمیت هستند، عنوان کرد: در سال‌های اخیر به اندازه نیاز به مقوله پرورش پرداخته نشده است و باید این عقب‌ماندگی جبران شود.

استاندار زنجان معلمان را شریف‌ترین قشر جامعه خواند و گفت: استاد رضا روزبه به عنوان یکی از مشاهیر زنجان، فرد پرورش‌یافته مکتب اهل‌بیت (ع) بود و انسان‌های بسیاری همچون خود را تربیت کرد و باید برای تربیت نسل آینده نیز این مسیر را طی کنیم.

وی با بیان اینکه زنجان در بسیاری از بخش‌ها سرآمد است، تصریح کرد: باید در حوزه آموزش نیز رتبه خود را به کمتر از ۱۰ در کشور برساند و دانش‌آموزان با دانش و با مهارت را به جامعه تحویل دهد.

افشارچی در مورد برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تابستانی و اهمیت مقوله پرورش ابراز کرد: باید در تابستان امسال با تقویت فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان را متفاوت از آنچه بودند تحویل دهیم.

وی بر گسترش عدالت آموزشی در سطح استان تأکید کرد و افزود: باید امکانات آموزشی و ورزشی در همه نقاط استان و مناطق محروم فراهم شود.

کد خبر 6098030

دیگر خبرها

  • تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی
  • حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است
  • ارائه نوآوری‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین در تامین مالی فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • تشکیل ۱۳ پرونده قضایی برای مروجین اکاذیب در فضای مجازی کرمان
  • عدالت آموزشی در همه نقاط استان زنجان گسترش یابد
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران مهمترین عامل اعتماد به سکو‌های داخلی