Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@11:48:42 GMT

۹۳۴ نفر از کادر درمان هرمزگان به کرونا مبتلا شده اند

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۱۵۲۱

۹۳۴ نفر از کادر درمان هرمزگان به کرونا مبتلا شده اند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین فرشیدی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بیان داشت: ۱۱ هزار نفر کادر درمان و پرستار و پرسنل در استان هرمزگان در مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کنند که متأسفانه ۹۳۴ نفر از آنان تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

وی عنوان کرد: ۵۰ درصد ابتلاها در کادر درمانی از خردادماه به بعد رخ‌داده است، گروه پرستاری ۳۵۰ نفر، ۱۳۵ نفر از کادر خدمات، ۱۶۸ نفر از کادر اداری، ۵۶ نفر از پزشکان، ۲۲ نفر در بخش رادیولوژی و بخش آزمایشگاه ۳۳ نفر نیز از جمله کادر مورد درگیر با ویروس کرونا در هرمزگان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرشیدی تصریح کرد: برای بخش‌های مختلف درمانی در استان به نیروهای جدید نیاز داریم. افرادی که تخصص لازم را در بخش‌های مختلف بخصوص در بخش پرستاری دارند، می‌توانند به کمک ساختار بهداشت و درمان بیایند و ما در قالب‌های مختلف می‌توانیم با آنها قرارداد همکاری ببندیم و افراد شانس استخدام و قرارداد با وزارت بهداشت را خواهند داشت. از گروه‌های داوطلب و جهادی نیز خواهش داریم که به کمک ما بیایند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد عدم وجود نظارت بر روی خطوط هوایی و خطوط ناوگان حمل و نقل شهری مانند تاکسی‌ها ابرازداشت: نظارت بر خطوط هوایی دست ما نیست اما در سالن‌های انتظار فرودگاه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و ادارات نیز استفاده از ماسک اجباری شده است.

فرشیدی در پاسخ به دیگر سوال مهر که علیرغم اینکه از سوی ستاد مقابله با کرونا در استان که به ریاست استاندار است، شاهد برگزاری جلسات غیرضرور در استانداری مانند اعطای مجوز صید به صیادان جزیره هرمز و دیگر افتتاحیه‌ها هستیم، بیان داشت: متأسفانه این هم یک مشکل است که بارها در جلات اعلام کردیم که از برگزاری جلسات غیرضرور پرهیز شود. باید در افتتاحیه‌ها و مراسمات رسمی و غیررسمی از ویدئوکنفرانس استفاده شود، یک مدیر نباید با تعداد زیادی به بازدید یک پروژه یا شهرستان برود بلکه با حداقل نیرو سه تا چهار نفر به بازدید بروند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با ابراز گلایه از برخی منتقدان خاطرنشان کرد: برخی در منزل نشسته‌اند و مدام انتقاد می‌کنند. وظیفه ما در بخش بهداشت و درمان ارائه خدمات به مردم است. الان کمبود نیرو داریم و افرادی که واقعاً دغدغه دارند و هنر دارند می‌توانند به کمک ما بیایند. حتی به نگهبان در ورودی بیمارستان‌ها نیاز داریم. انتقاد مستمر ثمری ندارد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم که بیمار کرونایی به دستگاه ونتیلاتور نرسند. ۳۸ نفر اکنون در استان به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند و وضعیت وخیمی دارند. آمار دقیقی از کل موارد ابتلاء در استان در دست نیست و ما آماری که ارائه می‌کنیم از افرادی است که آزمایش کرونا داده‌اند و نتیجه آنها مثبت اعلام شده است.

فرشیدی ابرازداشت: استفاده از ماسک در استان روند خوبی دارد و باید بدانیم که استفاده از ماسک باید دائمی باشد و فکر نکنیم فقط در شرایط قرمز باید از ماسک استفاده کرد. بالای ۸۵ درصد مردم بخصوص در ادارات و کسبه از ماسک استفاده می‌کنند.

وی با ابراز نگرانی از بی توجهی به فاصله گذاری اجتماعی، بیان داشت: فاصله‌گذاری فیزیکی مهم است اما رعایت آن در استان زیر ۵۰ درصد است. مثلاً کنار هم نشستن‌ها در پروازها مناسب نیست. در سطح شهر در مراکز خرید و فروش و بخصوص سوپرمارکت‌ها نیز باید رعایت فاصله اجتماعی بیشتر رعایت شود. گرمای هوا نیز بر این مسأله مؤثر است و واقعاً در برخی از ساعات واقعاً هوا گرم است و ممکن است رعایت آن با مشکل مواجه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه اکنون در اوج بیماری هستیم، تاکید کرد: مردم تا می‌توانند رعایت کنند و تا می‌توانند از منزل برای کارهای غیرضروری خارج نشوند. خریدها را به صورت غیرحضوری و اینترنتی انجام دهند.

وی با اظهار اینکه نیازمند افزایش تخت‌های آی سی یو در شهرستان‌ها هستیم، تصریح کرد: هر محدودیتی که ایجاد شود تا آثار آن را شاهد نباشیم، اثربخشی نخواهد داشت. اگر محدودیت با فرهنگ بهداشت فردی همراه باشد، مؤثر است. مشکل اصلی ما کاهش دادن میزان ترددها است.

فرشیدی عنوان کرد: مشکل دارویی در استان وجود ندارد. صنایع استان کمک مالی خوبی برای تأمین برخی از داروها کرده‌اند. بیمارانی که مشکل مالی دارند را نیز مورد حمایت قرار داده‌ایم که از کمک‌های استاندار و صنایع و خیران عزیز تشکر می‌کنیم.

وی ضمن قدردانی از بسیج و طلاب در استان هرمزگان بیان داشت: بسیج همکاری خوبی با ما دارد. کمک بزرگی طلبه‌ها و روحانیون کرده‌اند که ما از آنها نهایت قدردانی را داریم بخصوص در زمینه خاکسپاری اموات کرونایی خیلی به خوبی به ما کمک کردند. ما تعریف و تمجید زیاد شنیده‌ایم اما دیگر بخش‌ها کمک زیادی به ما نکرده‌اند.

فرشیدی در تشریح آخرین وضعیت جذب کادر درمانی مورد نیاز در هرمزگان افزود: فرآیند جذب ۶۰۰ نیروی جدید که از آقای نوبخت معاون رئیس جمهور برای آن قدردانی می‌کنیم، زمان‌بر خواهد بود. این مجوز در مراحل ابتدایی است و به آزمون نیاز دارد ولی ما مجوز ۵۰ نفره را از وزیر بهداشت گرفته‌ایم که معاونت درمان و دفتر پرستاری پیگیر آن هستند.

وی مطرح کرد: چاقی یکی از عوامل پرخطر در ابتلای به بیماری کرونا است. بیماری‌های زمینه‌ای در بدحالی بسیار مؤثر هستند. وقتی فرد چاقی به کرونا مبتلا و به آی‌سی‌یو می‌رسد، ماندگاری آنها در آی‌سی‌یو بالاست و زمان زیادی می‌برد تا حالش بهبود یابد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، برخی داروها در مقالات جهانی مورد تأیید قرار گرفته است ولی ما نمی‌توانیم از آن به عنوان گزینه‌ای دائمی در درمان استفاده کنیم ولی اگر بیمار و پزشک نسبت به استفاده از دارویی، اصرار داشته باشند و تأثیر آن را بپذیرند، ما اجازه استفاده از آن را می‌دهیم. ما تا الان ۳۲۱ مورد فوتی ناشی از ابتلای قطعی به کرونا داریم و ۹۱ مورد نیز مشکوک به کرونا بوده‌اند.

وی اضافه کرد: اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که افراد فاقد علائم با آزمایش مثبت، ۱۰ روز باید قرنطینه را رعایت کنند اما افرادی که مبتلا شده‌اند و بهبود یافته‌اند تا دو هفته پس از پایان علائم می‌بایست در قرنطینه بمانند.

کد خبر 4968027

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ویروس کرونا ویروس کرونا بوشهر شیراز شیوع کرونا قزوین گرگان شهرکرد بیرجند ایلام خطبه های نماز جمعه ستاد مقابله با کرونا مجلس شورای اسلامی دهه کرامت استانداری سمنان کادر درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۱۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مهاجرت پزشکان و کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی را فاجعه پنهان نظام پزشکی دانست و گفت: مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی منجر به کاهش نیروی مجرب در سیستم دولتی خواهد شد و مردم بالاجبار برای دریافت خدمات درمانی به سیستم خصوصی مراجعه می‌کنند و در نتیجه پرداختی از جیب مردم بین ۱۰ الی ۱۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.

مشکلات پایان ناپذیر کادر درمان به ویژه در بخش دولتی، باعث شده برخی از پزشکان و پرستاران، خدمت در بخش خصوصی را به ماندن در بیمارستان‌های دولتی ترجیح دهند.‌

مهر در گزارشی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد، یعنی اینکه اغلب مردم به دلیل هزینه‌های سنگین درمان؛ ناگزیر به انتخاب بخش دولتی هستند و این در حالی است که شرایط ماندگاری کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی تا حدودی سخت‌تر از بخش خصوصی است. به ناچار شاهد مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی هستیم.

آن طور که از اخبار و شواهد امر بر می‌آید، پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی بین ۱۰ تا ۱۵ برابر کمتر از بخش خصوصی است. پرداختی و ویزیت متخصص یا فوق تخصص در بیمارستان‌های دولتی مبلغی در حدود ۱۵ هزار تومان است، در صورتی که اگر بیمار به متخصص و یا فوق تخصص در مطب رجوع کند، حدود ۲۵۰ هزار تومان باید پرداخت کند.

با توجه به پرداختی بسیار کمتر بیمارانی که به بخش دولتی مراجعه می‌کنند و با عنایت به اینکه اختلاف بسیاری در پرداختی بیماران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی وجود دارد؛ سیاست دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که کادر درمان تمایلی به تغییر جابجایی از بخش دولتی به خصوصی را نداشته باشند.

جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مهاجرت پزشکان و کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی را فاجعه پنهان نظام پزشکی دانست و گفت: مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی منجر به کاهش نیروی مجرب در سیستم دولتی خواهد شد و مردم بالاجبار برای دریافت خدمات درمانی به سیستم خصوصی مراجعه می‌کنند و در نتیجه پرداختی از جیب مردم بین ۱۰ الی ۱۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت باید انگیزه و مشوق‌های ماندگاری پرستاران و پزشکان در بخش دولتی را فراهم کند، اظهار داشت: امروز پرداختی کادر سلامت در برابر خدماتی که ارائه می‌دهد کافی نیست و انگیزه لازم برای ماندگاری در سیستم دولتی را فراهم نمی‌کند، از طرفی پرداختی‌های کادر سلامت نیز در سیستم دولتی به قدری با تأخیر انجام می‌پذیرد که انگیزه فعالیت از این گروه را می‌گیرد.

میرمحمدی ضمن انتقاد از اینکه پرداختی کادر درمان با تأخیر ۹ الی ۱۰ ماهه است، گفت: پرداختی کادر درمان به صورت پلکانی و مشمول پرداخت مالیات با عناوین مختلف شده است که نه تنها مشوقی برای پزشکان نیست بلکه انگیزه‌ای برای خروج هرچه سریع‌تر از سیستم دولتی خواهد شد و متأسفانه آسیب این کوتاهی‌ها در خدمات پزشکی را مردم متوسط و مستضعف خواهند دید که به ناچار در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از حداکثر توان خود بهره بگیرد تا نیروی متخصص در بدنه دولتی باقی بماند، یادآور شد: امروز دولت با اتخاذ تصمیمات نادرست منجر به خروج کادر درمان از سیستم دولتی می‌شود.

میرمحمدی با اشاره به تلاش مجلس برای ماندگاری نیروی کارآمد پزشکی در بدنه دولتی، ادامه داد: در سال گذشته تلاش شد پزشکانی که دارای مطب در بخش خصوصی نیستند از پرداخت مالیات معاف شوند و طبق مصوبات مجلس ۱۰ درصد مالیات برای آنان تعیین شد، اما تاکنون موفق نشدیم خروجی این مصوبات را بگیریم، البته رئیس مجلس قول قطعی داد که در اولین فرصت این مسئله در داخل صحن علنی به گونه‌ای حل شود تا مصوبه سال گذشته مجلس، امسال نیز ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بحث کارانه باید برای پزشکانی که در غیر از مراکز استان در حال خدمت رسانی به مردم مناطق محروم هستند، تغییر کند، یادآور شد: سیاست‌های دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که مشوق یا انگیزه‌ای برای پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص شود تا در مناطق محروم و بیمارستان‌های غیر از مراکز استان‌ها خدمات ارائه دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس تاکید کرد: توجه به این مسئله برای پزشکان هیأت علمی نیز صدق می‌کند چرا که اگر پزشک متخصص هیأت علمی ما انگیزه‌ای نداشته باشد نه تنها آموزش به لحاظ کیفی آسیب می‌بیند بلکه از سیستم نیز خارج خواهد شد و عملاً ما به لحاظ کمی، عضو هیأت علمی نخواهیم داشت تا بتوانیم آموزش‌ها را ارائه دهیم.

در همین حال، همایون سامه یح یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که امروز کادر درمان در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند، گفت: متأسفانه دولت با مشکل تأمین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوءاستفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی در کشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می‌زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادر درمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

دیگر خبرها

  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی؛ مهاجرت پرستاران به بخش خصوصی
  • مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی
  • کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی/ مهاجرت کادر درمان به بخش خصوصی
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟